VNC Adafruit video-loop problem

Permalänk

VNC Adafruit video-loop problem

Hej,

Jag fick i uppgift av min sambo att ordna en skyltfönsterTV som kan fjärrstyras som loopar videos. Jag har lyckats med båda enskilt men inte tillsammans. Jag kör VNC och adafruits video-loop.
När jag startar pajen sköter den sig som den ska, men när jag loggar in via VNC för att fjärrstyra så får jag bara en svart skärm och varken mus eller tangentbord gör någonting, om jag däremot kopplar in ett tangetbord i pajen och trycker på ESC så kan jag styra den via VNC.
Någon som har någon idé? Jag har googlat en hel del och stött på andra som har liknande problem men inga lösningar.

Om någon kan peka mig i rätt riktning så vore det supersnällt! Jag är rätt säker på att jag vill köra VNC men om ni har tips på annan typ av video-loop så tar jag tacksamt emot tips där också!

Stavfel
Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill du åstadkomma med fjärrstyrningen i just detta fallet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad vill du åstadkomma med fjärrstyrningen i just detta fallet?

Pajen ska kopplas in i en skärm och stå i ett skyltfönster hos en konsthall som ligger fem mil från grundarnas bostäder. De behöver kunna uppdatera vilken video som spelas utan att behöva köra tio mil.

Permalänk
Medlem

Videon skickas antagligen via en framebuffer som inte är densamma som du ser i VNC. Är rätt säker på att man kan ställa in så att framebuffern går till VNC också men det var längesen jag testade något liknande, eventuellt kanske man behöver mjukvaruuppspela videon men googla på typ adafruit raspberry pi hdmi framebuffer eller liknande

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorVirre23:

Hej,

Jag fick i uppgift av min sambo att ordna en skyltfönsterTV som kan fjärrstyras som loopar videos. Jag har lyckats med båda enskilt men inte tillsammans. Jag kör VNC och adafruits video-loop.
När jag startar pajen sköter den sig som den ska, men när jag loggar in via VNC för att fjärrstyra så får jag bara en svart skärm och varken mus eller tangentbord gör någonting, om jag däremot kopplar in ett tangetbord i pajen och trycker på ESC så kan jag styra den via VNC.
Någon som har någon idé? Jag har googlat en hel del och stött på andra som har liknande problem men inga lösningar.

Om någon kan peka mig i rätt riktning så vore det supersnällt! Jag är rätt säker på att jag vill köra VNC men om ni har tips på annan typ av video-loop så tar jag tacksamt emot tips där också!

Har du en skärm inkopplad i din Raspberry PI när skärmen är svart? Du behöver tvinga rätt upplösning i raspi-config annars.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köra någon färdig programvara, varför inte bara välja en som har inbyggt stöd för fjärrstyrning?
Ex: https://pisignage.com/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Videon skickas antagligen via en framebuffer som inte är densamma som du ser i VNC. Är rätt säker på att man kan ställa in så att framebuffern går till VNC också men det var längesen jag testade något liknande, eventuellt kanske man behöver mjukvaruuppspela videon men googla på typ adafruit raspberry pi hdmi framebuffer eller liknande

Jag ska undersöka detta, tanken hade inte slagit mig. Men rätta mig om jag har fel, men det förklarar väl inte att jag inte kan använda tangentbord eller mus utan bara att jag ser svart?

Skrivet av Amerald:

Har du en skärm inkopplad i din Raspberry PI när skärmen är svart? Du behöver tvinga rätt upplösning i raspi-config annars.

Jag har testat både med skärm inkopplad och ej inkopplad. Samma problem. När jag kollar i VNC är det bara svart och när kollar via HDMI funkar det felfritt.

Skrivet av LemonIllusion:

Om du ändå ska köra någon färdig programvara, varför inte bara välja en som har inbyggt stöd för fjärrstyrning?
Ex: https://pisignage.com/

Jag har kikat lite på dessa typer av lösningar också. Jag testade framen, det funkade fint men jag fick inte lägga upp videos större än 100mb (tror jag det var, kan ha varit 200mb, oavsett inte tillräckligt). Jag ska imorgon testa pisignage imorgon tänkte jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat på lösningar typ Castmill? https://castmill.com/
Om jag fattat det rätt har Castmill ett separat admingränssnitt istället för att förlita sig på vnc.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du kollat på lösningar typ Castmill? https://castmill.com/
Om jag fattat det rätt har Castmill ett separat admingränssnitt istället för att förlita sig på vnc.

Nej, inte ens hört talas om det! Ska ta en titt på det!

Jag testade pisignage idag, rätt märkligt och inte jättebra interface. Det funkar och jag tror jag nöjer mig med det om inte castmill passar bättre. Pisignage är lite begränsat mot vad jag egentligen vill kunna göra men jag tror att jag försvårar det för mig själv lite.