Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men då är det bara ett hjul och det utförs med en engångsdomkraft.

Vad menar du med engångsdomkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men då är det bara ett hjul och det utförs med en engångsdomkraft.

Vad menar du med engångsdomkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad menar du med engångsdomkraft?

Antar han menar de som följer med bilen för att byta till reservdäcket.
De är inte egentligen inte gjorda för att användas varje år när man byter däck utan mer som en engångssak när man får punktering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad menar du med engångsdomkraft?

Skrivet av Hackers:

Vad menar du med engångsdomkraft?

Skrivet av loefet:

Antar han menar de som följer med bilen för att byta till reservdäcket.
De är inte egentligen inte gjorda för att användas varje år när man byter däck utan mer som en engångssak när man får punktering.

Exakt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av loefet:

Antar han menar de som följer med bilen för att byta till reservdäcket.
De är inte egentligen inte gjorda för att användas varje år när man byter däck utan mer som en engångssak när man får punktering.

Hade en audi a4 för tio år sedan och använde reservdomkraften säkert sex säsonger när jag bytte däck. Dock är det precis som sägs en mycket dålig idé! Det finns en anledning till att den ska kasseras efter ett byte och det är att det lätt blir brott på skruven om den används fler gånger. Gissa vad som händer då...

Permalänk
Medlem

domkraft funkar ifall man byter däck ( jobb som inte kräver att man ligger under bilen ) befinner man sig under bilen ska det vara 100% säkert, stål + sprint annars fuck off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ska den bytas ut om man använt den vid punktering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Okej jag hade inte hört det ordet på domkraften förut. Har en original domkraft från volvo 240 från 1985 och den fungerar hur bra som helst än idag men kan tänka mig att nya bilar idag har engångs som ska kastas efter man använt dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Innan domkraften används måste då hydraulsystemet luftas. Gjorde du det? Annars förstår jag att det kan hända.

Hur tänker du att luft i oljan kan få domkraften att sjunka ihop hela vägen ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska den bytas ut om man använt den vid punktering?

Många, kanske alla, på hyfsat nya bilar (15 år eller så åtminstone) är lättviktiga och ytterst veka konstruktioner som inte är gjorda för att hålla för upprepade tillfällen. De anges som engångsartiklar i instruktionsboken och/eller på själva domkraften. Jag har bytt till reservdäck på en bil jag hade i jobbet för 5-6 år sen, och det var en väldigt enkel sak. Den hade inte jag varit bekväm att använda flera gånger. Jag var inte ens bekväm med att använda den en gång! Men den höll och jag kunde köra tillbaks till garaget och byta till en annan bil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Använd pallbockar!!!

Jag vet en som ej gjorde och fick stora kroppskador.
Att ej använda är en idiotisk chansning.
Allt kan gå sönder när man minst anar det.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Där har du problemet, 0 marginal.

Dock lyfter man ju inte hela bilen rätt upp i luften utan vinklar den bara. Kraften nedåt borde ju då fördelas till andra sidan av bilen och således blir det inte ens halva bilens vikt som ska hållas uppe

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Eller också skjuter man bara in ett av de andra däcken under tröskellådan eller annat lämpligt ställe, medans bilen är upplyft. Skulle något hända, faller bilen typ 3-5cm, om man inte har en högre SUV och bromsskivan klarar sig.

Och en kollapsad tröskellåda med försämrad krocksäkerhet som resultat. Jag har tyvärr sett att tröskellådan är oerhört vek som lyftpunkt på alla andra ställen än lyftpunkterna. Det är många bilmärken som är på det viset nuförtiden. Inga problem om man har en Amazon dock - där är tröskellådan jämnstark och man kan lyfta i princip var man vill om den inte rostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Många, kanske alla, på hyfsat nya bilar (15 år eller så åtminstone) är lättviktiga och ytterst veka konstruktioner som inte är gjorda för att hålla för upprepade tillfällen. De anges som engångsartiklar i instruktionsboken och/eller på själva domkraften. Jag har bytt till reservdäck på en bil jag hade i jobbet för 5-6 år sen, och det var en väldigt enkel sak. Den hade inte jag varit bekväm att använda flera gånger. Jag var inte ens bekväm med att använda den en gång! Men den höll och jag kunde köra tillbaks till garaget och byta till en annan bil.

Där ser man, man lär sig alltid nya saker här. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och en kollapsad tröskellåda med försämrad krocksäkerhet som resultat. Jag har tyvärr sett att tröskellådan är oerhört vek som lyftpunkt på alla andra ställen än lyftpunkterna. Det är många bilmärken som är på det viset nuförtiden. Inga problem om man har en Amazon dock - där är tröskellådan jämnstark och man kan lyfta i princip var man vill om den inte rostat.

Som sagt olika på olika bilar, men det brukar alltid finnas ett par bra ställen, där man kan skjuta under ett däck utan att behöva oroa sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur tänker du att luft i oljan kan få domkraften att sjunka ihop hela vägen ner?

Vet inte hur illa det kan bli som värst. Beror väl på hur mkt luft som finns där inne.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vet inte hur illa det kan bli som värst. Beror väl på hur mkt luft som finns där inne.

Har man inte stängt ventilen ordentligt så blir det mycket luft då trycket läcker ut sakta...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Finns det någon instruktion på hur man får pallbockarna på plats utan att vara under bilen innan pallbockarna är på plats?

För gissar på att ni inte sätter dem i tröskeln/sidokjolarna.

Permalänk
Medlem

Ska inte upprepa det många redan sagt om säkerhet..

Har själv gjort många dumma lyft men alltid betraktat domkraften som livsfarliga oavsett märke.

Har också varit med om att de börjar vika sig, särskilt de där billiga saxdomkrafterna i alu (som är förlagan för Renaults logga ),
Vet även flera som tippat domkraften..

Har en biltema 2tons röd domkraft jag fick av min svärfar för 14år sen, har använts för åtskilliga lyft, bytte olja i den igår och den har aldrig krånglat för mig.
Men ska jag in under bilen vill jag ha minst 3faldig säkerhet, gärna 2 bockar +extra bock och domkraft något sänkt så den inte ligger under tryck, handbroms låst eller klossade hjul.

När jag lyfter så tar jag ofta på en skruvskalle i framvagnen eller en förstärkt bula bak i bilen som gör det "omöjligt" för domkraften att slinta.
Sen kollar jag alltid så domkraften lyfter bra och står på alla hjul och inte börjar lyfta från marken i nått hörn = stor vältrisk.

Vid däckbyte så lossar man skruvarna med bilen på marken och drar åt dem med bilen på marken.

Att lyfta en bil med domkraft är farligt! Oavsett fabrikat.

Va rädda om er!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Finns det någon instruktion på hur man får pallbockarna på plats utan att vara under bilen innan pallbockarna är på plats?

För gissar på att ni inte sätter dem i tröskeln/sidokjolarna.

Om bilens markfrigång är så stor att du får plats med armen så är det väl ganska lätt att skjuta in en bock rätt långt, kanske inte till mitten av bilen, men då är du ändå för långt in, om du inte vill att bilen ska vippa...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om bilens markfrigång är så stor att du får plats med armen så är det väl ganska lätt att skjuta in en bock rätt långt, kanske inte till mitten av bilen, men då är du ändå för långt in, om du inte vill att bilen ska vippa...

Ja men man vill ju veta vart man sätter den, på någon balk helst. Sätter man den mitt under golvet känns ju inte så tryggt.

Jag var mest nyfiken på hur de tänkte, man får ju lösa det på bästa sätt och det brukar ju gå bra för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ja men man vill ju veta vart man sätter den, på någon balk helst. Sätter man den mitt under golvet känns ju inte så tryggt.

Jag var mest nyfiken på hur de tänkte, man får ju lösa det på bästa sätt och det brukar ju gå bra för de flesta.

Ja givetvis i någon bärande del på lämpligt ställe, brukar ta vid infästningar där det är extra förstärkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en domkraft på Biltema, men den var dålig och när jag försökte lämna tillbaka den så neka dom det på grund av att den hade tappat lite färg, så jag drog hem och hämtare svart nagellack och la på lite på domkraften och sen så gick jag tillbaka och då lyckas jag lämna tillbaka den.

Men jag köpte en annan men i efter hand så tyckte jag inte heller den var bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Själv lämnar jag bara in bilen på däckskifte. Det kostar typ 700 per säsong så 1400 per år inklusive "däckhotell" och fälgtvätt. Då slipper jag släpa mina däck upp och ner för fyra trappor två gånger per år, slipper ha en domkraft mer än nöd-domkraften i bilen och allt går snabbt och smidigt och jag slipper bli skitig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Finns det någon instruktion på hur man får pallbockarna på plats utan att vara under bilen innan pallbockarna är på plats?

För gissar på att ni inte sätter dem i tröskeln/sidokjolarna.

I de flesta bilars instruktionsböcker finns det information om hur man lyfter bilen, både med originaldomkraften och domkraft. Däremot står det sällan vart man sätter pallbockarna vilket är lite konstigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Själv lämnar jag bara in bilen på däckskifte. Det kostar typ 700 per säsong så 1400 per år inklusive "däckhotell" och fälgtvätt. Då slipper jag släpa mina däck upp och ner för fyra trappor två gånger per år, slipper ha en domkraft mer än nöd-domkraften i bilen och allt går snabbt och smidigt och jag slipper bli skitig.

Lätt värt pengarna - ha också skört så senaste 10 åren - dessutom brukar de höra av sig om däcken verka dåliga och jag brukar replikera 'sätt på nya' och jag bekymrar inte mer om den saken. Visst det kanske inte de mest prispressade däcken som går att hitta när däckverkstaden skaffar fram däcken, men jag orkar inte jaga för enstaka hundringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

I de flesta bilars instruktionsböcker finns det information om hur man lyfter bilen, både med originaldomkraften och domkraft. Däremot står det sällan vart man sätter pallbockarna vilket är lite konstigt.

Inte alls konstigt. Tillverkarna tycker att enbart godkänd verkstad ska göra den typen av jobb, de vill inte vi ska skruva själva.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte alls konstigt. Tillverkarna tycker att enbart godkänd verkstad ska göra den typen av jobb, de vill inte vi ska skruva själva.

Jo men det står nästan alltid att man MÅSTE använda pallbockar men infon om vart dessa ska sättas saknas.

Innan när jag inte hade garage så slängde jag alltid under en fälg under bilen som säkerhet. Det funkar rätt bra faktiskt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Man sätter ju pallbockarna på lyftpunkterna!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man sätter ju pallbockarna på lyftpunkterna!

Det logiska tankesprånget gör nog att man kan tro det men om du lyfter upp med domkraften där, hur ska du då kunna sätta dit pallbocken?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2