Utforskaren i Windows 10 får nya ikoner

Permalänk
Medlem

Betyder det att utforskaren får äntligen fluent design och tabs?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Finns det någon som använder dom där mapparna till att lägga "musik" och "bilder" etc i?

precis min fråga, jag brukade förr hela tiden gå in i registret och ta bort dessa helt värdelösa genvägar som microsoft påtvingar en att ha i explorer rooten men gav upp då de konstant kommer tillbaka vid varje feature update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag hade mycket hellre haft det utseendet än dagens, om än givetvis anpassat till dagens hårdvara med fler färger, högre upplösning etc. Så mycket av vad MS stoppat in sedan Windows 8 är helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lustigt hur folk blir så upprörda över så irrelevanta saker som byte av ikoner. Det tar max en dag eller två så har ni vant er och efter några veckor har ni glömt bort hur de gamla såg ut.

Håller med, inte direkt superviktigt, bara det fungerar bra.

Vad som är sämre med nuvarande Insider Preview är att den har totalt slaktat L3-cachen på Ryzen processorer, 10 ggr sämre prestanda, oklart varför. Jag har skickat felrapport men inte fått någon feedback ännu. Har därför slutat köra Insider helt. Hoppas det inte sitter kvar på skarpa builds bara.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lustigt hur folk blir så upprörda över så irrelevanta saker som byte av ikoner. Det tar max en dag eller två så har ni vant er och efter några veckor har ni glömt bort hur de gamla såg ut.

Visst är det som du säger, om det inte är helt värdelös formgivning går det snabbt att anpassa sig till småsaker som hur ikonerna ser ut. Det blir jobbigare när det handlar om mer grundläggande saker som var inställningarna är utspridda. Tag bara en sådan sak som att Windows har två helt olika GUI för nätverksinställningarna, och att de haft så i snart 10 år. Finns det ingen långsiktig plan hos MS?

Permalänk

Ser rätt neat ut

Permalänk
Medlem

Gulligt att polera en tolle

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

precis min fråga, jag brukade förr hela tiden gå in i registret och ta bort dessa helt värdelösa genvägar som microsoft påtvingar en att ha i explorer rooten men gav upp då de konstant kommer tillbaka vid varje feature update.

Jag använder dom. Men då har jag pekat om till den mapp där jag t.ex. vill ha mina bilder. Till en annan disk än på c:\ som är default.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk

Ingen höjdare detta, Microsoft har lite att jobba på vad gäller UX i det spretiga Windows 10.
Det är oroväckande att man fortfarande kan hitta design från Windows 95 i ett OS år 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vi ordnar det för dig, maila Bill@Microsoft.com så löser vi det

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Ingen höjdare detta, Microsoft har lite att jobba på vad gäller UX i det spretiga Windows 10.
Det är oroväckande att man fortfarande kan hitta design från Windows 95 i ett OS år 2021.

Det är just detta jag inte gillar med Windows. Fattar inte att folk (några här i tråden) kan vilja gå tillbaka till 95- eller XP-utseendet istället för att bra enhetligt upplägg med Windows 10-designen.

Sen ska alla tredjepartsutvecklare hänga med också, vilkas mjukvaror inte sällan ser ut att vara kvar i 95 och/eller XP.

Sen tycker jag knapparna i dialogrutor är alldeles för små i Windows. Det går inte att justera det väl?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är fortfarande betydligt svårare att hitta i än t ex Windows 7 eller tidigare. Dvs bland inställningar som ljud osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Design overhaul har jag inga problem med.
Väldigt ofta väljer man att ändra "kosmetika" bara för ändringens skull.
Alla som minns Vista och Windows 8 kan nog hålla med mig?

Skulle lägga till XP i den listan.

Skulle absolut kunna tänka mig att gå tillbaka till Windows 2000-utseendet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ser nytt och fräscht ut Välkomnas!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Ja, helt ärligt så ser det där mycket bättre ut. Renare, enklare, tydligare. Jag tror faktiskt det är just det dom försöker hitta tillbaka till.

"Simplicity is the ultimate sophistication"

Permalänk
Medlem

Stackars IT-tekniker som ska guida gamlingar och tekniska noviser i hur man hittar saker i framtiden. "Du ska öppna en mapp, ikonen ser ut som en mapp, nej vänta, dom ser inte ut som mappar längre, den är blå nu." "Eeedge, är det den jag ska trycka på?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Stackars IT-tekniker som guida gamlingar och tekniska noviser i hur man hittar saker i framtiden. "Du ska öppna en mapp, ikonen ser ut som en mapp, nej vänta, dom ser it ut som mappar längre, den är blå nu." "Eeedge, är det den jag ska trycka på?"

Dags att börja semesterplanera ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Personligen skulle jag välja det interfacet över det nuvarande alla dagar i veckan. Det kanske inte är vackert, men det är tydligt och lättnavigerat. Inga dumheter som dubbla kontrollpaneler, eller en ziljon klick för att komma åt nätverksinställningarna.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Jag känner mig ganska likgiltig till dessa förändringar, så jag tror det kommer bli bra. Annars är det nog mycket av en vanesak.
Noterbart är att den där soptunnan blir större för varje gång.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Stackars IT-tekniker som guida gamlingar och tekniska noviser i hur man hittar saker i framtiden. "Du ska öppna en mapp, ikonen ser ut som en mapp, nej vänta, dom ser it ut som mappar längre, den är blå nu." "Eeedge, är det den jag ska trycka på?"

Det är en smärre förbannelse att nära nog allt jag använder från Microsoft har blåa ikoner.

Outlook, Sharepoint, Visio, Word, Skype, Internet Explorer samt Edge... Sedan blir det inte bättre av att även Jira, Mattermost och IBM Data Studio och kör blåa ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men absolut! Varför inte behålla detta?

Det är lite skrämmande att delar av detta går att återfinna i Windows 10. Bland annat finns det ikoner ända tillbaka till NT 3.0 bland systemfilerna.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad många är gnälliga. Hur orkar ni?

Trevligt med lite ansiktslyft, hade dock gärna sett tabbar i utforskaren, det är i stort sett enda funktionaliteten jag saknar i Windows 10.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser bättre ut men en del lite för platta ikoner också. Jag är kanske gammaldags men jag skulle gärna vilja ha mer boxar runt varje program, mer färger i ikoner. Jag kör med mörkt tema och när t.ex. Inställningar eller Spotify öppnar framför ett annat program så vet man inte när ett programfönster börjar och nästa slutar. Allt flyter bara runt på varandra.
Skulle se mer uppenbara fönsterkanter som i gamla Windows och många Linux-system.

Själva ikonerna kommer jag nog inte se så mycket av. Kör Direcory Opus (i details) och aldrig utforskaren.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Avstängd

Jag uppskattar många av ändringarna som MS kommer med i Windows men dessa ikoner är ganska meh. Känns inte alls lika genomtänkt som när de bytte Office-ikonerna för något år sedan. Dokument och Nedladdningar ser ok ut men rätt fula färger. Musik och Filmer gillar jag inte, för mycket IOS-känsla. Bilder känns som en rätt stor försämring, symbolen är för abstrakt och säger inget om innehållet. Och Skrivbord vet jag inte riktigt, den gamla var inte direkt tydlig men det är inte den nya heller. Å andra sidan förstår jag inte varför man ska öppna skrivbordet den vägen. Disk-ikonen vet jag inte heller riktigt, kan inte säga att den är sämre än nuvarande men varför har de bestämt sig för att en disk ska se ut som ett modem från åttiotalet? Papperskorgen har jag inga åsikter om.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha så man kan klicka egenskaper och byta ikon själv samt ha några olika att välja på, samt möjlighet att lägga till egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller med.
"Peak UI" nåddes ju med Windows 2000.

Permalänk
Vägledare

Önskar att de hade kunnat behålla den gula färgen

Permalänk
Sötast

Coolt, looks very linux-ish!

Permalänk
Medlem

Jag är en utdöende art, men jag föredrar ikonerna som följde med Vista. Inget jag bryr mig jättemycket om dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Jag förstå inte varför Microsoft har så svårt för att hitta ett modernt och enhetligt interface. Det spretar åt alla håll och finns inte mycket logik i det hela. Det är som att Microsoft är så livrädda för reta upp folk att man bara lägger på nya saker och låter det gammla ligga kvar. Ett bra exempel är inställningarna i Windows som är ett fullständigt kaos, med gammalt och nytt om vartannat.

Gamla kontrollpanelen och "inställningar" i win10...det är så sjukt att det är uppdelat..