Så borde det som du säger fungera, men jag kan komma med lite tilläggsinformation, då jag själv satt och försökte använda Com Hems SMTP-servrar med autentisering för ett tag sedan.
I Com Hems (eller vilken tredjepartsleverantör de nu hyr tjänsten av) nuvarande konfiguration så tillåts användare inom Com Hems nät att skicka via `mailout.comhem.se` både okrypterat över port 25 och krypterat över port 465 (SSL)/587 (STARTTLS) utan inloggningsuppgifter. Däremot kan jag inte få krypterad anslutning med inloggning att fungera (över endera kanal, men att det inte stöds på port 25 är ju väntat), vilket i praktiken gör att jag inte kan använda deras utgående servrar från externa nät.
Detta stämmer inte med den dokumentation de presenterar på Server för utgående e-post [comhem.se]. Tittar man på de specifika klientguider de lagt upp så rekommenderar de i dessa dessutom att använda port 25 (utan kryptering) som standardinställning för utgående e-post (förutom för "Mac Mail" där de av någon anledning visar upp inställningar med krypterad SSL-anslutning över port 465, men likväl utan autentisering), trots att de i den generella dokumentationen rekommenderar autentisering över SSL på port 465 (vilket alltså inte fungerar för mig, men väljer man bort autentisering och sitter inom Com Hem så fungerar det).
De rekommenderar för övrigt i de specifika guiderna även att använda POP utan kryptering för inkommande, trots att de rekommenderar IMAP på den generella informationssidan… De skriver i guiderna också saker som att användarnamnet är på formen `u{8 siffror}` när de numera snarare delar ut användarnamn på formen `e{5 siffror}`, så de där guiderna är inte speciellt synkade med dokumentationssidan.
Jag har påpekat dessa saker för Com Hem i ett email, med enda resultat att jag blev uppringd av deras "first-line support" där jag fastnade i en Kafkalik process som slutade med att jag bara kunde lägga på luren och göra något bättre med min tid (bland det sista som hände var att personen frågade mig hur man skulle göra för att kontakta någon med ansvar för mailservrar på Com Hem… ).
En möjlighet är att autentisering över SMTP fortfarande fungerar med gamla `u{8 siffror}`-konton, men inte med nyare `e{5 siffror}`. Det enda tips som FLS kunde ge för att skicka e-post utifrån Com Hems nät var att börja använda deras webbmail. En enklare lösning känns vara att skippa deras emailtjänst och för den delen "rösta med plånboken" vid framtida tillfällen.
——
Vad gäller trådens ursprungliga frågeställning så kan jag alltså lyckosamt skicka e-post utan autentisering över port 25. Debuglogg från Thunderbird:
SMTP Connecting to: mailout.comhem.se
SMTP entering state: 0
SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:41:22 +0100
SMTP entering state: 14
SMTP Send: EHLO [lokalt IP]
SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer]
SMTP Response: 250-SIZE 52428800
SMTP Response: 250-8BITMIME
SMTP Response: 250-STARTTLS
SMTP Response: 250 HELP
SMTP entering state: 4
SMTP entering state: 21
SMTP auth: server caps 0x18, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0
(GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400)
no auth method remaining
SMTP entering state: 3
SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2733
SMTP Response: 250 OK
SMTP entering state: 5
SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress>
SMTP Response: 250 Accepted
SMTP entering state: 6
SMTP Send: DATA
SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself
SMTP entering state: 7
SMTP entering state: 8
SMTP Send: .
SMTP Response: 250 OK id=1YWOu3-00085j-3g
SMTP entering state: 9
SMTP Send: QUIT
SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection
SMTP entering state: 10
SMTP entering state: 12
SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring
…och mailet når mottagaren.
Bonus: utan autentisering över STARTTLS på port 587:
SMTP Connecting to: mailout.comhem.se
SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:47:51 +0100
SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer]
SMTP Response: 250-STARTTLS
SMTP Send: STARTTLS
SMTP Response: 220 TLS go ahead
SMTP entering state: 19
SMTP Response: 250-AUTH LOGIN PLAIN
SMTP auth: server caps 0x10310, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0
(GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400)
no auth method remaining
SMTP entering state: 3
SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2677
SMTP Response: 250 OK
SMTP entering state: 5
SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress>
SMTP Response: 250 Accepted
SMTP entering state: 6
SMTP Send: DATA
SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself
SMTP entering state: 7
SMTP entering state: 8
SMTP Send: .
SMTP Response: 250 OK id=1YWP0J-0009ns-4j
SMTP entering state: 9
SMTP Send: QUIT
SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection
SMTP entering state: 10
SMTP entering state: 12
SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring
Jag testade även att öppna terminalsessioner och skicka mail via direkta kommandon, vilket också fungerande (men behövde lägga till "To:"-, "From:"- och "Date:"-headers för att inte spamflaggas av mottagaren).
Dold text
Med autentisering över krypterad kanal så fastnar jag numera bara i en `535 Incorrect authentication data`-loop (uppgifterna är korrekta då exakt samma uppgifter används för att framgångsrikt hämta e-post över IMAP), vilket åtminstone är mer konsekvent än senast jag testade då jag fick `535` just när jag medvetet faktiskt angav felaktiga uppgifter, men blev utkickad när jag angav korrekta uppgifter.