Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Hedersmedlem

Problem med Comhems smtp-server

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/e-post-och-h... står bl.a. följande:

Citat:

Server utgående e-post (SMTP): mailout.comhem.se

[– – –]

Protokoll: SMTP (Använd endast när du är uppkopplad via Com Hem)
Port: 25
Inget användarnamn eller lösenord behöver anges här, mailservern stödjer inte auth via SMTP utan att kryptering används. Detta fungerar endast när du är uppkopplad via en Com Hem-anslutning.

Efter vad jag förstår innebär det att jag borde kunna använda Comhems smtp-server via port 25, förutsatt att jag är uppkopplad till internet via Comhem. Detta fungerade också för mig fram till mitten av december förra året. Numera fungerar det dock inte. Med ett test-e-postkonto och datorn kopplad med sladd direkt till Comhems router, får jag exempelvis följande felmeddelande i Windows Live Mail: http://i.imgur.com/7a8jx1s.png. Liknande felmeddelanden kommer även i andra e-postprogram. Däremot fungerar det problemfritt om jag i stället använder port 465 eller port 587.

Jag har varit i kontakt med Comhems kundservice om detta. Efter en massa missförstånd fram och tillbaka upprättade de för en dryg månad sedan ett felanmälningsärende. I början ringde de tillbaka några gånger för att kontrollera om det börjat fungera efter att de påstått att de gjort justeringar. Därefter har det dock varit tyst från dem. Nu i dag noterade jag att felanmälningsärendet hade stängts, trots att jag inte hört något mer. Jag har skrivit till dem och frågat vad det beror på, men jag tänkte att jag även här skulle kunna ställa några frågor.

Fungerar Comhems smtp-server via port 25 för er andra som har Comhemuppkoppling?

Kan jag ha gjort något fel, så att problemet trots allt finns hos mig?

(Anledningen till att jag vill kunna skicka e-post via port 25 på det här sättet är att jag har en telefonidosa som skickar inspelade telefonsvararmeddelanden till mig själv per e-post. Den kan bara använda port 25. Dosan har ingenting med Comhem att göra, så det är därför som jag i felsökningen bara använder datorn och över huvud taget inte blandar in dosan.)

Permalänk
Hedersmedlem

Om man är inom samma nät och port 25 därmed inte är blockerad så brukar det oftast vara klientinställningar som är fel. Jag vet inte hur det ser ut med din mailklient men i Outlook räcker det ofta att följande (bild nedan) är ibockad. Det borde finnas motsvarande i ditt program. Tyvärr är detta en ren gissning eftersom jag inte har någon erfarenhet av Comhem, dock en del andra och där brukar det som sagt räcka att ändra lite i säkerhetsinställningarna i mailprogrammet så fungerar det. Hade ett ärende nyligen där företaget bytt mailservrar och använde Thunderbird, men det behövdes bara någon enstaka ändring i säkerhetsinställningarna för SMTP så började det fungera igen. Prova ändra lite och provskicka.

Jag är inte speciellt insatt i mailservrar tyvärr men jag aldrig misslyckats att få fungerande klienter genom att pula med inställningarna, så länge man sitter på samma nät med port 25 öppen (alternativet är ju att byta port men det är ju olämpligt i ditt fall).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Om man är inom samma nät och port 25 därmed inte är blockerad så brukar det oftast vara klientinställningar som är fel. Jag vet inte hur det ser ut med din mailklient men i Outlook räcker det ofta att följande (bild nedan) är ibockad. Det borde finnas motsvarande i ditt program. Tyvärr är detta en ren gissning eftersom jag inte har någon erfarenhet av Comhem, dock en del andra och där brukar det som sagt räcka att ändra lite i säkerhetsinställningarna i mailprogrammet så fungerar det. Hade ett ärende nyligen där företaget bytt mailservrar och använde Thunderbird, men det behövdes bara någon enstaka ändring i säkerhetsinställningarna för SMTP så började det fungera igen. Prova ändra lite och provskicka.

Jag är inte speciellt insatt i mailservrar tyvärr men jag aldrig misslyckats att få fungerande klienter genom att pula med inställningarna, så länge man sitter på samma nät med port 25 öppen (alternativet är ju att byta port men det är ju olämpligt i ditt fall).

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Outlo...

Anledningen till att jag använde just Windows Live Mail var att Comhem vid något tillfälle rekommenderade det, men jag har även prövat Outlook. Att ändra inställningen på det sätt som du föreslår fungerar inte heller. Det bör dock vara riktigt att det inte hjälper, eftersom det på Comhems informationssida står att deras smtp-server inte stödjer autensiering när man använder port 25.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Anledningen till att jag använde just Windows Live Mail var att Comhem vid något tillfälle rekommenderade det, men jag har även prövat Outlook. Att ändra inställningen på det sätt som du föreslår fungerar inte heller. Det bör dock vara riktigt att det inte hjälper, eftersom det på Comhems informationssida står att deras smtp-server inte stödjer autensiering när man använder port 25.

Så står det väl inte? Det står att det inte stöds utan kryptering, så tolkar jag det iaf.

Edit: Eller så menar de implicit att kryptering inte finns öht med vanlig autentisering och så kan det ju vara, jag är inte påläst i ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Så står det väl inte? Det står att det inte stöds utan kryptering, så tolkar jag det iaf.

Edit: Eller så menar de implicit att kryptering inte finns öht med vanlig autentisering och så kan det ju vara, jag är inte påläst i ämnet.

Jag tolkar det som att autensingering inte stöds utan kryptering samt att kryptering inte är möjlig när man använder port 25.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Jag tolkar det som att autensingering inte stöds utan kryptering samt att kryptering inte är möjlig när man använder port 25.

Då förstår jag inte hur de menar. Port 25 medger då inte krypterad autentisering och de stödjer inte autentisering utan, hur ska man då kunna använda port 25? Någon form av autentisering måste ju finnas så hur löses det i så fall? Någon forumexpert som vet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt alls.

SMTP 25/TCP = ingen kryptering, ingen autentisering.
SMTPS 465/TCP = kryptering, kräver autentisering.

Det måste inte finnas någon autentisering bara för att skicka e-post via 25/tcp, det är tvärtom så att man inte använder autentisering för enkel relaying. Däremot så är det inbyggt när man använder sig av den krypterade varianten att man skall autentisera sig mot MTA'n, det är bland annat därför du bör använda dig av 465/tcp så länge man inte har en riktigt bra anledning att inte göra det (som i TS fall att det inte stödjs i hans pryl som ska skicka epost), då man kan fortsätta använda samma relay oavsett vilket nät man är på, ie: du behöver inte längre hålla på och swappa utgående epost server varje gång du byter nät från Com Hem till Telia 3G (exempelvis) då man inte blockerar access mot just 465/tcp eller 587/tcp.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deegan:

Det är inget konstigt alls.

SMTP 25/TCP = ingen kryptering, ingen autentisering.
SMTPS 465/TCP = kryptering, kräver autentisering.

Det måste inte finnas någon autentisering bara för att skicka e-post via 25/tcp, det är tvärtom så att man inte använder autentisering för enkel relaying. Däremot så är det inbyggt när man använder sig av den krypterade varianten att man skall autentisera sig mot MTA'n, det är bland annat därför du bör använda dig av 465/tcp så länge man inte har en riktigt bra anledning att inte göra det (som i TS fall att det inte stödjs i hans pryl som ska skicka epost), då man kan fortsätta använda samma relay oavsett vilket nät man är på, ie: du behöver inte längre hålla på och swappa utgående epost server varje gång du byter nät från Com Hem till Telia 3G (exempelvis) då man inte blockerar access mot just 465/tcp eller 587/tcp.

Jag vet inte om jag missförstår men som du ser på bilden använder jag autentisering trots port 25 med Telia (fungerar inte utan) det gäller även för några andra ISPer jag har eller har haft. Inställningen jag lagt upp bild på är ett krav hos dem. 465 kör jag med andra men det är ju annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte om jag missförstår men som du ser på bilden använder jag autentisering trots port 25 med Telia (fungerar inte utan) det gäller även för några andra ISPer jag har eller har haft. Inställningen jag lagt upp bild på är ett krav hos dem. 465 kör jag med andra men det är ju annat.

Jo då det såg jag, men det är väldigt vanligt att man inte kräver inloggningsuppgifter när det är en relay utan istället begränsar dom vilka som får relaya via smtp'n med hjälp av ACLer som innehåller den ISP's ip-range som relayen är ämnad för. Diffar såklart men exempelvis Telecom3 vet jag inte kräver inloggning, samt Com Hem då.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deegan:

Det är inget konstigt alls.

SMTP 25/TCP = ingen kryptering, ingen autentisering.
SMTPS 465/TCP = kryptering, kräver autentisering.

Det måste inte finnas någon autentisering bara för att skicka e-post via 25/tcp, det är tvärtom så att man inte använder autentisering för enkel relaying. Däremot så är det inbyggt när man använder sig av den krypterade varianten att man skall autentisera sig mot MTA'n, det är bland annat därför du bör använda dig av 465/tcp så länge man inte har en riktigt bra anledning att inte göra det (som i TS fall att det inte stödjs i hans pryl som ska skicka epost), då man kan fortsätta använda samma relay oavsett vilket nät man är på, ie: du behöver inte längre hålla på och swappa utgående epost server varje gång du byter nät från Com Hem till Telia 3G (exempelvis) då man inte blockerar access mot just 465/tcp eller 587/tcp.

Så borde det som du säger fungera, men jag kan komma med lite tilläggsinformation, då jag själv satt och försökte använda Com Hems SMTP-servrar med autentisering för ett tag sedan.

I Com Hems (eller vilken tredjepartsleverantör de nu hyr tjänsten av) nuvarande konfiguration så tillåts användare inom Com Hems nät att skicka via `mailout.comhem.se` både okrypterat över port 25 och krypterat över port 465 (SSL)/587 (STARTTLS) utan inloggningsuppgifter. Däremot kan jag inte få krypterad anslutning med inloggning att fungera (över endera kanal, men att det inte stöds på port 25 är ju väntat), vilket i praktiken gör att jag inte kan använda deras utgående servrar från externa nät.

Detta stämmer inte med den dokumentation de presenterar på Server för utgående e-post [comhem.se]. Tittar man på de specifika klientguider de lagt upp så rekommenderar de i dessa dessutom att använda port 25 (utan kryptering) som standardinställning för utgående e-post (förutom för "Mac Mail" där de av någon anledning visar upp inställningar med krypterad SSL-anslutning över port 465, men likväl utan autentisering), trots att de i den generella dokumentationen rekommenderar autentisering över SSL på port 465 (vilket alltså inte fungerar för mig, men väljer man bort autentisering och sitter inom Com Hem så fungerar det).

De rekommenderar för övrigt i de specifika guiderna även att använda POP utan kryptering för inkommande, trots att de rekommenderar IMAP på den generella informationssidan… De skriver i guiderna också saker som att användarnamnet är på formen `u{8 siffror}` när de numera snarare delar ut användarnamn på formen `e{5 siffror}`, så de där guiderna är inte speciellt synkade med dokumentationssidan.

Jag har påpekat dessa saker för Com Hem i ett email, med enda resultat att jag blev uppringd av deras "first-line support" där jag fastnade i en Kafkalik process som slutade med att jag bara kunde lägga på luren och göra något bättre med min tid (bland det sista som hände var att personen frågade mig hur man skulle göra för att kontakta någon med ansvar för mailservrar på Com Hem… ).

En möjlighet är att autentisering över SMTP fortfarande fungerar med gamla `u{8 siffror}`-konton, men inte med nyare `e{5 siffror}` (Redigering: nej, GAPa hade också ett "e{5 siffror}"-konto och kunde skicka med autentisering). Det enda tips som FLS kunde ge för att skicka e-post utifrån Com Hems nät var att börja använda deras webbmail. En enklare lösning känns vara att skippa deras emailtjänst och för den delen "rösta med plånboken" vid framtida tillfällen.

——

Vad gäller trådens ursprungliga frågeställning så kan jag alltså lyckosamt skicka e-post utan autentisering över port 25. Debuglogg från Thunderbird:

SMTP Connecting to: mailout.comhem.se SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:41:22 +0100 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP auth: server caps 0x18, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0 (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400) no auth method remaining SMTP entering state: 3 SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2733 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK SMTP entering state: 5 SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress> SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 Accepted SMTP entering state: 6 SMTP Send: DATA SMTP entering state: 0 SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself SMTP entering state: 7 SMTP entering state: 8 SMTP Send: . SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK id=1YWOu3-00085j-3g SMTP entering state: 9 SMTP Send: QUIT SMTP entering state: 0 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection SMTP entering state: 10 SMTP entering state: 12 SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring

…och mailet når mottagaren.

Bonus: utan autentisering över STARTTLS på port 587:

SMTP Connecting to: mailout.comhem.se SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:47:51 +0100 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP Send: STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 TLS go ahead SMTP entering state: 19 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-AUTH LOGIN PLAIN SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP auth: server caps 0x10310, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0 (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400) no auth method remaining SMTP entering state: 3 SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2677 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK SMTP entering state: 5 SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress> SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 Accepted SMTP entering state: 6 SMTP Send: DATA SMTP entering state: 0 SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself SMTP entering state: 7 SMTP entering state: 8 SMTP Send: . SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK id=1YWP0J-0009ns-4j SMTP entering state: 9 SMTP Send: QUIT SMTP entering state: 0 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection SMTP entering state: 10 SMTP entering state: 12 SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring

Jag testade även att öppna terminalsessioner och skicka mail via direkta kommandon, vilket också fungerande (men behövde lägga till "To:"-, "From:"- och "Date:"-headers för att inte spamflaggas av mottagaren).

Dold text

Med autentisering över krypterad kanal så fastnar jag numera bara i en `535 Incorrect authentication data`-loop (uppgifterna är korrekta då exakt samma uppgifter används för att framgångsrikt hämta e-post över IMAP), vilket åtminstone är mer konsekvent än senast jag testade då jag fick `535` just när jag medvetet faktiskt angav felaktiga uppgifter, men blev utkickad när jag angav korrekta uppgifter.

Tillägg gällande olika kontotyper.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Så borde det som du säger fungera, men jag kan komma med lite tilläggsinformation, då jag själv satt och försökte använda Com Hems SMTP-servrar med autentisering för ett tag sedan.

I Com Hems (eller vilken tredjepartsleverantör de nu hyr tjänsten av) nuvarande konfiguration så tillåts användare inom Com Hems nät att skicka via `mailout.comhem.se` både okrypterat över port 25 och krypterat över port 465 (SSL)/587 (STARTTLS) utan inloggningsuppgifter. Däremot kan jag inte få krypterad anslutning med inloggning att fungera (över endera kanal, men att det inte stöds på port 25 är ju väntat), vilket i praktiken gör att jag inte kan använda deras utgående servrar från externa nät.

Detta stämmer inte med den dokumentation de presenterar på Server för utgående e-post [comhem.se]. Tittar man på de specifika klientguider de lagt upp så rekommenderar de i dessa dessutom att använda port 25 (utan kryptering) som standardinställning för utgående e-post (förutom för "Mac Mail" där de av någon anledning visar upp inställningar med krypterad SSL-anslutning över port 465, men likväl utan autentisering), trots att de i den generella dokumentationen rekommenderar autentisering över SSL på port 465 (vilket alltså inte fungerar för mig, men väljer man bort autentisering och sitter inom Com Hem så fungerar det).

De rekommenderar för övrigt i de specifika guiderna även att använda POP utan kryptering för inkommande, trots att de rekommenderar IMAP på den generella informationssidan… De skriver i guiderna också saker som att användarnamnet är på formen `u{8 siffror}` när de numera snarare delar ut användarnamn på formen `e{5 siffror}`, så de där guiderna är inte speciellt synkade med dokumentationssidan.

Jag har påpekat dessa saker för Com Hem i ett email, med enda resultat att jag blev uppringd av deras "first-line support" där jag fastnade i en Kafkalik process som slutade med att jag bara kunde lägga på luren och göra något bättre med min tid (bland det sista som hände var att personen frågade mig hur man skulle göra för att kontakta någon med ansvar för mailservrar på Com Hem… ).

En möjlighet är att autentisering över SMTP fortfarande fungerar med gamla `u{8 siffror}`-konton, men inte med nyare `e{5 siffror}`. Det enda tips som FLS kunde ge för att skicka e-post utifrån Com Hems nät var att börja använda deras webbmail. En enklare lösning känns vara att skippa deras emailtjänst och för den delen "rösta med plånboken" vid framtida tillfällen.

——

Vad gäller trådens ursprungliga frågeställning så kan jag alltså lyckosamt skicka e-post utan autentisering över port 25. Debuglogg från Thunderbird:

SMTP Connecting to: mailout.comhem.se SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:41:22 +0100 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP auth: server caps 0x18, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0 (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400) no auth method remaining SMTP entering state: 3 SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2733 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK SMTP entering state: 5 SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress> SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 Accepted SMTP entering state: 6 SMTP Send: DATA SMTP entering state: 0 SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself SMTP entering state: 7 SMTP entering state: 8 SMTP Send: . SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK id=1YWOu3-00085j-3g SMTP entering state: 9 SMTP Send: QUIT SMTP entering state: 0 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection SMTP entering state: 10 SMTP entering state: 12 SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring

…och mailet når mottagaren.

Bonus: utan autentisering över STARTTLS på port 587:

SMTP Connecting to: mailout.comhem.se SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net ESMTP Exim 4.84 Fri, 13 Mar 2015 13:47:51 +0100 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP Send: STARTTLS SMTP entering state: 0 SMTP Response: 220 TLS go ahead SMTP entering state: 19 SMTP entering state: 14 SMTP Send: EHLO [lokalt IP] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-ch-p-mailout01.sth.basefarm.net Hello mitt värdnamn [mitt IP-nummer] SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-SIZE 52428800 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-8BITMIME SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250-AUTH LOGIN PLAIN SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 HELP SMTP entering state: 4 SMTP entering state: 21 SMTP auth: server caps 0x10310, pref 0x20000, failed 0x0, avail caps 0x0 (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400) no auth method remaining SMTP entering state: 3 SMTP Send: MAIL FROM:<sändaradress> SIZE=2677 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK SMTP entering state: 5 SMTP Send: RCPT TO:<mottagaradress> SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 Accepted SMTP entering state: 6 SMTP Send: DATA SMTP entering state: 0 SMTP Response: 354 Enter message, ending with "." on a line by itself SMTP entering state: 7 SMTP entering state: 8 SMTP Send: . SMTP entering state: 0 SMTP Response: 250 OK id=1YWP0J-0009ns-4j SMTP entering state: 9 SMTP Send: QUIT SMTP entering state: 0 SMTP entering state: 0 SMTP Response: 221 ch-p-mailout01.sth.basefarm.net closing connection SMTP entering state: 10 SMTP entering state: 12 SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring

Jag testade även att öppna terminalsessioner och skicka mail via direkta kommandon, vilket också fungerande (men behövde lägga till "To:"-, "From:"- och "Date:"-headers för att inte spamflaggas av mottagaren).

Dold text

Med autentisering över krypterad kanal så fastnar jag numera bara i en `535 Incorrect authentication data`-loop (uppgifterna är korrekta då exakt samma uppgifter används för att framgångsrikt hämta e-post över IMAP), vilket åtminstone är mer konsekvent än senast jag testade då jag fick `535` just när jag medvetet faktiskt angav felaktiga uppgifter, men blev utkickad när jag angav korrekta uppgifter.

Underligt. För mig verkar det inte vara några problem att använda autensiering via port 465 eller 587. Däremot fungerar port 25 som sagt inte alls. Comhem har nu skickat mig ytterligare ett svar med frågor som redan ställts tidigare. Vi får se om jag kommer någon vart den här gången. Detta är verkligen oerhört tröttsamt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Underligt. För mig verkar det inte vara några problem att använda autensiering via port 465 eller 587. Däremot fungerar port 25 som sagt inte alls. Comhem har nu skickat mig ytterligare ett svar med frågor som redan ställts tidigare. Vi får se om jag kommer någon vart den här gången. Detta är verkligen oerhört tröttsamt.

Ytterst märkligt.

Jag och GAPa körde lite felsökning bakom kulisserna, där vi kan konstatera att identiska inställningar (med respektive användaruppgifter, då) i den supportade klienten Windows Live Mail gör att GAPa kan skicka mail med autentisering över SSL på port 465, men inte jag. Om vi däremot kryssar ur autentisering och kryptering så kan jag skicka mail okrypterat på port 25 men inte GAPa.

Jag kan som jag skrev ovan ansluta direkt till `mailout.comhem.se` via Telnet på port 25 och skicka mail. Från GAPas anslutning så verkar anslutningen till `mailout.comhem.se` på port 25 filtreras direkt vid väggen. Min gissning är att Com Hems utrustning i GAPas hus felaktigt filtrerar port 25 mot alla värdar.

Varför mina användaruppgifter inte godtas när jag bevisligen får kontakt är en annan gåta, men jag har lagt tillräckligt med supportminuter gällande detta för ett bra tag framöver.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har de ringt mig och meddelat att de åter skickat en felanmälan till sin "analysavdelning". Vi får se om det hjälper den här gången.

Permalänk
Medlem

En lösning på problemet när man inte kan använda auth för att skicka mail är att man går in på webmailen och byter lösenord till samma som man har på IMAP, tydligen någon osynk för vissa konton som gör att uppgifterna inte ändras överallt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deegan:

En lösning på problemet när man inte kan använda auth för att skicka mail är att man går in på webmailen och byter lösenord till samma som man har på IMAP, tydligen någon osynk för vissa konton som gör att uppgifterna inte ändras överallt.

Succé!

När jag tidigare använde det autogenererade lösenordet från "Mina sidor" på comhem.se så fungerade det inte att autentisera för SMTP-servern. Jag hade även tidigare testat att byta lösenord via "Byt lösenord" på "Mina sidor" för att se om det gjorde någon skillnad att uppdatera uppgifterna, men det gav samma resultat.

Om jag däremot som du tipsade om loggade in på webbmailen och bytte lösenordet via dess gränssnitt så gällde sedan detta nya lösenord för både IMAP och SMTP sekunden därefter.

Som ytterligare bonus så testade jag att återigen ändra lösenord via "Mina sidor". Detta nya lösenord kunde nu användas för att autentisera för IMAP, men det fungerade inte för SMTP. Dock fungerade det "gamla" lösenordet som jag tidigare satt via webbmailen fortfarande för SMTP-autentisering.

Så, det verkar som att lösenordssystemet på "Mina sidor" helt enkelt inte uppdaterar det lösenord som SMTP-tjänsten frågar efter. Varför IMAP- och SMTP-servrar till synes tittar i olika tabeller kan jag inte säga något om, men om tjänsterna ligger hos tredje part kanske det har sin förklaring.

För att återigen citera dokumentationen så säger den gällande lösenordsbyte:

Citat:

Byta lösenord på mitt e-postkonto
Det är enkelt att byta lösenord. Logga in på Mina sidor och klicka på Bredband och sedan på Byt lösenord till höger om din epostadress. Klicka sedan på knappen OK för att byta. Ett nytt lösenord kommer då att skapas och visas direkt på skärmen. Det kommer även skickas till dig med vanlig post.

Dels verkar det alltså fungera lite skakigt att byta genom "Mina sidor" (IMAP OK, SMTP inte OK), och dels antar jag för den delen att de inte skickar ut lösenordet med "vanlig post" längre. Jag minns inte att jag skulle ha fått något sådant brev under mina tidigare tester, åtminstone, och det låter lite överdrivet att skicka ut ett snigelbrev varje gång någon byter sitt lösenord (i så fall kommer det bli trångt i min postlåda efter dagens tester! ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Succé!

När jag tidigare använde det autogenererade lösenordet från "Mina sidor" på comhem.se så fungerade det inte att autentisera för SMTP-servern. Jag hade även tidigare testat att byta lösenord via "Byt lösenord" på "Mina sidor" för att se om det gjorde någon skillnad att uppdatera uppgifterna, men det gav samma resultat.

Om jag däremot som du tipsade om loggade in på webbmailen och bytte lösenordet via dess gränssnitt så gällde sedan detta nya lösenord för både IMAP och SMTP sekunden därefter.

Som ytterligare bonus så testade jag att återigen ändra lösenord via "Mina sidor". Detta nya lösenord kunde nu användas för att autentisera för IMAP, men det fungerade inte för SMTP. Dock fungerade det "gamla" lösenordet som jag tidigare satt via webbmailen fortfarande för SMTP.

Så, det verkar som att lösenordssystemet på "Mina sidor" helt enkelt inte uppdaterar det lösenord som SMTP-tjänsten frågar efter. Varför IMAP och SMTP till synes tittar i olika tabeller kan jag inte säga något om, men om tjänsterna ligger hos tredje part kanske det har sin förklaring.

För att återigen citera dokumentationen så säger den gällande lösenordsbyte:

Dels verkar det alltså fungera lite skakigt att byta genom "Mina sidor" (IMAP OK, SMTP inte OK), och dels antar jag för den delen att de inte skickar ut lösenordet med "vanlig post" längre. Jag minns inte att jag skulle ha fått något sådant brev under mina tidigare tester, åtminstone, och det låter lite överdrivet att skicka ut ett snigelbrev varje gång någon byter sitt lösenord (i så fall kommer det bli trångt i min postlåda efter dagens tester! ).

Ah, kul att ditt problem löstes. Bara mitt kvar då. Synd att vi inte hade samma problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte meddela hur det har gått med detta. Som jag nämnde ovan, sade de i mitten av mars att de hade skickat det hela till sin "analysavdelning". Därefter hörde jag ingenting från dem över huvud taget.

Efter ungefär en månad skickade jag ett fysiskt brev till dem och klagade på hur ärendet skötts av kundservice. Då fick jag svar från någon på avdelningen för kundrelationer. Han bad om ursäkt för att jag inte fått svar från kundservice och kompenserade mig genom att ta bort två månadsavgifter. Efter en del diskussioner fram och tillbaka med honom om själva felet, där jag bl.a. hänvisade till den här tråden och till vad jag skrivit tidigare, meddelade han emellertid att det dessvärre inte finns "några yttre omständigheter som inverkar på möjligheten för dig att skicka mejl över port 25".

Med andra ord verkar Comhem mena att problemet inte ligger hos dem. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle stämma med tanke på resultatet av de felsökningsåtgärder som jag vidtagit (se diskussionerna ovan i tråden). Dock skulle det vara alldeles för besvärligt att gå vidare med det här ärendet, så jag får helt enkelt leva med att felet finns kvar. Det är ju inte ett särskilt allvarligt fel, men det är oerhört irriterande att det inte har gått att lösa. Jag är mycket besviken på Comhem och önskar att jag hade haft möjlighet att byta till någon annan internetleverantör (bortsett från adsl och mobilt bredband, som jag av uppenbara skäl inte vill byta till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag tänkte meddela hur det har gått med detta. Som jag nämnde ovan, sade de i mitten av mars att de hade skickat det hela till sin "analysavdelning". Därefter hörde jag ingenting från dem över huvud taget.

Efter ungefär en månad skickade jag ett fysiskt brev till dem och klagade på hur ärendet skötts av kundservice. Då fick jag svar från någon på avdelningen för kundrelationer. Han bad om ursäkt för att jag inte fått svar från kundservice och kompenserade mig genom att ta bort två månadsavgifter. Efter en del diskussioner fram och tillbaka med honom om själva felet, där jag bl.a. hänvisade till den här tråden och till vad jag skrivit tidigare, meddelade han emellertid att det dessvärre inte finns "några yttre omständigheter som inverkar på möjligheten för dig att skicka mejl över port 25".

Med andra ord verkar Comhem mena att problemet inte ligger hos dem. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle stämma med tanke på resultatet av de felsökningsåtgärder som jag vidtagit (se diskussionerna ovan i tråden). Dock skulle det vara alldeles för besvärligt att gå vidare med det här ärendet, så jag får helt enkelt leva med att felet finns kvar. Det är ju inte ett särskilt allvarligt fel, men det är oerhört irriterande att det inte har gått att lösa. Jag är mycket besviken på Comhem och önskar att jag hade haft möjlighet att byta till någon annan internetleverantör (bortsett från adsl och mobilt bredband, som jag av uppenbara skäl inte vill byta till).

Mycket märkligt av ComHem.
Själv kör jag Outlook 2013 med nedan val, har också ch.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare en uppdatering. Lite då och då har jag gjort tester för att se om problemet finns kvar. I dag kunde jag därför glädjande nog konstatera att problemet försvunnit. Det hela verkar alltså nu fungera som det ska igen. Jag har ingen aning om vad orsaken till detta är, men det är ju även högst oklart varför problemet uppstod från början. Kanske var det inte ens medvetet att problemet löstes, utan bara en bieffekt av någon uppdatering som @Tele2 genomfört.

Hur som helst får jag hoppas att problemet inte kommer tillbaka igen. Med tanke på hur kommunikationen med Comhem fungerat tidigare, vore det ju uppenbarligen meningslöst att meddela dem att problemet nu är borta. Förmodligen skulle det väl inte heller vara någon mening med att höra av sig igen om problemet återkommer.

Jag får helt enkelt hoppas på det bästa och på att det dröjer länge innan jag behöver kontakta Comhems kundservice på nytt, vad saken än skulle gälla.

Permalänk
Medlem

Fram till i lördags så gick det att använda mail1.comhem.se över port 25 utan autentisering men nu är den tjänsten avstängd.

Jag har varit i kontakt med supporten och fick förvånandsvärt snabb och trevlig respons där dom bekräftade att tjänsten nu mera är borta.

Tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ekstam:

Fram till i lördags så gick det att använda mail1.comhem.se över port 25 utan autentisering men nu är den tjänsten avstängd.

Jag har varit i kontakt med supporten och fick förvånandsvärt snabb och trevlig respons där dom bekräftade att tjänsten nu mera är borta.

Tråkigt.

Så vad gör man nu? Finns det några vettiga alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Så vad gör man nu? Finns det några vettiga alternativ?

Jag testar nu sendgrids gratisalternativ (100 mail om dagen) och det funkar fint än så länge.

Glöm inte att stänga av "Message Tracking" som skriver över alla URL'er du skickar med trackingurl från sendgrid (Settings - > Tracking).

Visa signatur