MSI GP66 eller vänta på Lenovo Legion 5 Pro med 5800H?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peckapecan:

Min går inte upp i så hög temp, däremot så blir det betydligt bättre temp om jag höjer upp den från bordet en bit, tror jag ska sätta dit lite högre distanser eller köpa en kylplatta bara för att.

Vilka temperaturer ser du efter en timme spel? Skriv gärna också vilket spel och vilket performance-läge laptoppen går i (blå, vit eller röd?)

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Proshop säljer Legion 5 Pro med 3070 (17360kr) och Legion 5 17" med 3070 (15990kr).
La min order på en Legion 5 Pro där, uppskattad leverans runt 04/31.

Ni som har den, går det ställa ner TDPn på CPU/GPU?

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Vilka temperaturer ser du efter en timme spel? Skriv gärna också vilket spel och vilket performance-läge laptoppen går i (blå, vit eller röd?)

Bara testat nu med Wot, ca 45 minuter, högsta upplösning och allt på ultra.
Fläktprofil Vit (Auto)

Cpu: Max 88 grader
Gpu: Max 75 grader

Cinebench
Multicore: Max 81 grader (11407 pts)
Single core: Max 71 grader (1424 pts)

Mätte tempen med HWinfo om det har betydelse, jag vet inte.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peckapecan:

Bara testat nu med Wot, ca 45 minuter, högsta upplösning och allt på ultra.
Fläktprofil Vit (Auto)

Cpu: Max 88 grader
Gpu: Max 75 grader

Cinebench
Multicore: Max 81 grader (11407 pts)
Single core: Max 71 grader (1424 pts)

Mätte tempen med HWinfo om det har betydelse, jag vet inte.....

Tack så mycket för utförligt svar!

Ok jag har ungefär samma temp i de belastningarna också och jag avläser med hwmonitor. Det är främst BFV temperaturerna jag tycker känns höga men ska prova ta kontakt med Lenovo och se vad de säger. BFV använder ju AVX också ska man komma ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Kan tipsa om att Proshop säljer Legion 5 Pro med 3070 (17360kr) och Legion 5 17" med 3070 (15990kr).
La min order på en Legion 5 Pro där, uppskattad leverans runt 04/31.

Ni som har den, går det ställa ner TDPn på CPU/GPU?

Stort tack! Avbokade min på Elgiganten och la en på proshop. Rätt sjukt att det kan diffa så mycket!

Permalänk
Inaktiv

Urk, då får man ju vänta ännu längre, nä, får snällt vänta på elgiggen, vill nog ochså kunna lämna tillbaka enkelt om jag inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Urk, då får man ju vänta ännu längre, nä, får snällt vänta på elgiggen, vill nog ochså kunna lämna tillbaka enkelt om jag inte är nöjd.

Mm, förstår. Å andra sidan tror jag att elgigantens lagerstatus är rätt oklar. De har ju redan fått pusha tillbaks två gånger. Proshops leveransdatum stämmer ju bättre överens med typ inets. För mig var prisskillnaden så stor att det inte blev något snack om saken.

Permalänk
Medlem

Storlek?

Hej alla
Har tänkt köpa en laptop som jag kan ha med mig när jag jobbar och har fastnat lite för Legion 5.

Har aldrig ägt en laptop då jag alltid spelat på stationär så nu är jag väldigt fundersam om storleken på skärmen.

Jag jobbar som pilot och lär vilja ha med mig den på flightdeck så den inte kommer bort. Utrymmet är något begränsat så min tanke är att en 17" kanske blir för klumpig?

Någon som har rest mycket med laptop och kan säga vad ni tycker om 15 vs 17", är det stor skillnad eller är det mer värt o ha större skärm?

Eller är kanske denna bästa valet?
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Är det samma som den Inet har?
https://www.inet.se/produkt/1965854/lenovo-legion-5-pro-16-ry...

16" kanske är den optimala kompromissen?
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Hej alla
Har tänkt köpa en laptop som jag kan ha med mig när jag jobbar och har fastnat lite för Legion 5.

Har aldrig ägt en laptop då jag alltid spelat på stationär så nu är jag väldigt fundersam om storleken på skärmen.

Jag jobbar som pilot och lär vilja ha med mig den på flightdeck så den inte kommer bort. Utrymmet är något begränsat så min tanke är att en 17" kanske blir för klumpig?

Någon som har rest mycket med laptop och kan säga vad ni tycker om 15 vs 17", är det stor skillnad eller är det mer värt o ha större skärm?

Eller är kanske denna bästa valet?
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Är det samma som den Inet har?
https://www.inet.se/produkt/1965854/lenovo-legion-5-pro-16-ry...

16" kanske är den optimala kompromissen?
Anders

16" är nog en bra kompromiss i storlek. Det är ju även Pro modellen som är lite mer påkostad med bättre skärm osv... vilket är varför jag tog den istället för 17" som jag har sedan innan.

För mig så tycker jag 17" är mycket skönare att spela på än vanlig 15.6", så jag gör en liten chansning att den här med 16" i 16:10 är en bra kompromis. I värsta fall så får jag skicka tillbaka och byta till 17" modellen och vänta på leverans...

Inets version verkar ha en mindre SSD på 512gb. Proshops kommer med 1TB.

Tänkte meddela att Proshop har satt en tightare leverans än förut nu, 2021-04-26 - 2021-04-29

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Medlem

Tack för svar 👍 Får nog bli den helt enkelt 😁

Permalänk
Medlem

Hur ser det nordiska tangentbordet ut på Legion 5 Pro?
Det är ju alltid amerikanskt tbord på bilderna på nätet.
Tänkte om det är våran normala enter knapp eller US varianten.
Edit: Hittade svaret på en youtube video!
https://www.youtube.com/watch?v=h26lDXDy4VE
Det är den vanliga enter-knappen på den nordiska layouten, det är jag glad över iallafall.

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

16" är nog en bra kompromiss i storlek. Det är ju även Pro modellen som är lite mer påkostad med bättre skärm osv... vilket är varför jag tog den istället för 17" som jag har sedan innan.

För mig så tycker jag 17" är mycket skönare att spela på än vanlig 15.6", så jag gör en liten chansning att den här med 16" i 16:10 är en bra kompromis. I värsta fall så får jag skicka tillbaka och byta till 17" modellen och vänta på leverans...

Inets version verkar ha en mindre SSD på 512gb. Proshops kommer med 1TB.

Tänkte meddela att Proshop har satt en tightare leverans än förut nu, 2021-04-26 - 2021-04-29

Beställde den nu på proshop men när jag beställde stod det 1-2månader på leveransdatum 😒

Permalänk
Inaktiv

Levtider på Proshop har varit jättekonstiga tycker jag, jag beställde en annan Lenovo 17" där innan jag beställde Lenovon på elgiggen, då jag la best stod det 10 dagars levtid, sedan efter ett par dagar stod det obekräftad levtid.

Efter det bestämde jag mig för att köpa datorn lokalt istället, det känns som det kan bli för mycket kludd med den där Proshop, jag minns när det var IT-butikken..........bra priser men allt för ofta strul.

Permalänk
Medlem

Nu har proshop ändrat min order till 28e Maj.. Haha, hejdå!

Vad finns det för bra alternativ?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är konstigt att den inte finns att beställa på lenovos hemsida, brukar man inte kunna förhandsboka där?

Permalänk
Medlem

Där står det coming soon.. Allt är bara jättekonstigt imo.

Permalänk
Inaktiv

Mmm, håller med.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått ny leveranstid. 26-29 april. Gällande oklar leveranstid så har jag hört av leverantörer att lenovo (och förmodligen alla tillverkare) har väldigt svårt att leverera till såväl konsumenter som till återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Jag har också fått ny leveranstid. 26-29 april. Gällande oklar leveranstid så har jag hört av leverantörer att lenovo (och förmodligen alla tillverkare) har väldigt svårt att leverera till såväl konsumenter som till återförsäljare.

Har du oxå beställt från proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Har du oxå beställt från proshop?

Yessir! Beställde när det stod leveranstid 30/4.

Permalänk
Medlem

Ok! Så då ligger jag troligen i batch nr2 med andra ord. Står 18e maj för mig.

Permalänk
Medlem

Tänk om det är på något av de farttygen som sitter fast i Suezkanalen som alla laptops är? Så måste dem kanske segla runt hela Afrika för att komma fram. Någon som vet var Lenovos laptops produceras förresten?

Har beställt en Legion 5 Pro (RTX3070) via Power i Norge men inte fått något leveransdatum än. Ett tag stod det 21.2.2022(!), sen typ 31.5.2021 men nu står det bara "inte i lager". Man får väl bara avvakta och hoppas på en uppdatering snart.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Har för mig att den tillverkas i Singapore - men Nä jag gick bort och vände på min o där står made in China. Som allt annat 😣

Permalänk
Skrivet av anon910:

Jag tycker det är konstigt att den inte finns att beställa på lenovos hemsida, brukar man inte kunna förhandsboka där?

Svenska Lenovo verkar ligga lite efter med hemsidan, Svenska sidan för Legion 5 Pro fanns inte ens för drygt en vecka sedan.
Dom kanske väntar tills deras "påskrea" är över innan den dyker upp där.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de nya Legion är sämre eller bättre på kylning än de med 2060?
Antingen tänker jag att dom har bättre kylare och det blir kallare, eller att 3080 korten blir så extremt varma att 2060 modellen fortfarande håller sig kallare.

Permalänk
Medlem

Nu har proshop ändrat datum igen, denna gång från 28e Maj till 23e April. Kanske har dom fått ju info från Lenovo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av archen:

Nu har proshop ändrat datum igen, denna gång från 28e Maj till 23e April. Kanske har dom fått ju info från Lenovo?

Vi kan ju hoppas. På min order står det dock fortfarande 2021-04-26 - 2021-04-29 som leveransdatum.

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk

På elgiganten qå står det nu att det finns 100+ i webblager på lwgion 5 pro 3060. Får hoppas jag får min nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Vi kan ju hoppas. På min order står det dock fortfarande 2021-04-26 - 2021-04-29 som leveransdatum.

Samma. Mycket fascinerande det här... 🤔😎

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Har kommit in nu

Någon som vet ifall man kan koppla in en 240hz skärm med USB c 3.2? Står inget om displayport 1.4 support