Android-telefoner samlar in över 20 gånger mer data än Apple Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Aha! är man aktiv på det viset kan jag tänka mig att det kan vara problematiskt men kör man inte VPN och fake konton per standard då? Det är säkert som du säger att som svensk är det svårt att inse vad insamlingen av data kan innebära i vissa länder. En vild gissning är att de flesta svenskar bryr sig inte men anser ändå att det klingar dåligt när tjänster samlar in och eventuellt säljer data om individen.

Säg att vi skulle införa lagar om att data inte får samlas in, hur hade det påverkat brottsutredningar tror vi? Ex finna pedofiler eller liknande? Hade det kanske varit ett alternativ att införa lagar mot att sälja data vidare men att man fortfarande får samla in och dela ut till rättsväsendet?

Problemet med alla datainsamling och därefter sammanställningen av den är att 1+1 inte alltid blir 2. När vi pratar om underrättelseverksamhet och profilering av personer så handlar en stor del om att lägga ett pussel. Du har kanske 50 av 100 bitar, genom dom 50 bitarna du har så ska du lägga dom andra 50. Som du själv förstår så blir det här i bästa fall en grov gissning, den kan ju påverka dig rejält genom att du blir felprofilerad. Din dagliga syn på detta kanske är att du får väldigt konstig reklam som inte alls stämmer in på dina intressen.

Sen kan du inte på allvar jämföra Googles insamling av data i kommersiella syften med brottsutredningar? Om du sen försöker få Google att samla in data utan att få sälja den vidare så kommer de omedelbart att sätta sig på tvären och hota med att stänga av sina tjänster i detta landet. Titta bara på vilken problematik GDPR har fört med sig och tiodubbla det så börjar du komma i närheten av det orimliga att Google ska samla in information, spara den "inom landets gränser" och sen inte göra något med den förrän myndigheterna ber om den.

Datainsamling är en realitet vare sig man vill det eller inte, det skrämmande är snarare vilka slutsatser AI drar när den lägger just ditt pussel!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

För mig så är problemet att data sugs ur samtliga tjänster, profilerar människor och säljer informationen vidare utan att man vet om det. Gemene man har ingen aning om detta, jag har inte vad jag vet "godkänt" detta, är väl alltid opt-out istället för opt-in?

Sen är ditt exempel Facebook bra då det är ett av dem värsta företagen, bara kolla på Facebook-appen i Appstore på iOS så ser men att dem trackar allt som går att tracka egentligen.
Och jag ser absolut problem med ditt förslag ovan. Var kan jag granska och neka Facebook-spårning av mig?
Då menar jag inte "neka tillgång till kameran" utan den generella profileringen.
Facebook spårar dig var du en går på nätet, räcker med en "like-knapp" på en hemsida för att spårningen ska studsa tillbaka till Facebook även om den hemsidan inte har något i övrigt att göra med Facebook.

Det är väl lite olika hur man ser på detta från person till person. Jag tror dock att global massövervakning av människor är ett problem som kommer visa sig i framtiden, speciellt när det sker av privata företag.

Tycker den är landningssidan är ganska bra, finns även en PDF som är lättförståelig för dem flesta: https://www.apple.com/se/privacy/

Jo, jag förstår att man övergripande ska ha en kritiskt öga på datainsamling men du ger fortfarande inte ett exempel på vilken data det är du finner problematisk att samla in? Du säger att så gott som all data du lämnar efter dig på nätet är ett problem, kan du inte ge något exempel? Personligen har jag inget problem med att Facebook håller koll på var jag är, om jag är aktiv, vilka grupper jag är med i, vad jag skriver, vad jag säger, iallafall så länge som det faktiskt används till något som jag har nytta av d.v.s genererat och anpassat innehåll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Så du menar att det är långsammare att surfa på en Android telefon än på en Apple telefon?

Vet inte, kan inte jämföra. Och det är självklart beroende av browser/processor/inställningar/...
Jag säger bara att olika aktörers kontinuerliga datasamlande drar resurser.

Citat:

Frågan kvarstår dock, vad är det för känslig data som man inte vill dela med sig av?

Mig själv.
Du vet, personlig integritet. Att jag inte känner att annonsbyråer och de som säljer tjänster till dem har rätt att i det fördolda och utan mitt medgivande samla in och sälja min personliga information.
Under Android är det en del av dealen. Tredjepartstillverkarna betalar inte för operativsystemet, därför att Google kan tjäna pengar på din personliga information istället. (Naturligtvis vill andra också göra det, så din telefon skickar information lite varstans beroende på vad du har installerat eller blockerat.)

Jag är inte intresserad av att sälja eller ge bort någon personlig information, alls.
Att det dessutom kontinuerligt drar resurser från produkten jag köpte är bara lök på laxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Problemet med alla datainsamling och därefter sammanställningen av den är att 1+1 inte alltid blir 2. När vi pratar om underrättelseverksamhet och profilering av personer så handlar en stor del om att lägga ett pussel. Du har kanske 50 av 100 bitar, genom dom 50 bitarna du har så ska du lägga dom andra 50. Som du själv förstår så blir det här i bästa fall en grov gissning, den kan ju påverka dig rejält genom att du blir felprofilerad. Din dagliga syn på detta kanske är att du får väldigt konstig reklam som inte alls stämmer in på dina intressen.
...
Datainsamling är en realitet vare sig man vill det eller inte, det skrämmande är snarare vilka slutsatser AI drar när den lägger just ditt pussel!

Hänger inte med här helt men om AI skulle felprofilera mig, är det verkligen ett problem? Jag får reklam eller ett flöde som inte passar helt vilket förvisso kan vara jobbigt men inte mycket mer? Jag har svårt att tro att underrättelseverksamheter endast går på vad AI kommer fram till, man vill ändå tro att AI möjligen är med på att filtrerar men att när något verkligen ska analyseras för eventuellt brott så är det mänskliga ögon som går igenom materialet som AIn baserat sitt resultat på? Men visst, går man helt på AI och låtter denna sortera in folk i någon form av katagorisering som får verkligen reprimander så är det minst sagt allvarligt.

Skrivet av Spektra:

Sen kan du inte på allvar jämföra Googles insamling av data i kommersiella syften med brottsutredningar?

Nej, jag har nog mer tänkt ex facebook där man kan tänka sig att data faktiskt har en betydelse för bottsutredningar. Men visst, om nu google har så mycketdata borde även det kunna vara användbart? Sökhistorik? Besökta sidor? Positioner? m,m.

Skrivet av Spektra:

Om du sen försöker få Google att samla in data utan att få sälja den vidare så kommer de omedelbart att sätta sig på tvären och hota med att stänga av sina tjänster i detta landet. Titta bara på vilken problematik GDPR har fört med sig och tiodubbla det så börjar du komma i närheten av det orimliga att Google ska samla in information, spara den "inom landets gränser" och sen inte göra något med den förrän myndigheterna ber om den.

Nej, om man ska införa restriktioner på datahantering behöver det ske globalt och det är vi väldigt långt ifrån.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Knappas förvånande, det största problemet tidigare var att man blev konstant spårad via gps funktioner och annat, på den fronten har det blivit bättre men datainsamling via appar, wifi osv. Där har inget hänt, man spårar allt som går i stort sett, jag förväntar mig inget annat eftersom information är det man kan tjäna pengar på.

I övrigt kan vi användare inte göra så mycket, många måste ju tyvärr använda facebook och många andra tjänster för att t.ex. företag kräver det eller för att på annat sätt kommunicera med andra människor. Det är systemen i det digitala samhället som vi har blivit beroende av att använda. Företag, organisationer, myndigheter osv. Det går inte att stå utanför det digitala samhället idag, till viss del man kan anonymisera sig och hålla sig utanför men det är bara marginellt.

Inte ens barn idag kan hålla sig utanför det digitala samhället. Allt registreras idag, men något positivt är i alla fall GDPR. Vi är på rätt väg mot bättre lagstiftningar och regler som på sikt kommer styra upp allt detta, men det kommer ta lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vet inte, kan inte jämföra. Och det är självklart beroende av browser/processor/inställningar/...
Jag säger bara att olika aktörers kontinuerliga datasamlande drar resurser.

Mig själv.
Du vet, personlig integritet. Att jag inte känner att annonsbyråer och de som säljer tjänster till dem har rätt att i det fördolda och utan mitt medgivande samla in och sälja min personliga information.
Under Android är det en del av dealen. Tredjepartstillverkarna betalar inte för operativsystemet, därför att Google kan tjäna pengar på din personliga information istället. (Naturligtvis vill andra också göra det, så din telefon skickar information lite varstans beroende på vad du har installerat eller blockerat.)

Jag är inte intresserad av att sälja eller ge bort någon personlig information, alls.
Att det dessutom kontinuerligt drar resurser från produkten jag köpte är bara lök på laxen.

Okay så du vill jobba med system som INTE anpassar sig efter din individ och du anser att annonssystem fungerar bäst när de inte anpassas till personen utan är generella? Då tror jag faktiskt du kommer få en tuff framtid, när AI tar fart kan man bara gissa att människan kommer bli än mer lat och vilja ha allt serverat på en individnivå. Personligen anser jag att ju mer individ anpassat prylar och system kan bli ju bättre även om det kräver datainsamling på individnivå.

Med det sagt håller jag dock fortfarande med om att man ska ha ett kritiskt öga på vilken data som samlas in och framförallt på hur den sammanställs, särskilt om det kan leda till avgörande förändringar i en individs fysiska liv. Det är utan tvekan för dålig reglering för hur data får hanteras globalt och tyvärr får man nog vänta ganska länge innan människan faktiskt når något bra här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Jo, jag förstår att man övergripande ska ha en kritiskt öga på datainsamling men du ger fortfarande inte ett exempel på vilken data det är du finner problematisk att samla in? Du säger att så gott som all data du lämnar efter dig på nätet är ett problem, kan du inte ge något exempel? Personligen har jag inget problem med att Facebook håller koll på var jag är, om jag är aktiv, vilka grupper jag är med i, vad jag skriver, vad jag säger, iallafall så länge som det faktiskt används till något som jag har nytta av d.v.s genererat och anpassat innehåll.

Vi har olika syn på datainsamling tror jag.
Dem exempel du ger ovan är sådana exempel jag INTE vill att Facebook samlar in. Jag förstår såklart att detta sker om jag är inne på Facebook, men jag vill inte att Facebook samlar in webbhistorik, var jag klickar, vad jag läser, var jag är, hur ofta jag är där och så vidare.
Det finns ju inga gränser egentligen och vi har inte kontroll på var datat hamnar, vilka som tar del av den etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Personligen har jag inget problem med att Facebook håller koll på var jag är, om jag är aktiv, vilka grupper jag är med i, vad jag skriver, vad jag säger, iallafall så länge som det faktiskt används till något som jag har nytta av d.v.s genererat och anpassat innehåll.

Om vi leker med tanken att du hade bott i Hongkong, hade du då varit lika generös med att dela med dig av din location data?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Om vi leker med tanken att du hade bott i Hongkong, hade du då varit lika generös med att dela med dig av din location data?

Är inte jätte insatt i vad som sker där och spontant låter det som att det då inte är fel på insamling av data i sig utan snarare på hur det är tillåtet att användas där.

Som jag tidigare sagt, det finns absolut anledning att hålla ett öga på insamling av data och hur det används men jag tror inte att det kommer minska i framtiden. Det som förhoppningsvis sker är att man inför mer globala regler på hur data får användas men idagens läge känns det omöjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Okay så du vill jobba med system som INTE anpassar sig efter din individ och du anser att annonssystem fungerar bäst när de inte anpassas till personen utan är generella?

Er, jag bryr mig överhuvudtaget inte om annonssystem.
Faktum är att det är ett värde för människor att slippa annonser helt, vilket är anledningen till att man kunde skrubba bort TV-annonsering, och att det finns web-sajter där man kan betala för att slippa annonser helt.
Reklambranschen tar betalt för att skrika tillräckligt högt för att bryta igenom sitt eget brus. Ingen skulle gråta om 99% bara försvann. Det skulle bara vara - skönt.

Fast reklamarna fanns för 100 år sedan och lär inte försvinna oavsett vad. Ingen risk att den branschen går under. De skapar sin egen marknad.
Och den är inte alls beroende av datatrålning.

Citat:

Då tror jag faktiskt du kommer få en tuff framtid, när AI tar fart kan man bara gissa att människan kommer bli än mer lat och vilja ha allt serverat på en individnivå.

Och det jag vill ha serverat är reklam? Är du galen? Människor vill ha innehåll, content. Reklamare som följer efter oss och skriker ”köp de här prylarna!” är inte vad som efterfrågas.

Till syvende och sist är det så här. Min personliga information har ett värde, några av de rikaste företagen i världen lever på den. Men rimligen tillhör min personliga information mig, inte Google eller Facebook. Trots det tar de den bara och säljer den vidare. Det här är ett brott mot allmän etik och moral, det anses inte OK att bara knalla in hos någon, ta vad som finns där, och sedan sälja det vidare till andra.

Det rimliga är att det betraktas, och förbjuds, som vilken stöld som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Vi har olika syn på datainsamling tror jag.
Dem exempel du ger ovan är sådana exempel jag INTE vill att Facebook samlar in. Jag förstår såklart att detta sker om jag är inne på Facebook, men jag vill inte att Facebook samlar in webbhistorik, var jag klickar, vad jag läser, var jag är, hur ofta jag är där och så vidare.
Det finns ju inga gränser egentligen och vi har inte kontroll på var datat hamnar, vilka som tar del av den etc.

Jo, jag har förstått det men du har fortfarande inte svarat på vad det är som du tror eller vet kommer hända med informationen som är direkt negativ för dig? Säg ex att du klickar like på en post som en kompis har lagt ut om en ny bil som hen har köpt, vad kan det medföra om du släpper tankarna lösa?

Jag frågar för att jag själv har svårt att se vilka negativa konsekvenser som det kan leda till även om de skulle lyckas få ihop en profile på mig någonstans.

Är det dock så att man har åsikter som inte riktigt passar in i samhället eller om man bedriver lite halvskumme aktiviteter kan jag absolut förstå att det kan vara ett problem. Och det är möjligt att av bara den anledningen så är insamling av data dåligt även om det kan hjälpa till i brottsbekämpning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det går inte enbart se på mängd data utan även vilken. Men jag tycker mycket suger på Android kring detta.

Jag tycker det är ett problem idag med vendor lock-in. Förr i tiden när mobilerna körde java-Me applikationer så surfade man på nätet letade upp en App och installerade. Säkerligen var det dåligt kompilalitet och man borde ha symbian Os. Idag så har mobilerna helt klart kraft att emulera de flesta appar (vilket iofs java gör).

Men det är ett stor problem med dagens inlåsning. Det är nästan omöjligt för ett nytt operativsystem att ta sig in i marknaden i sverige, visst få det några få personer som ändå väljer ett udda.
Men de flesta vill att olika appar ska finnas som t.ex busskort, snart digital id, bankapp, parkeringsapp, gym, office med teams, app för butiker etc.
Och ett nytt operativsystem som självklart lär glömma få en app till mängder av saker som man kräver att den har får det tufft. Även om stöder finns så blir det bara en liten skara som installerar dessa på krångligt sätt.

Så konkurrensmyndigheterna borde tvinga Google och Apple att låta andra tillverkare av operativsystem kunna använda deras Appstore för att emulera deras appar. Annars får vi bara dessa 2st operativsystem där tillverkarna kan göra lite som de vill för vi konsumenter har inget annat val.
Självklart ska även konkurrensmyndigheterna se till att man kan använda fler Appstore, närmast så borde Android kunna köra Appar från Apple store och vice versa. Visst finns det resurskrävande Appar som är svåra att emulera, men nästan alla appar som man vill emulera är inte krävande på något sätt.

Det där kommer aldrig ske.

Jag tycker det är grymt med Apple, får upp flera varningar när något externt försöker ta ens data. Spärrar allt.
Tycker man ska ge dom kred. Google litar jag inte lika mycket på, eller Facebook.

vad jag vet säljer inte Apple sin data? Kan ha fel.

----

Finns fall där reklam osv träffat mig på ett mycket kusligt sätt, när jag haft android.

2018 hyrde jag en bil, då kom reklam upp för olika "coola" plasthöljen man kan byta på sin bilnyckel. Exemplet som visade var EXAKT på en sådan jag hyrde

Pratade med en tjej jag känner om bröstoperation, samt hon visade olika exempel på hur det kunde se ut på sin telefon. Plötsligt får jag reklam för just bröstoperationer.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga.. Önskar att Linux kan ta fart på mobiler så vi äntligen kan få ett klokt OS där privacy kan hanteras efter vilja. Dock litar jag inte mer på Apple än Android pga hela Apples OS är bakom lås medan Android har hyfsat opensource. Var Apple gör de vet vi inte.

Sen folket som säger att de har bytt över till Iphone bara för "privacy", har ni slutat att använda appar osv också då? Jag menar, många appar samlar in data och inte bara OS'et. https://www.statista.com/chart/24495/apps-sharing-personal-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Er, jag bryr mig överhuvudtaget inte om annonssystem.
Faktum är att det är ett värde för människor att slippa annonser helt, vilket är anledningen till att man kunde skrubba bort TV-annonsering, och att det finns web-sajter där man kan betala för att slippa annonser helt.
Reklambranschen tar betalt för att skrika tillräckligt högt för att bryta igenom sitt eget brus. Ingen skulle gråta om 99% bara försvann. Det skulle bara vara - skönt.

Fast reklamarna fanns för 100 år sedan och lär inte försvinna oavsett vad. Ingen risk att den branschen går under. De skapar sin egen marknad.
Och den är inte alls beroende av datatrålning.

Och det jag vill ha serverat är reklam? Är du galen? Människor vill ha innehåll, content. Reklamare som följer efter oss och skriker ”köp de här prylarna!” är inte vad som efterfrågas.

Ingen vill ha reklam men i dagens sammhälle finns det uppenbarligen tjänster som folk inte är redo att betala vad som krävs för och då blir reklamintäkter en viktig bit.

Men hallå? Vi har ju Netflix, kostar bara 100 kr / mån och ingen raklam? Tja, man kan väll tänka sig att våra streaming tjänster är fortfarande i uppstartsfas? De ökar på sina månadskostnader regelbunder och man ska nog inte bli allt för förvånad om man en dag ändå får se lösningar med reklam för att hålla nere priset.

Youtube har ökat på reklam klippen rejält! Nästan till den grad att även jag kan tänka mig betala för att slippa Antar att min personliga data kanske inte är så mycket värd där längre.

Skrivet av EntropyQ3:

Till syvende och sist är det så här. Min personliga information har ett värde, några av de rikaste företagen i världen lever på den. Men rimligen tillhör min personliga information mig, inte Google eller Facebook. Trots det tar de den bara och säljer den vidare. Det här är ett brott mot allmän etik och moral, det anses inte OK att bara knalla in hos någon, ta vad som finns där, och sedan sälja det vidare till andra.

Det rimliga är att det betraktas, och förbjuds, som vilken stöld som helst.

En vild gissning är att din data är betalning för att du ska få använda tjänsten gratis. Men varför inte erbjuda ett pris då? Kanske för att ingen hade varit villig att betala det pris som krävs.

--

Men vi snöar in oss lite för mycket på annonser nu, jag tänker egentligen att data om en individ kan användas till så mycket annat i framtiden. Säg att du går in på en restaurang och den direkt visar dig det du vill ha, eller när du köper en ny bil behöver du inte fundera över konfigurationerna, den kommer färdig anpassad till dig. Kanske inte de bästa exemplena men det finns mycket i livet som kan anpassas och kan det göras mer eller mindre per automatik så tror jag det är mycket värt för många.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Jo, jag har förstått det men du har fortfarande inte svarat på vad det är som du tror eller vet kommer hända med informationen som är direkt negativ för dig? Säg ex att du klickar like på en post som en kompis har lagt ut om en ny bil som hen har köpt, vad kan det medföra om du släpper tankarna lösa?

Jag frågar för att jag själv har svårt att se vilka negativa konsekvenser som det kan leda till även om de skulle lyckas få ihop en profile på mig någonstans.

Är det dock så att man har åsikter som inte riktigt passar in i samhället eller om man bedriver lite halvskumme aktiviteter kan jag absolut förstå att det kan vara ett problem. Och det är möjligt att av bara den anledningen så är insamling av data dåligt även om det kan hjälpa till i brottsbekämpning.

Förstår inte riktigt vad du vill att jag ska svara på?
För mig handlar det om att personlig integritet är en rättighet jag har.
Det behöver inte motiveras eller försvaras varför jag inte vill att det samlas in.
Däremot anser jag att dem som dammsuger min information ska motivera varför och vad det används till.
Jag vill inte att varken staten eller privata företag går igenom mina fysiska eller digitala tillhörigheter med motiveringen ”men du är väl inte kriminell eller har du något att dölja??”
Det är en dålig utveckling anser jag.

Permalänk

Inte så konstigt. Google lever på sin reklam, det gör inte Apple. Du säljer din integritet till google mot gratistjänster och billigare telefoner. Själv kan jag betala en engångskostnad för att veta att min information inte blir en produkt som säljs mellan företag. Sen finns det andra problem med Apple, men jag ser inte dem som lika stora.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Muiu Bara växer för mig, tex så. går reklamen vissa klagat på att stänga av dock på 2 ställen. Den har fler inställning möjligheter än vsnills och de appar som inte går att avinstallera går att aktivera!
Har alltid haft vanilla innan men sätt vad du får för pengarna så är det en no brainer enligt mig. Och den får regelmässiga updates också, inte dåligt för 2300kr.mvh Pierre Gbg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Är inte jätte insatt i vad som sker där och spontant låter det som att det då inte är fel på insamling av data i sig utan snarare på hur det är tillåtet att användas där.

Som jag tidigare sagt, det finns absolut anledning att hålla ett öga på insamling av data och hur det används men jag tror inte att det kommer minska i framtiden. Det som förhoppningsvis sker är att man inför mer globala regler på hur data får användas men idagens läge känns det omöjligt.

Utgå från att all insamlad data kommer att hamna i felaktiga händer och missbrukas - för det är nästan garanterat att informationen förr eller senare kommer att hamna på avvägar.
Med den utgångspunkten så är det rimligt att vilja stoppa problemet så tidigt som möjligt - dvs begränsa insamlingen av data, för är den inte insamlad kan den inte missbrukas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Förstår inte riktigt vad du vill att jag ska svara på?

Min fråga var ju ganska tydlig även nu 3dje gången men vi lägger ner den, jag förstår att du helt enkelt inte vill att någon ska spara data om dig oavsett vad det ska användas för. Mitt förslag till dig är att sluta använda gratis tjänster och börja använda VPN och fake konton, det borde ta dig en bra bit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Utgå från att all insamlad data kommer att hamna i felaktiga händer och missbrukas - för det är nästan garanterat att informationen förr eller senare kommer att hamna på avvägar.
Med den utgångspunkten så är det rimligt att vilja stoppa problemet så tidigt som möjligt - dvs begränsa insamlingen av data, för är den inte insamlad kan den inte missbrukas.

Ja, absolut, lämnar man efter sig data som man tror kan missbrukas på individen så ska man absolut tänka till. Tyvärr tror jag inte vi kommer komma ifrån det på ett bra tag, troligen blir det värre innan det blir bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Min fråga var ju ganska tydlig även nu 3dje gången men vi lägger ner den, jag förstår att du helt enkelt inte vill att någon ska spara data om dig oavsett vad det ska användas för. Mitt förslag till dig är att sluta använda gratis tjänster och börja använda VPN och fake konton, det borde ta dig en bra bit.

Nej jag tycker inte den är tydlig, och menar inte heller att ingen data ska sparas, jag förstår ju också att det inte funkar så, är en tjänst gratis så är man själv produkten i dem flesta fallen.
Jag ställer mig mot att dammsuga folk på digital information mot deras vetskap och godkännande bara för att man inte kan motivera varför det inte skall få vara så?

Skall man vara så godtrogen att det är kanon att detta får fortsätta bara för att få bra annonser på nätet och vänförslag på Facebook?
Sjukaste jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Sen folket som säger att de har bytt över till Iphone bara för "privacy", har ni slutat att använda appar osv också då?

Tyvärr är det inte så lätt att bryta gamla mönster även om viljan finns.

Jag har försökt använda namn/epost samt lösenord som inlogg på flertalet tjänster där det är möjligt (som exempelvis Spotify), men har tyvärr både Google- och Facebook-login på alldeles för många ställen. Numera försöker jag dock gå över till Apple-login, men antalet appar som har stöd för detta går att räkna på en hand.

Att välja bort GMail är inte heller helt lätt. Jag har försökt att använda både Tutanota och ProtonMail, men min övergång haltar minst sagt.

Jag försöker dock undvika appar så långt som möjligt och går hellre in via webbläsaren istället. Som webbläsare har jag tidigare kört både Brave och DuckDuckGo, men använder numera nästan uteslutande Safari på mobilen. Detta då AdGuard som contentblocker är nära nog lika kraftfullt som uBlock Origin. Bara markera ett objekt på webbsidan och blockera! Fungerar perfekt tillsammans med NextDNS.

Uppbyggnaden av Facebook och Instagram är genomond, där allt man tittar på spåras, anslyseras och anpassas i realtid. Men även dessa tjänster är svåra att byta ut, då jag använt Facebook sedan starten i Sverige. Har säkert avinstallerat Facebook 3-4 ggr sedan början på året, men det letar sig alltid tillbaka på telefonen.

Känns som att Facebook medvetet gjort en otroligt dålig webbapplikation för att man ska välja appen.

Däremot har iMessage på iOS gjort att Facebook Messenger knappt används längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Nej jag tycker inte den är tydlig, och menar inte heller att ingen data ska sparas, jag förstår ju också att det inte funkar så, är en tjänst gratis så är man själv produkten i dem flesta fallen.
Jag ställer mig mot att dammsuga folk på digital information mot deras vetskap och godkännande bara för att man inte kan motivera varför det inte skall få vara så?

Skall man vara så godtrogen att det är kanon att detta får fortsätta bara för att få bra annonser på nätet och vänförslag på Facebook?
Sjukaste jag hört.

Sjukaste du hört? Oj då, du har hört talas om förintelsen va? Men oavsett, hur hanterar du verkligheten? Är detta bara något du tänker och knyter näven i fickan eller skippar du faktiskt alla gratistjänster samt undviker alla produkter(bilar, Tv apparater, mobiler och mjukvarur) som kan spara och bearbeta personlig data?

För min del accepterar jag bara läget, jo jag vet det är det sjukaste du hört men jag tror det är ganska vanligt faktiskt. Man vet redan att de plockar all information de kommer åt och man har valt att bara acceptera det för att få tillgång till tjänsten. Jag håller med om att någon typ av reglering hade varit fint men det lär inte hända i närtid tyvärr, vad kan vi göra för att driva på den utvecklingen är en intressantare fråga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Sjukaste du hört? Oj då, du har hört talas om förintelsen va? Men oavsett, hur hanterar du verkligheten? Är detta bara något du tänker och knyter näven i fickan eller skippar du faktiskt alla gratistjänster samt undviker alla produkter(bilar, Tv apparater, mobiler och mjukvarur) som kan spara och bearbeta personlig data?

För min del accepterar jag bara läget, jo jag vet det är det sjukaste du hört men jag tror det är ganska vanligt faktiskt. Man vet redan att de plockar all information de kommer åt och man har valt att bara acceptera det för att få tillgång till tjänsten. Jag håller med om att någon typ av reglering hade varit fint men det lär inte hända i närtid tyvärr, vad kan vi göra för att driva på den utvecklingen är en intressantare fråga.

Tänker inte kommentera det första du skrev, blir lite larvigt.

Jag använder självklart alla produkter du skriver ovan.
Argumenterar dock mot att det är fel det som pågår och att jag önskar det vore annorlunda, tror personligen det går att göra fantastiska produkter och tjänster och samtidigt värna om den personliga integriteten.

Det vi kan göra är ju att diskutera och påpeka att det vi anser är rätt eller fel snarare än att argumentera mot folk som argumenterar mot.

Permalänk
Medlem

För den som inte orkar ploga hela undersökningen, vad är det mer exakt för data som samlas in om man nu gjort lite aktiva val vid telefonens installation och vid konfigurationen av sitt Google-konto? Handlar det om personliga data eller anonymiserad sådan?

GDPR osv är ju inget man som seriös aktör bara trollar bort så föreställer mig att både Google och Apple lär vilja ha lite tort på fötterna här för att inte bli stämda på många miljarder...

Permalänk

Intressant.

Nått jag skulle vilja göra är att byta ut drivrutiner i telefonen, till mic, och kameror bl.a... Ha en logger kopplad till drivrutinerna där man får händelsehistorik med datum o klockslag för varje aktivering/deaktivering av dessa övervakningsprogram. Kanske även detsamma för lagringsenheten, där man får händelsehistorik för filåtkomst, tex inläsning av text filer osv.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

För er som vill avgoogla och har (ironiskt nog) pixel-mobiler vill jag tipsa om GrapheneOS.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

iPhone är även bättre på många sätt.
Prestandan ökar och du har support med din telefon i över 5 år. Med en ristelefon så slösar du bara på komponenter.

Permalänk
Medlem

Lägg in AFWall+ och öppna bara för program som behövs så minskar trafiken rejält ut ur en Android enhet.

Linux kernel har försökt sticka ut 3509 gånger sedan 5 timmar tillbaks. Varför skall den åt Internet?
Google Play services 73 gånger.
Android system 8 gånger.
Google App(som jag inte ens använder) 15 gånger.
Media Storage 44 gånger. Varför skall den åt Internet? Den skall bara åt min lokala data och hålla sig där.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lägg in AFWall+ och öppna bara för program som behövs så minskar trafiken rejält ut ur en Android enhet.

Linux kernel har försökt sticka ut 3509 gånger sedan 5 timmar tillbaks. Varför skall den åt Internet?
Google Play services 73 gånger.
Android system 8 gånger.
Google App(som jag inte ens använder) 15 gånger.
Media Storage 44 gånger. Varför skall den åt Internet? Den skall bara åt min lokala data och hålla sig där.

Du glömde vad jag vet den lilla detaljen att man först måste roota telefonen, vilket väl i sig kanske inte är något för den som prioriterar säkerhet med mera (så var det iaf för några år sedan när jag senast rootade en android).