Pin knäckt och böjda på AMD Ryzen 5800X

Permalänk
Medlem

Pin knäckt och böjda på AMD Ryzen 5800X

Hej, jag råkade böja några pins på min CPU och sen knäcka en när jag skulle böja tillbaka dem. Jag gick till Inet (där jag köpte den) de hjälpte mig att böja tillbaka pins och sa att den bootade. När jag kom hem och satte den i datorn ville den inte boota, tror det var pga hur jag satte in den. De sa att man behövde trixa lite för att få in den i socketen och kan hända att något ändrades då. Jag vet inte. Hur som helst jag tänkte försöka mig på att laga den innan jag köper en ny för jag måste ändå inte ha datorn nu nu. Problemet är bara att jag inte vet var jag ska få tag i en extra trasig CPU för att låna en pin.

Fixat bildlänk /mod
Permalänk
Hedersmedlem

Angående att få tag på en trasig CPU, det borde väl kunna vara i princip vilken AM4-CPU som helst om jag ska gissa?

Går ju att skambuda på t.ex. en sån här: https://www.tradera.com/item/344512/456968506/amd-ryzen-5-140...

Eller kanske lägg ut en köpes-annons här på Sweclockers vetja. Köpes: trasig AM4-CPU. typ.

Permalänk
Permalänk
Medlem

varför inte prova klippa upp sladd. Sen använda några tunna tvinnade koppar "strån" och sticka ner dom i rätt sockel hål på moderkortet? Så det sticker upp och får kontakt med cpu bottnen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldo:

varför inte prova klippa upp sladd. Sen använda några tunna tvinnade koppar "strån" och sticka ner dom i rätt sockel hål på moderkortet? Så det sticker upp och får kontakt med cpu bottnen?

Då kan man säga att man har en processor som är 99,925% PGA och 0,075 % LGA

Vet inte om det är att rekommendera, kan tänka mig att det kan bli rätt instabilt om man har otur för att inte tala om risk för kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Angående att få tag på en trasig CPU, det borde väl kunna vara i princip vilken AM4-CPU som helst om jag ska gissa?

Går ju att skambuda på t.ex. en sån här: https://www.tradera.com/item/344512/456968506/amd-ryzen-5-140...

Eller kanske lägg ut en köpes-annons här på Sweclockers vetja. Köpes: trasig AM4-CPU. typ.

Ja båda alternativen låter vettiga. Var osäker på ifall man kunde ha vilken AM4-CPU som helst eller inte. Vet inte om jag kommer lyckas laga den eller inte men tänker det är bättre att försöka än att inte göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeq:

Ja båda alternativen låter vettiga. Var osäker på ifall man kunde ha vilken AM4-CPU som helst eller inte. Vet inte om jag kommer lyckas laga den eller inte men tänker det är bättre att försöka än att inte göra det.

Det är ju samma sockel och därmed samma pinnar? Bör ju vara sak samma, tror jag? Men det är bara en kvalificerad gissning.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att även äldre AMD cpuer (AM2/AM3) har samma pins. Såg någon (Linus?) åtgärda en bruten pin genom att klippa en pin från äldre/trasig cpu och sedan placera pinen i korresponderande hål i sockeln. Det fungerade utmärkt. Tänk bara på att pinen du skaffar måste nå från botten av sockeln och upp till undersidan av den brutna pinen på cpun, vill minnas att det krävdes några försök innan de lyckades i den youtube videon jag såg. Om inte annat får du skaffa lödapparat och hoppas att du har en otroligt anal läggning och helt enkelt byta pinen

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

"varmlufts-pistol" är vad man får använda sig utav i detta fall, med verktyg som kan hålla pin:en och processorn stabil. mycket småpill och precision krävs.

finns som ovan nämnt en LTT video om där de försöker löda, ta och titta först så du vet vad du ev. ger dig in på lycka till

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis som @HappyPie och @[SmR]BMF säger så är det folk som redan gjort detta... men det är inte för the faint of heart så att säga 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag har för mig att även äldre AMD cpuer (AM2/AM3) har samma pins. Såg någon (Linus?) åtgärda en bruten pin genom att klippa en pin från äldre/trasig cpu och sedan placera pinen i korresponderande hål i sockeln. Det fungerade utmärkt. Tänk bara på att pinen du skaffar måste nå från botten av sockeln och upp till undersidan av den brutna pinen på cpun, vill minnas att det krävdes några försök innan de lyckades i den youtube videon jag såg. Om inte annat får du skaffa lödapparat och hoppas att du har en otroligt anal läggning och helt enkelt byta pinen

Glhf!!!

Skrivet av HappyPie:

"varmlufts-pistol" är vad man får använda sig utav i detta fall, med verktyg som kan hålla pin:en och processorn stabil. mycket småpill och precision krävs.

finns som ovan nämnt en LTT video om där de försöker löda, ta och titta först så du vet vad du ev. ger dig in på lycka till

Skrivet av andreas_dock:

Precis som @HappyPie och @[SmR]BMF säger så är det folk som redan gjort detta... men det är inte för the faint of heart så att säga 🙈

https://www.youtube.com/watch?v=yh2XYkRwtBQ

nä jag vet att det är krångligt men känner att det är enda alternativet innan jag köper en ny

Permalänk
Medlem

Ja du har ju ingenting o förlora på att försöka. Död är den iaf tills du får dit en pinne.
Antigen lyckas du eller så får du köpa ny som du ändå tänkt.
Men se till att ha rätt verktyg för det. Det väldigt smått o lätt o få andra pinnar att löda loss.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sätt en pinne i sockeln, är det enklaste.

Permalänk

Edit: Glöm mitt tips, verkar riskabelt att löda. Kanske som absolut sista utväg

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Vore ju sjysst med en uppdatering om hur det har gått? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ingen drulle på hemförsäkringen? Självrisken brukar vara 1500kr.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

borde finnas någon typ av pogo-pin som man kan sätta i sockeln där pinnen på cpun är böjd för att få ok kontakt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vore ju sjysst med en uppdatering om hur det har gått? o.O

Skrivet av OC&Burn:

Ingen drulle på hemförsäkringen? Självrisken brukar vara 1500kr.

blev så att jag köpte en ny. dels för jag inte kunde låna varmluftspistol och förstoringsglas med lampa men också för det gick på drulle försäkring. så skjuter på att laga den ett tag till