MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du 6 cyklar idag?

Det blir så när man är kommen till ålder och inte säljer av något. Det är bara en enda jag köpt ny, resten är "barn finds" på blocket dvs "obesiktad, kräver förgasarjustering" och är enkla att fixa för billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det blir så när man är kommen till ålder och inte säljer av något. Det är bara en enda jag köpt ny, resten är "barn finds" på blocket dvs "obesiktad, kräver förgasarjustering" och är enkla att fixa för billig peng.

Ahhhhhh Andersbrink på sporthoj

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kul, nu har jag äntligen bestämt mig, Street Triple RS är min vinnare. Och nu till det riktigt roliga, den är slutsåld för året i färgen som föll mig i smaken. Finns enstaka exemplar kvar i den andra.

Ändå lite mysko att de redan sålt slut på årets modeller 1 vecka efter att återförsäljarna fått in demohojarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kul, nu har jag äntligen bestämt mig, Street Triple RS är min vinnare. Och nu till det riktigt roliga, den är slutsåld för året i färgen som föll mig i smaken. Finns enstaka exemplar kvar i den andra.

Ändå lite mysko att de redan sålt slut på årets modeller 1 vecka efter att återförsäljarna fått in demohojarna.

Kanske är olika från handlare till handlare, men när jag var ute på Johans MC i Göteborg (som är en av de större triumph-återförsäljarna) i februari så sa de att de hade fått jättedålig tilldelning och framskjutna leveranser på flera modeller. Corona etc etc.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kanske är olika från handlare till handlare, men när jag var ute på Johans MC i Göteborg (som är en av de större triumph-återförsäljarna) i februari så sa de att de hade fått jättedålig tilldelning och framskjutna leveranser på flera modeller. Corona etc etc.

Så är det säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ryktet säger att en del var fast på båtarna i suezkanalen.
Det är väldigt många som väntar på sina nya Speed Triple 1200 RS.

Tror att Street Triple RS >20 är en vinnare faktiskt, den har fått bra kritik och tar du ut den på bana kommer du har riktigt kul.
Gå med i lite Triumph forum, det finns lite dålig aktivitet på forumen i Sverige, men utomlands är det bra.

Och till nackdelarna med Triumph....

Reservdelar, det är alltid jobbigare med delar till "udda" märken och var beredd på att vänta lite
ÅF, Triumph har haft ett sådar ÅF när, Johans är OK om du träffar rätt person. Men på östkusten har det varit uselt.
Glöm att skruva själv, Triumph har allt digitalt och du får betala för att hitta sprängskisser osv. Haynes lyser med sin frånvaro på de senare hojjarna.

Men, det är en underbar hoj. Och den går och låter riktigt bra.
När du ska börja pimpa den så undvik billiga delar såsom R&G osv, ska du rensa häcken och få upp nummerplåten så köp kvalitet såsom evotech

Permalänk
Medlem

Jag var iväg och hämtade en Husqvarna 701 Enduro i påskas åt min kusin och jag tror att jag nog behöver skaffa en andrahoj nu... Blev lite biten måste jag erkänna. Funderar således på att skaffa en offroad-hoj för rimliga pengar att ha som komplement i garaget för grus / lättare offroad. Vill inte ha en adventure utan mer renodlad offroad. Behöver inget fartmonster heller (det har jag redan), nästan bara positivt om den är åt det mindre och nättare hållet. Elstart är krav. Har funderat på Suzuki DRZ400 eller Honda CRF250L, båda går att hitta runt 30k och bockar av mycket på min lista. Nån som har andra tips? Xt600/660 dyker alltid upp i såna här sammanhang men jag tycker den verkar betydligt större och tyngre?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag var iväg och hämtade en Husqvarna 701 Enduro i påskas åt min kusin och jag tror att jag nog behöver skaffa en andrahoj nu... Blev lite biten måste jag erkänna. Funderar således på att skaffa en offroad-hoj för rimliga pengar att ha som komplement i garaget för grus / lättare offroad. Vill inte ha en adventure utan mer renodlad offroad. Behöver inget fartmonster heller (det har jag redan), nästan bara positivt om den är åt det mindre och nättare hållet. Elstart är krav. Har funderat på Suzuki DRZ400 eller Honda CRF250L, båda går att hitta runt 30k och bockar av mycket på min lista. Nån som har andra tips? Xt600/660 dyker alltid upp i såna här sammanhang men jag tycker den verkar betydligt större och tyngre?

Drz400 kan du köra till och från skogsvägarna medan crf250 känns välsigt liten för landsväg. Den verkar toppa runt 80-100kmh beroende på person och packning utan att ligga på maxvarv konstant dvs.
Sen är ju 250n lättare... 😅

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Drz400 kan du köra till och från skogsvägarna medan crf250 känns välsigt liten för landsväg. Den verkar toppa runt 80-100kmh beroende på person och packning utan att ligga på maxvarv konstant dvs.
Sen är ju 250n lättare... 😅

250:n ska toppa 130 enligt the internets, det tycker jag räcker för ändamålet men den tar nog sin lilla tid på sig att komma upp dit. Finns ju även en CRF300L nu men den är ny för 2021 och således för dyr tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

250:n ska toppa 130 enligt the internets, det tycker jag räcker för ändamålet men den tar nog sin lilla tid på sig att komma upp dit. Finns ju även en CRF300L nu men den är ny för 2021 och således för dyr tyvärr.

Om du kan hitta en WR250R eller X så kör på en sån.
Bättre overall än crf och mycket piggare.

Toppade 134km/h med GPS på min gamla.
Väger 105kg + utrustning och är 196cm så är som ett segel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Om du kan hitta en WR250R eller X så kör på en sån.
Bättre overall än crf och mycket piggare.

Toppade 134km/h med GPS på min gamla.
Väger 105kg + utrustning och är 196cm så är som ett segel

Tack, lägger en bevakning på den. Det finns bara en enda WR250R på blocket just nu, en 2008 med 566 mil på mätaren som säljaren vill ha 45k för och det tycker jag känns orimligt dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Tack, lägger en bevakning på den. Det finns bara en enda WR250R på blocket just nu, en 2008 med 566 mil på mätaren som säljaren vill ha 45k för och det tycker jag känns orimligt dyrt.

Ja, 45k är nog lite väl att ta i.
Köpte min för 28k, hade gått 1200mil och hade extra fälgar samt lite annat smått och gott för två år sen.
Men med det sagt så kan de vara väl värda 45k också, men kanske inte just den

Permalänk
Medlem

Det är dags att ta sig an MC-kortet!
Jag är nybliven stolt ägare till en tidigare trafikskoleägd 2016 Yamaha MT-07 HO!
Körkortstillståndet är fixat, och jag har lånat ihop farsans gamla MC-ställ och hjälm för att spara in lite av den höga initiala kostnaden tills jag köper eget.
Tänkte nog övningsköra privat en hel del för att verkligen drilla in känslan och sätta ryggmärgsbeteendet, sen signa upp på en intensivkurs som avslut.

pic off of google for now

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

Det är dags att ta sig an MC-kortet!
Jag är nybliven stolt ägare till en tidigare trafikskoleägd 2016 Yamaha MT-07 HO!
Körkortstillståndet är fixat, och jag har lånat ihop farsans gamla MC-ställ och hjälm för att spara in lite av den höga initiala kostnaden tills jag köper eget.
Tänkte nog övningsköra privat en hel del för att verkligen drilla in känslan och sätta ryggmärgsbeteendet, sen signa upp på en intensivkurs som avslut.
https://imotorcarsearch.s3.amazonaws.com/vehicles/large/1609126_A08616_1_c5c5924785b9dd2c.jpg
pic off of google for now

Bra val av hoj!
Får man fråga vad den gick för?

Har man haft körkort ett tag och kan bete sig i trafiken är det inte så svårt att fixa kortet för MC, tog en intensivkurs + 2h extra manöverbana. Men kan ju aldrig skada att köra så mycket som möjligt privat, en lyx jag inte hade möjlighet till ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av reverend benny:

Ryktet säger att en del var fast på båtarna i suezkanalen.

Men men... är inte Triumph en Brexit-hoj?

Kan vara svepskäl för annat tjafs.

Triumph tillverkas lite varstans. https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/features...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Men men... är inte Triumph en Brexit-hoj?

Kan vara svepskäl för annat tjafs.

Triumph tillverkas lite varstans. https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/features...

Mycket av delarna görs i Thailand och dom har flyttat mkt av tillverkningen till låglöneländer såsom Indien.
Både Indien och Thailandsfrakt påverkas av suezkanalen, sen kan det säkert vara en lämplig ursäkt men det låter inte helt otroligt.

Tips om man kör annat än japanhojjar är att hitta sig ett bra forum och bra hovleverantörer av delar iallafall
(Och då menar jag inte biltema )

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Halogen:

DR 650 eller DRZ 400 skulle jag föreslå, tillsammans med XT-modellerna du listat. Dyker någon större Honda XR upp är de också vettiga alternativ.

Vill du ha något med godkänt tryck i och duger för faktisk enduro (vilket jag inte skulle vilka köra med något av de gigantiska asen ovan) skulle jag även fundera på Honda CRF 250X eller Yamaha WR. Servicebehoven går däremot upp med dem, det är hojar mer åt tävlingshållet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av reverend benny:

Tips om man kör annat än japanhojjar är att hitta sig ett bra forum och bra hovleverantörer av delar iallafall
(Och då menar jag inte biltema )

Fråga på sporthoj.com om det funkar med Biltemas JASO-syntet eller om det måste vara en röd Motul.

Permalänk
Föredetting

Olja är alltid ett "kul" diskussionsämne. Jag körde förra sommaren och vintern på Mannol Defender (10W-40 för bilbruk, utan JASO-cert) i både motor och låda på min CRF 250X. Allt är okej än, trots idoga repor på 10k+ RPM. Nu kör jag istället Motul HD (80W-90) i låda och Total Quartz 9000 i motorn (5W-40 utan JASO). Går hur fint som helst.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jo, det kommer alltid finnas folk som lovordar det billigaste med diverse argument.
Men saker kostar ju vad det gör av en anledning och det är kanske det man får klura på ett par varv.

Men dom har helt ok korv och mjukglass samt är bra vid akutärenden, dom har räddat många bandagar genom att finnas nära och ha saker på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Olja är alltid ett "kul" diskussionsämne. Jag körde förra sommaren och vintern på Mannol Defender (10W-40 för bilbruk, utan JASO-cert) i både motor och låda på min CRF 250X. Allt är okej än, trots idoga repor på 10k+ RPM. Nu kör jag istället Motul HD (80W-90) i låda och Total Quartz 9000 i motorn (5W-40 utan JASO). Går hur fint som helst.

Olja är en hel vetenskap och lite chansning, det behöver inte fungera optimalt bara för att det är en dyr olja. Bäst är att följa tillverkarens rekommendationer, speciellt om hojjen är ny. Och än viktigare...att faktiskt byta olja.
Det går säkert bra utan JASO märkning, men om du läser på vad JASO betyder så kommer du säkert köpa det framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bra val av hoj!
Får man fråga vad den gick för?

46.000kr!
Känns väldigt överkomligt för en relativt försiktigt körd hoj från en trafikskola.

Tänkte först köpa en billig hoj för en 15-20kkr, övningsköra med och ta kortet, sälja vidare och sen köpa en "riktig", men nu fick jag det här erbjudandet i knät och kunde inte tacka nej.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

46.000kr!
Känns väldigt överkomligt för en relativt försiktigt körd hoj från en trafikskola.

Tänkte först köpa en billig hoj för en 15-20kkr, övningsköra med och ta kortet, sälja vidare och sen köpa en "riktig", men nu fick jag det här erbjudandet i knät och kunde inte tacka nej.

Helt rätt!
Bra pris då de brukar innehava några extra skydd m.m också.
Tjejen har en och hade hon inte haft en så hade jag köpt en så jag kunde ha en som extra hoj

Jag köpte en billigare hoj att ha till en början och sen bytte upp mig.
Ångrar det då jag brände rätt många tusen i onödan på så sätt.
Däremot att köpa ett monster som första hoj känns inte som det smartaste utan bättre att köp en mindre (typ max 700cc som din) och ha något att lära sig på samt även växa in i då din kapacitet kommer ta slut långt innan hojens utan att du skiter i byxan varje gång hojen gör något du inte är beredd på.

Permalänk
Medlem

Hade jävla oflyt i helgen, hade ställt in mig på en hoj, den såldes precis samtidigt som jag kom in i butiken och frågade efter den men men bara att vänta på att rätt objekt dyker upp på blocket! Får fira nya jobbet med en ny hoj

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

DR 650 eller DRZ 400 skulle jag föreslå, tillsammans med XT-modellerna du listat. Dyker någon större Honda XR upp är de också vettiga alternativ.

Vill du ha något med godkänt tryck i och duger för faktisk enduro (vilket jag inte skulle vilka köra med något av de gigantiska asen ovan) skulle jag även fundera på Honda CRF 250X eller Yamaha WR. Servicebehoven går däremot upp med dem, det är hojar mer åt tävlingshållet.

Mjo, DR650 är himla stor och tung, säkert 20kg mer än DRZ400 och 30kg mer än en WR250R. Inte riktigt det jag söker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hade jävla oflyt i helgen, hade ställt in mig på en hoj, den såldes precis samtidigt som jag kom in i butiken och frågade efter den men men bara att vänta på att rätt objekt dyker upp på blocket! Får fira nya jobbet med en ny hoj

Vilken modell hade du i tankarna?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vilken modell hade du i tankarna?

Blir efter en herrans massa provkörningar en Ducati multistrada 1260

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Bättring på horisonten. Har fått bekräftat av Triumph Sverige att jag kommer få en av de första två 2022orna som landar i Sverige Juli/Augusti.

Alltså inte alls så lång väntan som jag först befarade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Blir efter en herrans massa provkörningar en Ducati multistrada 1260

Låter som ett bra val, suktar själv efter en Hyperstrada men nuvarande hojen får rulla några år till.

Edit: Grattis till det nya jobbet!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Låter som ett bra val, suktar själv efter en Hyperstrada men nuvarande hojen får rulla några år till.

Edit: Grattis till det nya jobbet!

Ja jag gillar att åka längre och ljudet är så jävla gött! Hyperstrada ser ju väldigt trevlig ut och gissar på att det är samma motor som i monster? Isåfall är det ju en riktigt trevlig maskin, monster 821an var redigt gött.

Visa signatur