Permalänk
Medlem

Kylpasta som inte går att ta bort.

Jag råkade ta lite mycket kylpasta på min processor så det kom mellan ”locket” och själva chipet. Är det farligt? Eller kan jag använda den ändå? Hur kan man ta bort det utan att ta bort locket?

Permalänk
Medlem

Vilken kylpasta rör det sig om? Om den inte är ledande är det troligen inget problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det som jag skulle kalla locket är limmat och behöver en del våld för att kunna lossa så att man kan få kylpasta imellan.
Och det är heat spreadern=IHS på cpu´n.

Den andra jag kan tänka mig att några kan kalla lock, är ramen i cpu fästanordningen man fäller ner över cpu´n.

Det tredje är att du menar själva PCB´n på cpu´n och att du fått pasta mellan cpu och moderkortets cpu sockel.

Så vilket är det du menar?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken kylpasta rör det sig om? Om den inte är ledande är det troligen inget problem.

sorry för sent svar. men det är mx-4 jag har, från arctic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det som jag skulle kalla locket är limmat och behöver en del våld för att kunna lossa så att man kan få kylpasta imellan.
Och det är heat spreadern=IHS på cpu´n.
https://miro.medium.com/1*WGZhyyOM6usTVD9JmLnCyw.png

Den andra jag kan tänka mig att några kan kalla lock, är ramen i cpu fästanordningen man fäller ner över cpu´n.

Det tredje är att du menar själva PCB´n på cpu´n och att du fått pasta mellan cpu och moderkortets cpu sockel.

Så vilket är det du menar?

det är den limmande biten som jag menar är locket. alltså samma som du syftar på. och när jag kollar på den ser det ut som att det är där emellan men det kanske inte är så utan bara ser ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeq:

sorry för sent svar. men det är mx-4 jag har, från arctic.

Den är inte ledande så det gör inget. Det är främst ett problem med liquid metal och dylikt som kan orsaka kortslutning men vanlig kylpasta är ingen fara utöver att det blir kladdigt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Den är inte ledande så det gör inget. Det är främst ett problem med liquid metal och dylikt som kan orsaka kortslutning men vanlig kylpasta är ingen fara utöver att det blir kladdigt.

okej tack, då vet jag

Permalänk
Medlem

Varför visar du inte bild för oss? Det är så mycket lättare att förstå då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför visar du inte bild för oss? Det är så mycket lättare att förstå då.

för den är redan i datorn. tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeq:

sorry för sent svar. men det är mx-4 jag har, från arctic.

Använde elektronikregnörigssprej, biltemas är billigt och bra.

Det löser upp pastor inklusive MX4 då jag använder det också.

GJorde det senast häromdagen som du kan se här. Satte en timestamp i videon så behöver du inte leta.

Denna använder jag.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...

Fungerar super bra på pastor. Dom redigt smälter så man kan skölja bort dom om dom letat sig in i socklar eller annan skit.