Permalänk
Medlem

Laptop med webcam för Linux

Hej!

Jag behöver en bärbar dator med webcam för att köra Linux (Mint) på. Svenskt tangentbord (d.v.s. 102/105 ISO på den här bilden) är också ett måste. Helst så ska man ju inte behöva betala för Windows. Någon som har något tips? Vilka märken brukar vara bra för Linux? Jag har nämligen noll koll. Det är mest för jobb, men vore ju kul med ett hyfsat grafikkort också kanske. Budgeten är ganska stor.

Permalänk
Medlem

Kolla eventuellt chromebooks?
Min första gamla chromebook kunde man köra linux på helt och hållet, det kanske går på min nya också, men jag kör det linux i ett fönster på den (Debian)

edit : det finns dock ingen FN (function) eller OS-knapp nere till vänster på Chromebooks, utan en stor ALT

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av durak:

Hej!

Jag behöver en bärbar dator med webcam för att köra Linux (Mint) på. Svenskt tangentbord (d.v.s. 102/105 ISO på den här bilden) är också ett måste. Helst så ska man ju inte behöva betala för Windows. Någon som har något tips? Vilka märken brukar vara bra för Linux? Jag har nämligen noll koll. Det är mest för jobb, men vore ju kul med ett hyfsat grafikkort också kanske. Budgeten är ganska stor.

Dell säljer XPS med Ubuntu förinstallerat, har för mig att även Lenovo gör det/ska börja.
Annars har du ju System76 som även ligger bakom Pop!_OS, dock osäker på om deras går att få med 102/105 ISO

Alternativt kan du ju köpa valfri dator, inte acceptera EULA och få pengarna tillbaka för licensen, brukar gå efter att man bråkar med tillverkaren/Microsoft, eller gick förut iaf.