SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad ni menar här. Alla bilar är ju en teknikpryl liksom och Tesla står visserligen ut på ett par områden men ligger efter på andra.

Jag såg en Youtube video där personen uttryckte sig på ett bra sätt gällande skillnaden med Tesla och många andra tillverkare, Tesla = Smartphone på hjul:). Det var inte sagt för att vara elak utan snarare att Tesla har många funktioner och ligger i framkant inom många områden och efter på andra. Många andra tillverkare väljer att helt enkelt att bygga bilar för el istället för drift med fossila bränslen och det är inget fel med det. Själv har jag inte valt en Smartphone på hjul och det beror inte på att det är en Tesla utan de behoven jag har i relation till kostnad.

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID4 GTX presenteras 28 April för folk som väntar in 4wd varianter av Meb plattformen .
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210418/v...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Jag såg en Youtube video där personen uttryckte sig på ett bra sätt gällande skillnaden med Tesla och många andra tillverkare, Tesla = Smartphone på hjul:). Det var inte sagt för att vara elak utan snarare att Tesla har många funktioner och ligger i framkant inom många områden och efter på andra. Många andra tillverkare väljer att helt enkelt att bygga bilar för el istället för drift med fossila bränslen och det är inget fel med det. Själv har jag inte valt en Smartphone på hjul och det beror inte på att det är en Tesla utan de behoven jag har i relation till kostnad.

Jo men det säger väldigt lite om vad man menar. På vilket sätt är en Tesla en "smartphone på hjul"? Att den får uppdateringar löpande som ibland pajar saker? Det får min fossilbil också. Att den har appar? Det har min fossilbil också. Stor skärm? Smaksak men det finns andra bilar med stora skärmar också, även om min fossilbil bara har typ 11 tum. Inga knappar? Jag vet inte om det är en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det säger väldigt lite om vad man menar. På vilket sätt är en Tesla en "smartphone på hjul"? Att den får uppdateringar löpande som ibland pajar saker? Det får min fossilbil också. Att den har appar? Det har min fossilbil också. Stor skärm? Smaksak men det finns andra bilar med stora skärmar också, även om min fossilbil bara har typ 11 tum. Inga knappar? Jag vet inte om det är en fördel.

Lugn och fin nu, finns ingen anledning att bli så upphetsad. Min tolkning på hans kommentar är att det finns många funktioner som ex. kolla på Netflix i bilen, stort fokus på autopilot, självparkerande etc. Idag finns en del funktioner även från andra leverantörer men när Tesla lanserade dom så var dom banbrytande, sen kanske inte alla är något man använder sig av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Lugn och fin nu, finns ingen anledning att bli så upphetsad. Min tolkning på hans kommentar är att det finns många funktioner som ex. kolla på Netflix i bilen, stort fokus på autopilot, självparkerande etc. Idag finns en del funktioner även från andra leverantörer men när Tesla lanserade dom så var dom banbrytande, sen kanske inte alla är något man använder sig av.

Jo, jag menade inte att vara obstinat, jag ser bara inte att Tesla ligger så långt fram jämfört med andra utom på vissa specifika områden. Autopilot absolut, men det handlar mer om hur Tesla har valt att tolka juridiken snarare än att de tekniskt har saker som andra inte har. Netflix i bilen vet jag inte om det är så värst innovativt direkt. Självparkerande kan absolut vara trevligt, min tjejs föräldrar har de i sin Passat som är sex-sju år, men det funkar förstås sådär och är inte så automatiskt egentligen, man får ju sköta gas, broms och växling själv, bilen styr och ger instruktioner. Tesla kan säkert parkera utan någon person i bilen, men jag vet inte hur användbart det är egentligen. Hade bilen kunnat släppa mig vid entrén och sen åkt och hittat en parkeringsplats själv (och tagit hänsyn till parkeringsregler så jag inte fick böter) så hade det varit användbart, men där är vi ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad ni menar här. Alla bilar är ju en teknikpryl liksom och Tesla står visserligen ut på ett par områden men ligger efter på andra.

Det tycker jag verkligen inte de är, de flesta är transport och/eller roliga att köra men teknikprylar är de inte. Skulle jag köpa en E-tron GT skulle den i princip bara vara transport A till B, dvs skulle jag lägga ungefär 0 tankekraft på den när jag inte kör den. Så den kommer helt enkelt stå helt oanvänd för det mesta då det kan gå många veckor när den inte används. Jag kommer inte gå ut och kolla vad som kommer i uppdateringen man får notis om eller läsa artiklar om vad nästa mjukvara innehåller osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag menade inte att vara obstinat, jag ser bara inte att Tesla ligger så långt fram jämfört med andra utom på vissa specifika områden. Autopilot absolut, men det handlar mer om hur Tesla har valt att tolka juridiken snarare än att de tekniskt har saker som andra inte har. Netflix i bilen vet jag inte om det är så värst innovativt direkt. Självparkerande kan absolut vara trevligt, min tjejs föräldrar har de i sin Passat som är sex-sju år, men det funkar förstås sådär och är inte så automatiskt egentligen, man får ju sköta gas, broms och växling själv, bilen styr och ger instruktioner. Tesla kan säkert parkera utan någon person i bilen, men jag vet inte hur användbart det är egentligen. Hade bilen kunnat släppa mig vid entrén och sen åkt och hittat en parkeringsplats själv (och tagit hänsyn till parkeringsregler så jag inte fick böter) så hade det varit användbart, men där är vi ju inte.

Polestar 2 har Google Android inbyggt i bilen entertainment system om det är appar som A better Routeplanner direkt i bilen på skärmen man är ute efter.

Xpeng p7 har väldigt bra autoparking bättre en Tesla när Björn Nyland jämfört mot Tesla modell 3.

Självkörande bilar jobbar Vw koncernen, Nio, Xpeng & även Volvo koncernen på sedan länge.

Men här tycker jag personligen att Google kommit längst med deras sidobolag Waymo som har helt självkörande taxis utan förare i Usa & även testat dessa på Lastbilar.

Kinesiska bilar har alltid massa appar & stora skärmar på sina inhemska bilar så inget Tesla sticker ut med

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det tycker jag verkligen inte de är, de flesta är transport och/eller roliga att köra men teknikprylar är de inte. Skulle jag köpa en E-tron GT skulle den i princip bara vara transport A till B, dvs skulle jag lägga ungefär 0 tankekraft på den när jag inte kör den. Så den kommer helt enkelt stå helt oanvänd för det mesta då det kan gå många veckor när den inte används. Jag kommer inte gå ut och kolla vad som kommer i uppdateringen man får notis om eller läsa artiklar om vad nästa mjukvara innehåller osv.

Men det är ju bara ett val du gör liksom. Hade jag lagt en miljon på en bil så hade jag nog hållit mig uppdaterad om vad som är på gång i nästa uppdatering oavsett tillverkare. Däremot hade jag inte gått runt och tänkt på min bil så mycket när jag inte använde den. Jag förstår inte varför en E-Tron skulle stå oanvänd mer än en Tesla, om det inte är så att du sitter i Teslan och kollar på film eller något förstås, men varför skulle man göra det? Den må ha en stor skärm men den är inte lika stor som min TV hemma liksom. Dessutom, skulle jag vilja spendera mycket tid i min bil av någon anledning, oavsett om det är stillastående eller i trafik, så finns det ju saker som är väldigt trevliga i en Audi speciellt en så lyxig som en E-Tron, stolarna eller materialvalen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju bara ett val du gör liksom. Hade jag lagt en miljon på en bil så hade jag nog hållit mig uppdaterad om vad som är på gång i nästa uppdatering oavsett tillverkare. Däremot hade jag inte gått runt och tänkt på min bil så mycket när jag inte använde den. Jag förstår inte varför en E-Tron skulle stå oanvänd mer än en Tesla, om det inte är så att du sitter i Teslan och kollar på film eller något förstås, men varför skulle man göra det? Den må ha en stor skärm men den är inte lika stor som min TV hemma liksom. Dessutom, skulle jag vilja spendera mycket tid i min bil av någon anledning, oavsett om det är stillastående eller i trafik, så finns det ju saker som är väldigt trevliga i en Audi speciellt en så lyxig som en E-Tron, stolarna eller materialvalen exempelvis.

Ja men det kommer inget direkt nyskapande eller kul till E-tronen med tiden, det är lite det som är poängen, det sker inget häftigt så det är lika intressanta uppdateringar som de jag får till TVn. De kör helt enkelt samma sak som de alltid gjort med fossilbilarna. Och E-tronen skulle stå mer oanvänd för Teslan kan jag ta ut för att testa saker i mjukvaran, kan lika gärna ta brorsans bil när vi ska ut tillsammans då osv. Tycker analogin surfplatta på hjul är korrekt vad gäller Tesla men inte andra elbilar.

Sen håller jag inte med om att E-tronen är direkt trevligare att sitta i än typ en Model S, visst är den tystare och har lite finare material men det är ju inte allt. Tycker inte stolarna är bekvämare och det finns mindre utrymmen för att sitta bekvämt.

Permalänk
Medlem

Toyota första Elbil visas här upp som en koncept bil.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210419/t...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Polestar 2 har Google Android inbyggt i bilen entertainment system om det är appar som A better Routeplanner direkt i bilen på skärmen man är ute efter.

Jo Volvo/PS ligger rätt långt framme där tack vare sitt samarbete med Google. Samtidigt kan man väl få ganska mycket samma sak om man har Android Auto och kanske CarPlay också?

Citat:

Xpeng p7 har väldigt bra autoparking bättre en Tesla när Björn Nyland jämfört mot Tesla modell 3.

Självkörande bilar jobbar Vw koncernen, Nio, Xpeng & även Volvo koncernen på sedan länge.

Jo alla jobbar förstås på det. Jag har sett två XC90 med stora radarpaket på taket köra runt häromkring själva i minst fem år, dock med säkerhetsförare förstås.

Citat:

Men här tycker jag personligen att Google kommit längst med deras sidobolag Waymo som har helt självkörande taxis utan förare i Usa & även testat dessa på Lastbilar.

Jo de har nog kommit längst. Samtidigt har de ju inte alls expanderat som planen var. Som sagt tror jag mer det är juridiken än tekniken som sätter stopp där än så länge. Alla tillverkare är ju fortfarande väldigt tydliga med att det är föraren som bär ansvaret i alla lägen, skillnaden med Tesla är att de inte har så mycket kontroller på att föraren faktiskt har någon uppsikt. Vid mitt jobb har vi faktiskt en självkörande busslinje, dock med säkerhetsförare där också, men de har kört några år nu. Dock handlar det om gångfart och de plingar konstant för att varna andra trafikanter. Nu verkar de ersättas av något annat som ser väldigt likt ut.

Citat:

Kinesiska bilar har alltid massa appar & stora skärmar på sina inhemska bilar så inget Tesla sticker ut med

Jo det finns många som gör det ganska snyggt och bra, Hondas lilla elbil exempelvis.

Permalänk
Medlem

Tesla är för bilindustrin vad Apple var för telefonin...

m det sagt så vet vi alla att Apple tappade försprånget skapligt fort men har lyckats hålla sig på toppen i en konkurrens där samtliga aktörer levererar nästintill likadana telefoner fast innehållet skiljer dem åt...
Det är lite så att antingen gillar/fastnar man för ett varumärke som Apple/Tesla eller så gör man det inte..

Tesla och Apple är kanske inte bäst på det de gör men de fångar konsumenten och ger dem en upplevelse istället för en enkel produkt.
det är så jag ser på bägge dessa företag..

bilindustrin lär fortsätta på samma väg och jag tror Tesla är här för att stanna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men det kommer inget direkt nyskapande eller kul till E-tronen med tiden, det är lite det som är poängen, det sker inget häftigt så det är lika intressanta uppdateringar som de jag får till TVn. De kör helt enkelt samma sak som de alltid gjort med fossilbilarna. Och E-tronen skulle stå mer oanvänd för Teslan kan jag ta ut för att testa saker i mjukvaran, kan lika gärna ta brorsans bil när vi ska ut tillsammans då osv. Tycker analogin surfplatta på hjul är korrekt vad gäller Tesla men inte andra elbilar.

Ok, men kan du ge några konkreta exempel? Om det är saker som är så intressanta att du ger dig ut och kör bara för att testa på dem så måste det ju vara riktigt roliga grejer, eller? För kollar jag uppdateringshistoriken så verkar det väl vara sådär med det, förarprofiler i molnet, buggfixar, stöd för fler språk och så. Stöd för fler streamingtjänster är förstås trevligt, men många bilar stöder ju redan dessa och fler då de har AA/CP. Online Gaming låter ju lite roligare men det är ju en bil liksom.

Citat:

Sen håller jag inte med om att E-tronen är direkt trevligare att sitta i än typ en Model S, visst är den tystare och har lite finare material men det är ju inte allt. Tycker inte stolarna är bekvämare och det finns mindre utrymmen för att sitta bekvämt.

Det är förstås en avvägning och en smaksak. Många tycker uppenbarligen att det är värt att betala lite extra för att få Audis fina komfort och inredning, annars hade folk väl valt VW istället då det på många modeller mestadels är det som skiljer. Det är svårt att uttala sig om stolar från ens egna erfarenheter då de flesta bilmodeller har ett antal olika att välja mellan som kan variera ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, men kan du ge några konkreta exempel? Om det är saker som är så intressanta att du ger dig ut och kör bara för att testa på dem så måste det ju vara riktigt roliga grejer, eller? För kollar jag uppdateringshistoriken så verkar det väl vara sådär med det, förarprofiler i molnet, buggfixar, stöd för fler språk och så. Stöd för fler streamingtjänster är förstås trevligt, men många bilar stöder ju redan dessa och fler då de har AA/CP. Online Gaming låter ju lite roligare men det är ju en bil liksom.

Har ju hänt massvis med saker under åren. Uppdateringar till Autopilot/FSD kommer då och då, nya streamingsaker (Netflix, YouTube osv), jag har varit med om 2 stora uppdateringar av UI:t sedan 2018, nya spel, massa småfunktioner osv. Skillnaderna mellan Tesla och mer traditionella tillverkare vad gäller uppdateringar är mer eller mindre som skillnaderna mellan hur Apple/Google uppdaterar deras operativsystem till telefoner och hur LG uppdaterar sina TVs. Apple/Google släpper något större varje år och sen lite mindre saker över året som med tiden förändrar saker väldigt mycket, min TV är mer eller mindre samma sak som när jag köpte den för 2.5 år sedan.

Sedan är det ju inte heller bara mjukvara, det handlar ju också om hur Tesla uppdaterar datorn i bilen rent hårdvarumässigt. En av anledningarna till att jag byter till en Model S är ju den nya AMD baserade datorn med samma prestanda som ett PS 5 och de möjligheter som kommer mjukvarumässigt med det. Tesla har helt enkelt ett helt annat fokus på teknik på det sättet än vad de övriga har.

Permalänk
Medlem

@snajk För mig är det helt självklart att Tesla eminerar en mer "första iphone 2007" känsla än några andra bilar.
Visst trycks det i en jävla massa teknik i alla bilar idag, men inte på samma sätt som med Teslor tycker jag, dom tar ett steg längre xD

Permalänk
Samsung Sverige

Om man blickar tillbaka mot 2012/2013 så kan jag absolut hålla med om att Tesla var banbrytande. Det var nog ingen som kunde konkurrera med Model S och hur "komplett" den var som bil. Egentligen är det nog först de senaste två åren som det har börjat komma bilar som på allvar kunnat börja konkurrera i mina ögon. Dock kan jag hålla med om att Teslas försprång snart är borta, utom vad gäller laddnätverket. Som nischad produkt kommer Tesla fortfarande ha en dragkraft, men för merparten av marknaden kommer det finnas fullgoda alternativ.

Tyvärr tror jag också att det var en stor miss att inte få ut Model Y på den Europeiska marknaden snabbare, som har haft ett jättesug efter just en sådan modell.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Toyota presenterar sin nya elbil: https://alltomelbil.se/toyotas-nya-koncept-pa-elbil-toyota-bz...

Inte mycket till information, men känns ändå lite spännande att världens största biltillverkare nu hoppar på tåget med batteridrivna bilar.

Dock:

"Bland finesserna finns steer-by-wire som gör att man kan ta bort ”störningar” från ojämna vägar. Det ska ge föraren bättre kontroll, skriver Toyota. Då ojämnheten i vägen inte letar sig vidare upp i rattstången."

Ser det som mindre positivt, känns ju som ett tapp i vägkänslan :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Har ju hänt massvis med saker under åren. Uppdateringar till Autopilot/FSD kommer då och då, nya streamingsaker (Netflix, YouTube osv), jag har varit med om 2 stora uppdateringar av UI:t sedan 2018, nya spel, massa småfunktioner osv. Skillnaderna mellan Tesla och mer traditionella tillverkare vad gäller uppdateringar är mer eller mindre som skillnaderna mellan hur Apple/Google uppdaterar deras operativsystem till telefoner och hur LG uppdaterar sina TVs. Apple/Google släpper något större varje år och sen lite mindre saker över året som med tiden förändrar saker väldigt mycket, min TV är mer eller mindre samma sak som när jag köpte den för 2.5 år sedan.

Ok. För mig hade inget av det gjort att jag känt behovet av att ta en sväng med bilen för att kolla in de nya funktionerna. Men jag sätter mig heller inte och går igenom min telefon grundligt för att det kommer en systemuppdatering så vi kanske är olika typer av personer helt enkelt.

Citat:

Sedan är det ju inte heller bara mjukvara, det handlar ju också om hur Tesla uppdaterar datorn i bilen rent hårdvarumässigt. En av anledningarna till att jag byter till en Model S är ju den nya AMD baserade datorn med samma prestanda som ett PS 5 och de möjligheter som kommer mjukvarumässigt med det. Tesla har helt enkelt ett helt annat fokus på teknik på det sättet än vad de övriga har.

Vilka möjligheter är det då? Mer än häftigare spel menar jag. Det känns lite som att efterföljaren till min TV har "fyra gånger snabbare processor", ok liksom, min TV funkar bra vad hade snabbare processor gjort för skillnad för mig, i praktiken? Eller menar du att Tesla var sega innan denna uppgradering?

Skrivet av Chromatic:

@snajk För mig är det helt självklart att Tesla eminerar en mer "första iphone 2007" känsla än några andra bilar.
Visst trycks det i en jävla massa teknik i alla bilar idag, men inte på samma sätt som med Teslor tycker jag, dom tar ett steg längre xD

För mig gjorde de absolut det tidigare, men idag vet jag inte om jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok. För mig hade inget av det gjort att jag känt behovet av att ta en sväng med bilen för att kolla in de nya funktionerna. Men jag sätter mig heller inte och går igenom min telefon grundligt för att det kommer en systemuppdatering så vi kanske är olika typer av personer helt enkelt.

Ja det är väl helt enkelt olika grader av teknikintresse antar jag, på samma sätt som många teknikintresserade kan sitta uppe för att kika på presentationer osv medan andra inte bryr sig alls om det. Men det är ju just det som är poängen lite, Tesla väcker det medan andra tillverkare inte gör det. Polestar 2 är väl den som börjar närma sig lite iaf.

Skrivet av snajk:

Vilka möjligheter är det då? Mer än häftigare spel menar jag. Det känns lite som att efterföljaren till min TV har "fyra gånger snabbare processor", ok liksom, min TV funkar bra vad hade snabbare processor gjort för skillnad för mig, i praktiken? Eller menar du att Tesla var sega innan denna uppgradering?

Häftigare spel är ju såklart en sak, men även möjligheter för visualisering och att ha fler och tyngre "program" körandes samtidigt och på olika skärmar. På samma sätt som det var väldigt spännande när telefoner/surfplattor började få ordentligt med prestanda blir det spännande att se vart man styr detta.

Nej det var inte segt innan, visst kan man få lite lagg ibland men inte i närheten så illa som t.ex. Audis system.

Permalänk
Medlem

I min värld låter det bara som gimmicks, hur ofta sitter du i bilen och väljer att spela spel? Vid laddning där man bör ha som mål att spendera så lite tid som möjligt? Visualisering av vad? Tesla saknar ju HUD så det finns inte mycket till visualisering att göra där eller?

Jag kan hålla med om att Tesla har ett snabbt UI, men jag känner inte att det var något som var superspeciellt under de timmar jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

I min värld låter det bara som gimmicks, hur ofta sitter du i bilen och väljer att spela spel? Vid laddning där man bör ha som mål att spendera så lite tid som möjligt? Visualisering av vad? Tesla saknar ju HUD så det finns inte mycket till visualisering att göra där eller?

Jag kan hålla med om att Tesla har ett snabbt UI, men jag känner inte att det var något som var superspeciellt under de timmar jag testade.

Jag tycker det låter som roliga saker helt enkelt, skulle säga att jag har suttit fler gånger i bilen och kollat Netflix/spelat än jag använt helljuset de senaste 2 åren t.ex., vilket ju är den typen av teknik som Audi med flera lyfter fram för bilarna. Visst vill man minimera tiden vid laddstopp men jag har många gånger varit tidig till saker och tänkt att jag lika gärna kan ladda och fördriva tiden en halvtimme innan jag kliver ut i regnet, då är man glad för sådant.

Det är dessutom som kommer bli viktigare och viktigare nu när vi står inför nivå 3 och uppåt i självkörning där man faktiskt kommer kunna använda skärmarna vid färd.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju lite annorlunda marknadsföring, vissa gillar att se bra på natten och vissa gillar att sitta och titta på netflix på en parkering i sin bil. Själv tror jag du rejält överskattar hur fort självkörning kommer gå, det är otroligt komplext och det verkar Tesla också börja inse med tanke på hur många av deras lovade deadlines dom missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja det är ju lite annorlunda marknadsföring, vissa gillar att se bra på natten och vissa gillar att sitta och titta på netflix på en parkering i sin bil.

Jag ser bra på natten, kör utan gatubelysning när det är mörkt typ 2 timmar om året som mest och då är det oftast snö på marken. Jag kan överleva att fippla med spak istället för att ha matrix då. Man behöver helt enkelt inte välja.

Skrivet av Gainsgoblin:

Själv tror jag du rejält överskattar hur fort självkörning kommer gå, det är otroligt komplext och det verkar Tesla också börja inse med tanke på hur många av deras lovade deadlines dom missat.

Nja det tror jag inte, nivå 3 är inte så mycket mer komplext än nivå 2 utan det är mer en ansvarsfråga. Vi har ju regelverket för nivå 3 på plats mer eller mindre så det skall bara implementeras genom EU nu (UNECE har redan röstat igenom det och det har börjat gälla). Mercedes lanserar det ju i Tyskland iom EQS så man kan väl säga att det redan är här, sen får vi väl se när det är på plats genom hela EU och andra tillverkare som Tesla hoppar på.

Permalänk
Medlem

Förra hösten när jag hade en model 3 och ena sonen hade scouterna mitt ute i skogen 2mil hemifrån så var Netflix guld värt.

Var ingen mening med att åka hem imelnna och det var så mörkt så var svårt att göra något ute.

Då satt jag och andra sonen i en varm bil och kollade Netflix visst, en iPad hade gjort samma sak. Men en trevlig funktion när skärmen ändå finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Förra hösten när jag hade en model 3 och ena sonen hade scouterna mitt ute i skogen 2mil hemifrån så var Netflix guld värt.

Var ingen mening med att åka hem imelnna och det var så mörkt så var svårt att göra något ute.

Då satt jag och andra sonen i en varm bil och kollade Netflix visst, en iPad hade gjort samma sak. Men en trevlig funktion när skärmen ändå finns där.

Har ni ett eget abonnemang på bilen eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ni ett eget abonnemang på bilen eller hur funkar det?

Man loggar in med sitt vanliga konto, så man kan använda sin profil eller skapa en egen för bilen om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man loggar in med sitt vanliga konto, så man kan använda sin profil eller skapa en egen för bilen om man vill.

Sry var lite otydlig nu inser jag
Menade för internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sry var lite otydlig nu inser jag
Menade för internet.

Ingår första året sen får man betala 99 kr/mån alternativt så kan man ju köra hotspot från telefonen, jag betalar för att använda från Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag ser bra på natten, kör utan gatubelysning när det är mörkt typ 2 timmar om året som mest och då är det oftast snö på marken. Jag kan överleva att fippla med spak istället för att ha matrix då. Man behöver helt enkelt inte välja.

Nja det tror jag inte, nivå 3 är inte så mycket mer komplext än nivå 2 utan det är mer en ansvarsfråga. Vi har ju regelverket för nivå 3 på plats mer eller mindre så det skall bara implementeras genom EU nu (UNECE har redan röstat igenom det och det har börjat gälla). Mercedes lanserar det ju i Tyskland iom EQS så man kan väl säga att det redan är här, sen får vi väl se när det är på plats genom hela EU och andra tillverkare som Tesla hoppar på.

Exakt, vissa prioriterar olika. Du kör inte bil när det är mörkt men här uppe är det inte ens ett val. Då är det mörkt 70% av dygnet en årstid
Du nämner också att en e-tron GT hade blivit stående veckor i taget, det kanske inte är en bil som behövs då egentligen om du kör så lite.

Nivå 3 bör dock inte tillåta dig att sitta och spela spel och titta på netflix, eller har vi en väldigt annorlunda bild av nivå 3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det är väl helt enkelt olika grader av teknikintresse antar jag, på samma sätt som många teknikintresserade kan sitta uppe för att kika på presentationer osv medan andra inte bryr sig alls om det. Men det är ju just det som är poängen lite, Tesla väcker det medan andra tillverkare inte gör det. Polestar 2 är väl den som börjar närma sig lite iaf.

Jag har ett ganska stort teknikintresse, men jag är liksom förbi punkten där specifikationer imponerar på mig om de inte är väldigt imponerande förstås, det viktiga är hur det hjälper mig. Det är inte ofta jag sitter uppe på natten och kollar på teknikmarknadsföring men det händer då och då.

Citat:

Häftigare spel är ju såklart en sak, men även möjligheter för visualisering och att ha fler och tyngre "program" körandes samtidigt och på olika skärmar. På samma sätt som det var väldigt spännande när telefoner/surfplattor började få ordentligt med prestanda blir det spännande att se vart man styr detta.

Tja, jag tycker det är lite konstigt fokus. "Min bil för en miljon är nästan lika bra som en surfplatta för några tusenlappar på några specifika saker med stora begränsningar..." Jag säger inte att det är dåligt på något sätt, det är jättefint och det var väldigt irriterande tidigare när bilarna låg så långt bakom tekniken i allmänhet, men det är inte så längre liksom.

Citat:

Nej det var inte segt innan, visst kan man få lite lagg ibland men inte i närheten så illa som t.ex. Audis system.

Jo utvecklingen går framåt. Dagens Audis är förstås bättre än gårdagens liksom. Bortsett från övergången till endast touch, det är jag emot, men E-Tron GT verkar ha mer knappar igen så det är väl ett litet steg framåt.

Skrivet av Aktsu:

Jag tycker det låter som roliga saker helt enkelt, skulle säga att jag har suttit fler gånger i bilen och kollat Netflix/spelat än jag använt helljuset de senaste 2 åren t.ex., vilket ju är den typen av teknik som Audi med flera lyfter fram för bilarna. Visst vill man minimera tiden vid laddstopp men jag har många gånger varit tidig till saker och tänkt att jag lika gärna kan ladda och fördriva tiden en halvtimme innan jag kliver ut i regnet, då är man glad för sådant.

Helljuset använder inte jag mer än någon gång per år heller, men jag misstänker att fokuset på det handlar om att man tappar mörkerseende när man blir äldre och de som har råd att köpa nya bilar är ju i allmänhet äldre. Alltså lite samma grej som SUV-trenden, fast där handlar det om att äldre har lättare att ta sig i och ur bilen.

Citat:

Det är dessutom som kommer bli viktigare och viktigare nu när vi står inför nivå 3 och uppåt i självkörning där man faktiskt kommer kunna använda skärmarna vid färd.

Tja, kanske. Det går sådär för självkörande bilar i allmänhet och Tesla ligger väl inte så mycket bättre till än de övriga aktörerna.