Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, du kanske har rätt men önskar att Sverige kunde varit lite tuffare i processen att få vaccin, vi pratar ändå om människoliv. Astra är ändå delvis ett svenskt företag men något gick fel där, kvalitén på vaccinet har kraftigt ifrågasatts men är det inte också exceptionellt underligt att inte Sverige kunde säkrat mera vaccin från ett delvis svenskt företag?

Smittspridningen är tydligen skyhög i Sverige just nu, åtminstone topp 3 i hela Europa men däremot är vår dödlighet låg numera (pga att många äldre har vaccinerat sig), stämmer det?

Vad det gäller kvalitén så tycker jag du har fel efter som du blandar ihop kvalité och biverkan. Jag har inte läst något som tyder på kvalitetsproblem med AZs vaccin. Biverkan är klart upphausad och man har skrämt upp folk, vilket är synd då en del personer inte vågar vaccinera sig och en del kör med en aningen ful taktik för att tillskansa sig ett annat vaccin.

Om vi ville säkrat mer vaccin från AZ hade vi varit tvungna att köra igång tidigare. Britterna startade sin upphandlingsprocess mycket tidigare än EU. Dessutom, om AZ inte levererar, så har Britterna större tvångsmedel till sitt förfogande i kontraktet än vad EU har, vilket troligtvis är anledningen till att AZ prioriterade leveranser till Britterna före EU. Detta kan man givetvis se som ett misslyckande i EUs upphandling.

Vad det gäller smittspridning och dödlighet så såg jag nåt diagram där vi typ var topp 3 på smittspridning inom EU och botten 3 inom dödlighet just nu. Att det beror på vaccineringar är nog inte helt orimligt att anta. Som du kan se nedan så är en stor del av de känsligaste nu vaccinerade.

Hämtat ur Vaccinationstäckning i prioriterade grupper:

Diagram 1. Vaccinationstäckningen nationellt bland personer som är 65 år och äldre, och som bor på SÄBO eller har hemtjänst med personlig omvårdnad, 14 april.

Diagram 4. Vaccinationstäckning nationellt i procent per åldersgrupp från 65 år och uppåt, 14 april. [Not. som inte har hemtjänst eller plats på SÄBO]

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer vänta minst ett eller 2 år till innan jag vaccinerar mig. Vaccinet har varit ute för kort tid så det känns för osäkert.

Under tiden har viruset muterat flera gånger och dagens vacciner hjälper inte då med samma effektivitet. Även de som finns om ett à två år lär ligga efter mutationerna, om ingen ny typ av vaccin skapats. Risken för att än fler varianter dyker upp där vaccin inte hjälper är större; den sydafrikanska varianten 501Y.V2 lär vara obehaglig. Den sprids just nu i fler länder i Europa och ersätter den brittiska; se 20H/501Y.V2 under https://covariants.org/per-country (med namngivning enligt https://nextstrain.org/ncov/global) samt en för mig ny:

https://cov-lineages.org/global_report.html

Skrivet av sher!kan:

Hur menar du då? Om jag avstår att vaccinera mig, hur skulle jag möjligen kunna skapa död? bland det dummaste jag läst Studierna på vaccinen är klara först början av 2023. Alla som tar detta borde ju gladjeligen ställa upp för försök. djurförsöken kan äntligen tas bort.

Fungerar djurförsök här, eller skämtade du?! Jag har inte tänkt på det. Immunförsvaret är till stora delar artspecifikt, men kanske det skulle fungera. Kattdjur och mårddjur dör ju, men inser nu att jag inte läst mycket om just djurförsök.

Men, åter, 2023 har vi en helt ny svärm av mutationslinjer. Det finns tyvärr inget som tyder på att det här är det virus som blir "snällare" med tiden för att öka sin spridning. Tvärtom, det här virus sprider sig långsamt, har någorlunda hög mutationstakt och tillräcklig hög dödlighet för att vara ett problem.

Skrivet av sher!kan:

Jo men jag tror ju att alla som väljer att avstå vaccinet förstår att det finns en ytterst liten chans att det blir allvarligt för sig.
Jag hade kunnat skriva en fullmakt att jag avstår all vård om jag blir så dålig att jag behöver uppsöka sjukvård. Men den risken är så pass liten så det är större chans jag dör i en bilolycka. Så jag kan inte sprida det vidare till någon som inte vill, och hur ska man ens kunna få det bland en massa som är vaccinerade?

Sannolikheten att man får det är nog inte så liten; enligt https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...: "Analys av prover insamlade från öppenvården 23 november till 4 december (vecka 48–49) visar att antikroppar mot covid-19 påvisas hos 7,9 procent av den studerade populationen, med låg andel antikroppspositiva bland äldre vuxna 65–95 år (3,7 procent)"

Din förhoppning att många andra vaccinerade skall skydda dig fungerar inte. Vi är inte där alls. För det krävs att långt mer än två tredjedelar av befolkningen har fått vaccin eller har haft smittan. Det var det artikeln lyfte, att andelen som vägrar vaccinering är för stor. På det kommer att immuniteten försämras redan efter ett halvår så att man riskerar smittas på nytt, kanske av en ny variant. Kom ihåg att vi har ett dussin varianter i det vilda redan efter drygt ett år och att det lär ha kommit fler om ett år till. Räddningen hade varit att hela befolkningen vaccineras under kort tid. Men, vad betyder det om alla i Sverige är vaccinerade om resten av världen inte är det... Vi får nog leva och dö med det här i samhället många år framöver.

Skrivet av OSkar000:

Den enkla versionen är att sannolikheten att du sprider smitta vidare är större om du inte är vaccinerad. Visst, lite långsökt och förenklat men ju fler som vaccinerar sig desto belastning på sjukvården och mindre spridning.

Nja, det var nog ganska tydligt sammanfattat. Var fanns det långsökta?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Sveriges låga grad av korruption möjliggör att det faktiskt är de äldre som får vaccinet först. Jämför med t.ex Italien där mafian enligt SVT har regionalt stark påverkan på vaccindistributionen. Det är väl inte orimligt att tro att det finns fler länder med utbredd korruption där sprutorna nödvändigtvis inte hamnar i rätt arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Din förhoppning att många andra vaccinerade skall skydda dig fungerar inte. Vi är inte där alls. För det krävs att långt mer än två tredjedelar av befolkningen har fått vaccin eller har haft smittan. Det var det artikeln lyfte, att andelen som vägrar vaccinering är för stor. På det kommer att immuniteten försämras redan efter ett halvår så att man riskerar smittas på nytt, kanske av en ny variant. Kom ihåg att vi har ett dussin varianter i det vilda redan efter drygt ett år och att det lär ha kommit fler om ett år till. Räddningen hade varit att hela befolkningen vaccineras under kort tid. Men, vad betyder det om alla i Sverige är vaccinerade om resten av världen inte är det... Vi får nog leva och dö med det här i samhället många år framöver.

1. Ca. 60% (2/3) för att nå flockimmunitet är ju frågan, såg att man börjat fundera på om vi inte måste nå 80-90% p.g.a. smittsamheten covid-19 har.
2. Hur länge skyddet räcker vet man väl inte idag? Halvår kommer väl mer ifrån att man vet att skyddet är ÅTMINSTONE ett halvår. Studien på Danderydsjukhus på de i personalen som fick corona i början fortfarande hade anitkroppar efter nio månader var stor och antikroppar kanske inte är det enda sättet att mäta ”skydd” på heller.
3. Som du påpekar så räcker det inte att Sverige är duktiga på att vaccinera sig, så länge det finns icke-immuna så kan mutationer uppstå (och förstås komma hit).

...så håller nog med dig att vi måste hitta sätt att leva med detta, nuvarande sätt fungerar nog dåligt över en livstid.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, du kanske har rätt men önskar att Sverige kunde varit lite tuffare i processen att få vaccin, vi pratar ändå om människoliv. Astra är ändå delvis ett svenskt företag men något gick fel där, kvalitén på vaccinet har kraftigt ifrågasatts men är det inte också exceptionellt underligt att inte Sverige kunde säkrat mera vaccin från ett delvis svenskt företag?

Tycker du det är rätt av USA och Storbritannien att de har tagit en stor andel av vaccinen?
Eller att länder som har svaga ekonomiska medel inte har fått tag på vaccin?

Ett människoliv är ett människoliv och det bästa hade varit ett vaccinprogram som tog hänsyn till hela jorden.

Som andra skrev så hjälper det inte oss speciellt mycket om det muteras och vi måste vaccinera igen och igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Mitt meddelande var mestadels riktat mot de som jag ser lägga in "bara 0.xx% dör, det är ingen fara!". Jag är djupt för vaccinering och kunde jag få en dos Astra här och nu hade jag tagit den. Frun har fått en dos Astra hittills men nu ska de tydligen få en dos av något annat i framtiden eftersom vi båda är under 65.

Har blivit provtagen för covid 2ggr sedan jag var sjuk, vid förkylningssymptom, eftersom det nu är så länge sedan att vården inte ens vet vilka råd de ska ge mig.

Finns en grupp på facebook för personer som blivit drabbad av "långcovid". https://www.facebook.com/groups/256356588982248/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jo men jag tror ju att alla som väljer att avstå vaccinet förstår att det finns en ytterst liten chans att det blir allvarligt för sig.
Jag hade kunnat skriva en fullmakt att jag avstår all vård om jag blir så dålig att jag behöver uppsöka sjukvård. Men den risken är så pass liten så det är större chans jag dör i en bilolycka.

Så jag kan inte sprida det vidare till någon som inte vill, och hur ska man ens kunna få det bland en massa som är vaccinerade?

Tror det är viktigt att förstå att vaccinet endast gör att risken för att bli smittad minskar. Du dödar inte viruset, vaccinet har bara ökat chansen för ditt immunförsvar att hindra att viruset tar sig in i dina celler. Alltså kan du bära på viruset och smitta andra utan att bli sjuk själv. Men viruset är relativt kortlivat om det inte tar sig in i dina celler så på det sättet miskar spridningsrisken men med hur mycket har man (ännu) inte klart för sig.

Slutsats?
Du kan fortfarande bära på viruset och smitta andra trots att du är vaccinerad men risken minskar så fortsatt försiktighet rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker du det är rätt av USA och Storbritannien att de har tagit en stor andel av vaccinen?
Eller att länder som har svaga ekonomiska medel inte har fått tag på vaccin?

Ett människoliv är ett människoliv och det bästa hade varit ett vaccinprogram som tog hänsyn till hela jorden.

Som andra skrev så hjälper det inte oss speciellt mycket om det muteras och vi måste vaccinera igen och igen.

Nej, jag menar inte att vi skulle använt maffiametoder men det blir ändå lite skumt när vi har ett helt gigantiskt läkemedelsföretag i Sverige (ett av världens absolut största), AstraZeneca, att vi inte kunde fått tag på mer vaccin (gissar dock att väldigt lite eller ingenting alls tillverkas här)?

Men lite rörigt just med AstraZeneca.

Dels den oändliga diskussionen om biverkningarna men sedan också tillgängligheten (dessa två punkterna går väl in i varandra).

Situationen just i detta nu är "intressant", verkar ju som att den nuvarande tredje vågen är betydligt värre än den andra sett till antal smittade inklusive trycket på IVA men vi får hålla tummarna för att antal nya döda fortsätter att vara lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nej, jag menar inte att vi skulle använt maffiametoder men det blir ändå lite skumt när vi har ett helt gigantiskt läkemedelsföretag i Sverige (ett av världens absolut största), AstraZeneca, att vi inte kunde fått tag på mer vaccin.

Men lite rörigt just med AstraZeneca.

Dels den oändliga diskussionen om biverkningarna men sedan också tillgängligheten (dessa två punkterna går väl in i varandra).

Situationen just i detta nu är "intressant", verkar ju som att den tredje vågen är värre än den andra sett till antal smittade och trycket på IVA men vi får hålla tummarna för att antal nya döda fortsätter att vara lågt.

Menade inte maffiametoder eller förhandlingar under borden.
Problemet är att det finns en ändlig mängd vaccin och om du tar en stor del av kakan får någon annan en mindre del.
Det är därför jag gärna hade sett ett mer globalt tänk men tyvärr verkar inte stormakterna i världen se på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Vi får varje fall 200 000 doser från det svenska läkemedelsföretaget AstraZeneca (ok, delvis svenskt varje fall) via Norge, härligt, tack Norge för att ni hjälper en granne i nöd.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/norge-laaner-ut-astra...

Permalänk

Jag tycker att informationen gällande symptom är jävligt dåliga. Vi borde ha blivit mycket bättre på att veta kännetecken för en smittspridare. Det funkar liksom inte och säga "uppvisar symptom" 1 år efter.

Ska vi leva med att viruset finns i någon form av mutation, så gäller det att folk faktiskt tar sitt ansvar och stannar hemma när de är sjuka. Nått måste göras. Vi kan inte säga "ställ in privata fester". Vi måste kunna peka ut vem som inte får komma på den privata festen för att personen är sjuk. Vi måste ha något mellan "uppvisar symptom" och "PCR-test". Länder kommer ju snart införa slussar om inte individen börjar ta eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker att informationen gällande symptom är jävligt dåliga. Vi borde ha blivit mycket bättre på att veta kännetecken för en smittspridare. Det funkar liksom inte och säga "uppvisar symptom" 1 år efter.

Ska vi leva med att viruset finns i någon form av mutation, så gäller det att folk faktiskt tar sitt ansvar och stannar hemma när de är sjuka. Nått måste göras. Vi kan inte säga "ställ in privata fester". Vi måste kunna peka ut vem som inte får komma på den privata festen för att personen är sjuk. Vi måste ha något mellan "uppvisar symptom" och "PCR-test". Länder kommer ju snart införa slussar om inte individen börjar ta eget ansvar.

Problemet är att en del får väldigt lindriga symptom eller kanske knappt några alls, inte säkert att man blir sämre jämfört med en vanlig förkylning ellet enbart får feber några dagar. Att smak och doft väldigt ofta påverkas är dock tydliga symptom samt att man självklart ska testa sig om man är osäker eller misstänker något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker att informationen gällande symptom är jävligt dåliga. Vi borde ha blivit mycket bättre på att veta kännetecken för en smittspridare. Det funkar liksom inte och säga "uppvisar symptom" 1 år efter.

Håller med nu när jag sett det på nära håll och sett de otroligt svaga/diffusa symptom folk får. Exempel: Huvudvärk som enda symptom. Klart vi inte får stopp på smittspridningen när folk inte ens förstår att de har corona och då fortsätter smittspridningen i skolor, på arbetsplatser, gym och andra ställen där folk är i samma utrymmen tillräckligt lång stund.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Min sambo hade corona förra hösten jag hade inga symtom alls över huvud taget. Hon hostade i två veckor och var trött, tappade smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Min sambo hade corona förra hösten jag hade inga symtom alls över huvud taget. Hon hostade i två veckor och var trött, tappade smak.

Hade du det då? I min familj fick bara 2 av 4 det, övriga två testade negativt (två gånger i ett fall, den ena testade om när denne började hosta, men det var inte corona utan vanlig förkylning) och nu har bägge två dessutom gjort antikroppstest som också var negativa. (vi blev nyfikna på varför dessa två inte fick det och tänkte att de hade haft det med så små symptom att de inte tänkte på det, men nej, de har uppenbarligen inte haft det och lyckades ändå undvika det trots att vi bor i samma hus)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Vi får varje fall 200 000 doser från det svenska läkemedelsföretaget AstraZeneca (ok, delvis svenskt varje fall) via Norge, härligt, tack Norge för att ni hjälper en granne i nöd.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/norge-laaner-ut-astra...

Snällt indeed, dock lånar de ut med rätt att kräva tillbaka samma antal doser i ett senare skede. Vilket inte är omöjligt att de gör.

Det är så gott som bara positivt, ingen idé att de står och samlar damm när de kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hade du det då? I min familj fick bara 2 av 4 det, övriga två testade negativt (två gånger i ett fall, den ena testade om när denne började hosta, men det var inte corona utan vanlig förkylning) och nu har bägge två dessutom gjort antikroppstest som också var negativa. (vi blev nyfikna på varför dessa två inte fick det och tänkte att de hade haft det med så små symptom att de inte tänkte på det, men nej, de har uppenbarligen inte haft det och lyckades ändå undvika det trots att vi bor i samma hus)

Bekanta till mig hade smittan i hushållet. Mannen blev sjuk och några dagar senare blev dottern sjuk, båda testade positivt. Några dagar efter det testade kvinnan negativt. Men i ett antikroppstest två månader senare hade hon antikroppar. Minns inte nu om hon hade symtom eller inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Snällt indeed, dock lånar de ut med rätt att kräva tillbaka samma antal doser i ett senare skede. Vilket inte är omöjligt att de gör.

Det är så gott som bara positivt, ingen idé att de står och samlar damm när de kan användas.

Lite rörande kan jag tycka, Norge räddar indirekt liv på svenskar nu medan vi var fega som f-n under andra världskriget men extremt fint gjort av Norge. Något överraskande kan jag tycka? Har de redan vaccin så att det räcker för hela befolkningen eller de ger borta ("lånar ut") AstraZenecas vaccin för att de inte själva vågar använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Har de redan vaccin så att det räcker för hela befolkningen eller de ger borta ("lånar ut") AstraZenecas vaccin för att de inte själva vågar använda det?

Norge har stoppat astrazenecas ja, så bättre att skicka det till Sverige än att det blir dåligt i deras lager (de ska ta nytt beslut den 10:e maj) resonerar de säkert.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Imorgon är det ett år sedan jag valde att stanna hemma från jobbet eftersom jag hade lite ont i halsen på ett sätt som kändes obekant. Tänk om jag hade vetat då att jag skulle bli satt i karantän i över 4 månader och ett år senare sitta och vänta på ytterligare en lungröngten, fler hjärtundersökningar och vad helst mer de nu tänker skicka mig på i jakt på varför kroppen inte riktigt fungerar som den ska.

Frun jobbar på sjukhus och icke akuta vårdinsatser har skjutits upp i över ett år för vissa av hennes patienter eftersom covidvården suger upp alla resurser som finns att tillgå.

Med det sagt, kanske ska vi inte bara räkna på hur många som dör?

Lite nyfiken på vad du haft för symptom med ditt hjärta?
Själv tror jag inte att jag haft covid men under 2020 har inte riktigt min kropp varit helt hundra. Från att nästan aldrig besökt sjukvården så har jag helt plötsligt frikort...
Det som startade det hela var mitt hjärta, några gånger hjärtrusningar mellan maj och juli för att sedan i augusti (första jobbdagen efter semestern) gå över till extraslag i, dygnet runt, uppåt en vecka per tillfälle, i några månader framöver. Räknade uppåt 12000 extraslag per dag.
Själv så är jag mer misstänkt att det var stress som var orsaken men det har varit ett underligt år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Lite rörande kan jag tycka, Norge räddar indirekt liv på svenskar nu medan vi var fega som f-n under andra världskriget men extremt fint gjort av Norge. Något överraskande kan jag tycka? Har de redan vaccin så att det räcker för hela befolkningen eller de ger borta ("lånar ut") AstraZenecas vaccin för att de inte själva vågar använda det?

De kanske indirekt räddar liv på svenskar, men norrmän betalar priset. Vad Sverige under andra världskriget har med saken att göra kan man ju fundera länge på. Men om du tror Sverige var "fega" bara för man inte gick i regelrätt krig så skulle nog lite historiekunskaper vara på sin plats.

De lånar ut vaccinet för att det är pausat i Norge. Vilket inte alla varit helt överens om med att göra. Det är nog inget som ses positivt på i alla läger, men eftersom de endast lånar ut så lär det vara lugnt.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Problemet är att en del får väldigt lindriga symptom eller kanske knappt några alls, inte säkert att man blir sämre jämfört med en vanlig förkylning ellet enbart får feber några dagar. Att smak och doft väldigt ofta påverkas är dock tydliga symptom samt att man självklart ska testa sig om man är osäker eller misstänker något.

Skrivet av Mindfighter:

Håller med nu när jag sett det på nära håll och sett de otroligt svaga/diffusa symptom folk får. Exempel: Huvudvärk som enda symptom. Klart vi inte får stopp på smittspridningen när folk inte ens förstår att de har corona och då fortsätter smittspridningen i skolor, på arbetsplatser, gym och andra ställen där folk är i samma utrymmen tillräckligt lång stund.

Ska vi vara ärliga så verkar ju folk ha problem med social distansering även om de har symtom? Då är det väl fullt rimligt att vi borde vara rädda för mutationer som är mer smittsamma och har mildare/svaga symtom.

Tegnell har rätt i att "man är som mest smittsam när man har symtom". Tyvärr är ju inte virus något som lyssnar på rättvisa och logik. Sanningen är nog att vi inte kan göra något åt "asymtomatiska" personer och då får vi väl hoppas att eventuella mutationer inte är just en sådan variant.

Det jag mest är rädd för är att om man fortsätter med Tegnells synsätt, "har du symptom = 100% smittsam". Om mutationerna utvecklas och är "50 % symtom = 400% smittsam" och "100% symtom = 1000% smittsam". Vad gör vi då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hade du det då? I min familj fick bara 2 av 4 det, övriga två testade negativt (två gånger i ett fall, den ena testade om när denne började hosta, men det var inte corona utan vanlig förkylning) och nu har bägge två dessutom gjort antikroppstest som också var negativa. (vi blev nyfikna på varför dessa två inte fick det och tänkte att de hade haft det med så små symptom att de inte tänkte på det, men nej, de har uppenbarligen inte haft det och lyckades ändå undvika det trots att vi bor i samma hus)

Jag testade aldrig mig eftersom folkhälsomyndigheten har sagt att dom flesta som får Corona inte har några symtom, dessutom var det min sambo och det säger ju allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag testade aldrig mig eftersom folkhälsomyndigheten har sagt att dom flesta som får Corona inte har några symtom, dessutom var det min sambo och det säger ju allt.

Fast det gör inte det, min fru fick det inte och vi sov i samma säng vid mitt insjuknande, så absolut inte garanti för att man smittas även om man varit nära varandra.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Tegnell har rätt i att "man är som mest smittsam när man har symtom". Tyvärr är ju inte virus något som lyssnar på rättvisa och logik. Sanningen är nog att vi inte kan göra något åt "asymtomatiska" personer och då får vi väl hoppas att eventuella mutationer inte är just en sådan variant.

Jag blev smittad av en person som hade extremt lite symptom. Förstod smittovägen först när denne även testade positivt (efter jag hade testat positivt). Så visst smittar folk som inte hostar/nyser också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast det gör inte det, min fru fick det inte och vi sov i samma säng vid mitt insjuknande, så absolut inte garanti för att man smittas även om man varit nära varandra.

Vissa kanske är immuna mot Corona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vissa kanske är immuna mot Corona?

Ja, eller i alla fall mindre mottagliga. Naturen har väl skapat oss så, så inte alla ska slåss ut av första elände som kommer flygandes förbi.

Andra sonen klarade sig också undan, han hade lite mer avstånd till oss andra av naturliga skäl (tonåring), men ändå boendes i samma hus och vi var i samma rum emellanåt o.s.v. (är ju svårt att isolera sig helt från varandra när man bor tillsammans)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, eller i alla fall mindre mottagliga. Naturen har väl skapat oss så, så inte alla ska slåss ut av första elände som kommer flygandes förbi.

Andra sonen klarade sig också undan, han hade lite mer avstånd till oss andra av naturliga skäl (tonåring), men ändå boendes i samma hus och vi var i samma rum emellanåt o.s.v. (är ju svårt att isolera sig helt från varandra när man bor tillsammans)

Men, tänk också på att vi har flera olika varianter av SARS-CoV-2 och att olika människor kan reagera olika på de olika varianterna. Det gör det än mer svårtolkat.

Det är inte självklart att de som hade smittats hade samma variant.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De kanske indirekt räddar liv på svenskar, men norrmän betalar priset. Vad Sverige under andra världskriget har med saken att göra kan man ju fundera länge på. Men om du tror Sverige var "fega" bara för man inte gick i regelrätt krig så skulle nog lite historiekunskaper vara på sin plats.

De lånar ut vaccinet för att det är pausat i Norge. Vilket inte alla varit helt överens om med att göra. Det är nog inget som ses positivt på i alla läger, men eftersom de endast lånar ut så lär det vara lugnt.

Får väl se om du hinner läsa det här innan det blir borttaget för OT.

Fega var kanske dumt provocerande uttryckt, ledsen för det. Blir fel att skriva så av en rad olika orsaker, den sittande regeringen var det väl som tog dessa beslut vilket är en försvinnande liten del av den svenska befolkningen.

Hur som helst, alla som släktforskat seriöst vet att det är oerhört vanligt att man förutom svenska rötter har norska, finska och danska rötter också om man går riktigt långt tillbaka i tiden (eller någon sorts kombination därav).

Jag tycker att Sverige kunde gjort betydligt mer för våra grannländer under andra världskriget men det är en högst personlig åsikt.

Historia är som du märker inte mitt bästa ämne.

Hur som helst så är det fint att nu Norge ger/lånar oss 200 000 doser även om de nog knappast skulle gjort det om det inte vore för faktumet att de inte vågar ta AstraZeneca vaccinet själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, eller i alla fall mindre mottagliga. Naturen har väl skapat oss så, så inte alla ska slåss ut av första elände som kommer flygandes förbi.

Andra sonen klarade sig också undan, han hade lite mer avstånd till oss andra av naturliga skäl (tonåring), men ändå boendes i samma hus och vi var i samma rum emellanåt o.s.v. (är ju svårt att isolera sig helt från varandra när man bor tillsammans)

Det märkliga är att till och med elitidrottare unga sådana har hamnat i respirator för corona så det måste ha med gener att göra?