Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

SVT hade en sammanställning om prioriteringen. I de flesta regioner beror det på hur mycket vaccin man kommer ha. Finns det mycket minskar behovet av segmentera grupper. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-din-region-i-fas-4

Aftonbladet hade en liknande artikel idag som var lite mer info i: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRgrbQ/sa-blir-fas-4--de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Fick min första dos Pfizer idag som riskgrupp 18-59 fas 3 i Kalmar, kolla varje dag på 1177 när dom öppnar upp för er i Skåne.

Jag tror inte vi kan boka online, men någon annan kanske vet mer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror inte vi kan boka online, men någon annan kanske vet mer.

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftva...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Åh herre Vetenskap. Valborgsfirandet är nu till helgen. Inte för att jag skall "fira" det. Blir väl ett par öl (5% eller starkare) och lira datorspel istället. Nu kommer det bli en rejäl efterhandsvåg (på grund av inkubationstiden). Däremot är jag säker på att många kommer att fira för de kommer se detta lite som Julafton, "Någon gång ska jag fanimig få fira med ofantligt många andra människor trots denna förbaskade pandemi!!!".

Vaccineringen går alldeles för långsamt för en sak verkar de ansvariga ha missat: om de inte tillåter yngre som rör på sig mer än vad äldre gör att vaccinera sig så ökar det risken för farligare mutationer som kan kringgå vaccinering. Vill de äldre inte vaccinera sig så bör de inte dra ut på vaccineringen för de yngre.

Tanken här är också att de yngre som kan hjälpa de äldre (pga. de är släkt) att vaccinera sig skall göra det. De ensamma gamlingarna (de utan föräldrar, släktingar, barn och barnbarn) spelar ju ingen roll för om de stornekat till vaccin hur än hemskt det må låta.

Vaccineringen ÄR en tävling mot tiden det tar för viruset att mutera sig till farligare varianter vilket är dödligare och/eller vaccinimmuna varianter. Ju längre vaccineringen tar tid att slutföra för tillräckligt många, desto större risk att allt som gjorts fram till dess varit helt förgäves. Det behövs bara en ny variant som kringgår vaccinen så är vi på ruta ett igen...

Sedan blir jag tillfälligt tokförbannad på läkare, folkhälsovetare, och hälsokommunikatörer som inte bankat in det i skallen hos världsbefolkningen att för dessa specifika vaccin ÄR det INTE "biverkningar" när du får feber och/eller (huvud)värk. Det betyder att din kropp svarar korrekt på vaccinet.

Jag förstod aldrig själv ursprunget till feber innan pandemin började. Jag trodde alltid att feber och värk i kroppen var ifrån bakterier och/eller virus som man drabbats av. Det visar sig vara så att feber är immunförsvarets geniala svar och värken i kropp, leder och huvud är bara tillfälliga bieffekter av utsöndrade kemikalier från immunförsvaret medan de bekämpar virus och/eller bakterier i kroppen.

Så i dessa specifika fall VILL VI HA "FEBER" OCH "VÄRK" VID VACCIN. Det betyder att det fungerar. Ordet "biverkning" innebär "en oönskad effekt av en behandling" men vi VILL ha feber och värk för det betyder att kroppen gör rätt tolkning (skapar antigener) av vaccinet som används.

Ajja, slut på COVID-19 rant...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vaccineringen går så fort som det finns vaccin för, det är tillgången som helt begränsar takten så det har jag svårt att klandra sjukvården för. Beställningarna ligger på EU-nivå och när vaccinföretagen inte har levererat som det var avtalat så är det som det är. Att vissa äldre inte vill vaccinera sig påverkar inte heller takten för att yngre ska få vaccin, de som vägrar är ju de som är rädda för Astras vaccin och det används ändå inte till yngre grupper.

Jag har också svårt att klandra den nuvarande ordningen att risknivå för allvarlig sjukdom är det som avgör prioriteringsordningen. Att yngre har svårt att hålla sig borta från andra människor är en sak, men att låta dem gå före istället för att minska dödligheten genom att låta äldre vaccinera sig först låter helt fel i mina öron. Det vore inte bättre om de helt enkelt skärpte sig så spridningen vore betydligt mindre?

Ja, det är lite konstigt att effekterna av immunsvar är en biverkning när det man vill ha, men så är det nu med biverkningsrapporter. men sen är det inte alla som får feber och värk, så den effekten kunde man gärna vara utan och ändå få ett immunsvar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Är ändå glad att vi befinner oss i Sverige jämfört med många andra länder just nu.
Att bo i ett land som Indien måste vara en mardröm.

https://www.youtube.com/watch?v=DyXq88MrAVQ

Har ni en slant över och känner för att donera för att stötta den tröstlösa kampen dom för i Indien mot Covid19 just nu så finns länken i videon eller på youtube sidan.

Permalänk
Avstängd

Med glatt besked kommer gubben att vaccinera sig imorgon med första dosen av Pfizer.

Jag vill också ha mRNA-vaccin vilket jag kanske kan få redan nu i juni 2021! ^_^

Skrivet av reverend benny:

Är ändå glad att vi befinner oss i Sverige jämfört med många andra länder just nu.
Att bo i ett land som Indien måste vara en mardröm.

https://www.youtube.com/watch?v=DyXq88MrAVQ

Har ni en slant över och känner för att donera för att stötta den tröstlösa kampen dom för i Indien mot Covid19 just nu så finns länken i videon eller på youtube sidan.

I Indien är det väl rätt lika som det var i Italien när det var som värst där? (om än lite värre på grund av tätheten och bristande teknologi i Indien)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Med glatt besked kommer gubben att vaccinera sig imorgon med första dosen av Pfizer.

Förbered honom att eventuella biverkningar kan börja redan efter bara 12 timmar. Vaccinerade mig 14 i onsdags och lite efter midnatt till torsdag kom lite huvudvärk, ömmande injektionsställe och värk överallt inklusive leder. Helt normala reaktioner. Meddelade chefen "no work today" och sov mest hela torsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med glatt besked kommer gubben att vaccinera sig imorgon med första dosen av Pfizer.

Jag vill också ha mRNA-vaccin vilket jag kanske kan få redan nu i juni 2021! ^_^

I Indien är det väl rätt lika som det var i Italien när det var som värst där? (om än lite värre på grund av tätheten och bristande teknologi i Indien)

Jag vet inte om man kan jämföra Indien och Italien rätt av så, den vågen man ser nu är nog bland det mest extrema.
Sen har ju Indien så oerhörda klyftor mellan fattiga och rika samt nivå av utbildning.
Deras populistiska regering hjälper knappast till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Förbered honom att eventuella biverkningar kan börja redan efter bara 12 timmar. Vaccinerade mig 14 i onsdags och lite efter midnatt till torsdag kom lite huvudvärk, ömmande injektionsställe och värk överallt inklusive leder. Helt normala reaktioner. Meddelade chefen "no work today" och sov mest hela torsdagen.

Japp! Skicka nyss MMS till honom om det.

Det du beskriver är de önskvärda effekterna då de indirekt tyder på att immunförsvaret reagerat rätt på det introducerade spikproteinet!

Hur många dagar är det mellan doserna? Dvs., hur många dagar innan andra dosen räknat från första?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förbered honom att eventuella biverkningar kan börja redan efter bara 12 timmar. Vaccinerade mig 14 i onsdags och lite efter midnatt till torsdag kom lite huvudvärk, ömmande injektionsställe och värk överallt inklusive leder. Helt normala reaktioner. Meddelade chefen "no work today" och sov mest hela torsdagen.

En nära släkting fick första dosen i förrgår och blev riktigt dålig redan efter 4-5 timmar. Men han hade sannolikt sjukdomen för ett år sen, även om det inte kunnat bekräftas genom prov.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Jag vet inte om man kan jämföra Indien och Italien rätt av så, den vågen man ser nu är nog bland det mest extrema.
Sen har ju Indien så oerhörda klyftor mellan fattiga och rika samt nivå av utbildning.
Deras populistiska regering hjälper knappast till.

Jovars, "kastsystemet" lever kvar ännu även om jag personligen aldrig fördjupade mig något mer i det mer än vad man läste om i skolan för typ 15-20 år sedan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

En nära släkting fick första dosen i förrgår och blev riktigt dålig redan efter 4-5 timmar. Men han hade sannolikt sjukdomen för ett år sen, även om det inte kunnat bekräftas genom prov.

Om jag inte läst fel så kan symptomen från mRNA-vaccinen upplevas lika intensiva som en influensa fast utan allt hostande och snörvlande?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om dessa vaccin täcker in alla mutationer eller om vi måste ta nya i höst. Ska bli intressant att se vad dom säger om de nya mutationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om jag inte läst fel så kan symptomen från mRNA-vaccinen upplevas lika intensiva som en influensa fast utan allt hostande och snörvlande?

Han blev extremt trött och fick väl lite feber tror jag. Har inte gått på djupet med frågorna, men var sängliggande från tidig kväll efter att ha fått sprutan vid 15-tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Hur många dagar är det mellan doserna?

Enligt det förtryckta kortet (förmodligen tryckt för länge sedan), 3 veckor. Enligt 1177, 6 veckor. Enligt FHM, 6 veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Frågan är väl om dessa vaccin täcker in alla mutationer eller om vi måste ta nya i höst. Ska bli intressant att se vad dom säger om de nya mutationerna.

Möjligen kan det bli att det behövs nytt vaccin årligen. Personligen tar jag gärna mRNA-vaccin årligen även om det innebär att jag får Bill Gates i mig. Så länge det inte är presentationen av Windows 98 så är jag helt med på noterna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Enligt det förtryckta kortet (förmodligen tryckt för länge sedan), 3 veckor. Enligt 1177, 6 veckor. Enligt FHM, 6 veckor.

Det var 3 veckor först men sen kom nya riktlinjer. /skulle fått min andra dos den 13:e men blev flyttad till imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Frågan är väl om dessa vaccin täcker in alla mutationer eller om vi måste ta nya i höst. Ska bli intressant att se vad dom säger om de nya mutationerna.

Jag tänker mig att vaccinen troligen bidrar till en viss flockimmunitet om majoriteten tar den, så då kanske det där fullständiga skyddet mot alla tänkbara mutationer inte behövs lika mycket. Det kommer antagligen inte gå att utrota sjukdomen helt, men går den ner till samma nivå av dödlighet/smittsamhet/hanterbarhet som t.ex. säsongsinfluensan så är det fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag tänker mig att vaccinen troligen bidrar till en viss flockimmunitet om majoriteten tar den, så då kanske det där fullständiga skyddet mot alla tänkbara mutationer inte behövs lika mycket. Det kommer antagligen inte gå att utrota sjukdomen helt, men går den ner till samma nivå av dödlighet/smittsamhet/hanterbarhet som t.ex. säsongsinfluensan så är det fullt tillräckligt.

Jo, det handlar ju som du säger om att en majoritet ska ta vaccin och att det ska finnas vaccin samt och mediciner för att hantera dom som blir sjuka.
Där är vi nog lyckligt lottade faktiskt, postade en Video om Indien och det är rätt oroande att se.
Tittar man på antalet som inte är så sugna att ta vaccin i t.ex. USA så är det också rätt alarmerande.

Men folk tar kanske sitt förnuft till fånga när någon nära gått bort eller drabbats.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av reverend benny:

Men folk tar kanske sitt förnuft till fånga när någon nära gått bort eller drabbats.

Enligt nyheterna är det även många nysvenskar som inte vill vaccinera sig. Hur kan man övertyga dem att göra det rätta? Låta Darwin gör det åt oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enligt nyheterna är det även många nysvenskar som inte vill vaccinera sig. Hur kan man övertyga dem att göra det rätta? Låta Darwin gör det åt oss?

Det är inte bara nysvenskar utan det finns även även "gammelsvenskar" som är lika osugna på det och hellre dricker silvervatten och hittar på annat hokuspokus.
Mycket tror jag i vanlig ordning handlar om utbildning i olika former, men det är knappast gjort över en natt utan tar många år.
Det gäller ju även förtroende för staten och att lita på experter istället för att ha en övertro på att ens egna gogglekunskaper.

Tittar man på nysvenskar så är det nog så att deras förtroende för stat och myndighet är lägre än någon som är född här (om man ska generalisera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp! Skicka nyss MMS till honom om det.

Det du beskriver är de önskvärda effekterna då de indirekt tyder på att immunförsvaret reagerat rätt på det introducerade spikproteinet!

Hur många dagar är det mellan doserna? Dvs., hur många dagar innan andra dosen räknat från första?

Fick Moderna den 21/4 å enligt sjuksköterskan 6 - 12 veckor för andra dosen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Ni som haft Corona blev ni torra i näsan och var det en tid efteråt? Alltså att det var jobbigt att andas genom bara näsan för det upplevdes som irriterade/jobbigt , typ som att det svider. Isf försvann det och något knep på hur man lindrar det?

Tillägg
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fick min första Pfizer i onsdags. Nu idag känner jag mig väldigt trött i huvudet och kropp. Typ som när man är sjuk fast inga andra symptom alls förutom tröttheten. Antar det är vaccinet som gör det. Känns inte som vanlig trötthet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som haft Corona blev ni torra i näsan och var det en tid efteråt? Alltså att det var jobbigt att andas genom bara näsan för det upplevdes som irriterade/jobbigt , typ som att det svider. Isf försvann det och något knep på hur man lindrar det?

Smörj in med sesamolja, vill du betala mer heter det Nozoil på apoteket.

Men känner inte riktigt igen det du beskriver, snorade rätt länge efter.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Fick min första Pfizer i onsdags. Nu idag känner jag mig väldigt trött i huvudet och kropp. Typ som när man är sjuk fast inga andra symptom alls förutom tröttheten. Antar det är vaccinet som gör det. Känns inte som vanlig trötthet liksom.

Fick min Pfizer igår, var något varm i några timmar, vakna pigg som vanligt
Har fått en inbokad tid till den andra den 8/6

Permalänk
Medlem

Jag vet folk som har vaccinerat sig mot corona som fortfarande använder munskydd. Jag tror munskydd är här för att stanna.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Smörj in med sesamolja, vill du betala mer heter det Nozoil på apoteket.

Men känner inte riktigt igen det du beskriver, snorade rätt länge efter.

Ok tack ska kolla. Nej, snustorrt i näsan för mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag vet folk som har vaccinerat sig mot corona som fortfarande använder munskydd. Jag tror munskydd är här för att stanna.

Rekommendationerna gäller även de som fått vaccin. Men sen när rekommendationerna är borta, så är det väl fritt fram för folk att använda om de vill, så länge de inte är på nåt ställe där man inte får dölja sitt ansikte. Men jag kommer inte ha mask i all framtid.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB