Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag vet folk som har vaccinerat sig mot corona som fortfarande använder munskydd. Jag tror munskydd är här för att stanna.

Med tanke på att man även med maximalt skydd har ungefär 10 procents risk att bli sjuk vid smitta, så är det nog ganska klokt att fortsätta skydda sig (munskydd är bara en liten del av det) under mycket lång tid framöver. Åtminstone flera år, om det inte på nåt magiskt vis uppstår en supermutation som både är extremt smittsam och supermild så att ingen blir allvarligt sjuk. Mer realistiskt är att det kommer att uppstå mutationer gång på gång som immuniteten från sjukdom eller vaccin inte skyddar mot, så vi får tillbaks utbrott under många år. 2030 kanske det blivit mer normalt igen när det gäller detta viruset, men då har nog redan ett par andra virus i samma klass hunnit dyka upp och orsaka globalt kaos på nytt. Välkommen till det nya normala.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu är frugan positiv. Haft hosta och lätt feber hela veckan.
Mitt svar dröjer till Måndag kväll tydligen. Jag känner inte av något ännu. Får se om det tar sig.
Drygt då man är helt ensam på jobbet, utan mig får ingen kund leverans i Sverige

Det enda stället vi har besökt är Willys. Sedan sitter jag i princip helt själv på jobbet. Träffar aldrig någon.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sådär. Nu är frugan positiv. Haft hosta och lätt feber hela veckan.
Mitt svar dröjer till Måndag kväll tydligen. Jag känner inte av något ännu. Får se om det tar sig.
Drygt då man är helt ensam på jobbet, utan mig får ingen kund leverans i Sverige

Det enda stället vi har besökt är Willys. Sedan sitter jag i princip helt själv på jobbet. Träffar aldrig någon.

Tagit på dörrhandtag? Tagit på matvaruförpackningar? Stått nära nån i en kassakö (några få sekunder kan räcka om man har otur)?
Du sitter ensam på jobbet, men din fru kanske har mer kontakt med andra? Hon är ju den som är sjuk, enligt vad du skriver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tagit på dörrhandtag? Tagit på matvaruförpackningar? Stått nära nån i en kassakö (några få sekunder kan räcka om man har otur)?
Du sitter ensam på jobbet, men din fru kanske har mer kontakt med andra? Hon är ju den som är sjuk, enligt vad du skriver.

Ja det kan självklart vara dörrhandtag eller förpackningar. Kör alltid självscanner men inte är man helt säker inte.
Frugan läser SFI på distans så där gås det sällan utanför dörren

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Fick min Pfizer igår, var något varm i några timmar, vakna pigg som vanligt
Har fått en inbokad tid till den andra den 8/6

Trevligt. Kände själv inget speciellt förrän nu två dagar efteråt. Ska också få min andra i Juni. Tror dom flesta får 6v emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Rekommendationerna gäller även de som fått vaccin. Men sen när rekommendationerna är borta, så är det väl fritt fram för folk att använda om de vill, så länge de inte är på nåt ställe där man inte får dölja sitt ansikte. Men jag kommer inte ha mask i all framtid.

Såklart men jag kan tänka mig att många har fått upp ögonen för det här med pandemier och kommer använda mask även i framtiden. Titta i asien där många använder munskydd, dels för avgaser samt virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja det kan självklart vara dörrhandtag eller förpackningar. Kör alltid självscanner men inte är man helt säker inte.
Frugan läser SFI på distans så där gås det sällan utanför dörren

Dom nämnde för ett par veckor sedan på nyheterna (start FM) att en ny studie visar att det nästan är obefintlig att man blir smittad via yta.

Permalänk
Medlem

Detta viruset är jag övertygad om att det primärt är luftburet. Det är förstås en gradient och ren semantik mellan luftburet och droppsmitta, men med tanke på de senaste studierna som tyder på minimal spridning via fomites - som ju är något droppsmitta leder till i oerhört högre grad än luftburen smitta - är det ju rimligt att dra slutsatsen att det är i första hand luftburet. Något man anekdotiskt och med facit från andra länder egentligen borde förstått för länge sedan.

Sen att "tvätta händerna"-manin fått ett sådant fäste! Jag menar, det gör man väl normalt sett eller? Fast, vi har ju i stort sett utrotat vinterkräksjukan och liknande, vilket är bra, att få det samtidigt som covid är ju inget man vill.

Men handvättandet/spritandet har sannolikt inte haft någon större påverkan på coronavirusets spridning iom att det är just luftburet. ( Med det sagt har jag säkerligen själv ökat på handtvättandet trots allt, för säkehets skull liksom )

Men extremt handtvagande är ju "falsk trygghet" om något är det!

Hade vi använt ansiktsmask mer i Sverige hade vi inte legat i toppen av smittsptridning per kapita gång på gång som vi så ofta gör, vi borde som sagt veta bättre vid det här laget, men nä... Tvätta händerna bara...Stanna hemma om du är sjuk (DOH!) - en sjukdom som smittar innan du är sjuk och asymptomatiskt.
Hålla avstånd är ju bra, men det måste vara längre och att gå i en inomhusmiljö efter en potentiellt smittad person gått där det kan hänga viruspartiklar i luften, då bör man ha mask.

Folkhälsomyndighetens råd är generellt ganska tandlösa, men nu har jag inte följt presskonferenserna på ett tag, det blev för frustrerande att lyssna på falsariumen, men de har kanske skärpt till sig, man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom nämnde för ett par veckor sedan på nyheterna (start FM) att en ny studie visar att det nästan är obefintlig att man blir smittad via yta.

Ja, men som så ofta blev det felrapporterat. I proportion till risken att, med helt normalt beteende, smittas via flygande droppar eller på andra sätt luftburna viruspartiklar, så är det låg risk. Men det är på inget sätt uttalat att det inte skulle vara nån risk alls. Risken finns, och har man riskminimerat på andra sätt så kan smitta via föremål/ytor säkerligen vara den största smittrisken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Detta viruset är jag övertygad om att det primärt är luftburet. Det är förstås en gradient och ren semantik mellan luftburet och droppsmitta, men med tanke på de senaste studierna som tyder på minimal spridning via fomites - som ju är något droppsmitta leder till i oerhört högre grad än luftburen smitta - är det ju rimligt att dra slutsatsen att det är i första hand luftburet. Något man anekdotiskt och med facit från andra länder egentligen borde förstått för länge sedan.

Sen att "tvätta händerna"-manin fått ett sådant fäste! Jag menar, det gör man väl normalt sett eller? Fast, vi har ju i stort sett utrotat vinterkräksjukan och liknande, vilket är bra, att få det samtidigt som covid är ju inget man vill.

Men handvättandet/spritandet har sannolikt inte haft någon större påverkan på coronavirusets spridning iom att det är just luftburet. ( Med det sagt har jag säkerligen själv ökat på handtvättandet trots allt, för säkehets skull liksom )

Men extremt handtvagande är ju "falsk trygghet" om något är det!

Hade vi använt ansiktsmask mer i Sverige hade vi inte legat i toppen av smittsptridning per kapita gång på gång som vi så ofta gör, vi borde som sagt veta bättre vid det här laget, men nä... Tvätta händerna bara...Stanna hemma om du är sjuk (DOH!) - en sjukdom som smittar innan du är sjuk och asymptomatiskt.
Hålla avstånd är ju bra, men det måste vara längre och att gå i en inomhusmiljö efter en potentiellt smittad person gått där det kan hänga viruspartiklar i luften, då bör man ha mask.

Folkhälsomyndighetens råd är generellt ganska tandlösa, men nu har jag inte följt presskonferenserna på ett tag, det blev för frustrerande att lyssna på falsariumen, men de har kanske skärpt till sig, man kan ju alltid hoppas.

Visst, man kan alltid tycka att det här med att tvätta händerna bär ett visst mått av säkerhetsteater. Å andra sidan så får det i bästa fall den del av befolkningen som är undermålig vad gäller just denna verksamhet att nå upp till en halvrimlig nivå. Tyvärr går det då samtidigt till överdrift i en annan del av befolkningen. Helt klartlagt är dock att åtgärderna sammantaget fått spridningen av diverse andra virus att miska mycket dramatiskt. Helt oaktat annat så har detta minskat sjukligheten i dessa sjukdomar och förstås då även avlastat vården, då annars en viss andel av dessa annars dykt upp därstädes i tillägg till den övriga belastningen.

Sedan tycker jag det blir nästan lite komiskt att först mer eller mindre kritisera handtvättandet för att sedan lansera universalåtgärden "ansiktsmask". Jaha, vad är det som talar för att det är en universallösning? En del av de länder som varit mest nedgrävda i detta träsk har också varit värst drabbade av pandemin, så något slags universalmedel är det tydligtvis inte. Det är som mycket annat en "handlingskraftig" åtgärd, men löser det verkligen problemet när den tillämpas på det sätt det blir frågan om? Det framstår nära nog mer som en slags åsikts/grupptillhörigshetsmarkör. Jag var kort in en sväng på Biltema idag på dagen för att se om antennskrället de säljer kunde passa eftersom märkesåterförsäljaren inte hade lust att faktiskt göra det jag bad dem om redan i höstas* (svaret var dock nej). I vilket fall så noterade jag att framför mig in i butiken gick ett par, båda med "ansiktsmask". Inget konstigt, eller? Jo, det var ju bara det att de fullständigt, liksom många andra i samma "klubb", struntade i den stora skylten med uppmaningen att handla ensam. Ergo: ansiktsmask=lösningen och dubblerat antal personer i butiken=problemfritt. Detta ser jag dessutom gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Visst, man kan alltid tycka att det här med att tvätta händerna bär ett visst mått av säkerhetsteater. Å andra sidan så får det i bästa fall den del av befolkningen som är undermålig vad gäller just denna verksamhet att nå upp till en halvrimlig nivå. Tyvärr går det då samtidigt till överdrift i en annan del av befolkningen. Helt klartlagt är dock att åtgärderna sammantaget fått spridningen av diverse andra virus att miska mycket dramatiskt. Helt oaktat annat så har detta minskat sjukligheten i dessa sjukdomar och förstås då även avlastat vården, då annars en viss andel av dessa annars dykt upp därstädes i tillägg till den övriga belastningen.

Sedan tycker jag det blir nästan lite komiskt att först mer eller mindre kritisera handtvättandet för att sedan lansera universalåtgärden "ansiktsmask". Jaha, vad är det som talar för att det är en universallösning? En del av de länder som varit mest nedgrävda i detta träsk har också varit värst drabbade av pandemin, så något slags universalmedel är det tydligtvis inte. Det är som mycket annat en "handlingskraftig" åtgärd, men löser det verkligen problemet när den tillämpas på det sätt det blir frågan om? Det framstår nära nog mer som en slags åsikts/grupptillhörigshetsmarkör. Jag var kort in en sväng på Biltema idag på dagen för att se om antennskrället de säljer kunde passa eftersom märkesåterförsäljaren inte hade lust att faktiskt göra det jag bad dem om redan i höstas* (svaret var dock nej). I vilket fall så noterade jag att framför mig in i butiken gick ett par, båda med "ansiktsmask". Inget konstigt, eller? Jo, det var ju bara det att de fullständigt, liksom många andra i samma "klubb", struntade i den stora skylten med uppmaningen att handla ensam. Ergo: ansiktsmask=lösningen och dubblerat antal personer i butiken=problemfritt. Detta ser jag dessutom gång på gång.

Det handlar inte om politik eller "handlinskraftiga åtgärder" som du kallar det, utan att hindra ett virus att spridas från person till person baserat på vetenskapliga fakta.

Ett coronavirus har inga ben och promenerar runt och söker en värd i sig själv, det sprids enbart från person till person. Det är ju viktigt att förstå exakt hur det går till och hur man kan förhindra det.

Tror du man använder skyddsmasker inom sjukvården för att det är kul?

Vad jag tror förvirrar folk är att folk är olika smittsamma och har olika lång inkubationstid. Folk utgår ifrån att andra upplever det som de gjorde och då är det bara en snuva för vissa...

När man i verkligheten behöver använda varje åtgärd för att få stopp på detta så fort som möjligt innan viruset muterar till något ännu värre. ( Det finns inget evoulutionärt tryck på detta viruset att bli mindre dödligt, eftersom det smittar innan symptom )

Det allra viktigaste är kunskap, alla måste veta att detta är ohyggligt smittsamt, handtvätt räcker inte på lång väg, vi har inte råd att spara "verktyg", allt måste in på en gång så detta tar slut innan mutationerna omöjligör all kontroll.

Sen har vi ju vaccinerna som hjälper upp. Där har vi ju smutskastningskampanjer mot de "billiga" vaccinerna från big farma. Så vaccin som i studier är bättre, med mindre biverkningar, framställs som rent livsfarliga, trots att andra vacciner har långt värre biverkningar. Men det är en annan historia som media blåst upp.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sådär. Nu är frugan positiv. Haft hosta och lätt feber hela veckan.
Mitt svar dröjer till Måndag kväll tydligen. Jag känner inte av något ännu. Får se om det tar sig.
Drygt då man är helt ensam på jobbet, utan mig får ingen kund leverans i Sverige

Det enda stället vi har besökt är Willys. Sedan sitter jag i princip helt själv på jobbet. Träffar aldrig någon.

Nu blev jag dålig. Får se hur det går.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nu blev jag dålig. Får se hur det går.

Går nog bra! Mycket vätska och vila, ring 1177/112 OM andningen börjar påverkas = vänta inte för länge.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Går nog bra! Mycket vätska och vila, ring 1177/112 OM andningen börjar påverkas = vänta inte för länge.

Varför ska man ringa 1177 om andningen är påverkad...?

Permalänk
Medlem

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/l%C3%A4karlarmet-inif...

”Medarbetare av alla professioner närmar sig gränsen för kollaps, vilket innebär en etisk stress för våra medlemmar som har det yttersta ansvaret för patienterna. Vi kan i dag inte bedriva vård med den kvalitet som hälso- och sjukvårdslagen kräver och patienter far illa. Intensivvård avslutas numera inte för att den inte behövs, utan för att en annan patient är ännu sjukare och behöver platsen”, står det bland annat.

Undra om alla som fått covid-19 och spridit det vidare (kan man anta, eftersom Sverige har skrattretande dålig smittspårning och testningskapacitet) reflekterar över att dom bidragit till belastningen & dödliga prioriteringen inom sjukvården? Eller antar man det bästa scenariot, att smitt-kedjan tar slut med en själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ringa 1177 om andningen är påverkad...?

Det finns ju grader förstås... är ju knappast så man behöver ringa en ambulans i alla lägen. Blir man bara lättare andfådd t.ex. så ringer man ju knappast 1177 ens o.s.v., men de är bra att ringa om man är osäker för hjälp att bedöma vad man bör göra.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/l%C3%A4karlarmet-inif...

”Medarbetare av alla professioner närmar sig gränsen för kollaps, vilket innebär en etisk stress för våra medlemmar som har det yttersta ansvaret för patienterna. Vi kan i dag inte bedriva vård med den kvalitet som hälso- och sjukvårdslagen kräver och patienter far illa. Intensivvård avslutas numera inte för att den inte behövs, utan för att en annan patient är ännu sjukare och behöver platsen”, står det bland annat.

Undra om alla som fått covid-19 och spridit det vidare (kan man anta, eftersom Sverige har skrattretande dålig smittspårning och testningskapacitet) reflekterar över att dom bidragit till belastningen & dödliga prioriteringen inom sjukvården? Eller antar man det bästa scenariot, att smitt-kedjan tar slut med en själv?

Jag håller med, men det är rätt meningslöst att sjukvården ska smittspåra när ska samhällsspridningen är så stor, människor måste bete sig vettigt annars händer inget med spridningen. Testkapaciteten är bra numera, det har den väl varit sen i höstas?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TryNotD[oo]:

Sen har vi ju vaccinerna som hjälper upp. Där har vi ju smutskastningskampanjer mot de "billiga" vaccinerna från big farma. Så vaccin som i studier är bättre, med mindre biverkningar, framställs som rent livsfarliga, trots att andra vacciner har långt värre biverkningar. Men det är en annan historia som media blåst upp.

Tyvärr är COVID-19 det "bästa som någonsin hänt (global) massmedia". De kan fabricera konflikter här och var om allt inom COVID-19 om vaccin, IVA-platser, FHM, regeringen, olika politiska partier, med mera. Det är nästan som om man tror att global massmedia ligger bakom själva COVID-19:s uppkomst...

Sarkastiskt konspirationsskämt åsido så fortsätter exempelvis rapporteringar om "katastrofal situation" i USA trots att en del delstater där fått hand om skiten tack vare massvaccinering. Andra länder använder sedan Sverige i sina nyhetsrapporteringar för att få det lokala folket att känna, "Ha! Vi är inte minst det sämsta landet på att hantera COVID-19. Titta bara på Sverige!" trots att det lokala folket dör som flugor nästan som följd av viruset.

Och dessa skapar då större "vi mot dem"-känslor och skapar grogrunden för värre internationella konflikter i framtiden. Exempelvis så har hatet mot asiater ökat lavinartat på grund av att alla pekat fingret mot Kina. Och global massmedia ÄLSKAR detta för det genererar så mycket pengar åt dem - på människors livs bekostnad - att de nästan inte kan andas! (för tidigt?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns ju grader förstås... är ju knappast så man behöver ringa en ambulans i alla lägen. Blir man bara lättare andfådd t.ex. så ringer man ju knappast 1177 ens o.s.v., men de är bra att ringa om man är osäker för hjälp att bedöma vad man bör göra.

För min del har 1177 varit värdelöst när jag har ringt om olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Detta viruset är jag övertygad om att det primärt är luftburet. Det är förstås en gradient och ren semantik mellan luftburet och droppsmitta, men med tanke på de senaste studierna som tyder på minimal spridning via fomites - som ju är något droppsmitta leder till i oerhört högre grad än luftburen smitta - är det ju rimligt att dra slutsatsen att det är i första hand luftburet. Något man anekdotiskt och med facit från andra länder egentligen borde förstått för länge sedan.

Sen att "tvätta händerna"-manin fått ett sådant fäste! Jag menar, det gör man väl normalt sett eller? Fast, vi har ju i stort sett utrotat vinterkräksjukan och liknande, vilket är bra, att få det samtidigt som covid är ju inget man vill.

Men handvättandet/spritandet har sannolikt inte haft någon större påverkan på coronavirusets spridning iom att det är just luftburet. ( Med det sagt har jag säkerligen själv ökat på handtvättandet trots allt, för säkehets skull liksom )

Men extremt handtvagande är ju "falsk trygghet" om något är det!

Hade vi använt ansiktsmask mer i Sverige hade vi inte legat i toppen av smittsptridning per kapita gång på gång som vi så ofta gör, vi borde som sagt veta bättre vid det här laget, men nä... Tvätta händerna bara...Stanna hemma om du är sjuk (DOH!) - en sjukdom som smittar innan du är sjuk och asymptomatiskt.
Hålla avstånd är ju bra, men det måste vara längre och att gå i en inomhusmiljö efter en potentiellt smittad person gått där det kan hänga viruspartiklar i luften, då bör man ha mask.

Folkhälsomyndighetens råd är generellt ganska tandlösa, men nu har jag inte följt presskonferenserna på ett tag, det blev för frustrerande att lyssna på falsariumen, men de har kanske skärpt till sig, man kan ju alltid hoppas.

Det du beskriver är en historieförfalskande utsaga. Ansiktsskydden har inte haft den positiva effekt du verkar tro. Det har varit tydligt redan tidigt, trots att det är luftburet. Här är en artikel från 17 juli 2020, innan den andra vågen slog till.

https://www.bloomberg.com/graphics/2020-opinion-coronavirus-g...

Det blir väldigt tydligt att viruset sprider sig enligt mönster som inte respekterar människors respekt för munskydd. Se på Sverige, Danmark, Norge och Finland. De enda som dragit nytta av en sådan regel är de som fattat besluten, och ser handlingskraftiga ut ut. Sedan håller jag med dig att även handtvätt säkert har en begränsad effekt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

För min del har 1177 varit värdelöst när jag har ringt om olika saker.

Beror väl på om vilka "saker" man ringer om. Frågar man om bioskonfigurering vid överklockning eller börsinvesteringar så lär man inte få bra svar. Annars är ju 1177 en rådgivning om sjukvård, de kommer inte att ge en klar lösning utan ger rekommendationer om vad du ska göra. 112 däremot är för akuta situationer och dit ringer man inte för rådgivning.

Permalänk
Avstängd

Tar upp väldigt många saker som situationen i Indien men om det är något man ska se som viktigt så är det att det finns väldigt många vaccinvägrare vilket kan göra herd immunity en omöjlighet.

För att lägga till en extra källa:

Reaching ‘Herd Immunity’ Is Unlikely in the U.S., Experts Now Believe

Widely circulating coronavirus variants and persistent hesitancy about vaccines will keep the goal out of reach. The virus is here to stay, but vaccinating the most vulnerable may be enough to restore normalcy.
https://www.nytimes.com/2021/05/03/health/covid-herd-immunity...

Det är framför allt rödare stater med Trump supporters som är mer tveksamma till vacciner. Lögner kan ha ett enormt pris.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hmmm, är det här något unikt för Östergötland eller har liknande initiativ skett i flera län helt nyligen?
https://www.regionostergotland.se/Halsa-och-vard/samlad-infor...

Vissa av talen är riktigt "kraftfulla"/skarpa. Ytterst fascinerande dock att den här typen av stenhårda supertydliga riktlinjer kommer så här i tolfte timmen men bättre sent än aldrig kanske man ska säga? Tydligen är den brittiska varianten enormt mycket mera smittsam vilket nog är en av orsakerna.
https://www.youtube.com/watch?v=REAozlU2uf4

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, är det här något unikt för Östergötland eller har liknande initiativ skett i flera län helt nyligen?
https://www.regionostergotland.se/Halsa-och-vard/samlad-infor...

Vissa av talen är ganska hmm "kraftfulla":
https://www.youtube.com/watch?v=REAozlU2uf4

Region Västernorrland
"Du uppmanas att begränsa sociala kontakter och inte träffa andra än de du bor med, utöver det som är nödvändigt på ditt arbete eller i din skola."

Permalänk
Medlem

Nog för att det är en utmärkt video, men du bör nog lägga till lite sammanhang för diskussionen, annars är risken överhängande att ditt inlägg tas bort av mod.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Blogginlägg av läkare om ny studie om spikproteiner i covid-19:
https://sciencebasedmedicine.org/spike-proteins-covid-19-and-...

Covid-19 är primärt en vaskulär sjukdom: "These results explain many of the clinical features of COVD-19. While the disease has been largely thought of as a respiratory illness, it is primarily a vascular disease. It affects the lungs, but also affects other organs in the body, and can cause strokes and blood clots. While the vascular effects of coronaviruses have long been known, this study demonstrates a clear mechanism of this injury."

Implikationer för mRNA-vaccin nämns.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nu blev jag dålig. Får se hur det går.

Väldigt milt för mig. Men frugan börjar må lite sämre. 8 Dagar sedan det började för henne nu.
Dock inget allvarligt än. Normal hosta och feber som nått max 38.5

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Blogginlägg av läkare om ny studie om spikproteiner i covid-19:
https://sciencebasedmedicine.org/spike-proteins-covid-19-and-...

Covid-19 är primärt en vaskulär sjukdom: "These results explain many of the clinical features of COVD-19. While the disease has been largely thought of as a respiratory illness, it is primarily a vascular disease. It affects the lungs, but also affects other organs in the body, and can cause strokes and blood clots. While the vascular effects of coronaviruses have long been known, this study demonstrates a clear mechanism of this injury."

Implikationer för mRNA-vaccin nämns.

Man kan roa sig med att läsa biverkningslistan för ACE-hämmare om man vill se en del av symptomen för covid-19.

Men jag passar på att klistra in vad de skriver om mRNA-vaccinen också:
"We now have more than 6 months of data, including several months with millions of doses. It is very unlikely there are any surprises still in store with either of the mRNA vaccines. The risk is vanishingly small, while the benefit is clear."

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Man kan roa sig med att läsa biverkningslistan för ACE-hämmare om man vill se en del av symptomen för covid-19.

Men jag passar på att klistra in vad de skriver om mRNA-vaccinen också:
"We now have more than 6 months of data, including several months with millions of doses. It is very unlikely there are any surprises still in store with either of the mRNA vaccines. The risk is vanishingly small, while the benefit is clear."

Exakt. Jag ville att andra skulle läsa den positiva nyheten varav cliffhangern om "implikationer för mRNA-vaccin"!

Och enligt en snubbe som streamar Super Mario Maker 2 ("CarlSagan42") och samtidigt är en fullspäckad vaccinutvecklare/-forskare så är det biologiskt osannolikt att någonting skulle inträffa flera år senare i kroppen som följd av ett vaccin. Läs intill: som följd av vaccin. Cancer och HIV - saker som tar tid att dyka upp - kan fortfarande drabba den som har otur.

Det fanns tydligen några sällsynta fall om biologiska följder som ploppar upp något eller några år senare - vilka dessa var nämndes dock ej - och det är tydligen så osannolikt för dessa att efter dessa 6 månaders datainsamlingar med dussintals inspurtade vaccindoser så är det relativt säkert. Någonting säger mig att COVID-19-vaccin är säkrare än själva COVID-19 själv?!

Nu vet jag inte hur det var med svininfluensavaccinen här i Sverige under 2009 men de som fick narkolepsi fick väl det rätt omedelbart (några dagar eller veckor) efter vaccinen och inte helt plötsligt 1-2 år senare?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dåså, då är man inbokad för vaccinering imorgon!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"