Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Permalänk
Avstängd

Kan svenska räcker med ett språk.

Orka inte lära mig andra språk då jag inte ser någon nytta med det.

Men annans kan jag även php, C#, och en del Java/javascript.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska

Vill kunna:
Isländska
C++

Permalänk
Medlem

Kan svenska o engelska.
Vill lära/små lär mig lite varje dag: Finska.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag tycker man ska skilja på att vilja kunna och vilja lägga ner tid för att lära sig.
Mandarin som är värdens mest talande språk är ju inte alls fel. Men det finns inte en chans i ....... att jag skulle lägga ner tid på att försöka lära mig det.

Så frågeställningen vilken språk skulle du vilja lägga ner tid på att bli bättre i så är det endast engelska. Detta av anledningar som att automatiska översättningsprogram bara blir bättre och bättre. Senast såg jag en utbildningsvideo på youtube där personen pratade thailändska, med Googles automatöversättning så förstod jag vad han menade. Så det fungerade och jag fick lite skratt när översättningen översatte fraser. Ta svenska fraser som gräset är grönare på andra sidan, man ska ej gå efter ån för vatten etc. Personen använde liknande fraser när han pratade om något helt annat och jag fattade att det var kända fraser i Thailand.
-En bättre automatöversättare kommer sedan känna igen fraserna och på något sätt markera att det är en generell fras.

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
engelska

Förstår hyfsat:
Danska (skåning)
norska
(hög)tyska
spanska

Skulle vilja förbättra:
schweizertyska men det är för hög inlärningströskel (bor i Schweiz)
franska (lever på likheten med spanska, men det räcker inte riktigt i matvaruaffären)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kan

Svenska, Engelska & Tyska.

Vill lära mig

Kinesiska Mandarin känns mest användbart av dialekterna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska
Kan hyfsat: Finska
Vill eventuellt lära mig: Ryska

Permalänk
Medlem

Java och Klingon..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kan Svenska, Engelska
Kan någorlunda Japanska

Vill lära mig (bättre japanska) och ryska eller spanska

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Kan flytande svenska, engelska, finska, ryska och franska.

Behärskar främst passivt (kan läsa vad som helst, men har sällan använt aktivt) de övriga nordiska språken (inkl. isländska), de flesta slaviska språk (serbiska/kroatiska är svagast), estniska, spanska, italienska, portugisiska, tyska, latin, klassisk grekiska och kyrkslaviska.

Har även mer begränsade kunskaper i thai, malajiska och japanska (läser lite, kan några hundra ord osv.).

Är väl inte direkt sugen på något nytt språk just nu, skulle däremot vilja ha tid/ork att "lyfta" några av mina passiva språk upp ett snäpp så att jag kan använda dem aktivt (flytande). Håller på med tjeckiska just nu, men vore skönt att även kunna göra det med åtminstone tyska, spanska och italienska.

Annars är mitt främsta intresse att kunna läsa litteratur utan översättning - att kunna prata med folk är ganska sekundärt.

Permalänk
Medlem

Kan

Svenska
Finska
Engelska

Samt så håller jag på med att studera italienska själv, vill se hur långt man tar sig utan kurser eller att prata med någon. Har lite böcker och tittar på videos med simpel italienska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk

Kan svenska och engelska.

Vill lära mig någon form av arabiska då Sverige består en större del av det arabiska språket.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska

Vill kunna:
Polska (Jobbar med en del Polacker så hade varit smidigt att kunna deras språk)
Ryska, Kinesiska, Franska, Spanska (vet inte varför men känns coolt att kunna)

Permalänk
99:e percentilen

Kan 🇸🇪 svenska, 🇬🇧 engelska och grundläggande 🇩🇪 tyska. Tror jag förstår 🇳🇴 norska bättre än en genomsnittlig svensk. Är allmänt intresserad av språk, så brukar kunna förstå en del skriven text i språk jag inte kan, såsom 🇪🇸 spanska och 🇫🇷 franska, tack vare deras rötter i latin.

Skulle vilja kunna 🇳🇱 nederländska, för att Nederländerna är det land jag varit i flest gånger och troligtvis kommer besöka flest gånger i framtiden; 📜 latin, av etymologiska och artistiska skäl; samt 🇮🇸 isländska, för att bättre förstå mitt eget modersmåls rötter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Svenska och engelska är väl de jag läser, talar och skriver obehindrat på. Franska och spanska läste jag i skolan med toppbetyg, och de kunskaperna har tyvärr förtvinat på grund av att jag aldrig använt dem mer än någon enstaka gång på någon stundentfest. Läsa på enkel nivå går väl hyfsat, men inte mycket mer än så i praktiken. Tack vare de två har jag givetvis viss förståelse för närbesläktade språk, men ja, inte mycket att skryta med direkt.
Ja, norska kan jag rätt så hyfsat också, men det räknas ju knappt.

Språk jag skulle vilja kunna, ja där kan vi väl räkna in franskan och spanskan till att börja med. Sedan skulle jag vilja kunna tyska då man springer på det titt som tätt, och arabiska då svärsonen talar det och hans svenska är inte alltid den bästa och hans engelska är obefintlig, så det leder till en del frustration åt båda håll emellanåt.

Finska är ju också ett språk jag skulle vilja ha tid och ork att lära mig, men det kommer det nog aldrig att bli något utav.

Japanska var jag inne på ett tag att försöka lära mig, men tid och bristfälligt användningsområde gjorde att det aldrig blev något av det.

Tycker att det är kul (och har rätt så lätt för) språk, men tid och ork saknas för att ta upp något jag kommer ha noll eller väldigt lite användning utav.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Flytande:
Finska
Svenska

Bra:
Engelska

Några meningar/ord
Tyska

Vill lära mig:
Spanska kan vara ett språk man kan ha mycket nytta av.

Permalänk
Medlem

Kan svenska, engelska och tyska.

Skulle vilja lära mig de stora språken; ryska, arabiska och kinesiska.

Vad jag borde lära mig är de nordiska språken bättre. Känner mig alltid lite dum och skäms när finländare, islänningar och danskar obehindrat förstår mig men jag ser ut som ufo i ett vardagligt samtal.

Permalänk
Medlem

Kan:

Svenska
Engelska
C#, Javascript

Skulle vilja kunna:

Japanska
Ryska
Finska
Norska
LUA

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Språk jag kan

  • Svenska

  • Finska

  • Engelska

  • Spanska

  • Tyska

Kan tänka mig att sätt tänderna i

  • Italienska

  • Portugisiska

Permalänk
Medlem

Flytande:
Svenska
Engelska
Kroatiska

Innebär att jag också i princip kan:
Bosniska
Serbiska

Gör mig förstådd utan problem på:
Tyska
Norska (egen observation som kanske är fel, Göteborg -> inga problem med norska men fattar inte ett jota danska, skånska -> inga problem med danska men verkar ha svårt med norska, jag är Göteborgare så... yeah you get it)

En hel harang "programmerings"-språk (C, C++, Java, Javascript, Python, Ada, Haskell, Erlang, Matlab, Modelica...)

Språk som hade varit kul att lära sig:
Mandarin
Italienska
Spanska
Latin
Kanske franska
Ännu fler programmeringsspråk

Det är ju smidigt om man kan göra sig förstådd i nästan hela världen. Engelska räcker tyvärr inte riktigt till

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mandarin vore toppen. Dels för att det låter snyggt.
Sen vore det kul att se kinesiska filmer och förstå dialogen.
Jag tror också man kan höra mycket skitsnack och skvaller på stan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Min mamma är finsk men hon lärde aldrig mig finska så kan kanske tre ord. Skulle vilja lära mig det mest för att mamma kan finska.

Permalänk
Medlem

Kan.

Svenska.
Engelska.
En del läsförståelse för Tyska.

Vill lära mig.

Tyska, läste Tyska i gymnasiet och fick bra betyg, dock inget man har använt på snart 20 år så skulle gärna lära mig det igen(friska upp minnet). Har en kurs på ljudbok, men inte haft tid...

Franska.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Min mamma är finsk men hon lärde aldrig mig finska så kan kanske tre ord. Skulle vilja lära mig det mest för att mamma kan finska.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Min mamma är finsk men hon lärde aldrig mig finska så kan kanske tre ord. Skulle vilja lära mig det mest för att mamma kan finska.

Min mamma var från f.d Jugoslavien men fick aldrig lära mig språket och nu finns hon inte längre

Permalänk
Medlem

Språk jag kan är följande.
Svenska
Engelska
Danska
Skånska och lite polska.
Vill lära mig Isländska , Japanska och mandarin.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Svenska, engelska, franska och tyska men tyskan har nog förtvinat och gissningsvis talar jag engelska och franska med svensk brytning numera. Har kunnat en del ryska (men mer fornkyrkoslaviska pga religion som jag inte utövat på många år).
Håller på att försöka lära mig japanska via duo-lingo (på nätet) och lite böcker, förstår nog tillräckligt för att handla i en butik, men det låser sig då jag ska få ihop en mening för att säga något (omgivningen har bytt ämne fem ggr innan jag hunnit formulera mig och då är det bara hålla käften) så plugga på är metoden, kanske det lossnar så småningom.
Jag vill också lära mig isländska, fornnordiska är riktigt häftigt och isländska ligger nog närmast. Men som någon sa tidigare i tråden, ambitionen är inte riktigt i synk med förmågan. Jag glömmer lätt trots att jag kör en halvtimme japanska om dagen. Men det är bara att nöta på så fastnar väl något med tiden.

Permalänk
Medlem

Flytande:
Svenska, Engelska, php och html

Över turistnivå, men under flytande:
¤ Franska
¤ JS

Turistnivå (kan beställa mat och kanske ett hotellrum samt fråga efter vägen en bra dag):
¤ Tyska
¤ Italienska
¤ Spanska
¤ CSS

Permalänk
Medlem

Kan bara svenska och engelska flytande. Sen kan jag nog med finska för att mucka gräl på en finlandskryssning oxå såklart.

De större spårken som franska och spanska samt tyska hade vart trevligt att kunna dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Vill lära mig att skriva och läsa Kanji för man kommer inte fram tillräckligt med endast Hiragana och Katakana.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB