Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Permalänk
Medlem

Flytande i tal och skrift:
Svenska
Finska
Engelska

Hyffsat i tal men ej i skrift:
Tyska
Thai

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Duolingo är skit. Man pluppar runt och översätter ord men du lär dig inte hur språket fungerar och hur det talas.

Kolla på Fluent Forever. Kostar en slant men man lär sig språket på riktigt istället. Lätt värt det.
https://fluent-forever.com/app/

Hmm. Nu har jag inget att jämföra med, men tycker inte att DuoLingo är skit. Man översätter hela meningar också, inte bara enstaka ord, och grammatiken bakom förklaras i tämligen hög grad. Framförallt är det tillgängligheten jag gillar. Det viktigaste är att det blir av varje dag. Mycket smidigt att bara kunna plocka upp mobilen och öva några minuter när man har en lucka; på tåget, i tvättstugan, eller var det nu kan vara. Det faktum att de lagt upp det som ett spel, med intjänade XP och en topplista där man kan tävla mot andra användare, har även det hjälpt till att driva på mitt övande. Appen är gratis (med vissa begränsningar). Jag betalar för appen, vilket gör att jag kan svara fel hur många ggr som helst utan att behöva vänta ut fördröjningen för att göra övningar igen. Jag kan även ladda ner hela språkkurser för att öva i nedkopplat läge (användbart när man inte har täckning).

Jag repeterar Tyska som jag läste för runt 20 år sedan. I vissa övningar ombeds man tala in meningar. Det finns en ganska stor samling berättelser, där man övar förståelse och får höra språket användas på ett mer naturligt sätt. Så jag vet inte var kritiken om att man ~"pluppar runt och översätter ord" kommer ifrån. I de alla första lektionerna visar de bilder som du får para ihop med ord, men det där torde väl utgöra max 1% av övningarna. Jag vet att alla kurser inte är lika långt utvecklade i DuoLingo. Troligtvis har de investerat mer i Tyska än Klingon, för att ta ett dumt exempel.

Jag kanske testar Fluent Forever ändå, för att se om deras metod fungerar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk

Flytande i tal och skrift:
Svenska
Engelska

Kan göra mig väl förstådd/förstå:
Japanska.

Förstår hyffsat/har studerat en grund-nivå:
Tyska

Vill/kommer lära mig:
Koreanska
Ryska
Kinesiska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Måste vara handikappande att inte kunna engelska.

Har aldrig haft nytta av det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Svenska, naturligtvis.
Engelska på mycket hög nivå.
Italienska, dock ganska grundläggande.
Tyska, förstår rätt mycket och kan göra mig förstådd men inte så mycket mer.
Franska, minns ytterst lite av högstadiefranskan men förstår i alla fall en del.

Åsse gär hä ju Malåbonschka.

Vill lära mig.
Utveckla italienskan till jag blir flytande i den.
Japanska.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan svenska räcker med ett språk.

Orka inte lära mig andra språk då jag inte ser någon nytta med det.

Men annans kan jag även php, C#, och en del Java/javascript.

Jag har lite svårt att förstå hur du programmerar utan att kunna engelska. Alla bibliotek, alla metodnamn och absolut allt är på engelska. Jag antar att du lär dig vad de olika grejerna betyder men måste ju vara oerhört svårt att inte kunna bara översätta det och förstå därigenom (ex toString, Compare osv...).

Lärde du dig inte engelska i skolan?

On Topic:
Flytande: Engelska, Svenska
Grundläggande: Kinesiska, Franska

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kinesiska eller ryska måste väl vara de uppenbara valen om man kan engelska?
Man måste ju vara redo för sina kommande overlords...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Haha, kastade inte in handduken för att spanska/finska i sig visade sig svårt - Utan mer för att jag såg inte något mervärde att kunna dem i slutet av dagen, samt att jag har lätt trauma gällande spanskan sedan barnsben (har det visat sig)

Både Mandarin och Japanska är språk som för egen del kommer bli matnyttiga dock, åtminstone på en basal nivå för att kunna ta sig fram. Läste mandarin men bytte till japanska på gymnasiet, men har typ glömt allt ärligt talat.

Det finns flertalet resor planerade både till Kina, Japan och Taiwan framöver - Skadar därmed inte att kunna lite av språken då Engelska kan bli svårt att föra sig framåt med utanför de större städerna. Latin vill jag kunna bara av rena nördigheter och Tyska för att hänga med i alla metal-låtar

Jo men det är inga språk man lär sig för lite turism bara. Betydligt mer jobb än att studera en kandidatexamen t.ex. Har själv bott många år i kina och kämpat på rätt hårt med språket. Haft både verksamhet och sambo som gått 100% på kinesiska. Men tyvärr känns det ändå som jag är väldigt långt från att vara helt flytande och undrar om jag någonsin skulle hamnat på native level om jag hade fortsatt stanna kvar i landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Jag har lite svårt att förstå hur du programmerar utan att kunna engelska. Alla bibliotek, alla metodnamn och absolut allt är på engelska. Jag antar att du lär dig vad de olika grejerna betyder men måste ju vara oerhört svårt att inte kunna bara översätta det och förstå därigenom (ex toString, Compare osv...).

Lärde du dig inte engelska i skolan?

On Topic:
Flytande: Engelska, Svenska
Grundläggande: Kinesiska, Franska

Jag använder bild minne, ofta kanske du tänker "if" = "om" men jag kommer ihåg "if" som en bild istället för ord, och när jag skriver ordet så använder jag mitt muskelminne för att kunna skriva det sen.

Så jag har aldrig behövt lära mig då jag använder mitt minne.

Jag kan komma ihåg funktion, bildminne, muskelminne men jag kan inte lära mig ordet eller uttala det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag är för gammal för att ödsla tid på att lära mig språk. Men visst vore det kul att kunna isländska exempelvis. Stora imperialistiska språk som engelska är såklart väldigt praktiskt och det skulle vara kul att kunna som en infödd. Har däremot noll intresse av ryska, franska, arabiska etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag känner faktiskt att jag kan danska efter som jag lyssnat så otroligt mycket på Karsten Torebjer.

Permalänk
Medlem

Flytande i tal och skrift:
Svenska
Engelska
Rövarspråket

Hade velat/vill lära:
Koreanska
Japanska

Permalänk
Medlem

Ungerska, magyar. Det ser lite orciskt ut skrivet men låter inte så.
Klassisk latin, mer än delar av grundläggande språk- och uttalsregler. Fördel: dött språk, ändras ej
Spanska. För att man talar mycket spanska i Spanien och känner sig distinkt underlägsen som försöker med engelska bara.
Rus-...nej, det är ett modespråk och panic! är attraktivt men tiden accelererar, får försöka bli bättre på js och python istället.

Edit. Vill inte lära mig (för har hört dagligen i några år) : hebreiska, arabiska, persiska. För mycket scch-ljud

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon56869:

Jo men det är inga språk man lär sig för lite turism bara. Betydligt mer jobb än att studera en kandidatexamen t.ex. Har själv bott många år i kina och kämpat på rätt hårt med språket. Haft både verksamhet och sambo som gått 100% på kinesiska. Men tyvärr känns det ändå som jag är väldigt långt från att vara helt flytande och undrar om jag någonsin skulle hamnat på native level om jag hade fortsatt stanna kvar i landet.

Beror nog lite på vart man sätter ribban också!

Om jag förstått det rätt så för att kunna säga göra sig någorlunda förstådd krävs det ett vokabulär om ca. 500 - 3 000 ord, medan för att anses vara flytande behövs det runt 4 000 - 10 000 ord och förståelse av kontext. Detta kan såklart variera beroende på ett flertal faktorer och är inte regler satta i sten.

Men för egen del är det väl "första nivån" jag vill lägga mig på främst när det kommer till exempelvis japanskan. Kunna göra sig förstådd nog att fråga vad klockan är, kunna läsa menyn på en restaurang och beställa in rätt mängd av respektive. Småsaker helt enkelt, inte så att jag förväntar mig att bli flytande på språket till nivån att kunna föra en diskussion om deras lokala trafik policys bara genom att scrolla Duelingo på skithuset

Vet av tidigare erfarenhet med både just mandarin och japanskan att det krävs en rejäl kraftansträngning för att bemästra språken, hela biten med att lära sig helt nya "alfabeten" mm. Har faktiskt en kompis som läste japanska genom GoGoNihon i Tokyo under en 6 månader lång period. Han lärde sig tillräckligt för att kunna föra vardagliga konversationer och ta sig fram på ren japanska under den perioden, men han kallar inte sig själv flytande

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Flytande i tal och skrift:
Svenska
Engelska

Hade velat/vill lära:
Älvdalska

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Programmeringsspråk skulle jag vilja kunna på elitnivå 😎

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska

Skulle vilja kunna:
Finska (Har finska rötter)
Tyska
Japanska
Kinesiska
Ryska

Sen har man ju alla programmeringsspråk man skulle vilja vara bättre på
Kan en del men man kan ju alltid bli bättre:
VB.NET (Började med vb6)
C#
HTML
CSS
Javascript
PHP

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Svenska, finska och engelska behärskar jag flytande (lite rostig finska dock). Tyska klarar jag hjälpligt. Jobbar på att lära mig ryska.

Ps. Jag var nära att glömma italienska.
http://4.bp.blogspot.com/-K_edTUSueUE/U3nbqvwiAmI/AAAAAAAAAR0/dhsa0DB0hjI/s1600/Italian+hand+gestures+1.jpg

DU HAR FEL!

Du kan faktiskt vända handen nedåt också! Rompipale! bababababa bababababa

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är för gammal för att ödsla tid på att lära mig språk. Men visst vore det kul att kunna isländska exempelvis. Stora imperialistiska språk som engelska är såklart väldigt praktiskt och det skulle vara kul att kunna som en infödd. Har däremot noll intresse av ryska, franska, arabiska etc.

Äsch, det där är fatalistiskt tänkande. Aldrig för sent att lära sig något nytt. Min farmor började plugga engelska när hon var 70, detta var runt 1980, och hon lärde sig tillräckligt för att klara sig på en resa till Malta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Svenska och Engelska... Lite sisådär i olika programmeringsspråk.

Språk jag vill lära mig/bli bättre på:
Kroppsspråk, mimik, och andra subtila kommunikationsmetoder.

Skrivet av Puttrickio:

Flytande i tal och skrift:
Svenska
Engelska

Hade velat/vill lära:
Älvdalska

Väldigt vackert ...och många skönheter och troll i sagovärldsklass från dessa byar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kan:

- Norska (Moderspråket)
- Danska (har bott där i 14 år, tog 3 år innan folk stannade med att kalla mig för en analfabet)
- Svenska (ja du, fick även arbete som lärare i Svenska i ett år, det var nog inte det bästa beslut, men skolan var desperat)
- Engelska (Typ flytande Amerikansk djup radio-röst, det säger i.af. Amerikanerna och dom Svenskar jag har pratat med).

Kan lite:
- Tyska (mina vänner från Tyskland säger min grammatika är urusel, det tror jag så gärna).

Skulle vilja lära:

- Japansk
- Kinesiska
- Fransk
- Arabiska
- Finska

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna förstå min sambo.

"Det är ok, var med dina vänner du" = du kommer få äta upp det här imorgon när du är bakis.

Så långt har jag kommit med översättningen. Vidare har jag insett att det är bäst att be om ursäkt oavsett om jag har rätt.

Permalänk
Avstängd

Kan:
Svenska
Finska
Engelska (gillar mest)

Ytterst lite:
Franska och tyska.
Detta p.g.a. musik och folk jag har träffat genom åren.
Vore kul att kunna svära som en fransmän med tysk effektivitet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan Svenska och engelska, hade velat lära mig japanska. Kan ord som 'Nani?' och 'Baka!' som man kommer långt på men hade inte skadat med att kunna lite mer

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk

Kan Svenska, Engelska, Danska & Norska.

Ärligt talat skulle jag vilja kunna ALLA språk. Skulle vara riktigt häftigt! Vilken superkraft. 😁

...vill tillägga alla programmeringsspråk också när vi ändå är igång!

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Beror nog lite på vart man sätter ribban också!

Om jag förstått det rätt så för att kunna säga göra sig någorlunda förstådd krävs det ett vokabulär om ca. 500 - 3 000 ord, medan för att anses vara flytande behövs det runt 4 000 - 10 000 ord och förståelse av kontext. Detta kan såklart variera beroende på ett flertal faktorer och är inte regler satta i sten.

Men för egen del är det väl "första nivån" jag vill lägga mig på främst när det kommer till exempelvis japanskan. Kunna göra sig förstådd nog att fråga vad klockan är, kunna läsa menyn på en restaurang och beställa in rätt mängd av respektive. Småsaker helt enkelt, inte så att jag förväntar mig att bli flytande på språket till nivån att kunna föra en diskussion om deras lokala trafik policys bara genom att scrolla Duelingo på skithuset

Vet av tidigare erfarenhet med både just mandarin och japanskan att det krävs en rejäl kraftansträngning för att bemästra språken, hela biten med att lära sig helt nya "alfabeten" mm. Har faktiskt en kompis som läste japanska genom GoGoNihon i Tokyo under en 6 månader lång period. Han lärde sig tillräckligt för att kunna föra vardagliga konversationer och ta sig fram på ren japanska under den perioden, men han kallar inte sig själv flytande

Just japanska är det ganska lätt att lära sig lite basics verkar det som. Men sen blir det snabbt svårare. För kinesiska är det extremt tungdrivet från början av. Men visst efter ett halvår kan du säga hej, förklara vad du heter och beställa "en sånn , en sånn , en cola. Tack!" Och liknande extremt enkla grejer. Men slår du på kinesisk tv kommer du inte förstå ett smack.

Slår jag på en spansk tv kanal kan jag typ börja plocka upp ord direkt utan att ha pluggat ett ord spanska. Det är där den stora skillnaden ligger.

Permalänk
Medlem

Vill helt klart lära mig mer Mandarin.
Har en hyfsad vardagsnivå nu så kan delta i enklare samtal.
Läs- och framför allt skrivfärdigheter har sakta men säkert förfallit senaste 5 åren då jag inte hållit igång övandet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan svenska och hyfsat bra engelska och japanesiska.

Vill kunna bättre engelska och japanska. Har inte tid eller användning för andra språk i detta korta liv.
Borde ta och försöka lära mig norska, danska, finska och tyska och ryska för närhetens skull.

Men skulle vara bra att förbättra sin grundskolespanska.
Franska, persiska arabiska liksom Kinesiska/Mandarin vore givetvis coolt att kunna men jag är värdelös på uttal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Just japanska är det ganska lätt att lära sig lite basics verkar det som. Men sen blir det snabbt svårare. För kinesiska är det extremt tungdrivet från början av. Men visst efter ett halvår kan du säga hej, förklara vad du heter och beställa "en sånn , en sånn , en cola. Tack!" Och liknande extremt enkla grejer. Men slår du på kinesisk tv kommer du inte förstå ett smack.

Slår jag på en spansk tv kanal kan jag typ börja plocka upp ord direkt utan att ha pluggat ett ord spanska. Det är där den stora skillnaden ligger.

Har du någonsin funderat på varför just TV och tidningar är så svårt på mandarin? Jag tror mycket ligger i att man inte kan några av egennamnen de använder. Även när man kan typ allt värt att kunna som står i en ordlista så finns det tusentals orter, politiker, skådespelare m.m. kvar att lära sig innan man hänger med ordentligt. På grund av att språket är så kontextberoende blir det också lätt att man tappar tråden helt då både en okänd ort och person är med i samma mening. Just hollywoodskådespelare, världspolitiker och internationella orter är det jag skulle klara ganska bra i en spansk tidning utan att ha läst spanska...

Klarar man att som svensk att bli flytande på ett västeuropeiskt språk på 3-4 månader så tar det ca ett år att uppnå samma nivå på kinesiska, men det kommer krävas ännu mer breddade studier innan man hänger med i politik och kultur.

Permalänk

Kan :
Svenska
Engelska
Tyska (behjälpligt)

Skulle vilja lära mig :
Persiska då sambon min är därifrån och hade ju förstås varit bra att lättare kunna kommunicera med hennes släkt
Dock svårt språk och alfabet, och svårt att lära sig språk om man inte bor i området eller har mycket vilja!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]