Hur minar man bitcoin?

Permalänk
Avstängd

Hur minar man bitcoin?

Någon som kan förklara enkelt, kan man låta datorn stå och jobba med det, vad krävs, vad kan man tjäna, hur gör man?
Nog ett ämne många är intresserade av att veta hur allt detta fungerar, vad f-n är ens en bitcoin och vad används den ens till?

Är det så att man köper ett grafikkort för ändamålet och gör vad?
Tacksam för ngn slags förklaring om det är lönt eller ej, mvh/Jimmy

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Använd youtube sök på typ bitcoin eller mining rigs det finns massa tubers som gör tutorials.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Surfa till NiceHash och kolla tutorials, typ.
Dator modernt gfxkort nätverk och konto på siten, slå av antivirus under installation.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Finns bra trådar i detta forum om hur man minar med sitt grafikkort och vad Bitcoin är.

Specifikt Bitcoin minas med ASIC, inte grafikkort. Grafikkort kan mina annat, tex Ethereum, som man kan växla till Bitcoin eller annat.

Kolla forumet för mer info.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Nog ett ämne många är intresserade av att veta hur allt detta fungerar, vad f-n är ens en bitcoin och vad används den ens till?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

Permalänk
Medlem

Kolla på nicehash, som andra redan nämnt, det är ett lätt sätt att komma in i det om du har en vettig GPU (läs 6GB VRAM eller mer). Med nicehash kan man mina olika valutor, men får alltid betalat i bitcoin. Relativt enkelt och smidigt att komma i gång.

Permalänk
Medlem

För att bryta BTC krävs en ASIC som klarar SHA-256 algoritmen. Det funkar alltså inte med vilken ASIC som helst. Tyvärr är dessa ASICs ganska dyra.
Så istället för att spendera en halv förmögenhet kan du använda NiceHash och bryta annan kryptovaluta med ditt grafikkort och få betalt i BTC.

Permalänk
Medlem

I den här videon visas hur man gör:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har 3st olika rtxkort hemma som jag funderar på att testa att mina med.
Men blir lite osäker när det kommer till skatter.

Antar att det räknas som man drar in pengar och behöver skatta på detta?
Hur gör man där?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har 3st olika rtxkort hemma som jag funderar på att testa att mina med.
Men blir lite osäker när det kommer till skatter.

Antar att det räknas som man drar in pengar och behöver skatta på detta?
Hur gör man där?

Det beror nog på hur korrekt man vill vara, i teorin borde man kanske skatta individuellt vid varje utbetalning (vilket man får 4h...). Skattereglerna är inte riktigt anpassade bra för mining. I praktiken räcker det nog att skatta när man går från krypto till kronor. Man kan skatta det som hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem

Med Nicehash Minar man just nu ETH och får betalt i BTC.
Att mina BTC med gpu är inte värt nu för tiden, satsa på ETH om det ska vara värt det som hemma minare.

Ligger på 1500 - 2200kr i månaden per 3070 kort (3 kort i två datorer).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad kan man få på en månad med ett GTX 1080 (icke TI)
Är det ens värt det? Sliter det mycket på kortet? Ökar strömförbrukningen så pass mycket, att det blir olönsamt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vad kan man få på en månad med ett GTX 1080 (icke TI)
Är det ens värt det? Sliter det mycket på kortet? Ökar strömförbrukningen så pass mycket, att det blir olönsamt?

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-gtx-...
OBS ändra till kronor och skriv in ditt elpris.

Klart det sliter mera men än idag sitter folk och minar med flera generationer gamla kort.
Ju nyare och kraftigare ju mera är det värt att mina.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det här ser ju inte ut att generera några pengar?
Vad gör jag för fel?

Temp.
51ºC
Hotspot T.
62ºC
Speed
21.97 MH
Power
103W
Efficiency
0.21 MH/J

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Det här ser ju inte ut att generera några pengar?
Vad gör jag för fel?

Temp.
51ºC
Hotspot T.
62ºC
Speed
21.97 MH
Power
103W
Efficiency
0.21 MH/J

För GTX1080 behöver man optimera lite mer för att få hög hashrate. Googla ETHlargementPill, det kan öka ens hashrate rejält. Inte helt insatt i hur det fungerar och spelar med nicehash dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-gtx-...
OBS ändra till kronor och skriv in ditt elpris.

Klart det sliter mera men än idag sitter folk och minar med flera generationer gamla kort.
Ju nyare och kraftigare ju mera är det värt att mina.

Vet inte vad jag ska säga..

Enligt guiden skall mitt GTX 1080 kunna ge mig 25.53 SEK om dagen.
Efter mycket mycket jobb med att få till ETHlargementPill, utan att hela dator kraschar.
Samt överklockat i MSI AB 1000+ Mhz Memory Clock, så ligger jag på otroliga siffor..

Speed
25.19 MH

Power
145W

Efficiency
0.17 MH/J

Vilket då skall generera 14kr / 24 timmar.

Vad jag läst tidigare i denna tråd, så säger folk typ.

"Ladda ner Nicehash och tryck på kör"
Klart!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vet inte vad jag ska säga..

Enligt guiden skall mitt GTX 1080 kunna ge mig 25.53 SEK om dagen.
Efter mycket mycket jobb med att få till ETHlargementPill, utan att hela dator kraschar.
Samt överklockat i MSI AB 1000+ Mhz Memory Clock, så ligger jag på otroliga siffor..

Speed
25.19 MH

Power
145W

Efficiency
0.17 MH/J

Vilket då skall generera 14kr / 24 timmar.

Vad jag läst tidigare i denna tråd, så säger folk typ.

"Ladda ner Nicehash och tryck på kör"
Klart!

Just GTX1080(ti) är lite rörigare att få ut allt ifrån. Vinsten brukar varierar en del dag från dag också. Att den visar 14kr/dag idag behöver inte stämma i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Just GTX1080(ti) är lite rörigare att få ut allt ifrån. Vinsten brukar varierar en del dag från dag också. Att den visar 14kr/dag idag behöver inte stämma i längden.

Men alla guider säger ju att ett GTX 1080 skall generera runt 50 MH/s
Jag ligger på ynka 21-24 typ

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Men alla guider säger ju att ett GTX 1080 skall generera runt 50 MH/s
Jag ligger på ynka 21-24 typ

Dessa guider är i sådana fall utdaterade. Ett GTX 1080 Ti ger runt 45MH/s med ETHlargementPill och ett icke-Ti kort ännu lägre.

Jag använder det här: https://github.com/Virosa/ETHlargementPill . Starta det innan du minar och ha det igång i bakgrunden så höjer du din hashrate. Överklockning etc. kan du behöva se över med pillet igång.

OBS! Ladda ner på egen risk!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vet inte vad jag ska säga..

Enligt guiden skall mitt GTX 1080 kunna ge mig 25.53 SEK om dagen.
Efter mycket mycket jobb med att få till ETHlargementPill, utan att hela dator kraschar.
Samt överklockat i MSI AB 1000+ Mhz Memory Clock, så ligger jag på otroliga siffor..

Speed
25.19 MH

Power
145W

Efficiency
0.17 MH/J

Vilket då skall generera 14kr / 24 timmar.

Vad jag läst tidigare i denna tråd, så säger folk typ.

"Ladda ner Nicehash och tryck på kör"
Klart!

Använd deras optimerings funktion på hemsidan, otroligt smidigt för att sänka förbrukningen.

Manuel OC fick jag 61MH/s @ 129w, med deras optimering (high) fick jag ~63MH/s till 118w..
Låter som lite men blir endel över tid.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Har 3st olika rtxkort hemma som jag funderar på att testa att mina med.
Men blir lite osäker när det kommer till skatter.

Antar att det räknas som man drar in pengar och behöver skatta på detta?
Hur gör man där?

Skrivet av rotkiv42:

Det beror nog på hur korrekt man vill vara, i teorin borde man kanske skatta individuellt vid varje utbetalning (vilket man får 4h...). Skattereglerna är inte riktigt anpassade bra för mining. I praktiken räcker det nog att skatta när man går från krypto till kronor. Man kan skatta det som hobbyverksamhet.

Inte helt korrekt slutsats där. Vid försäljning av din krypto till kronor ska du skatta 30% om du går med vinst.
Om du minear ska du vid din deklaration redovisa hur mycket du mineat och till vilken kostnad. Skatten på det är som hobbyverksamhet, dvs. din marginalskatt + egen avgifter. Utan att vara helt exakt, men räkna med ca 45-50% i skatt som du behöver redovisa (och betala) varje år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Har 3st olika rtxkort hemma som jag funderar på att testa att mina med.
Men blir lite osäker när det kommer till skatter.

Antar att det räknas som man drar in pengar och behöver skatta på detta?
Hur gör man där?

Kommer det in Fiatpengar på ditt svenska bankkonto mot "prestation" vare sig det är att sälja produkt, en tjänst, eller erbjuda processorkraft, så ses det som om du "drar in pengar som skall beskattas".

Överskrider du ett visst belopp under ett år så blir det "vinstskatt". Enligt denna artikel: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hob... Så skattar du på ALLT när dina sammanräknade inkomster överstiger 20 008 SEK på ett år.

Detta betyder att har du ett jobb så kommer du behöva skatta eftersom du garanterat tjänar mer än 20 008 SEK på ett år. Räkna med mellan 30-46 % skatt på dina indragna pengar på mining. Högre skattesats ju mer pengar du drog in under ett år på enbart mining.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tror egentligen det är lite oklart hur Nicehash ska skattas, många brukar länka och utgå från det här från skatteveket. Men det handlar om bitcoin mining, är rätt gammalt och Nicehash är lite annorlunda. Tex slutstycket om att man inte har en motpart stämmer inte in alls för Nicehash då man faktiskt säljer in beräkningskraft till någon annan.

Permalänk
Medlem

Sidofråga man skattar ju på vinsten, dvs kan man inte dra priset på grafikkort på det, blir ju inte så mycket mining utan det.