EU väntas åtala Apple för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Du missförstår mig.
Om jag laddar upp musik på Spotify, tar inte Spotify ut en kostnad från konsumenter som vill konsumera min musik, innan dom betalar mig?

Varför kan då inte Apple ta ut en kostnad från konsumenter som vill köpa appar, innan dom betalar utvecklarna?

Eftersom du som konsument inte har något val. Lite som att Microsoft skulle börja kräva 30% av alla köp som görs på Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Så vi som konsumenter kommer få betala mera i slutändan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Eftersom du som konsument inte har något val. Lite som att Microsoft skulle börja kräva 30% av alla köp som görs på Windows.

Precis. Lika lite val som artister har när dom laddar upp musik på Spotify.
Spotify är alltså lika dåliga som Apple här och borde också åtalas för att använda sitt monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

för att det är osmidigt med kostnader som inte är inbakade i ett. Tänk tex usa's system där allt är ex tax innan man kommer till kassan.

Vad snackar du om?
I ena fallet är det app-utvecklare som påverkas av Apples 30% avgift. Andra fallet är det artister som påverkas av Spotify's X% avgift. Ser ingen skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Om Apple knoppade av Apple Musik som sitt eget bolag och dom fick samma avgift som Spotify så skulle EU inte säga något heller.

Det är just det som är knäckfrågan. Hur mycket betalar Apple Music till Apple Store?

Skrivet av Johan.ka:

Skillnaden är att de inte har ett monopol på matvaruhandeln.
Om Ica var den enda butiken i EU som sålde matvaror...

Nej, men om endast ICA fick äga lokaler för matvarubutiker, och sedan hyrde ut dessa till alla olika matbutiker, inklusive de egna ICA-butikerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Precis. Lika lite val som artister har när dom laddar upp musik på Spotify.
Spotify är alltså lika dåliga som Apple här och borde också åtalas för att använda sitt monopol.

Har för mig att det finns över ett halvt dussin olika streamingtjänster för musik så jämförelsen blir lite skev. Om det fanns lika många olika Appstore tjänster till Ios så tror jag inte att särskilt många skulle ha nån invändning mot att Spotify hade en konkurrens nackdel på en av dem.

Permalänk

Förklara för mig igen, någon. Om Apple nu är så elaka som bara tillåter sin egen App Store, varför verkar alla acceptera att Sony med PlayStation bara tillåter PlayStation Store? När kommer jag kunna köpa spel via exempelvis Steam till min Playstation? Eller är det något som haltar i den jämförelsen? 🤔

Kan säga att jag håller med om att Apple (likt Google med Android) borde – med tydliga varningar om utebliven support etc. – tillåta att sidoladda appar från annat håll (som man kan på macOS). Undrar bara varför vi inte verkar verkar tycka det är lika noga på spelkonsolerna? Inte lika stort utbud av appar för olika ändamål som på en telefon kanske (nästan bara spel)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Har för mig att det finns över ett halvt dussin olika streamingtjänster för musik så jämförelsen blir lite skev. Om det fanns lika många olika Appstore tjänster till Ios så tror jag inte att särskilt många skulle ha nån invändning mot att Spotify hade en konkurrens nackdel på en av dem.

Fast det finns ju Android i så fall? Har aldrig förstått detta argument.
Vill man finnas på Spotify, måste man gå med på deras avgifter. Vill man finnas på iPhone (Apple), måste man gå med på deras avgifter. Vad är skillnaden?

Skrivet av star-affinity:

Förklara för mig igen, någon. Om Apple nu är så elaka som bara tillåter sin egen App Store, varför verkar alla acceptera att Sony med PlayStation bara tillåter PlayStation Store? När kommer jag kunna köpa spel via exempelvis Steam till min Playstation? Eller är det något som haltar i den jämförelsen? 🤔

Kan säga att jag håller med om att Apple (likt Google med Android) borde – med tydliga varningar om utebliven support etc. – tillåta att sidoladda-appar från annat håll. Undrar bara varför vi inte verkar verkar tycka det är lika noga på spelkonsolerna? Inte lika stort utbud av appar för olika ändamål som på en telefon kanske (nästan bara spel)?

Exakt! Om Apple blir dömda för detta, borde någon stämma Sony, Nintendo och Microsoft ASAP!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Förklara för mig igen, någon. Om Apple nu är så elaka som bara tillåter sin egen App Store, varför verkar alla acceptera att Sony med PlayStation bara tillåter PlayStation Store? När kommer jag kunna köpa spel via exempelvis Steam till min Playstation? Eller är det något som haltar i den jämförelsen? 🤔

Kan säga att jag håller med om att Apple (likt Google med Android) borde – med tydliga varningar om utebliven support etc. – tillåta att sidoladda-appar från annat håll (som man kan på macOS). Undrar bara varför vi inte verkar verkar tycka det är lika noga på spelkonsolerna? Inte lika stort utbud av appar för olika ändamål som på en telefon kanske (nästan bara spel)?

Jag vet inte riktigt om någon är elak eller inte ;).
Men det är väl inte riktigt exklusif appbutik som EU nu granskar.
Fokuserar man på att apple bestämmmer över vad som får köras på mobilen likt hur det fungerar på konsol så missar man att ringa in problemområdet. Eller ja, iaf det EUdomstolen nu kollar närmre på.

Så vad är problemet då?
Ja problemet är snarare att apple både ger ut plattformen där företag kan konkurrera - och att de även själva konkurrerar på denna plattform. Och det görs i nuläget med lite olika spelgreger.
Här blir det svårt att jämföra med konsoler baserat på hur produkten ser ut.

Vi gör ett försök ändå. Liknelsen blir väl då att Sony själva skulle ge ut spel till sin konsol. Men här handlar det då om att olika spel står mot varandra i konkurrensen.
För spotify jämfört med apple music handlar det inte om att det är olika musik(eller speltitlar). Stor del av utbudet finns istället på båda plattformarna. Visst finns det skillnader i utbud - men båda tjänsterna kan för väldigt många erbjuda samma låtar.

Så innehållet är "samma". Här blir då prissättningen mycket mer relevant. Vad kostar respektive produkt?
Och det är väl här det blir lite snårigare.
För ja, spoitify sätter en avgift på tjänsten utifrån utgifter och allt det där. Apple music gör samma. Skilnaden är att spotify sätts med 30% avgiftspåslag vilket apple music inte behöver betala. För "samma" innehåll.
Det är en enorm extrapost i utgifter för spotify här.

Det innebär också att apple har en väldigt stor konkurrensfördel på den här fronten där de inte konkurrerar med att ha bäst produkt utan de konkurrerar genom att istället har en central maktposition.
Det i sig är väl inte så ovanligt egentligen. Men det blir väldigt graverande när man då också håller i arenan där alla konkurrerar och dessutom är superrelevant.

Utfallet kan bli det att den som står för morgondagens musiktjänst också behöver heta google eller apple. För de har enorma konkurrensfördelar att ta över en del av tjänsterna snarare än att de gör bäst tjänster.

Men ja, det hela är komplext. Helt klart. Skalan är grå snarare än svartvit

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Svenskaspel kör ju sin app utanför Play Store, man laddar ner den via hemsidan.

Har den en app till iOS eller får man köra via Safari där?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Precis. Lika lite val som artister har när dom laddar upp musik på Spotify.
Spotify är alltså lika dåliga som Apple här och borde också åtalas för att använda sitt monopol.

Förstår din poäng men Spotify har dock inget monopol utan det finns massa andra aktörer. Problemet är väl snarare att man inte blir belönad för att ha sin musik på enbart en eller ett fåtals musiktjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår din poäng men Spotify har dock inget monopol utan det finns massa andra aktörer. Problemet är väl snarare att man inte blir belönad för att ha sin musik på enbart en eller ett fåtals musiktjänster.

Vet inte hur vanligt det är nu men tidigare har det då varit så att vissa streamingtjänster betalat för att få exlusivitet för vissa artister. Vet inte om spotify fortfarande håller på med det men jag vet att de satsar hårt just nu på exlusiva poddar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För ja, spoitify sätter en avgift på tjänsten utifrån utgifter och allt det där. Apple music gör samma. Skilnaden är att spotify sätts med 30% avgiftspåslag vilket apple music inte behöver betala. För "samma" innehåll.
Det är en enorm extrapost i utgifter för spotify här.

Kan man ens betala för spotify i appstore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Svenskaspel kör ju sin app utanför Play Store, man laddar ner den via hemsidan.

Har den en app till iOS eller får man köra via Safari där?

Svenska spel har en app till ios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Kan man ens betala för spotify i appstore?

Bra fråga. Det kanske inte går alls. Det kan ju spotify välja i så fall. Det är väl inte nå vidare användarvänligt.
Men ja, det är väl den lösningen som ändå fungerar med tanke på apples regler.

Då blir väl tröskeln istället att apple music är lätt att komma igång med om man är ny.
I spotify kan man inte betala för tjänsten - och de får heller inte berätta om att man ska göra det på hemsidan istället.
Meckigt värre att behöva söka upp hur man kommer igång med en tjänst på andra forum å grejer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Philips går inte in till mediamarkt och bestämmer marginalerna de ska ta, de står inte heller med kortterminalen och ber kunder betala till dem direkt.

Nä, heja Apple på de här, Spotify har bara gnällt sen de startades, ”buhu vi blöder pengar varje år”.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Liknelsen blir väl då att Sony själva skulle ge ut spel till sin konsol.

Och det gör de väl? Flera ”Sony Computer Entertainment Presents”-titlar. Exempelvis Horizon Zero Dawn.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Och det gör de väl? Flera ”Sony Computer Entertainment Presents”-titlar. Exempelvis Horizon Zero Dawn.

Ja. Fast här har du tagit bort meningar både före och efter - och de meningarna är relevanta för att förstå sammanhanget kring vad jag försöker säga här.

"Här blir det svårt att jämföra med konsoler baserat på hur produkten ser ut.

Vi gör ett försök ändå. Liknelsen blir väl då att Sony själva skulle ge ut spel till sin konsol. Men här handlar det då om att olika spel står mot varandra i konkurrensen.
För spotify jämfört med apple music handlar det inte om att det är olika musik(eller speltitlar). Stor del av utbudet finns istället på båda plattformarna. Visst finns det skillnader i utbud - men båda tjänsterna kan för väldigt många erbjuda samma låtar."

Men jag var kanske inte tydlig nog i ovan inlägg.
Utbudet i spotify är inte som utbudet i spelkonsolerna. Och därför ser konkurrenssituationen inte likadan ut.

När sony har en egen titel så är produkten en egen titel. Unikt innehåll.

Om problematiken med konkurrenssituationen ska återspeglas i konsolerna så skulle man väl i så fall likna det vid att man kan få tillgång till ett bibliotek av titlar via säg... origin. Och så tar sony ut 30% avgift på att det säljs via playstation store. Fine so far.
Men sedan har då playstation store sin egen streamingtjänst med samma titlar som de säljer för en billigare peng.
Det blir svårt att konkurrera för origin då.
Men ja - så ser ju inte riktigt försäljningsläget ut för spelen på konsolerna.
Marknaden är annorlunda på konsolerna jämfört med hur den ser ut mellan musiktjänsterna.

Var gränsen går för vad som är rätt eller fel - ja det får väl avgöras i domstol. Jag vill mest svara på frågan om var skillnaden är i det här läget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår din poäng men Spotify har dock inget monopol utan det finns massa andra aktörer. Problemet är väl snarare att man inte blir belönad för att ha sin musik på enbart en eller ett fåtals musiktjänster.

Spotify har mer större marknadsandelar inom musikströmning än vad Apple har inom mobiltelefoner i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Spotify har mer större marknadsandelar inom musikströmning än vad Apple har inom mobiltelefoner i Europa.

Det är sant. Själv syftar jag dock på det faktum att iPhone-användare inte kan ladda ner appar/program från någon annan butik än App Store. Detta tillskillnad från Android och Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Alltså listan med anledningar till att hata Apple börjar bli lång!

Måste snart skaffa nytt papper.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vad snackar du om?
I ena fallet är det app-utvecklare som påverkas av Apples 30% avgift. Andra fallet är det artister som påverkas av Spotify's X% avgift. Ser ingen skillnad?

jag läser uppenbarligen värdelöst, sorry bout that.
Jag anser att skillnaden mellan dom 2 är att spotify inte har monopol på tjänster på någon plattform, det finns konkurrenter och många är relativt stora.
Om apple helt plötsligt fick för sig att apple music är den bästa musiktjänsten och förbjöd alla andra musiktjänster och möjligheten att lyssna på musik utanför den apple music på sin plattform. Det är en mer verklig jämförelse anser jag.
Det finns ingen som kan lansera en egen appstore på ios för att det är förbjudet från apples sida. Det är tveksamt om detta är godkänt enligt de monopol lagar som finns när man har den marknadsandelen som apple har, vilket om jag har förstått rätt är en del av det som ska testas i domstol nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Du missförstår mig.
Om jag laddar upp musik på Spotify, tar inte Spotify ut en kostnad från konsumenter som vill konsumera min musik, innan dom betalar mig?

Varför kan då inte Apple ta ut en kostnad från konsumenter som vill köpa appar, innan dom betalar utvecklarna?

Det är ju detta som @Söderbäck verkar vara inne på och som jag skrev. Apple får visst ta ut vilken avgift dom vill dom kan ta ut 99% i avgift om dom vill dom kommer inte åka ditt för monopol fasoner där. Det är samma sak för Playstation och Xbox det handlar inte om var för avgift som tillkommer.

Utan problemet uppkommer när man använder den marknadsplatsen för att ge sina egna produkter en orimligt konkurrensfördel.
Det första exemplet och jag tror anledningen till att monopol lagarna kom på plats framförallt i USA är Standard Oil.
Rockefeller ägde ett oljebolag ok det vet dom flesta men det alla kanske inte vet är att han kom på att en stor del av kostnaden för att sälja oljan vara just transporter av olja så han köpte upp alla järnvägar där man kunde transportera olja.
Sen tog han hutlösa summor för att transportera konkurrenternas olja, samtidigt som han transporterade sin egen olja gratis i princip. Sen när konkurrenterna inte kunde tjäna några pengar på grund av dom höga kostnaderna så kom han med erbjudandet att köpa upp dom och skaffade sig på så sätt total dominans på all olja i USA.

Det var inte riktigt så en fri marknad var tänkt att fungera så därför tvingades sen bolaget att splittras och nya lagar för att förhindra liknande situationen i framtiden skapades.

Så det som är olagligt i ett monopol sammanhang är inte att ta ut en avgift. Det som blir olagligt är om din egen marknadsplats får en dominerande ställning dvs ett monopol på en vis typ av kunder till exempel Iphone användare. Sen om du använder detta monopol till att ge dina egna produkter en orimligt konkurrens fördel som till exempel att du säljer din produkt för 70 kr / månad medans konkurrenten tvingas sälja sin produkt för 100 kr per månad bara för att du tar 30% direkt. Det är just detta Apple gör och det är därför dom med största sannolikhet kommer åka ditt så det rungar om det.

Det är också därför Xbox och Playstation inte kan åka ditt för det är inte så att ett Xbox spel från Microsoft alltid kostar 70 kr när konkurrenternas spel kostar 100 kr och det är inte ens säkert att man kan göra jämförelsen spel till spel eftersom bara för att Forza Horizon 4 går att jämföra med Assetto Corsa men om dom prissatte dom olika bara på grund av en avgift så och det går att härleda till att det är därför man väljer Forza Horizon istället för Assetto Corsa så kanske du har ett case.

Sen jämförelsen Ica och Coops egna varor så precis som någon sa tidigare så får dom varorna billiga förpackning en ej framstående plats i butiken och så vidare. Däremot om Ica började göra exakt samma korv som Lithells bästsäljande märke men prissatte den 10% billigare bara för att dom inte behöver betala något till sig själva då skulle vi kunna hamna i en liknande situation men nu tillverkas ju Icas korv antagligen på Lithells eller någon annan korvtillverkade precis som någon nämnde tidigare.

Sen när det kommer till Spotify så tar dom en procent av artiserna absolut och dom kunde ta 99.9% av alla intäkter och det skulle fortfarande vara ok. För så vit jag vet så producerar inte Spotify sin egen musik än och ger den en otillbörlig fördel jämfört med konkurrerande musik på deras marknadsplats. Skulle Spotify mot förmodan skapa sin egen label och sen ändra sina algoritmer så att dom i för stor utsträckning bara ser till att rekommendera sina egna artister då skulle skivbolagen med säkerhet stämma Spotify för monopol beteende och antagligen vinna.

Det är precis samma anledning till att Microsoft åkte ditt när dom la Internet Explorer som standard webbläsare, det dom tvingades göra var att göra det lätt att välja själv. Anledning till att dom åkte ditt var inte att dom hade Internet explorer som alternativ i Windows utan det dom åkte ditt på var att dom gav IE en alldeles för framstående position jämfört med konkurrenterna.

Så i dagsläget är det bara Apple som gör på detta sättet och det är därför dom nu blir granskade och kommer med största sannolikhet både få böter och sen få någon uppmaning på vad dom ska ändra för att inte få mer böter.

Sen om dom någonsin ändrar något eller betalar dessa böter det är en helt annan femma för precis som alla rättsprocesser som handlar om dessa summor så kan dom ju dra detta i långbänk i åratal och betala böterna kan ju bli en politisk debatt där USA går in och säger att ni får tusan inte döma våra företag då dömer vi era och sen så är vi tillbaka i status quo.

Men förhoppningsvis så kan dom sätta tillräckligt tryck för att det ska bli lite ändringar och lite bättre konkurrens villkor i AppStore.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Fast här har du tagit bort meningar både före och efter - och de meningarna är relevanta för att förstå sammanhanget kring vad jag försöker säga här.

"Här blir det svårt att jämföra med konsoler baserat på hur produkten ser ut.

Vi gör ett försök ändå. Liknelsen blir väl då att Sony själva skulle ge ut spel till sin konsol. Men här handlar det då om att olika spel står mot varandra i konkurrensen.
För spotify jämfört med apple music handlar det inte om att det är olika musik(eller speltitlar). Stor del av utbudet finns istället på båda plattformarna. Visst finns det skillnader i utbud - men båda tjänsterna kan för väldigt många erbjuda samma låtar."

Men jag var kanske inte tydlig nog i ovan inlägg.
Utbudet i spotify är inte som utbudet i spelkonsolerna. Och därför ser konkurrenssituationen inte likadan ut.

När sony har en egen titel så är produkten en egen titel. Unikt innehåll.

Om problematiken med konkurrenssituationen ska återspeglas i konsolerna så skulle man väl i så fall likna det vid att man kan få tillgång till ett bibliotek av titlar via säg... origin. Och så tar sony ut 30% avgift på att det säljs via playstation store. Fine so far.
Men sedan har då playstation store sin egen streamingtjänst med samma titlar som de säljer för en billigare peng.
Det blir svårt att konkurrera för origin då.
Men ja - så ser ju inte riktigt försäljningsläget ut för spelen på konsolerna.
Marknaden är annorlunda på konsolerna jämfört med hur den ser ut mellan musiktjänsterna.

Var gränsen går för vad som är rätt eller fel - ja det får väl avgöras i domstol. Jag vill mest svara på frågan om var skillnaden är i det här läget.

OK är med på hur du tänker nu, tror jag.

Skrivet av Unicorn:

Det är ju detta som @Söderbäck verkar vara inne på och som jag skrev. Apple får visst ta ut vilken avgift dom vill dom kan ta ut 99% i avgift om dom vill dom kommer inte åka ditt för monopol fasoner där. Det är samma sak för Playstation och Xbox det handlar inte om var för avgift som tillkommer.

Utan problemet uppkommer när man använder den marknadsplatsen för att ge sina egna produkter en orimligt konkurrensfördel.
Det första exemplet och jag tror anledningen till att monopol lagarna kom på plats framförallt i USA är Standard Oil.
Rockefeller ägde ett oljebolag ok det vet dom flesta men det alla kanske inte vet är att han kom på att en stor del av kostnaden för att sälja oljan vara just transporter av olja så han köpte upp alla järnvägar där man kunde transportera olja.
Sen tog han hutlösa summor för att transportera konkurrenternas olja, samtidigt som han transporterade sin egen olja gratis i princip. Sen när konkurrenterna inte kunde tjäna några pengar på grund av dom höga kostnaderna så kom han med erbjudandet att köpa upp dom och skaffade sig på så sätt total dominans på all olja i USA.

Det var inte riktigt så en fri marknad var tänkt att fungera så därför tvingades sen bolaget att splittras och nya lagar för att förhindra liknande situationen i framtiden skapades.

Så det som är olagligt i ett monopol sammanhang är inte att ta ut en avgift. Det som blir olagligt är om din egen marknadsplats får en dominerande ställning dvs ett monopol på en vis typ av kunder till exempel Iphone användare. Sen om du använder detta monopol till att ge dina egna produkter en orimligt konkurrens fördel som till exempel att du säljer din produkt för 70 kr / månad medans konkurrenten tvingas sälja sin produkt för 100 kr per månad bara för att du tar 30% direkt. Det är just detta Apple gör och det är därför dom med största sannolikhet kommer åka ditt så det rungar om det.

Det är också därför Xbox och Playstation inte kan åka ditt för det är inte så att ett Xbox spel från Microsoft alltid kostar 70 kr när konkurrenternas spel kostar 100 kr och det är inte ens säkert att man kan göra jämförelsen spel till spel eftersom bara för att Forza Horizon 4 går att jämföra med Assetto Corsa men om dom prissatte dom olika bara på grund av en avgift så och det går att härleda till att det är därför man väljer Forza Horizon istället för Assetto Corsa så kanske du har ett case.

Sen jämförelsen Ica och Coops egna varor så precis som någon sa tidigare så får dom varorna billiga förpackning en ej framstående plats i butiken och så vidare. Däremot om Ica började göra exakt samma korv som Lithells bästsäljande märke men prissatte den 10% billigare bara för att dom inte behöver betala något till sig själva då skulle vi kunna hamna i en liknande situation men nu tillverkas ju Icas korv antagligen på Lithells eller någon annan korvtillverkade precis som någon nämnde tidigare.

Sen när det kommer till Spotify så tar dom en procent av artiserna absolut och dom kunde ta 99.9% av alla intäkter och det skulle fortfarande vara ok. För så vit jag vet så producerar inte Spotify sin egen musik än och ger den en otillbörlig fördel jämfört med konkurrerande musik på deras marknadsplats. Skulle Spotify mot förmodan skapa sin egen label och sen ändra sina algoritmer så att dom i för stor utsträckning bara ser till att rekommendera sina egna artister då skulle skivbolagen med säkerhet stämma Spotify för monopol beteende och antagligen vinna.

Det är precis samma anledning till att Microsoft åkte ditt när dom la Internet Explorer som standard webbläsare, det dom tvingades göra var att göra det lätt att välja själv. Anledning till att dom åkte ditt var inte att dom hade Internet explorer som alternativ i Windows utan det dom åkte ditt på var att dom gav IE en alldeles för framstående position jämfört med konkurrenterna.

Så i dagsläget är det bara Apple som gör på detta sättet och det är därför dom nu blir granskade och kommer med största sannolikhet både få böter och sen få någon uppmaning på vad dom ska ändra för att inte få mer böter.

Sen om dom någonsin ändrar något eller betalar dessa böter det är en helt annan femma för precis som alla rättsprocesser som handlar om dessa summor så kan dom ju dra detta i långbänk i åratal och betala böterna kan ju bli en politisk debatt där USA går in och säger att ni får tusan inte döma våra företag då dömer vi era och sen så är vi tillbaka i status quo.

Men förhoppningsvis så kan dom sätta tillräckligt tryck för att det ska bli lite ändringar och lite bättre konkurrens villkor i AppStore.

Bra skrivet (förutom särskrivningarna 😉) och förklarat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förklara för mig igen, någon. Om Apple nu är så elaka som bara tillåter sin egen App Store, varför verkar alla acceptera att Sony med PlayStation bara tillåter PlayStation Store? När kommer jag kunna köpa spel via exempelvis Steam till min Playstation? Eller är det något som haltar i den jämförelsen? 🤔

Kan säga att jag håller med om att Apple (likt Google med Android) borde – med tydliga varningar om utebliven support etc. – tillåta att sidoladda appar från annat håll (som man kan på macOS). Undrar bara varför vi inte verkar verkar tycka det är lika noga på spelkonsolerna? Inte lika stort utbud av appar för olika ändamål som på en telefon kanske (nästan bara spel)?

Nu är det ju så att Sony driver inte egna verksamheter tillgängliga via deras store, som syftar till att eliminera försäljningen av konkurrerande produkter. Köper man ett bra spel från en Sony studio kan man fortfarande vara intresserad av att köpa ett spel från en konkurrent från deras store.

Har man däremot en musiktjänst av typen Apple music eller Spotify kommer man aldrig vilja ha (eller tycka det är värt) med att ha den andra samtidigt. Det finns dock ett litet åtal som verkar kombinera Spotify med annan tjänst som tillhandahåller loseless compression, dessa är dock en mycket begränsad grupp.

Eftersom utbudet av musik i båda tjänsterna är så komplett är ju också priset viktigt per månad från kundens perspektiv.

Permalänk
Medlem

Hoppas de döms hårt!

Tänk er dagen Microsoft ska ha en del av kakan när något köps på Steam.......

Permalänk

Bra att detta prövas juridiskt. Det är en annan sak jag också skulle vilja att EU prövar, angående GDPR. De flesta som tillverkar program till Android och Iphone kräver att man installerar Googles och Apples pakethanterare ("butiker") som kräver att man skapar ett konto och samlar in personuppgifter. Tillverkaren av det program som man vill installera har dock normalt ingen användning av de personuppgifter som Google och Apple väljer att samla in. Betyder det att tillverkaren måste utforma programmet så att det är valfritt att använda Google Play och Apple App Store för att installera programmet på Android och IOS? Det skulle vara jättebra om EU-domstolen skulle bestämma att den som vill tillhandahålla ett program till Iphone via App Store även måste tillhandahålla programmet till Iphone utan att det går via App Store och att programmet inte får tillhandahållas via App Store förrän tillverkaren säkerställt att det är lätt att installera det även utan App Store. Jag tänker mig att så kanske är fallet om programmet används för något som myndigheterna enligt lag måste erbjuda, t.ex. sjukvård och kollektivtrafik. En annan sak är att Google och Apple har en åldersgräns på att skapa konton vilket innebär att yngre personer inte kan ladda ner program (för t.ex. köp av kollektivtrafikbiljetter) via Googles och Apples system, men myndigheterna är ändå tvungna att erbjuda dessa personer kollektivtrafik.