Permalänk
Medlem

USB WiFi för Windows Server 2012?

Finns det något USB WiFi för Windows Server 2012? Jag har en Dell Latitude 5590 laptop och Dell's drivers för inbyggda WiFi gick inte att installera.

(och innan ni säger åt mig att byta OS, det finns en specifik anledning att jag vill köra Windows Server 2012)

Jag tittade på Kjell och deras USB-Wifi stöder Win 7,8,10, XP... inte ett ord om Windows Server någonstans. Frustrerande. Kanske de funkar med Windows Server 2012 fast de skriver inte ut det för det är inte så vanligt?? Eller så är man bara fucked om man kör Windows Server...

Finns det något annat usb-wifi någonstans som funkar?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att du måste lägga till stöd för wifi i features förutom den faktiska drivern.
Vad är det för wifi, intel eller broadcom? Det ska absolut gå att få igång.

Jo, kör inte heller setup om den är tjurig och fattar att den kanske inte passar för dig utan lista ut vilken gul bock i device manager som är ditt wifi och tvinga på den inf filen.
Har du inte drivern ouppackad så kanske du behöver en utility för att bryta upp din install fil och plocka ut allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vill minnas att du måste lägga till stöd för wifi i features förutom den faktiska drivern.
Vad är det för wifi, intel eller broadcom? Det ska absolut gå att få igång.

Jo, kör inte heller setup om den är tjurig och fattar att den kanske inte passar för dig utan lista ut vilken gul bock i device manager som är ditt wifi och tvinga på den inf filen.
Har du inte drivern ouppackad så kanske du behöver en utility för att bryta upp din install fil och plocka ut allt.

Ja jag har lagt till stödet för wifi. Hmm bra idé, kan testa om jag kan tvinga på den inf-filen som du säger!

Permalänk
Vila i frid

Vad är det du vill åstadkomma dvs målet med hela, inte specifik vad du detaljerat vill/kunna installera/göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är det du vill åstadkomma dvs målet med hela, inte specifik vad du detaljerat vill/kunna installera/göra?

Jag vill ha WiFi i Windows Server 2012 på min Dell Latitude 5590.

Permalänk
Medlem

Hämta drivers för chipet på https://www.station-drivers.com/index.php?lang=en så lär du kunna installera.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gigante:

Jag vill ha WiFi i Windows Server 2012 på min Dell Latitude 5590.

Det är vad du vill göra. Vad vill du åstadkomma?

Jag gissar på att du vill att en server 2012 agerar AP så att din Dell kan ansluta trådlöst till den?

Det absolut enklast, billigast och pålitligast är isf att köpa en snikig trådlös router du ansluter via en kort RJ45 (istället för USB) till servern där du sätter statisk IP och inaktiverar dess DHCP. Sådana kan du hitta för under 300 spänn.

De flesta "moderna" USB-WiFi klarar inte av att vara i AP-läge (Infrastructure mode). Min urgamla USB-sticka DWA-140 gör det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hämta drivers för chipet på https://www.station-drivers.com/index.php?lang=en så lär du kunna installera.

Jag lyckas inte ens hitta vilket chip det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag gissar på att du vill att en server 2012 agerar AP så att din Dell kan ansluta trådlöst till den?

Nae vill bara ansluta till diverse wifi-nätverk med min laptop.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gigante:

Nae vill bara ansluta till diverse wifi-nätverk med min laptop.

...och för det behövs en AP (var den körs spelar mindre roll) om du inte kan få igång Ad-hoc på USB-WiFi på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Jag lyckas inte ens hitta vilket chip det är...

aida64.com

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb