Ingen koll längre, rekommendera vardagsrumslösning

Permalänk

Ingen koll längre, rekommendera vardagsrumslösning

Har inte haft tv i vardagsrummet på mer än 5 år. Då hade jag en linuxburk kopplad till tvn och trådlöst tangentbord och mus på bordet. Körde xbmc/kodi, webbläsare, spotify m.m. på den.

Har nu skaffat tv igen. Har ju hänt en del med chromecast osv som jag inte har koll på. Ska man köra på som förr eller ta steget till chromecast eller något annat?

Skulle vara nice att slippa ha tangentbord och mus framme och styra med mobilen eller en fjärrkontroll. Vill inte ha nån musemulator på mobilen och så, verkar bara mer besvärligt. Utan i så fall ska det vara nån mobilapp med bra menyer etc.

Must haves:
- Kolla på svtplay och andra streamingtjänster
- Kolla på nedladdade filmer
- Spela nedladdad musik (utan omkomprimering eller så som kan skada ljudkvalite), bra DAC med rca-utgång eller möjlighet att koppla in USB-DAC

Nice to haves:
- Spotify
- Viasat play och andra tjänster som kräver speciell DRM-mjukvara

Tacksam för rekommendationer! Eller beskriv bara din egen lösning som du är nöjd med även om den inte matchar mina krav (behöver inspiration)!

Permalänk
Medlem

nVidia shield.
Har allt och lite till.
Och dom är bra på att släppa uppdateringar till dom.
Tror att första generationen fortfarande är up-to-date med allt vad 4k och HDR heter.

Permalänk
Hedersknyffel

Förutsatt att det är "smart" TV du har köpt:
En relativt enkel lösning är väl att du sätter upp en Plex-server för allt nedladdat material, inom kort så "kanske" alla övriga streamingtjänster går att integrera (Netflix går just nu, osäker på om det finns fler) i just detta vilket innebär att man slipper bläddra runt bland i flera olika utan istället kan sköta allt ifrån samma app. Plex-klienten finns dessutom till en väldans massa olika TV-tillverkare och kan styras med TV'ns egna fjärrkontroll vilket gör att du slipper massa strösaker som står framme.
Musik går även detta att spela upp via Plex, jag är dock ingen audiofil så lämnar det oskrivet om hur kvaliten är för detta.

Spotify, Viasat, SVTPlay m.fl. går ju att lägga in som appar även detta.
Gällande utgångar & hifi överlag så är väl ändå en fristående förstärkare ett säkert kort, vissa har även integrerat stöd för just Spotify.

Om det är en osmart TV så är nog nVidia Shield rätt tacksamt men då är det ytterligare en grej som stökar ner alternativt nya Chromecast TV verkar som en rätt trevlig lösning då även detta ska kunna hantera alla streamingtjänster i en och samma mojäng.

Permalänk
Medlem

Kör en Apple TV 4K i vardagsrummet. Det funkar fint att streama med Telia Play samt hyra filmer. Kör deras kanal paket för 399. Dessutom skönt att slippa tvboxar! Givetvis kan du även köpa filmer i Apple Movies.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Hedersknyffel

Lite allmänna länkar för ovanstående inlägg:

Plex
Plex, nyhet om all media i samma app
Google TV

Permalänk
Skrivet av Freemax:

Förutsatt att det är "smart" TV du har köpt:
En relativt enkel lösning är väl att du sätter upp en Plex-server för allt nedladdat material, inom kort så "kanske" alla övriga streamingtjänster går att integrera (Netflix går just nu, osäker på om det finns fler) i just detta vilket innebär att man slipper bläddra runt bland i flera olika utan istället kan sköta allt ifrån samma app. Plex-klienten finns dessutom till en väldans massa olika TV-tillverkare och kan styras med TV'ns egna fjärrkontroll vilket gör att du slipper massa strösaker som står framme.
Musik går även detta att spela upp via Plex, jag är dock ingen audiofil så lämnar det oskrivet om hur kvaliten är för detta.

Spotify, Viasat, SVTPlay m.fl. går ju att lägga in som appar även detta.
Gällande utgångar & hifi överlag så är väl ändå en fristående förstärkare ett säkert kort, vissa har även integrerat stöd för just Spotify.

Om det är en osmart TV så är nog nVidia Shield rätt tacksamt men då är det ytterligare en grej som stökar ner alternativt nya Chromecast TV verkar som en rätt trevlig lösning då även detta ska kunna hantera alla streamingtjänster i en och samma mojäng.

Har inte köpt tvn än. Men är principiellt emot "smart-tv", tycker att skärm och dator ska vara skilda enheter så att man kan uppgradera oberoende. Så får se om det blir smart-tv eller bara en display med hdmi-ingång. Jag kör tillsvidare med gammal osmart tv.

Låter som att dessa tips är användbara ändå. Ska kolla upp mer om plex-klienter.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

nVidia shield.
Har allt och lite till.
Och dom är bra på att släppa uppdateringar till dom.
Tror att första generationen fortfarande är up-to-date med allt vad 4k och HDR heter.

Kan man koppla en USB-DAC till en shield?

Permalänk

Skulle vara kul att höra från nån som kör linux-baserat system! Går det att få till nått som funkar bra utan att behöva lappa och laga systemet varje gång nån mediatjänst ändrar sitt api typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Skulle vara kul att höra från nån som kör linux-baserat system! Går det att få till nått som funkar bra utan att behöva lappa och laga systemet varje gång nån mediatjänst ändrar sitt api typ?

Nej.

AppleTV eller Nvidia shield är långt överlägset att stöka med en htpc nuförtiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kalla mig löjlig, men vad fult att Shield har en netflix-knapp på fjärrkontrollen?!

Vad gör knappen? Öppnar netflixappen? Jag brukar inte kolla på netflix...

Permalänk
Medlem

Kan man koppla en USB-DAC till en shield?

Verkar så.

Kalla mig löjlig, men vad fult att Shield har en netflix-knapp på fjärrkontrollen?!

Finns ju andra fjärrkontroller till just Shielden.
Och det är nog bara senaste (?) fjärren som har just en netflx knapp.

Permalänk
Medlem

du kan ju mappa om den knappen med appen button mapper, går att mappa för långtryck, dubbel tryck osv, jag startar tex Kodi med långtryck.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5