Säljare på blocket kräver sin vara tillbaka

Permalänk
Avstängd

Säljare på blocket kräver sin vara tillbaka

Hejsan där har bara en liten rolig historia att dra och vill gärna lära mig vem som hade rätt och vem som hade fel.
Hade båda rätt eller båda fel.

Till händelsen nu då:

Kikade runt på blocket som jag gör rätt så ofta och såg en Xbox One x med 2 handkontroll för 1000 kr.
Nice tänkte jag och kontakta säljaren, vi bestämmer träff hemma hos honom efter över en timme resa med kollektivtrafik så jag kan försäkra mig att konsolen fungerar.
Det gör den, och nu säger han att han vill ha 200 kr extra för att han trodde att det var en Xbox One s och inte x när han la upp annonsen.
Men detta är okej tycker jag, skit trevlig annars.

Jag går ner till busshållplatsen jag kom ifrån och några minuter senare kommer han ner och påstår att han fått ett bud på 1500 kr för konsolen och vill ha tillbaka konsolen och ge mig pengar tillbaka.

Detta går jag inte med på och rösterna höjs lite och det dras lite i påsen från båda parter.
Ingen av oss backar och det blir så högljutt att två privatpersoner kommer för att se vad som försiggår.

Givetvis tar de min sida och stämningen blir ännu sämre.
Det blev alltså en skrik match mellan mig, säljaren och dessa två privatpersoner.
Jag säger att jag kan ge honom 150 kr till och det går han med på.
Jag tackade för hjälpen när jag gick på min buss.
Skulle jag inte betalat honom något extra? Skulle jag bara ta pengarna tillbaka?
Hade vart kul att veta vem som har rätten på sin sida.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har dealen gått igenom är det ju... done deal. Tar han tillbaka varan med våld är det ju personrån, och då går man till polisen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att det slutgiltiga priset ni kom överens om var 1200 kronor och det är då det som gäller. Säljaren kan inte ångra sig i det läget när du har betalat och äger varan.

Du kan ju dock av godwill ge säljren lite till, då det verkar vara ett underpris (1200 kr). Men du är inte skyldig till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Har dealen gått igenom är det ju... done deal. Tar han tillbaka varan med våld är det ju personrån, och då går man till polisen

Så kände jag också men han backade verkligen inte, det gjorde inte jag heller.
Kanske inte skulle beskriva stämningen som hotfull. Men när där på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Hejsan där har bara en liten rolig historia att dra och vill gärna lära mig vem som hade rätt och vem som hade fel.
Hade båda rätt eller båda fel.

Till händelsen nu då:

Kikade runt på blocket som jag gör rätt så ofta och såg en Xbox One x med 2 handkontroll för 1000 kr.
Nice tänkte jag och kontakta säljaren, vi bestämmer träff hemma hos honom efter över en timme resa med kollektivtrafik så jag kan försäkra mig att konsolen fungerar.
Det gör den, och nu säger han att han vill ha 200 kr extra för att han trodde att det var en Xbox One s och inte x när han la upp annonsen.
Men detta är okej tycker jag, skit trevlig annars.

Jag går ner till busshållplatsen jag kom ifrån och några minuter senare kommer han ner och påstår att han fått ett bud på 1500 kr för konsolen och vill ha tillbaka konsolen och ge mig pengar tillbaka.

Detta går jag inte med på och rösterna höjs lite och det dras lite i påsen från båda parter.
Ingen av oss backar och det blir så högljutt att två privatpersoner kommer för att se vad som försiggår.

Givetvis tar de min sida och stämningen blir ännu sämre.

Jag säger att jag kan ge honom 150 kr till och det går han med på.

Skulle jag inte betalat honom något extra? Skulle jag bara ta pengarna tillbaka?
Hade vart kul att veta vem som har rätten på sin sida.

Personligen så tycker jag inte du skulle gett honom de där extra 150kr iallafall. Så det var scyhysst av dig.
Gör man ingen research som säljare får man skylla sig själv imo. Att han springer efter och ångrar köpet för att han fått in nytt bud är bara skrattretande.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att åtminstone skriva en lapp med summa och underskrift som ett litet kvitto när man köper begagnat.
Men hursomhelst, du har inte gjort något fel.
Beklagar situationen!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Han hade redan fått 200:-, sen 150:- till... så de 350:- är ju utöver vad som sagts, dvs man kan säga att han scammade dig även om priset kanske var bra ändå. Ingen människa med ett uns heder i sin kropp gör ju så, dvs ber om mer pengar än vad som man kommit överens om.

ordval /mod
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ronz:

Alltid trevligt att åtminstone skriva en lapp med summa och underskrift som ett litet kvitto när man köper begagnat.
Men hursomhelst, du har inte gjort något fel.
Beklagar situationen!

Äsch, har det där någon juridisk bärighet? Motparten kan ju bara påstå att det är förfalskat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Äsch, har det där någon juridisk bärighet? Motparten kan ju bara påstå att det är förfalskat.

Det vet jag inte. Säkert inte. Men det kanske kan hjälpa att undvika liknande situationer.
Fast en idiot är alltid en idiot

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Hejsan där har bara en liten rolig historia att dra och vill gärna lära mig vem som hade rätt och vem som hade fel.
Hade båda rätt eller båda fel.

Till händelsen nu då:

Kikade runt på blocket som jag gör rätt så ofta och såg en Xbox One x med 2 handkontroll för 1000 kr.
Nice tänkte jag och kontakta säljaren, vi bestämmer träff hemma hos honom efter över en timme resa med kollektivtrafik så jag kan försäkra mig att konsolen fungerar.
Det gör den, och nu säger han att han vill ha 200 kr extra för att han trodde att det var en Xbox One s och inte x när han la upp annonsen.
Men detta är okej tycker jag, skit trevlig annars.

Jag går ner till busshållplatsen jag kom ifrån och några minuter senare kommer han ner och påstår att han fått ett bud på 1500 kr för konsolen och vill ha tillbaka konsolen och ge mig pengar tillbaka.

Detta går jag inte med på och rösterna höjs lite och det dras lite i påsen från båda parter.
Ingen av oss backar och det blir så högljutt att två privatpersoner kommer för att se vad som försiggår.

Givetvis tar de min sida och stämningen blir ännu sämre.
Det blev alltså en skrik match mellan mig, säljaren och dessa två privatpersoner.
Jag säger att jag kan ge honom 150 kr till och det går han med på.
Jag tackade för hjälpen när jag gick på min buss.
Skulle jag inte betalat honom något extra? Skulle jag bara ta pengarna tillbaka?
Hade vart kul att veta vem som har rätten på sin sida.

Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka.
Det är ju nästan en folksport att identifiera felmärkta saker på diverse marknader och skambjuda.
Nästan så att du skulle bett om telefonnumret till den som bjöd 1500:- och gjort dig en snabb hacka

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Hejsan där har bara en liten rolig historia att dra och vill gärna lära mig vem som hade rätt och vem som hade fel.
Hade båda rätt eller båda fel.

Till händelsen nu då:

Kikade runt på blocket som jag gör rätt så ofta och såg en Xbox One x med 2 handkontroll för 1000 kr.
Nice tänkte jag och kontakta säljaren, vi bestämmer träff hemma hos honom efter över en timme resa med kollektivtrafik så jag kan försäkra mig att konsolen fungerar.
Det gör den, och nu säger han att han vill ha 200 kr extra för att han trodde att det var en Xbox One s och inte x när han la upp annonsen.
Men detta är okej tycker jag, skit trevlig annars.

Jag går ner till busshållplatsen jag kom ifrån och några minuter senare kommer han ner och påstår att han fått ett bud på 1500 kr för konsolen och vill ha tillbaka konsolen och ge mig pengar tillbaka.

Detta går jag inte med på och rösterna höjs lite och det dras lite i påsen från båda parter.
Ingen av oss backar och det blir så högljutt att två privatpersoner kommer för att se vad som försiggår.

Givetvis tar de min sida och stämningen blir ännu sämre.
Det blev alltså en skrik match mellan mig, säljaren och dessa två privatpersoner.
Jag säger att jag kan ge honom 150 kr till och det går han med på.
Jag tackade för hjälpen när jag gick på min buss.
Skulle jag inte betalat honom något extra? Skulle jag bara ta pengarna tillbaka?
Hade vart kul att veta vem som har rätten på sin sida.

Tycker du har agerat sjysst och moget. Redan när du erbjöd honom 200kr extra var du sjysst.

Har man inte nån koll på vad man säljer kanske man inte ska sälja saker begagnat eller så får man lägga upp på tradera och låta "marknaden" bestämma. Man kan inte heller komma i efterhand med att nån annan har bjudit si eller så. Väldigt omoget.

Nu vet jag inte vad denna konsol är värd. Men jag hade inte gett mer än de 1200kr som ni kommit överrens om då säljaren redan justerat priset en gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Han har absolut inget att komma med om affären redan är avklarad. Det enda du gjorde fel var väl att ge honom 150 spänn till.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Den första höjningen om 200 kr är OK om det är så att ni inte var överens och "done deal" förrän dess. Det är förstås inte OK av säljaren att försöka häva köpet eller kräva ytterligare efter slutet köp.

Mvh juriststudent

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Den första höjningen om 200 kr är OK om det är så att ni inte var överens och "done deal" förrän dess. Det är förstås inte OK av säljaren att försöka häva köpet eller kräva ytterligare efter slutet köp.

Mvh juriststudent

Så är det. Sålt är sålt och köpt är köpt. Väldigt konstig händelse här i tråden. Att säljaren efter avslutad affär springer efter köparen och säger att han fått ett bättre bud och kräver mer pengar efteråt. Visst finns det konstiga typer, men historien låter närmast osannolik. Köparen skulle inte betalat mer efteråt. Varan var ju redan hans.

Permalänk
Medlem

Har två privatpersoner genomfört en affär så gäller den.
Du har kommit med ett anbud, han har givit accept och tagit emot pengarna och då är saken klar.
Har ni inget skrivet avtal med en klausul om att han kan häva köpet så är varan din.

Skall man vara riktigt petig så när han kommer ner och börjar rycka i påsen så försöker han där och då begå stöld.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Jag hade aldrig någonsin gett honom mer pengar än vad dom först sas, om han höjer priset på plats hade jag krävt ersättning för den väg jag åkt och tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Så är det. Sålt är sålt och köpt är köpt. Väldigt konstig händelse här i tråden. Att säljaren efter avslutad affär springer efter köparen och säger att han fått ett bättre bud och kräver mer pengar efteråt. Visst finns det konstiga typer, men historien låter närmast osannolik. Köparen skulle inte betalat mer efteråt. Varan var ju redan hans.

Sålt är sålt och köpt är köpt svarar tyvärr inte för när varan räknas som köpt eller såld, och inte heller om köpet ska bestå. Många tycker sig t.ex. vara berättigade till både de ena och det andra när de "åkt en bit" för en blocketannons. Annat går att diskutera om han prissatt på tok för lågt pga. missförstånd kring modell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det var ju en kul säljare, men jag tyckte det var intressant att han inte visste att det var en Xbox One X han hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Till händelsen nu då:

Detta går jag inte med på och rösterna höjs lite och det dras lite i påsen från båda parter.

Citat:"det dras lite i påsen från båda parter." >är faktiskt ett rån försök.
Du har betalt för varan och den är din i juridisk mening, som säljaren försöker genom våld att få tillbaka.
Han ska va glad om du inte anmäler händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Sålt är sålt och köpt är köpt svarar tyvärr inte för när varan räknas som köpt eller såld, och inte heller om köpet ska bestå.

Vaaa? När en vara ÄR betald är försäljningen enligt lag genomförd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Äsch, har det där någon juridisk bärighet? Motparten kan ju bara påstå att det är förfalskat.

Det tror jag säker det har, även muntliga avtal är ju giltiga, att ha något underskrivet hjälper nog enormt juridiskt.

Permalänk
Avstängd

Jag har hans adress och Swish nummer osv, berättelse kanske låter osannolikt men är hundra procent sant jag lovar.

Affären gjordes i Angered här i Göteborg, kontaktade säljaren runt 16:30 och var hemma hos honom ca 18:05.

Han stod och förberedde vattenpipa när jag kom och knackade på.
Vi snackade lite om gaming, vad vi båda jobbar med och att han köpt en ps4 så det har därför han sålde sin Xbox.

Jag betalade för konsolen gick iväg utan vidare tanke på affären, tyckte den gick bra.
Men så kommer han ner 2 mins senare och vill ha tillbaka konsolen när jag väntar på buss 73B mitt Angered centrum från saffransgatan.
Det kommer fram en afrikansk man som frågade vad som pågick och hans partner ( kvinna ) kommer in och undrar vad som händer.
Säljaren var också afrikansk, så det diskuterades mycket om deras kultur och Ramadan osv 😅

Jag frågade tyvärr inte namnen på dessa hjältar men kvinnan var verkligen uppretad av det hela.

Den afrikanska mannen som hjälpte mig erbjöd mig även 50 kr som jag tackade nej till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Citat:"det dras lite i påsen från båda parter." >är faktiskt ett rån försök.
Du har betalt för varan och den är din i juridisk mening, som säljaren försöker genom våld att få tillbaka.
Han ska va glad om du inte anmäler händelsen.

Jag hade påsen på en bänk han stod på en sida och jag på andra.
Vi båda höll i påsen och när han blev lite upprörd började han dra i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Så är det. Sålt är sålt och köpt är köpt. Väldigt konstig händelse här i tråden. Att säljaren efter avslutad affär springer efter köparen och säger att han fått ett bättre bud och kräver mer pengar efteråt. Visst finns det konstiga typer, men historien låter närmast osannolik. Köparen skulle inte betalat mer efteråt. Varan var ju redan hans.

Det låter helt absurt detta håller jag med om, men han backade verkligen inte och det var jag som föreslog för att vara mer exakt 160 kr extra för att han ska skulle lämna mig ifred, jag kanske såg ut som ett lätt byte då jag är ung med slank kroppsbyggnad.
Har givetvis namn adress och Swish historik.
Det här är inget jag hittar på för uppmärksamhet eller liknande detta hände verkligen.
Det skrek och gapades om att vi skulle ringa polisen, detta gjorde jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Jag hade påsen på en bänk han stod på en sida och jag på andra.
Vi båda höll i påsen och när han blev lite upprörd började han dra i den.

Det är rånförsök faktiskt. Att han ångrat sig är en sak, hans sak, inte din sak. Han kan inte ta tillbaka något han inte äger.

Jag hade blivit upprörd om jag tagit mig tid och åkt till en säljare, som under tiden höjt priset på varan jag skall köpa. En överenskommelse är en överenskommelse. Ok, anser jag att summan är skälig kan jag vara SNÄLL och betala den.
Men att sen komma och kräva pengar för någonting JAG äger är ju helt absurt.
Har du betalat och fått kvitto är vara din. Du äger den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hotfull stämning över ett par hundralappar?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att han inte visste vad han faktiskt sålde så skulle jag dragit öronen åt mig. Hur vet du att det inte är stöldgods?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Sålt är sålt och köpt är köpt svarar tyvärr inte för när varan räknas som köpt eller såld, och inte heller om köpet ska bestå. Många tycker sig t.ex. vara berättigade till både de ena och det andra när de "åkt en bit" för en blocketannons. Annat går att diskutera om han prissatt på tok för lågt pga. missförstånd kring modell.

Säljare har ingen ångerrätt.
Säljaren godtog 200 extra för att det var en X-modell. Så den diskussionen är över. Enligt storyn så uppsöker säljaren köparen och kräver mer pengar för att säljaren (som då redan har sålt varan och inte längre äger den) säger sig ha fått ett högre bud. Det hela är så dumt så det inte är klokt.. Säljaren hade ingen rätt att göra så. Så gör man inte.
Tråkigt att köparen hostade upp mer pengar, för sådant beteende tycker jag inte ska uppmuntras.

Säljaren verkar vara en skum figur, man kan nästan börja fundera på om det rör sig om en hälare. Speciellt med tanke på det låga priset och säljarens hotfulla metoder. Hederligt folk gör inte så.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken jävla idiot till säljare.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

Hotfull stämning över ett par hundralappar?

Vet inte om hotfull är rätt ord med det var mycket höjda röster från säljaren och privatpersonen som hjälpte mig.
Jag försökte prata lungt och sansat och förklarande för mannen och kvinnan vad som pågick.
Han och jag höll i påsen när den stod på bänken och skulle swisha tillbaka mina pengar.

Men jag gick inte med på detta och då blossade det upp lite, han skrek att den var hans vi sa att den inte var det osv.