EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Givet att Apple betalar producenterna i vanlig ordning

Ja precis, finns flera problem med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rågren:

Det handlar väl inte bara om betalningsförmedlingen? Apple driver butiken med dess infrastruktur, granskar apparna, tillhandahåller och utvecklar utvecklingsverktyg etc. Jag gissar att det också kostar pengar.

Granskar de alla låtarna på Spotify? I så fall kanske de kan vara värda lite pengar för det.

Permalänk

Utan Appstore ingen hade blivit så stora

All app tillverkare hade inte blivit så stora som dom är idag utan Apple!
Om jag har en produkt och får sälja in det till ICA så blir jag glad för min försäljning gick från 10 produkter i månaden till 10.000 st i månaden på grund av att jag fick lägga upp min produkt på ICAs hylla i butiken, kunderna är trogna och litar på ICA, sedan vad ICA tar för påslag skall jag strunta i, så länge kunden känner sig trygg och ser vad den kostar och betalar, så vad är problemet????

Om jag vill betala vad som står på pris lappen så är det mitt problem för jag klagar inte!

Passar det inte så tar du bort din produkt från butiken!

Problem löst!!!

Visa signatur

:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Cleaner Swe:

Om jag har en produkt och får sälja in det till ICA så blir jag glad för min försäljning gick från 10 produkter i månaden till 10.000 st i månaden på grund av att jag fick lägga upp min produkt på ICAs hylla i butiken, kunderna är trogna och litar på ICA, sedan vad ICA tar för påslag skall jag strunta i, så länge kunden känner sig trygg och ser vad den kostar och betalar, så vad är problemet????

Om jag vill betala vad som står på pris lappen så är det mitt problem för jag klagar inte!

Problem löst!!!

Apple (eller Iphone) hade aldrig blivit stora om inte andra hade utvecklat appar åt deras plattformar. Varför ska Apple då behålla sina vinster från Iphone-försäljningen själva och inte dela med sig till alla som bygger gratisappar åt dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Problem löst!!!

Passande exempel. Har ju varit en hel del skriverier om att ICA konkurrerar ut deras egna producenter och använder den makten för att få dem att sänka sina priser så att ICA kan sälja deras produkt under eget varumärke. Helt off topic egentligen men det är andra gången nu jag ser att någon använder ICA som exempel och jag kan inte låta bli att påpeka ironin. Eller ja, helt off topic är det ju inte för det är ju två exempel på företag som använder sin maktposition för att skaffa sig fördelar på ett fult sätt.

Att konsumenter inte klagar är ju faktiskt en stor del av problemet. Tänk vad mycket lättare det vore om det var vi konsumenter som satte villkoren så att vi faktiskt får äga produkterna vi köper. Vi hade fått använda vilken mjukvara vi vill, lämna in på reparation var vi vill (inklusive byta batteri), bestämma vad som händer med vår data och vi hade aldrig blivit inlåsta. Har alltid förbryllat mig att det inte är så redan. Sedan kanske många hade använt Appstore och betalat 30% extra ändå pga anledningar som flera av er redan nämner, men då hade det varit ett val och inte en bieffekt av valet av telefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bader:

Passande exempel. Har ju varit en hel del skriverier om att ICA konkurrerar ut deras egna producenter och använder den makten för att få dem att sänka sina priser så att ICA kan sälja deras produkt under eget varumärke. Helt off topic egentligen men det är andra gången nu jag ser att någon använder ICA som exempel och jag kan inte låta bli att påpeka ironin. Eller ja, helt off topic är det ju inte för det är ju två exempel på företag som använder sin maktposition för att skaffa sig fördelar på ett fult sätt.

Att konsumenter inte klagar är ju faktiskt en stor del av problemet. Tänk vad mycket lättare det vore om det var vi konsumenter som satte villkoren så att vi faktiskt får äga produkterna vi köper. Vi hade fått använda vilken mjukvara vi vill, lämna in på reparation var vi vill (inklusive byta batteri), bestämma vad som händer med vår data och vi hade aldrig blivit inlåsta. Har alltid förbryllat mig att det inte är så redan. Sedan kanske många hade använt Appstore och betalat 30% extra ändå pga anledningar som flera av er redan nämner, men då hade det varit ett val och inte en bieffekt av valet av telefon.

Jag tänkte precis samma sak, Ica har fått mycket skit det senaste för sina affärsmetoder gentemot sina leverantörer och då är det ju ändå en helt annan situation. Ica har en väldigt stark ställning men likväl kan de flesta av oss bara gå till en annan butik om Ica hade börjat ställa liknande krav som Apple, som att man bara fick handla med Ica-kort eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det handlar väl inte bara om betalningsförmedlingen? Apple driver butiken med dess infrastruktur, granskar apparna, tillhandahåller och utvecklar utvecklingsverktyg etc. Jag gissar att det också kostar pengar.

För i app köp och prenumerationer agerar Apple betalningsförmedlare. För app köp är de butik.

App store är den procentuellt lönsammaste delen av Apple. Tack vare att de använder sin marknadsposition för mobiltelefoner för att ta ockerpriser på betalningar.

Sen är appstore inget Apple tillhandahåller gratis till utvecklare utan tar betalt för att publicera appar där dessutom.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man kan släppa till andra plattformar om man inte vill betala för att utnyttja Apples användare help enkelt, alternativt använda sig av en webbapp eller liknande.

Jag säger som jag sagt förut, Spotify är bara griniga för att de inte kommer med något nytt och andra tjänster som gör det växer snabbare. Haft det själv sedan det var stängd beta men det händer ju typ ingenting vettigt nu för tiden.

I många länder så är iPhone störst av alla märken, i Sverige exempelvis.

Du ser inget problem med att nästan hälften av Sveriges befolkning mer eller mindre är helt utlämnade till vad ett privat företag anser vara rätt väg framåt i mobilmarknaden?

Med tanke på att appar redan är integrerade i vår infrastruktur, exempelvis lokaltrafik, vad händer då om Apple anser att ingen lokaltrafiksapp får användas utöver deras egna? Ska dom få det? Eller ska dom kunna kräva att alla köp av resor i andras lokaltrafiksappar måste betala 50% avgift till Apple?

Och du tycker att det är okej för Apple att göra så mot Spotify med argumentet att "Spotify är bara griniga för att dom kommer inte med något nytt". Vilket jag anser är rätt irrelevant.
Men ska man prata om det så ser jag snarare inte vad Apple Music som kom 2015 skulle tillföra som inte Spotify redan gjort de senaste 17 åren. Så om något så måste det ju snarare vara Apple Music som inte har någon innovation, utan istället förlitar sig helhjärtat på att kunna utkonkurrera Spotify med hjälp av en dominerande marknadsposition inom låst hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig inte inom Apples säkra väggar för att det finns så mycket konkurrens, om alla som klagar och inte gillar det Apple gör kunde hålla sig till Android och lämna oss andra ifred vore det så mycket bättre. Apple borde inte straffas för sitt "gated community".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag håller mig inte inom Apples säkra väggar för att det finns så mycket konkurrens, om alla som klagar och inte gillar det Apple gör kunde hålla sig till Android och lämna oss andra ifred vore det så mycket bättre. Apple borde inte straffas för sitt "gated community".

Ok, men varför ska Apple ha 30% av min Spotify prenumeration eller varje Fortnite skin jag köper?
Varför är det rimligt?

Om de kunde öppna möjligheter för andra appstores så kan ju du få fortsätta att betala 15-30% extra gör dina tjänster om det känns tryggare.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har var svårt att grepp detta med att ”Apple har monopol i iOS”. Ja, det är ju dom själva som skapat det.

I teorin så kan vi ju då säga att t ex biltillverkare ska tvingas släpp in Spotify i deras bilar? Så när jag trycker på music-knappen i min bil startas Spotify och inte tillverkarens egna Entertainment system?

Är det ”monopol” av Volvo att ha deras egna karttjänst och inte Google Maps?

Jag vill inte ha samsungs menyer i min tv, utan nån open source variant.

Jag önskar en fri App Store i min PS5:a, helst en som kan köra osignerad kod

Var drar man gränsen?

Förstår ditt argument. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det folk i huvudsak klagar på är inte avgiften för att handla i App Store, utan det faktum att man måste använda Apples betalningsystem i sin egna app.

Hörde också ett exempel om ICA. Men en skillnad är ju att man som konsument fortfarande rätt att gå till en annan butik. Vilket ju inte gäller med App Store. Hade det varit så att det funnit konkurrerande butiker så hade åtminstone inte jag haft några problem med att Apple gjorde vad man ville med sitt egna appbutik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

varför klaga förbjud Apple i Europa En ny Iphone kostar alltid mins 2000kr mer en en ny flaggskepps mobil Android mycket bättre och öppnare OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

...Det är en myt att Android skulle vara mer utsatt för virus än iOS. ...

Nej det är inte en myt.
Har till och med varit så att vissa Android telefoner har levererats från fabrik med malware/virus installerare på telefonen.
En källa här
"According to that forensic analysis, Lookout determined the culprit behind the mysterious app installs and bombardment of ads was the firmware BLU used, China-based Adups Technology. Adups Technology was the same firm identified by Kryptowire earlier in the year accused of secretly siphoning off user data without consent from BLU phone owners."

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Nej det är inte en myt.
Har till och med varit så att vissa Android telefoner har levererats från fabrik med malware/virus installerare på telefonen.
En källa här
"According to that forensic analysis, Lookout determined the culprit behind the mysterious app installs and bombardment of ads was the firmware BLU used, China-based Adups Technology. Adups Technology was the same firm identified by Kryptowire earlier in the year accused of secretly siphoning off user data without consent from BLU phone owners."

Android kan bara drabbas av virus om man laddar ner apk filer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilsrock:

Ok, men varför ska Apple ha 30% av min Spotify prenumeration eller varje Fortnite skin jag köper?
Varför är det rimligt?

Om de kunde öppna möjligheter för andra appstores så kan ju du få fortsätta att betala 15-30% extra gör dina tjänster om det känns tryggare.

30% är om du köper Spotufy vi appen bättre att köpa Spotify på vanliga sättet.

Permalänk
Medlem

Blev tvingad till en iPhone av jobbet. Hade innan dess alltid använt Android.

Så här några år senare så trivs jag väldig mycket med iPhone:en och hade inte kunna tänka mig att gå tillbaka till Android.

De här 30%:en som alla hänger upp sig på, andelen som Apple tar för att tillhandahålla tjänsten med en Appstore. Detta skulle säkert kunna göras mycket bättre av Apple, särskilt på prenumerationer där avgiften hade sänkts efter ett år eller annan lämplig mängd månader.

Dock så vill jag som konsument ha det säkraste systemet för mig som användare.

Jag vill inte att min data ska användas för att spåra mig eller bygga en profil baserat på data som finns i telefonen.

Jag vill ha en enhet som stödjs med säkerhetsuppdateringar i 5+ år (tror det är där Apple är just nu, eller om det är 6 år) så att jag kan ha kvar min telefon länge samtidigt som den uppdateras.
(Telefonen jag har nu har fått 4 major iOS uppdateringar - vilken Android telefon förutom Googles egna har fått det?)

Jag vill att företaget som gör OS:et uttryckligen arbetar emot spårning.

Jag vill kunna avinstallera applikationerna på telefonen som är förinstallerad (detta är omöjlig för majoriteten av de applikationer följer med en vanlig Android telefon jmf med att på en iPhone så kan majoriteten av applikationerna tas bort).

Till syvens och sist så kommer åsikten om Android vs. Apple Store att vara olika beroende på vad man som användare tycker är viktigast för en själv.

Att det finns en massa olika Android stores kanske uppskattas av vissa och då väljer de en sådan telefon.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Blev tvingad till en iPhone av jobbet. Hade innan dess alltid använt Android.

Så här några år senare så trivs jag väldig mycket med iPhone:en och hade inte kunna tänka mig att gå tillbaka till Android.

De här 30%:en som alla hänger upp sig på, andelen som Apple tar för att tillhandahålla tjänsten med en Appstore. Detta skulle säkert kunna göras mycket bättre av Apple, särskilt på prenumerationer där avgiften hade sänkts efter ett år eller annan lämplig mängd månader.

Dock så vill jag som konsument ha det säkraste systemet för mig som användare.

Jag vill inte att min data ska användas för att spåra mig eller bygga en profil baserat på data som finns i telefonen.

Jag vill ha en enhet som stödjs med säkerhetsuppdateringar i 5+ år (tror det är där Apple är just nu, eller om det är 6 år) så att jag kan ha kvar min telefon länge samtidigt som den uppdateras.
(Telefonen jag har nu har fått 4 major iOS uppdateringar - vilken Android telefon förutom Googles egna har fått det?)

Jag vill att företaget som gör OS:et uttryckligen arbetar emot spårning.

Jag vill kunna avinstallera applikationerna på telefonen som är förinstallerad (detta är omöjlig för majoriteten av de applikationer följer med en vanlig Android telefon jmf med att på en iPhone så kan majoriteten av applikationerna tas bort).

Till syvens och sist så kommer åsikten om Android vs. Apple Store att vara olika beroende på vad man som användare tycker är viktigast för en själv.

Att det finns en massa olika Android stores kanske uppskattas av vissa och då väljer de en sådan telefon.

så du vill betala för Facebook alla anda sociala medier istället för att dom sälder din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nej det är inte en myt.
En källa här

Skrivet av guraktersnura:

Android kan bara drabbas av virus om man laddar ner apk filer.

Nej inte i detta fallet. Läs artikeln så förstår du att själva firmware:et som följde med telefonen från fabrik var orsaken till detta.

BLU är inte någon tillverkare som jag sett i Sverige men det förringar inte att Android som ekosystem är mer sårbart för malware och virus just på grund av att det är så många kockar i soppan.
"Hur många" app stores som helst, varje tillverkare ansvarar själv för att trycka ut säkerhets patchar, endast support för säkerhets patchar i ett eller två+ år där premium modellerna har längst tid medan många budget modeller får vara utan säkerhets patchar och nya versioner av Android.

För de användare som är om sig och vet vad som är vad är det kanske inte ett problem.
Men för majoriteten så tycker de kanske att det är najs att denna "alternativa" App-store kan ge tillgång till just den appen de vill ha gratis, eller whatever som gör att de väljer att installera därifrån utan att förstå risken som de tar med att göra det avsteget.

Till slut är det lite vad man önska och känner sig bekväm med.
Apple App store har aldrig känts begränsande för mig.

Men detta är ju ifall Apple har ett monopol på App store i strid mot EUs regler.
Jag hoppas att de inte har det för jag tycker att det vore jävligt konstigt att EU ska bestämma vad en tillverkare ska tillåta i sina produkter. Och jag kan erkänna att min åsikt i denna fråga har skiftat genom åren - så vi får se vad framtida granskningar i detta ämne visar och vilka fakta som framkommer i EUs granskning.
Då får vi kanske alla anledning att ta till oss ny information och kanske byta åsikt...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Nej inte i detta fallet. Läs artikeln så förstår du att själva firmware:et som följde med telefonen från fabrik var orsaken till detta.

BLU är inte någon tillverkare som jag sett i Sverige men det förringar inte att Android som ekosystem är mer sårbart för malware och virus just på grund av att det är så många kockar i soppan.
"Hur många" app stores som helst, varje tillverkare ansvarar själv för att trycka ut säkerhets patchar, endast support för säkerhets patchar i ett eller två+ år där premium modellerna har längst tid medan många budget modeller får vara utan säkerhets patchar och nya versioner av Android.

För de användare som är om sig och vet vad som är vad är det kanske inte ett problem.
Men för majoriteten så tycker de kanske att det är najs att denna "alternativa" App-store kan ge tillgång till just den appen de vill ha gratis, eller whatever som gör att de väljer att installera därifrån utan att förstå risken som de tar med att göra det avsteget.

Till slut är det lite vad man önska och känner sig bekväm med.
Apple App store har aldrig känts begränsande för mig.

Men detta är ju ifall Apple har ett monopol på App store i strid mot EUs regler.
Jag hoppas att de inte har det för jag tycker att det vore jävligt konstigt att EU ska bestämma vad en tillverkare ska tillåta i sina produkter. Och jag kan erkänna att min åsikt i denna fråga har skiftat genom åren - så vi får se vad framtida granskningar i detta ämne visar och vilka fakta som framkommer i EUs granskning.
Då får vi kanske alla anledning att ta till oss ny information och kanske byta åsikt...

firmware:et kan vara en apk fil från en anan app butik ine i en apk app som firmware:et ligger i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

så du vill betala för Facebook alla anda sociala medier istället för att dom sälder din data.

Nej då väljer jag nog att inte använda FB.
Andra sociala medier än FB - hm. Jag stödjer redan idag en bunke på Patreon för att jag tycker att deras innehåll ska premieras. Ibland har siterna sitt eget premium medlemskap (Floatplane, Petri osv) som jag betalar för istället.

Så jag hade nog kunnat tänka mig att betala för att besöka siter om jag får ta del av bra innehåll och slippa all reklam och spårning.

Sedan hade jag kunnat leva utan det som jag slösurfar på - och då hade också de kreatörerna missat mig som besökare om de kräver att man ska acceptera cookies (vill minnas att jag sett någon site som sa att jag behövde godkänna alla cookies för att få besöka den, kommer inte ihåg vilken det var då jag faktiskt skippade den och bara gick vidare någon annanstans på nätet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple blir fälld. Sen blir det Google nästa. Då dom i förde samma sak förra året och devs har fram till 2021 att införa deras in app betalsystem som Google vill också ha 30% för alla in app purchase.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite intressant med alla som vill att Apple skall tvingas ha flera app stores eller sideloading osv. Ni som förespråkar detta, kör ni iPhones idag? För det är nämligen en av de stora skälen till att jag inte väljer Android idag och fördrar Apple. Den säkerhet man får i att allt går via Apple och det sömlösa i att Apple har massa olika tjänster och produkter de kan integrera bättre än 3e parts appar kan.

Om Apple tvingas ändra dessa saker faller halva syftet med att köp deras produkter. Hoppas aldrig det händer faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker det är lite intressant med alla som vill att Apple skall tvingas ha flera app stores eller sideloading osv. Ni som förespråkar detta, kör ni iPhones idag? För det är nämligen en av de stora skälen till att jag inte väljer Android idag och fördrar Apple. Den säkerhet man får i att allt går via Apple och det sömlösa i att Apple har massa olika tjänster och produkter de kan integrera bättre än 3e parts appar kan.

Om Apple tvingas ändra dessa saker faller halva syftet med att köp deras produkter. Hoppas aldrig det händer faktiskt.

Ja jag har och har kört iPhone sedan länge. Tror du att någon kommer tvinga dig att använda sideloading eller andra affärer om det vore en möjlighet? Du använder med andra ord ingen dator hemma, för det är ju en säkerhetsrisk så länge det inte är iOS/iPadOS?

Jag är för ett öppnare iOS, även om jag iförmodligen inte själv kommer nyttja det - så är det principen att få göra vad jag vill med mina prylar som är grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja jag har och har kört iPhone sedan länge. Tror du att någon kommer tvinga dig att använda sideloading eller andra affärer om det vore en möjlighet? Du använder med andra ord ingen dator hemma, för det är ju en säkerhetsrisk så länge det inte är iOS/iPadOS?

Jag är för ett öppnare iOS, även om jag iförmodligen inte själv kommer nyttja det - så är det principen att få göra vad jag vill med mina prylar som är grejen.

Vad tror du händer om det fins andra affärer eller sideloading? Jo om jag vill ha en app så tvingas jag som på Android installera olika app stores för att få ihop mina appar, precis som det idag blivit på datorer. Det vill jag verkligen inte, bättre om de bara höjer priserna idag när det säljs i app store så får konsumenterna välja om de vill betala mer med Apple eller köpa Android.

Och nej jag har i princip inget viktigt på min speldatorn hemma just pga säkerhetsrisken, den agerar bara dum spelburk som kan blåsas när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad tror du händer om det fins andra affärer eller sideloading? Jo om jag vill ha en app så tvingas jag som på Android installera olika app stores för att få ihop mina appar, precis som det idag blivit på datorer. Det vill jag verkligen inte, bättre om de bara höjer priserna idag när det säljs i app store så får konsumenterna välja om de vill betala mer med Apple eller köpa Android.

Och nej jag har i princip inget viktigt på min speldatorn hemma just pga säkerhetsrisken, den agerar bara dum spelburk som kan blåsas när som helst.

Jag känner inte igen påståendet att Android-användare tvingas installera olika affärer, kan du ge exempel? Inte heller på datorn, eller är det spelaffärer du snackar om där?

Du har ingenting viktigt på speldatorn pågrund av säkerhetsrisken, okay I rest my case!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag känner inte igen påståendet att Android-användare tvingas installera olika affärer, kan du ge exempel? Inte heller på datorn, eller är det spelaffärer du snackar om där?

Du har ingenting viktigt på speldatorn pågrund av säkerhetsrisken, okay I rest my case!

Sist jag körde Android krävde vissa appar Samsung store, sen hade man Google Play store för det mesta andra men ibland stötte man på program som rekommenderades som inte fanns i Play Store utan skulle installera från något annat ställe. Ja på datorn är det spelaffärer t.ex., alla skall ha sina egna vilket gör det spretigt för mig som konsument. På datorn finns det dessutom ingen App store alls utan där är det ju extremt spretigt med betallösningar och var man laddar ner saker.

Permalänk
Avstängd

Det känns som om många argument mot Android typ bygger på att personen hade en Galaxy S3 för sju år sedan eller något. Utvecklingen går framåt liksom. Båda operativsystemen har sina för- och nackdelar och vad som är respektive plattforms styrkor och svagheter har inte ändrats sedan starten knappt, men samtidigt har de ju närmat sig varandra ganska kraftigt på de flesta områden.

Android har blivit mycket bättre när det gäller bloat exempelvis, det mesta är avinstallerbart nu och det finns många modeller som är väldigt rena från start, och uppdateringssituationen är mycket bättre än den var bara för några år sedan. IOS har blivit bättre på multitasking och öppnat upp något för att välja andra defaults även om man fortfarande är ganska låst på det området. IOS har också fått en form av widgets dock begränsade. Android har fått bättre kontroll över permissions så att det inte är allt eller inget som gäller utan man får ta ställning till respektive förfrågan när den kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Sist jag körde Android krävde vissa appar Samsung store, sen hade man Google Play store för det mesta andra men ibland stötte man på program som rekommenderades som inte fanns i Play Store utan skulle installera från något annat ställe. Ja på datorn är det spelaffärer t.ex., alla skall ha sina egna vilket gör det spretigt för mig som konsument. På datorn finns det dessutom ingen App store alls utan där är det ju extremt spretigt med betallösningar och var man laddar ner saker.

Windows butiken finns, den är bara inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

I det här fallet så handlar det dessutom inte om något "påslag". Apple köper inte in spotify-licenser för X kronor och sedan själva säljer vidare via app-store med ett visst påslag.
Apple tar bara pengar i form av avgifter, d.v.s. dom spelar helt riskfritt. Om inte Spotify säljer via app store så förlorar inte Apple några pengar, dom tjänar bara mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Windows butiken finns, den är bara inte så bra.

Som att digitala programvarubutiker skulle vara det bästa sedan skivat bröd? Det fanns en tid innan prenumerationer, In‑app purchases och reklamfinansierade appar - och det var konsumenternas tid, nu är det storföretagens (Big Five). IMO.