3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Inaktiv

Har ju lyckats med att köpa ett 3070 som inte går in i tjejens rig. Max är 290 mm och kortet är 320mm. Blir bultsaxen där jag får klippa bort hårddiskburen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Vad kostade det?

Åt H-vete för mycket! 9990:-

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Proshop har kvar några 3070 som släpptes vid 14. Jag antar att det är dom som har avbeställt folks ordrar pga scalping/köpt fler än 1 kort. De lär ju komma upp för försäljning imorgon kl 14 igen.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

14.07 fanns det fortfarande kort kvar hos Proshop men Köp knappen var borta. Verkar som dom öppnar i 5 minuter och sen stänger igen.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av T5R:

14.07 fanns det fortfarande kort kvar hos Proshop men Köp knappen var borta. Verkar som dom öppnar i 5 minuter och sen stänger igen.

Alla avbokade kort släpps dagen efter så att alla har lika chans kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Vilket kort släpptes på Proshop idag förutom 3070 rog strix och 3070 trio? Missade droppet helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Vilket kort släpptes på Proshop idag förutom 3070 rog strix och 3070 trio? Missade droppet helt

2 olika Inno3D kort i alla fall. Kan ha varit fler. Dom sålde även 3080 STRIX OC White men helt omöjligt som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T5R:

Åt H-vete för mycket! 9990:-

Inte så farligt hehe, har ju sett vissa gå för 12k xD typ msi suprim

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

2 olika Inno3D kort i alla fall. Kan ha varit fler. Dom sålde även 3080 STRIX OC White men helt omöjligt som vanligt.

Samt 3070 suprim x.

Permalänk

när det tipsas om att 3060-ti och 3070 inkommit någonstans, går det att få mobilen att skrika på något vis??
oavsett antal kort blir det sålt allt från 20 sekunder-3minuter..börjar bli lite tröttsamt att stirra på mobil och skärm hela dagar och endå missa hela tiden

varför är det så mycket bajs kort hela tiden som t.ex 3060...vill man ha 3060ti-,3070 eller 3080 känns som vinna på lotto är lättare

Visa signatur

Fractal Design Define R5 (Titan) i7-6700K 4,6Ghz, 16GB, 500GB SSD, GTX980 Ti, ASUS ROG SWIFT PG278Q (IPS)
Fractal Design Define, 3600x, 32GB, 500GB m2, 2070super

Alienware R3 i7-7700HQ, 16GB, 512GB SSD m2, GTX 1060 6GB
Gpu låda 1080ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattt1985:

när det tipsas om att 3060-ti och 3070 inkommit någonstans, går det att få mobilen att skrika på något vis??
oavsett antal kort blir det sålt allt från 20 sekunder-3minuter..börjar bli lite tröttsamt att stirra på mobil och skärm hela dagar och endå missa hela tiden

varför är det så mycket bajs kort hela tiden som t.ex 3060...vill man ha 3060ti-,3070 eller 3080 känns som vinna på lotto är lättare

Kolla in tillägget Distill. När tipsen väl har postats på sweclockers så är det ofta redan försent.

Permalänk
Medlem

Varför har 3060 Ti bara 8 GB minne om det är en ny version av 3060 borde det väl också ha minst 12 GB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Varför har 3060 Ti bara 8 GB minne om det är en ny version av 3060 borde det väl också ha minst 12 GB?

Det är tvärtom, 3060 kom relativt långt efter 3060 Ti. 3060 har en annan minnesbuss så valet stod mellan 6GB och 12GB.
6GB ses generellt som för lite idag varav det blev det högre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Skiljer i minnesbuss bredd.
Så 3060 buss är bred för att addressera 6 eller 12 gig och de tyckte 6 var för lite...eller att det lät bättre i marknadsföringen.
3060TI hade om den inte körde 8 gig behövt köra 16 gig.
Minnen lägger på en kostnad så inte bara att slänga på utan konsekvens.
Nvidia vill inte heller ha en 970 situation igen heller

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på det där.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Sänktes precis till 7 990 kr, någon hann dock före mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rulle:

Sänktes precis till 7 990 kr, någon hann dock före mig

hade den i varukorgen och skulle swisha men ångrade mig, lät någon annan få den...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Yay! Fick precis mail från proshop: "Vi vill upplysa dig om, att din order 48914057 har packats den 05-05-2021 18:17:22 och kommer skickas från oss idag.". Orderstatus nu ändrat till "Skickat"

ASUS ROG Strix RTX 3070 OC

Permalänk
Avstängd

Ni som lyckas få kort från proshop måste ha en jäkla tur.
Jag lyckas få upp "köp" allt laddar supersegt och sedan får jag alltid "504 Gateway Timeout Error".
Och ändå sitter jag och trycker "update" konstant från 13.59. Har varit samma sak varje dag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag lyckas få upp "köp" allt laddar supersegt och sedan får jag alltid "504 Gateway Timeout Error".
Och ändå sitter jag och trycker "update" konstant från 13.59. Har varit samma sak varje dag för mig.

Ja så var det i förrgår när jag provade första gången.
Idag provade jag igen och då funkade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Mjo när flera tusen sitter och refresha vid 2 tiden är chansen ganska liten, men kul att se att några sweclockare fick tag på ett par kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Yay! Fick precis mail från proshop: "Vi vill upplysa dig om, att din order 48914057 har packats den 05-05-2021 18:17:22 och kommer skickas från oss idag.". Orderstatus nu ändrat till "Skickat"

ASUS ROG Strix RTX 3070 OC

Grattis När fick du din beställningsbekräftelse?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Grattis När fick du din beställningsbekräftelse?

14:07 Beställningsbekräftelse
18:17 Orderbekräftelse (köpbevis, kvitto och varan är packad och registrerad i post nords system / leveransbekräftelse kom i samma mail).

Permalänk
Medlem

Komplett suger

Beställde en MSI 3060 Ti Trio X i slutet av December hos Komplett för 5.390. Då visste jag inte hur omfattande problemen skulle bli, och förväntad leveranstid var då 6/1-2021. Sedan dess har Komplett uppdaterat min order med leveransdatum till 6/2, 3/3, 3/4, 3/5, och senast 3/6. Ibland har de uppdaterat datumet långt innan det gamla förväntad-datumet. En vecka efter sista uppdatering blev det 3/9. Det är ganska uppenbar att de inte har någon jävla aning när de kommer få in korten, och man kan lätt tro vid detta läge att även om de skulle få in några stycken att de _inte_ säljer till mig när de har massa andra ordrar som beställt samma kort för 6.999. Jag tycker vid detta läget att företagen generellt och Komplett specifikt mörkar läget med att _inte_ ger någon fingervisning för de som lagt order, vart de ligger turordningsmässigt i kösystemet. Om de publicerade den infon kunde man åtminstone känna lite hopp om man kunde se att man kom vidare i turordningen, och att ordrar uppfylldes gentemot andra som beställt. Att de inte gör detta kan innebär att de har anledning att gömma vad som händer bakom kulisserna. Och när jag ser i detta tråd hur olika företag då och då får in 30-serier korten, och att de säljs direkt, så undrar man om det inte var några beställningar redan på dessa, och om det fanns det, varför de ens publicerade på hemsidan att korten var till salu där man kunde lägga de i kundvagnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Beställde en MSI 3060 Ti Trio X i slutet av December hos Komplett för 5.390. Då visste jag inte hur omfattande problemen skulle bli, och förväntad leveranstid var då 6/1-2021. Sedan dess har Komplett uppdaterat min order med leveransdatum till 6/2, 3/3, 3/4, 3/5, och senast 3/6. Ibland har de uppdaterat datumet långt innan det gamla förväntad-datumet. En vecka efter sista uppdatering blev det 3/9. Det är ganska uppenbar att de inte har någon jävla aning när de kommer få in korten, och man kan lätt tro vid detta läge att även om de skulle få in några stycken att de _inte_ säljer till mig när de har massa andra ordrar som beställt samma kort för 6.999. Jag tycker vid detta läget att företagen generellt och Komplett specifikt mörkar läget med att _inte_ ger någon fingervisning för de som lagt order, vart de ligger turordningsmässigt i kösystemet. Om de publicerade den infon kunde man åtminstone känna lite hopp om man kunde se att man kom vidare i turordningen, och att ordrar uppfylldes gentemot andra som beställt. Att de inte gör detta kan innebär att de har anledning att gömma vad som händer bakom kulisserna. Och när jag ser i detta tråd hur olika företag då och då får in 30-serier korten, och att de säljs direkt, så undrar man om det inte var några beställningar redan på dessa, och om det fanns det, varför de ens publicerade på hemsidan att korten var till salu där man kunde lägga de i kundvagnen.

Varför...you know....frågar du inte?
Både inet och webbis uppdaterar kunder om man frågar i live chat eller mail.
Kanske inte super exakt men webbis sa att jag låg ish 70e när jag frågade sist och de då precis fått in 20 kort.
De har dock ingen aning när någon från andra sidan världen är klar och skickar kort, de sitter i båten och väntar som alla andra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Om du kollar på t.ex proshop (de har en jättebra sammanställning över inkommande kort och köer) så verkar de inte få in några leveranser av 3060 ti alls. Så just det kortet verkar vara den som produceras minst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Om du kollar på t.ex proshop (de har en jättebra sammanställning över inkommande kort och köer) så verkar de inte få in några leveranser av 3060 ti alls. Så just det kortet verkar vara den som produceras minst.

Spontant känns det som att nVidia slutat producera 3060Ti (som var lite för bra/nära 3070 till ett för lågt pris) och 3080 då de vill få folk att istället köpa kommande 3070Ti och 3080Ti. Dessa kan de ta högre MSRP på och således ta större del av kakan nu när priserna skenat. I dagsläget är det leverantörsledet som tjänar pengar på grafikkorten när de i butik ökat med 50-60% i pris sedan lanseringen. nVidia säljer väl fortfarande kretsar till samma pris (+/-) som vid lansering.
Men nu vill ju även de passa på att tjäna mer pengar, och vips! Så dimper snart Ti-korten ner.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

3060 ti är samma chip som 3070, så i praktiken så blir det bara 3060ti när dom inte klarar QA testerna för att bli 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Du förstår att Komplett mer än gärna hade skickat ditt kort till dig om de hade fått några va? Komplett tillsammans med all andra återförsäljare får så gott som noll 3060ti i månaden. Att leverantören har lovat återförsäljaren att de ska få kort som aldrig kommer kan ju knappast vara återförsäljarens fel.

Men för all del, om det känns bättre för dig att tro att allt är Kompletts fel, go ahead, du får varken fler eller färre grafikkort för det. Den enda som mår dåligt av din harm är du

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com