3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Beställde en MSI 3060 Ti Trio X i slutet av December hos Komplett för 5.390. Då visste jag inte hur omfattande problemen skulle bli, och förväntad leveranstid var då 6/1-2021. Sedan dess har Komplett uppdaterat min order med leveransdatum till 6/2, 3/3, 3/4, 3/5, och senast 3/6. Ibland har de uppdaterat datumet långt innan det gamla förväntad-datumet. En vecka efter sista uppdatering blev det 3/9. Det är ganska uppenbar att de inte har någon jävla aning när de kommer få in korten, och man kan lätt tro vid detta läge att även om de skulle få in några stycken att de _inte_ säljer till mig när de har massa andra ordrar som beställt samma kort för 6.999. Jag tycker vid detta läget att företagen generellt och Komplett specifikt mörkar läget med att _inte_ ger någon fingervisning för de som lagt order, vart de ligger turordningsmässigt i kösystemet. Om de publicerade den infon kunde man åtminstone känna lite hopp om man kunde se att man kom vidare i turordningen, och att ordrar uppfylldes gentemot andra som beställt. Att de inte gör detta kan innebär att de har anledning att gömma vad som händer bakom kulisserna. Och när jag ser i detta tråd hur olika företag då och då får in 30-serier korten, och att de säljs direkt, så undrar man om det inte var några beställningar redan på dessa, och om det fanns det, varför de ens publicerade på hemsidan att korten var till salu där man kunde lägga de i kundvagnen.

Du är medveten om att det finns folk som väntat sen releasen av 3000-serien på kort? Så slutet av december är ingenting.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

msi 3070 suprim x 10499kr 70 i lager 36 i lager slut
https://www.komplett.se/product/1174190/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

"Sorry, the product you tried to purchase is not available. If you wish to be notified when the product becomes available, go to the product page and click "MONITOR"." står det när jag försöker lägga till den i kundvagnen trots att jag är inloggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

"Sorry, the product you tried to purchase is not available. If you wish to be notified when the product becomes available, go to the product page and click "MONITOR"." står det när jag försöker lägga till den i kundvagnen trots att jag är inloggad

Trist.
Jag prövade inte att köpa för priset är lite för saftigt för mig.

Permalänk
Skrivet av krait78:

msi 3070 suprim x 10499kr 70 i lager 36 i lager slut
https://www.komplett.se/product/1174190/datorutrustning/dator...

Tog slut extremt snabbt, brukar ju iaf gå någon minut, var inne 12:36 -.-'

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Känns som att Komplett lägger upp korten av misstag. Igår la dom upp ZOTAC 3070 HOLO och på 30 sekunder så var 50 kort borta och när jag kollar i orderbekräftelsen så står det att kortet förväntas i lager den 12/5 trots att den fanns i lager vid ordertillfället. Undrar om inte korten ska komma in nästa vecka egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför...you know....frågar du inte?
Både inet och webbis uppdaterar kunder om man frågar i live chat eller mail.
Kanske inte super exakt men webbis sa att jag låg ish 70e när jag frågade sist och de då precis fått in 20 kort.
De har dock ingen aning när någon från andra sidan världen är klar och skickar kort, de sitter i båten och väntar som alla andra.

Helt klart har jag frågat. Har chattat flera gånger och ringt de några ggr de sista månaderna, och det är alltid samma svar från Kompletts kundtjänst: att de inte har tillgång till turordnings listan; att de inte vet mer än det datumet som publicerats på beställningen, och att även om jag har förslag om att de skulle kunna publicera turordningen på beställningarna, att de inte kan göra mer än att ställa frågan högre upp i organisationen, men att inte ens de kommer att få besked om det: Att turordningslistan ligger i ett system som ingen verkar ha tillgång till. Har varit väldigt vänlig med de när jag haft kontakt, och de verkat väldigt förstående... utan att någonting händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du är medveten om att det finns folk som väntat sen releasen av 3000-serien på kort? Så slutet av december är ingenting.

"Då visste jag inte hur omfattande problemet var". Nej, för när jag läste recensionerna på inet/webhallen så såg det ut som att folk fick leveranser även i december, och hade lagt in sina recensioner på websajten då.

Permalänk

Kul att titta på proshop 30-40 minuter innan korten släpps, priserna försvinner och några minuter senare justeras de. I måndags låg Inno3D iChill X3 3070 för 7990, 9990 igår och 10990 idag? Och Twin X2 kortet gick för 8990 igår och 9490 idag?
Kan iofs komma ihåg priserna lite fel, kan vara så att de i måndags justerades upp från 7990 som var en tidigare release till 9990 precis innan 14.00 också.

https://www.proshop.se/Grafikkort?f~grafikkort_videoudganggra...
Ett gäng 3070 som släpps på proshop om 15 minuter iaf. Såg nu att de precis tog bort de 9 ROG Strix korten som de hade i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

https://www.proshop.se/Grafikkort?f~grafikkort_videoudganggra...
Ett gäng 3070 som släpps på proshop om 15 minuter iaf. Såg nu att de precis tog bort de 9 ROG Strix korten som de hade i lager.

Satt där med F5 beredd, klockan med sekunder uppe på andra skrämen, började F5a 5sek innan och precis när den slog 14:00:00 så dök köpknappen upp, tryckte köp innan klockan hade slagit 14:00:01, sidan tuggade i 10sek medans den försökte läggas i varukorgen sen slussades jag dit där det stod att den inte längre var tillgänglig. Detta var 3070 vision med "8st i lager" Det är helt omöjligt att lyckas på proshop

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du förstår att Komplett mer än gärna hade skickat ditt kort till dig om de hade fått några va? Komplett tillsammans med all andra återförsäljare får så gott som noll 3060ti i månaden. Att leverantören har lovat återförsäljaren att de ska få kort som aldrig kommer kan ju knappast vara återförsäljarens fel.

Men för all del, om det känns bättre för dig att tro att allt är Kompletts fel, go ahead, du får varken fler eller färre grafikkort för det. Den enda som mår dåligt av din harm är du

Ja, jag förstår det, tack. Hur vet du att ingen får in 3060'arna? Finns den infon ute på nätet? Om det är "så gott som noll", innebär det att du vet att det kommer in 3060 ibland i begränsat antal? Det jag tycker du inte förstår är att det finns olika sätt att bemöta sin kundbas och att vara uppriktig med informationen ang. leveranser, och att Komplett inte lyckas med det. Att du tror det handlar om att jag tycker det är Kompletts fel att ingen får sitt gfx kort visar att du inte förstått mitt inlägg. Nej jag är absolut inte ensam om att ha väntat så länge, men menar du att man inte ska ställa någon krav alls när inget verkar hända? Det är väl tillräckligt med tid för att kunna anpassa systemen så kunderna får mer info om produkterna turordningen och leveranser, och det verkar som båda Inet och Webhallen och tydligen Proshop har anpassat sina system under den tiden.

Permalänk
Medlem

Fick just bekräftelse på att det MSI Gaming X trio 3070 jag beställde igår skickas idag från Proshop.
Svider en del att det förra 3070 kortet jag köpte ifjol kostade 6300:-

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Undrar vad som är bäst sätt att få tag på grafikkort på proshop. Hur ska man trycka/refresha sidan/köp knappen?
tacksam för svar

Permalänk

Äntligen ett 3060!

Häromdagen slösurfade jag på Netonnet. Plötsligt upptäcker jag att de har 60 st MSI 3060 Trio på lager. När jag lade det i varukorgen fanns 55 kvar. Men så kom svarsmailet att det var slut på lager med oviss leveranstid.
OK, jag lade då en order på Inet på ett Asus 2060, för ett kort måste jag ha i bygget. Och jag avbeställde på Netonnet.

Så kl 10 idag hör Marielle på Netonnet-supporten av sig och frågar om jag verkligen vill avbeställa, de hade just fått in en ny omgång MSI 3060. Jag svarade snabbt att jag ville ha kortet, så nu är det på väg, framme i morgon. Jag avbeställde på Inet, de har en massa 2060 nu.

Jag skickar en tacksam kram till Marielle på Netonnet, att hon inte bara avbokade, utan att tog sig tid att kolla hur jag ville ha det <3. Det är precis så man får lojala kunder.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Varför är Komplett så mycket dyrare än Webhallen? Komplett äger ju Webhallen. Visst, de har separata lager, men det skiljer sig ganska mycket i pris på grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Helt klart har jag frågat. Har chattat flera gånger och ringt de några ggr de sista månaderna, och det är alltid samma svar från Kompletts kundtjänst: att de inte har tillgång till turordnings listan; att de inte vet mer än det datumet som publicerats på beställningen, och att även om jag har förslag om att de skulle kunna publicera turordningen på beställningarna, att de inte kan göra mer än att ställa frågan högre upp i organisationen, men att inte ens de kommer att få besked om det: Att turordningslistan ligger i ett system som ingen verkar ha tillgång till. Har varit väldigt vänlig med de när jag haft kontakt, och de verkat väldigt förstående... utan att någonting händer.

Jag förstår inte vad du inte fattar med att Komplett omöjligt kan vara mer transparenta mot sina kunder än att berätta för er varje gång Leverantören skjuter fram estimerad leverans. Måste också älska att det var att få gnälla på Komplett som fick dig att skaffa ett konto här på SweC <3

Om du vill bilda dig en uppfattning om hur mycket kort som inkommer av olika modeller kan du kolla Proshops uppdateringar här: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview jag har inte sett ett enda 3060ti på säkert två månader där.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Blev glad lite för tidigt

Såg att denna fanns på fyndvara i webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/330282-Gigabyte-GeForce-...

Först så stod det att varan inte finns i vårtsortiment när jag kikade på den första gången. Gick in på samma sida igen efter ca 5 minuter och då vart det tillgängligt och jag kunde beställa den.

Fick orderbekräftelse på beställningen samt mail från webhallen "Tack för din beställning"

Tänkte att detta är too good to be true, så jag slår en pling till Webhallen och frågar de om jag lyckades få beställningen, men de svarar med "Nej du kommer inte få den, det var någon annan som var före dig så den kommer att avbeställas"

Back to searching i guess xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RAC_Viking:

Häromdagen slösurfade jag på Netonnet. Plötsligt upptäcker jag att de har 60 st MSI 3060 Trio på lager. När jag lade det i varukorgen fanns 55 kvar. Men så kom svarsmailet att det var slut på lager med oviss leveranstid.
OK, jag lade då en order på Inet på ett Asus 2060, för ett kort måste jag ha i bygget. Och jag avbeställde på Netonnet.

Så kl 10 idag hör Marielle på Netonnet-supporten av sig och frågar om jag verkligen vill avbeställa, de hade just fått in en ny omgång MSI 3060. Jag svarade snabbt att jag ville ha kortet, så nu är det på väg, framme i morgon. Jag avbeställde på Inet, de har en massa 2060 nu.

Jag skickar en tacksam kram till Marielle på Netonnet, att hon inte bara avbokade, utan att tog sig tid att kolla hur jag ville ha det <3. Det är precis så man får lojala kunder.

F*n vad glad man blir. Själv sitter jag på tuben , överlycklig med ett 3070 i famnen som faktiskt går in i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Varför är Komplett så mycket dyrare än Webhallen? Komplett äger ju Webhallen. Visst, de har separata lager, men det skiljer sig ganska mycket i pris på grafikkorten.

Jämför korten när de finns i lager, då kommer det säkert inte skilja så mycket

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jämför korten när de finns i lager, då kommer det säkert inte skilja så mycket

Det har jag gjort, släpptes 3060 rog strix idag på Komplett för 6899 kr, på Webhallen kostade de 6090 kr.
Även msi trio 3060 släpptes idag på Komplett för 6799, pris på Webhallen 5990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Det har jag gjort, släpptes 3060 rog strix idag på Komplett för 6899 kr, på Webhallen kostade de 6090 kr.
Även msi trio 3060 släpptes idag på Komplett för 6799, pris på Webhallen 5990 kr.

När såldes dem för de priserna på webhallen senast?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

När såldes dem för de priserna på webhallen senast?

1-2 veckor sen max

Permalänk

Varit i kontakt med kundsupporten på NoN angående Gigabyte 3070 vision OC som kom ut för beställning i tisdags runt 21.30, fick orderbekräftelse på mailen 21.38.

Kundsupporten kan tydligen inte ens se om de fick in någon leverans av kort öht, inte svara på frågor om de eventuellt har paketerat något kort för leverans till kunder som eventuellt slutförde sin beställning framför oss. Kunde i princip enbart se orderstatusen för min specifika order. Personen verkade rätt så frustrerad över deras situation på kundsupporten för övrigt, verkar som majoriteten av alla förfrågningar till kundsupporten för tillfället gäller just grafikkort.

Någon måste ju sitta på informationen? Att ligga ute med 9k ett tag fungerar ju men ovissheten att det kan ta allt från 1 vecka till många månader är frustrerande (säkerligen minst 3 månader).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag förstår inte vad du inte fattar med att Komplett omöjligt kan vara mer transparenta mot sina kunder än att berätta för er varje gång Leverantören skjuter fram estimerad leverans. Måste också älska att det var att få gnälla på Komplett som fick dig att skaffa ett konto här på SweC <3

Om du vill bilda dig en uppfattning om hur mycket kort som inkommer av olika modeller kan du kolla Proshops uppdateringar här: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview jag har inte sett ett enda 3060ti på säkert två månader där.

Och jag förstår inte vad du inte fattar om att literally 2 inlägg över ditt senaste så berättar RAC_Viking att han för bara några dagar sedan såg att NetonNet fick in 60 st. MSI 3060 Trio X korten, och att han köpte ett av de. Så du vet uppenbarligen inte så mycket om hur många kort de olika bolagen får in, men fortsätt du hålla koll på Proshop.

Och bara det faktum att NetonNet får in 60 kort, och att en kund lyckas köpa det direkt där och då, intygar att det inte fanns någon väntelista, annars hade han inte ens kunnat lägga den i varukorgen, för man måste rimligtvis antar att folk som lagt beställningar får de först väl? Så om Proshop fick in någon 3060 varianter för kanske "två månader" sedan enligt dig, och om NetonNet fick in 60 st. häromdagen, hur kan det komma sig att Komplett inte lyckas uppfylla sina beställningar på fem månader? Visst, just de kanske inte fick in så många, men det är rimlig som kund att frågesätta det.

"Måste också älska att det var att få gnälla på Komplett som fick dig att skaffa ett konto här på SweC <3"
Ja, jag fattar att det är det som stör dig egentligen, eller hur? Och därför du valde att gå till attack bara för att jag hade en rimlig klagåmål och ville dela min negativa upplevelse av hur de hantera (eller inte hantera) situation, när jag inte känner att jag kommer någonstans med företaget. Till skillnad från Weballen som, enligt Infigo som svarade mitt inlägg, meddelar honom om att han ligger ~70 i turordningen, eller RAC_Viking via NetOnNet där marielle från kundtjänsten ringer upp honom för att hjälpa med beställningen. Det är så det ska fungera. Missförstå mig inte: de personalen som jobbar på Kompletts kundtjänst har varit vänliga, och det är inte de, utan företagets policy och hantering på detta, som stör. Men du kanske har ett särskilt intresse för Komplett och det är därför det stör dig så mycket? Vem vet!? Eller så gillar du inte gnäll helt enkelt Each to their own I suppose.

Permalänk
Medlem

Skriver du uppsatser om 3060ti eller 3060? För 3060ti är inte samma sak som ett 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Och jag förstår inte vad du inte fattar om att literally 2 inlägg över ditt senaste så berättar RAC_Viking att han för bara några dagar sedan såg att NetonNet fick in 60 st. MSI 3060 Trio X korten, och att han köpte ett av de. Så du vet uppenbarligen inte så mycket om hur många kort de olika bolagen får in, men fortsätt du hålla koll på Proshop.

Och bara det faktum att NetonNet får in 60 kort, och att en kund lyckas köpa det direkt där och då, intygar att det inte fanns någon väntelista, annars hade han inte ens kunnat lägga den i varukorgen, för man måste rimligtvis antar att folk som lagt beställningar får de först väl? Så om Proshop fick in någon 3060 varianter för kanske "två månader" sedan enligt dig, och om NetonNet fick in 60 st. häromdagen, hur kan det komma sig att Komplett inte lyckas uppfylla sina beställningar på fem månader? Visst, just de kanske inte fick in så många, men det är rimlig som kund att frågesätta det.

"Måste också älska att det var att få gnälla på Komplett som fick dig att skaffa ett konto här på SweC <3"
Ja, jag fattar att det är det som stör dig egentligen, eller hur? Och därför du valde att gå till attack bara för att jag hade en rimlig klagåmål och ville dela min negativa upplevelse av hur de hantera (eller inte hantera) situation, när jag inte känner att jag kommer någonstans med företaget. Till skillnad från Weballen som, enligt Infigo som svarade mitt inlägg, meddelar honom om att han ligger ~70 i turordningen, eller RAC_Viking via NetOnNet där marielle från kundtjänsten ringer upp honom för att hjälpa med beställningen. Det är så det ska fungera. Missförstå mig inte: de personalen som jobbar på Kompletts kundtjänst har varit vänliga, och det är inte de, utan företagets policy och hantering på detta, som stör. Men du kanske har ett särskilt intresse för Komplett och det är därför det stör dig så mycket? Vem vet!? Eller så gillar du inte gnäll helt enkelt Each to their own I suppose.

Pratade inte du om 3060ti? Kan ej jämföra de korten.. som folk har skrivit så är ett 3060ti typ ett 3070 som inte var tillräckligt starkt. I början av tillverkningen så är det vanligt att silikonet inte blir helt hundra och då kom de ut 3060 ti men nu när de har kört ett tag så blir silikonet tillräckligt bra för 3070.

Permalänk
Medlem

Dom gör nog allt de kan, DE VILL SÄLJA....... komplett är ju grymma att de ens börjar byta ut folks kort som inte kommer in.. 3060ti är de korten som synts minst av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

På riktigt nu, släpp sargen och kom in i matchen. Du har inte ens orkat klicka på länken jag skickade, då skulle du ha märkt att det kommer in helt vanliga 3060 men inte 3060ti. Jag orkar inte ens läsa mer än de två första raderna i dina meddelanden, men din allämäna vrede och en känsla av att allt är alla andras fel känner jag hela vägen hem till mig och jag önskar dig, På riktigt att du kan få en trevligare och mindre ilsken syn på världen, den kommer att äta upp dig inifrån.

SÅÅÅÅ tillbaka till topic nu

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ju förstå @finite9 frustration, men det är tillverkarnas marknad nu. Alla försöker producera så mycket kort som möjligt. De allra flesta har ju slutat med förbokningar då priserna går upp hela tiden.

Permalänk
Medlem

Flertalet ÅF har 12/5 som leveransdatum på diverse kort. Vet inte om det är ett sammanträffande eller om det "smäller" på onsdag.