Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink har fått en halv miljon förbokningar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag tror tyvärr det kommer bli en rejäl flopp, såna här videos kommer bli allt mer vanliga framöver : https://www.youtube.com/watch?v=UqEwLle8xKU

Hur många gånger kommer man förnöjt sitta i en laddkö i 12-24h bara för man ville åka till fjällen en Påsk?

Det behövs "typ" 10x fler snabbladdare än vanliga pumpar för att serva samma mängd bilar i timmen. Hur avsäkrar man det? Vilka kablar/elnät fixar den strömmen?

Däremot de som bara kan ladda hemma eller på jobbet lär nog vara nöjda. De som har ett sånt strukturerat liv att de aldrig gör något oförutsett med bilen, t ex åker på en längre bilsemester.

Det jobbas med stora resurser och många olika lösningar för den biten. Stora frågan är om man ska tanka på mackar eller om det ska vara andra kreativa lösningar. Mycket el infrastruktur ska dras fram till vägarna oavsett, det är ingen hemlighet.

Edit: Så länge vi pratar personbilar så är det inga större problem. Det spås bli billigare än de nya höghastighetstågen t.ex.

Problemen dyker upp när man börjar prata om den tunga trafiken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De säger hela tiden att latensproblemet kommer lösas i framtiden. Men HUR? Låter mer som önskningar än en realistisk plan.

För att som det fungerar nu så kommunicerar din markstation med den satelit som är närmast, den sateliten kommunicerar i sin tur med en markstation som är ansluten med kabel till övriga internet. Framöver ska de låta sateliterna komunicera mellan varrandra och sedan till den markstation/klientmottagare som dataströmmen ska till. Skillnaden i latens kommer framförallt förbättras på lång avstånd som över atlanten etc. Detta då ljushastigheten i vakum är betydligt högre än ljusgastigheten i glasfiber. Signalen kommer färdas fortare mellan europa och nordamerika och då kan latensen kortas.
Starlink går helt enkelt kring de fysiska begränsningarna med glasfiber genom att använda rymdens vakum som transportmedium istället.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De säger hela tiden att latensproblemet kommer lösas i framtiden. Men HUR? Låter mer som önskningar än en realistisk plan.

tror knappast dom säger hur dom kommer lösa det då det lär vara en stor företagshemlighet. vore idiotiskt av dom som företag ge konkurrenter denna info 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De säger hela tiden att latensproblemet kommer lösas i framtiden. Men HUR? Låter mer som önskningar än en realistisk plan.

Just att "lösa latensproblemet" (i bestämd form) låter tveksamt om man bör prata om, det är ju ofrånkomligt att det tillkommer avstånd om man ska skicka datan upp/ned från satelliter osv och just det introducerar ju ett nytt latensproblem som man inte bara "löser". Däremot finns det ju optimeringar de kan göra som förbättrar latensen i andra avseenden.

Skrivet av hölmiz:

För att som det fungerar nu så kommunicerar din markstation med den satelit som är närmast, den sateliten kommunicerar i sin tur med en markstation som är ansluten med kabel till övriga internet. Framöver ska de låta sateliterna komunicera mellan varrandra och sedan till den markstation/klientmottagare som dataströmmen ska till. Skillnaden i latens kommer framförallt förbättras på lång avstånd som över atlanten etc. Detta då ljushastigheten i vakum är betydligt högre än ljusgastigheten i glasfiber. Signalen kommer färdas fortare mellan europa och nordamerika och då kan latensen kortas.
Starlink går helt enkelt kring de fysiska begränsningarna med glasfiber genom att använda rymdens vakum som transportmedium istället.

Som detta då t.ex.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Om vi räknar bort eventuell miljövinst är de väl skattesubventionerade bilar med sämre räckvidd, dyrare i inköp och tveksam långsiktig hållbarhet?

Ser absolut en vits med elbilen men det är lång väg kvar tills de ersätter vanliga bilar i många användningsområden. I norra Norrland är det inte ovanligt med Teslor, men det ställer ju helt andra krav på ägaren vad gäller körmönster och planering.

Om 10 år då verkstäder finns i stor utsträckning, laddstationer etc och bilarna blivit billigare. Då hoppas jag vi är där att det funkar lika bra.

Vilket som är det bra att såna som Musk finns. Även om de är halvmytomaner så driver dom utvecklingen framåt.

Oj, mycket FUD.

För mig är det bättre räckvidd med elbil till vardags och helg då jag aldrig behöver ta någon omväg till en mack. Pris är som med allt annat jag köper, tycker jag det är värt det och passar mig så köper jag.

Du kan nog omformulera stycke två och istället skriva att elbil passar flesta människor alldeles utmärkt rent tekniskt idag men självklart finns det specialfall där det idag inte fungerar och då oftast när bilar används inom tjänsten. Vad exakt är det som måste ändras med körmönster och planering i Norrland? Jag upplevade inte några hinder under min tid i Kiruna.

10år?! Jag har redan kört elbil i 5år och inte ens då var det ett problem. Och då har jag också gjort flera resor i Europa.

Istället för att sprida myter så kan man se till varje persons behov och möjligheter. Allt som oftast verkar det ändå vara priset som skaver i skon och man gärna drar med massa andra myter till att elbil är omöjligt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För att som det fungerar nu så kommunicerar din markstation med den satelit som är närmast, den sateliten kommunicerar i sin tur med en markstation som är ansluten med kabel till övriga internet. Framöver ska de låta sateliterna komunicera mellan varrandra och sedan till den markstation/klientmottagare som dataströmmen ska till. Skillnaden i latens kommer framförallt förbättras på lång avstånd som över atlanten etc. Detta då ljushastigheten i vakum är betydligt högre än ljusgastigheten i glasfiber. Signalen kommer färdas fortare mellan europa och nordamerika och då kan latensen kortas.
Starlink går helt enkelt kring de fysiska begränsningarna med glasfiber genom att använda rymdens vakum som transportmedium istället.

Plus att med start 2024 ska de placera satelliter på ca 340 km höjd istället för nuvarande runt 550km så teoretiskt skulle det kunna kapa latensen med ca 40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Om vi räknar bort eventuell miljövinst är de väl skattesubventionerade bilar med sämre räckvidd, dyrare i inköp och tveksam långsiktig hållbarhet?

Ser absolut en vits med elbilen men det är lång väg kvar tills de ersätter vanliga bilar i många användningsområden. I norra Norrland är det inte ovanligt med Teslor, men det ställer ju helt andra krav på ägaren vad gäller körmönster och planering.

Om 10 år då verkstäder finns i stor utsträckning, laddstationer etc och bilarna blivit billigare. Då hoppas jag vi är där att det funkar lika bra.

Du får gärna utveckla varför elbilar och specifikt Tesla skulle ha tveksam långsiktig hållbarhet. Om något så är den billigare att äga då man inte behöver göra service lika ofta och håller längre då det inte är lika många rörliga delar.

Jag tror laddstationer kommer dyka upp efter behov, ser oftare laddstationer som är tomma än fulla.

Permalänk
Medlem

Vare inte så att Musk köpte in sig som CEO av Tesla?
Lär finnas bättre resurser men det var denna jag såg.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Jag förstår mig inte på folk som hänger upp sig på vad han säger, titta på vad han gör istället. Mannen både revolutionerar och levererar inom dom branscher han fokuserat på.

Ungefär som media gjorde med Trump? Sket i vad han gjorde men hängde upp sig på vissa skitsaker han sa.
Idioti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Ungefär som media gjorde med Trump? Sket i vad han gjorde men hängde upp sig på vissa skitsaker han sa.
Idioti.

Det var ju Trumps egna sätt att flytta fokus bort från sina stora mängder skandaler.
Media byggd f.ö. upp honom, han fick massa gratis PR bara för att han tjänade dem grova pengar, det är ju också därför vi har t.ex fått se massa artiklar om Musks barn med det konstiga namnet istället för fokus på det mer vetenskapliga.
Allt är precis som det brukar vara, tidningar har inga anställda med vetenskapsbakgrund, men de köper garanterat in astrologi-nonsens eftersom folk gillar dynga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vare inte så att Musk köpte in sig som CEO av Tesla?
Lär finnas bättre resurser men det var denna jag såg.
https://www.youtube.com/watch?v=c-FGwDDc-s8

Nja. Han var en av Teslas största investerare när Tesla var inte mycket mer än en idé på papper. Så han trodde på idén och ville vara med, och var villig att riskera stora belopp. Men företaget bestod vid tillfället av typ 3 pers. Så han räknas som grundare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Svårt som alltid att ta den mesta av kritiken mot Elon Musk seriöst då han trots allt får mycket av det han pratar om också gjort. Den gnälliga skaran som inte tror på teknik, utveckling el och framtiden krymper för var dag. Elbilen har funnits länge, är nog mest bara de med sämst verklighetskoppling som gnäller om hur disel räddar världen och annat trams.
En av vår tids främsta pionjärer, ser inte speciellt många av kritikerna få något vettigt gjort. Dock är han inte felfri, men vilken människa är det?

Otroligt spännande att se vart vi är när vi når 2030. Hoppas vi får se fler pionjärer som får fart på utvecklingen.

hehe ja elbilen har funnits väldigt länge då den kom innan bensin och disel bilar

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För att som det fungerar nu så kommunicerar din markstation med den satelit som är närmast, den sateliten kommunicerar i sin tur med en markstation som är ansluten med kabel till övriga internet. Framöver ska de låta sateliterna komunicera mellan varrandra och sedan till den markstation/klientmottagare som dataströmmen ska till. Skillnaden i latens kommer framförallt förbättras på lång avstånd som över atlanten etc. Detta då ljushastigheten i vakum är betydligt högre än ljusgastigheten i glasfiber. Signalen kommer färdas fortare mellan europa och nordamerika och då kan latensen kortas.
Starlink går helt enkelt kring de fysiska begränsningarna med glasfiber genom att använda rymdens vakum som transportmedium istället.

Fast hur mycket längre blir avstånden genom att hoppa genom satelliter i omloppsbana då? Om det blir mer än 46% mer än på marken så har ju redan skillnaden i ljusets hastighet ätits upp bara av avståndsökningen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag menar att totalt cirka 40000 satelliter behövs för fullt utbyggt Starlink, inte 12000 som påstås i nyheten. 12000 verkar vara första milstolpen för nätet.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med den fruktansvärt dåliga infrastrukturen dom har i USA!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@gonace En hel del fel i dina referenser men gillar man att hata Elon så är det svårt att se dem.
Space shuttle human rated men inte falcon 9? måste vara CGI det vi sett senaste åren då.
Många shortsellers inklusive thunderf00t snackar massa dynga om Tesla och Elon för att få ner aktien
medans de löser ut kapital från annat håll så de får köpt mer TSLA men inte alla som hänger med i svängarna.

Trist att du inte hade med 420 i dina referenser... "i thought saudi oil prince would buy us out" typ i den stilen haha

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan ju vara för att det behövs innan oljan är slut så inte dagens samhälle kollapsar! tänk framåt.

Just det.. tänk framåt och avveckla kärnkraften för att importera el från kolkraftverk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Trist att du inte hade med 420 i dina referenser... "i thought saudi oil prince would buy us out" typ i den stilen haha

Haha, ja det hade varit spot on! 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Just det.. tänk framåt och avveckla kärnkraften för att importera el från kolkraftverk

eller så satsar vi ännu mera på grön el som vi kommer göra nu, är även mkt på gång inom miljövänlig el.
så tröttsamt med samma enkelspåriga argument, skippar alla alternativ som inte får din åsikt att se positiv ut.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan ju vara för att det behövs innan oljan är slut så inte dagens samhälle kollapsar! tänk framåt.

då får du nog vänta rätt länge.....
det bildas ny olja hela tiden och man hittar ny fält och sätt att utvinna olja på.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

eller så satsar vi ännu mera på grön el som vi kommer göra nu, är även mkt på gång inom miljövänlig el.
så tröttsamt med samma enkelspåriga argument, skippar alla alternativ som inte får din åsikt att se positiv ut.

du menar vindkraft? som inte går att återvinna så man gräver ner skiten i backen med den miljöförstörelsen det kommer innebära.
då har har vi ändå inte ens talat om dom fåglar, insekter som blir mos eller den psykiska påverkan det har på människor som bor i närheten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

då får du nog vänta rätt länge.....
det bildas ny olja hela tiden och man hittar ny fält och sätt att utvinna olja på.

bildas inte olja i tillräckligt snabb takt för att kunna fortsätta använda det, grön el kommer även att slå ut oljan prismässigt framåt i tiden så kommer ej va ekonomiskt hållbart ens.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du menar vindkraft? som inte går att återvinna så man gräver ner skiten i backen med den miljöförstörelsen det kommer innebära.
då har har vi ändå inte ens talat om dom fåglar, insekter som blir mos eller den psykiska påverkan det har på människor som bor i närheten.

vindkraft funkar på vissa ställen men ger på tok för lite el.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

bildas inte olja i tillräckligt snabb takt för att kunna fortsätta använda det, grön el kommer även att slå ut oljan prismässigt framåt i tiden så kommer ej va ekonomiskt hållbart ens.

det lär dröja jäkligt lång tid med tanke på att vi inte ens kan leverera tillräckligt med kraft idag,
fast det är klar, ett nytt rikstäckande elnät bygger man ju i nafs som klarar ladda alla nya fordon, eller?
hmm ska bli aningen kul att se hur man ska lösa el produktionen för att täcka detta när man väll byggt nätet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vindkraft funkar på vissa ställen men ger på tok för lite el.

så vilken "grön" el menar du?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

eller så satsar vi ännu mera på grön el som vi kommer göra nu, är även mkt på gång inom miljövänlig el.
så tröttsamt med samma enkelspåriga argument, skippar alla alternativ som inte får din åsikt att se positiv ut.

ok, ironi är inte din starka sida märker jag.
Säg mig, hur hjälper det att lilla sandlådan sverige stänger av allt så att vi ser artiklar där folk uppmanas att inte dammsuga för att spara ström, när kina bygger hur många kolkraftverk som helst?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det lär dröja jäkligt lång tid med tanke på att vi inte ens kan leverera tillräckligt med kraft idag,
fast det är klar, ett nytt rikstäckande elnät bygger man ju i nafs som klarar ladda alla nya fordon, eller?
hmm ska bli aningen kul att se hur man ska lösa el produktionen för att täcka detta när man väll byggt nätet.

Skrivet av aragon:

så vilken "grön" el menar du?

hehe ja detta lär ta väldigt lång tid, men får tänka på att oljan kommer vara kvar med oss länge till, bilar med förbrännings motorer kommer tillverkas tills minst år 2030 och sen så lever ju bilar länge så runt år 2100 kanske det nästan uteslutet rullar elbilar. då har man hunnit bygga ut elnäten tills dess skulle jag hoppas.

för grön el får man ta alla dagens tillgängliga som finns och ha dom så mycket det går och på rätt ställen men jag tycker ändå vi ska utöka kärnkraften och ta bort kolkraften helt för visst strålning är ett jobbigt problem men är något som iaf är hanterbart för mänskligheten, kolkraften som förstör våran atmosfär är en katastrof som inte är hanterbar för människan. sen när fusion är igång så kan man avveckla kärnkraften och minska vindkraft, vattenkraft.
nu år 2025 tas ju iter i drift med stora förhoppningar och säg att vi kan få igång kommersiell fusion runt år 2050 kanske? är enorma mål mänskligheten måste överkomma över bara några generationer nu om vi ska lyckas känns de som. tror vi kan lyckas iaf 🙂👍
In science we trust 😊

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenix:

ok, ironi är inte din starka sida märker jag.
Säg mig, hur hjälper det att lilla sandlådan sverige stänger av allt så att vi ser artiklar där folk uppmanas att inte dammsuga för att spara ström, när kina bygger hur många kolkraftverk som helst?

Ironi i text fungerar ju ofta inte så bra, så det har inte så mycket att göra med om det är en persons ”starka sida” eller ej. Det finns ingen mening att bli otrevliga mot varandra över ett enkelt missförstånd

Kuriosa: redan på 1800-talet föreslogs ett spegelvänt frågetecken som en indikation på ironi i text.

Med det sagt lämnar vi ämnet och återgår till starlink:)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

ok, ironi är inte din starka sida märker jag.
Säg mig, hur hjälper det att lilla sandlådan sverige stänger av allt så att vi ser artiklar där folk uppmanas att inte dammsuga för att spara ström, när kina bygger hur många kolkraftverk som helst?

så ditt argument är ju lite som ett barns då? "men dom gör ju det". har aldrig påstått att vi ska stänga av våra elektroniska prylar, tvärtom kommer det bli fler 🙂👍
men jag förstår att sverige är litet jämfört med andra länder men det betyder inte att det är mindre viktigt med att vi för utvecklingen åt rätt håll med elproduktion etc.

men back on track nu till starlink 👍🙂
och en vänskapskram åt fenix 🤗

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Thunderf00t är största trollet på Youtube.. Fin referens.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"