Delstaten New York vill förbjuda brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Som vanligt alltid USA som styr upp allt skit. Instämmer helt sjukt illa för miljön att bryta bitcoins med dator kraft. Borde bara vara olagligt att värma upp klotet med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Struntprat. Gaming har en rätt så liten klimatpåverkan. Från Sweclockers RTX 3060-recension framkommer att testsystemet vid spellast drar 245W från väggen. En Bitcoin-betalning kräver ca 910kWh. Det betyder att betalningen av en kopp kaffe med BTC motsvarar energibehovet för närmare 4000 timmar gaming.

Edit: Korrigerat timantalet. Tankefel kring kilowatt.

Nå, det betyder ju att en transaktion med Bitcoin måste betala dessa 910kWh och mer.
Men tittar man på:
https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fe...
Så ligger den nu runt 20 USD/transaktion. ( April 14 låg den på runt 30 USD/transaktion.)

Så antingen stämmer inte energiberäkningen eller så har majoriteten miners väldigt billig el. Med svenska elpriser så skulle en transaktion hamna över 1000SEK eller över 120 USD.

I vilket fall drar det massor med energi och är inget att överföra småsummor med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Folk är generellt sura för att dom inte kan köpa nya grafikkort för vettiga priser.

Jag har solceller på flera platser i landet som producerar mycket, mycket mer el än mina två 1080ti som minar dygnet runt och mitt 3080 som minar när jag inte spelar.

Min mining gör inte så att era nya 3090 kostar mer. Majoriteten av användarna på SweC som minar sitter inte med 40st 3000-seriekort så argumenten som används här är ganska irrelevanta.

Tvärtom så var det min mining under 2017 som gjorde att jag valde solpaneler på nya byggnader för att få ner kostnaden. Idag, när det bara är tre kort som minar, så bidrar dessa till förnyelsebar energi åt både mig själv, men framför allt er andra istället, eftersom jag själv inte kan göra av med närheten av del el som produceras av solcellerna.

Det är just de som köpt upp 40st 3000-seriekort som majoriteten är sura på, inte de här som fick tag på 1-2 kort som minea när de inte används till gaming eller annat. Jag tackar också för din investering av solpaneler. Tro det eller ej - men de gör större samhällsnytta (och mycket mindre "onödig skada") än mining någonsin kommer att kunna göra.

Argumentet är således relevant: den som lyckas köpa upp 40st grafikkort rakt av och sedan väljer att inte sälja vidare något utav dessa för att exakt ALLA skall användas till mining dygnet runt, ja då blir såklart folk sura. Dessutom tycker jag att mining är ett värdelöst sätt att bidra till samhället på men det är en annan diskussion till en annan gång.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag vill bara se till så jag förstår majoritetens logik här ordentligt.

Scenario 1:
Kalle spelar WoW, CS, Fortnite, Rocket League och ett AAA-spel under sin fritid. Detta förbrukar energi.
Slutsats: Moraliskt OK, inget fel med detta överhuvudtaget.

Scenario 2:
Kalle spelar WoW, CS, Fortnite, Rocket League och ett AAA-spel under sin fritid, och minear när datorn inte används. Detta drar något mer energi och Kalle tjänar en extra tusenlapp i månaden.
Slutsats: Moraliskt fel. Kalle är ett kapialistsvin som förstör miljön för egen vinning

Har jag förstått er rätt?

Men varför måste man alltid göra jämförelser vilken typ av miljöpåverkan som är OK eller inte?
Alla får väl ta sitt ansvar och se över hur man kan påverka, oavsett om det handlar om nöje eller kapitalism.
Finns mängder av miljöbegränsningar i våra konsumentprylar idag som påverkar upplevelsen negativt så varför kan inte kapitalisterna också dra sitt strå till stacken?
T.ex
-Strömbegränsningar i TV apparater gör att vi får mindre ljusstarka skärmar
-MIljömärkningen på kyl/frys gör att isoleringen är så tjock så det knappt får plats något längre
-Ecoprogrammen på disk/tvättmaskinen tar en halvdag att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nå, det betyder ju att en transaktion med Bitcoin måste betala dessa 910kWh och mer.
Men tittar man på:
https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fe...
Så ligger den nu runt 20 USD/transaktion. ( April 14 låg den på runt 30 USD/transaktion.)

Så antingen stämmer inte energiberäkningen eller så har majoriteten miners väldigt billig el. Med svenska elpriser så skulle en transaktion hamna över 1000SEK eller över 120 USD.

I vilket fall drar det massor med energi och är inget att överföra småsummor med.

Du glömmer brytningen av ny valuta. Miners får ju inte bara överföringsavgiften, utan även ny BTC. Den nya valutan är i dagens läge värd 6.25 BTC för ca 1800 transaktioner, eller 200 dollar per transaktion. Så bara en liten del av priset på el överförs till den som gör transaktionen.

Det är därifrån externaliteterna härstammar, och en av flera orsaker till varför det är ett korthus.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Det har ju uppenbarligen fungerat, från att alla jag kände fildelade så har jag numer ingen i min omgivning som fildelar.

Det beror ju snarare på att streamingtjänsterna har blivit vettiga, vilket mången pirat talade om från början, än att deras klappjakt på pirater burit någon nämnvärd frukt. När folk kan få ett fullgott utbud via netflix för en rimlig summa så är det meningslöst att fildela. Det var annorlunda under 00-talet när det var "tough shit" om du ville ha t.ex. serier från andra länder som inte var det fåtal som gick på kabeltv. Samma anledning till att fildelning av musik känns rätt meningslöst när du har spotify och youtube music tillgängligt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Väl sagt.

Varför?

Därför att det bevisligen är så att just Grafikkort eller annan modern hårdvara inte är en nödvändighet för att verifiera blockkedjan. Man behöver inte använda proof of work. Om det upplevda ädla målet nu är det viktiga så borde det ligga i anhängarnas intresse att de som inte är frälsta än inte får en negativ bild av hela företeelsen. För det är det som händer nu. Varje miner som köper ett grafikkort tänkt för spel nekar en gamer det kortet. Då är det omöjligt att ha en positiv eller ens neutral inställning till kryptovalutor och mining.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Därför att det bevisligen är så att just Grafikkort eller annan modern hårdvara inte är en nödvändighet för att verifiera blockkedjan. Man behöver inte använda proof of work. Om det upplevda ädla målet nu är det viktiga så borde det ligga i anhängarnas intresse att de som inte är frälsta än inte får en negativ bild av hela företeelsen. För det är det som händer nu. Varje miner som köper ett grafikkort tänkt för spel nekar en gamer det kortet. Då är det omöjligt att ha en positiv eller ens neutral inställning till kryptovalutor och mining.

Det är säkert så som du säger när det gäller blockkedjan, jag är inte helt insatt själv. Men varför skulle någon som gamear gå före någon som minear? Om någon minear på ett kort och har mer kul med pengarna han drar in än någon annan skulle få av att kunna spela på kortet så vore det väl nästan omoraliskt om kortet gick till gamern istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Det är säkert så som du säger när det gäller blockkedjan, jag är inte helt insatt själv. Men varför skulle någon som gamear gå före någon som minear? Om någon minear på ett kort och har mer kul med pengarna han drar in än någon annan skulle få av att kunna spela på kortet så vore det väl nästan omoraliskt om kortet gick till gamern istället?

När ett nytt GeForce släpps, hur många recensioner brukar det finnas med fokus på eller som ens nämner mining-prestanda? Och varför planerar Nvidia att begränsa Hashrate på sina framtida GeForce-kort? Varför gör de sig besväret att skapa en egen serie kort för mining om det är moraliskt skit sanna vad folk gör med sina kort de köpt? Nvidia hade ju sannolikt tjänat lika mycket om inte mer pengar oavsett.

Om dessa idéer om att GeForce är till för främst Gaming och kreatörer är helt fel, ja då har ju också nvidia helt fel som gör som de gör.

Vad det handlar om är när det är hög efterfrågan och kretsbrist dessutom, så är det klart att den tänkta målgruppen för grafikkort blir ursinniga när miners gör det värre. Dessutom är det för många så att ett kort som minats med inte hsr något värde på andrahandsmarknaden. Hur rött eller fel de har varierar såklart med hur väl kortet är skött, men det är den gängse uppfattningen.

Hade vi inte haft kretsbrist och kass tillgång så hade nog väldigt få brytt sig men nu känns det som om de som köper kort tänkta för spel och minar med dem strör salt i såret, och Nvidia verkar ju hålla med oss, så helt fel ute kan vi inte vara.

Självklart är allt ekonomiskt motiverat. Tittar man på AMD så resonerar de så att de behöver inte bry sig för de säljer ändå allt de tillverkar. Men glömmer man det här med kundvårf bara för att det för tillfället går bra, så brukar det straffa sig i längden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Jag försökte visa på hur ofantligt jävla korkat det är att vilja döda kryptovaluta ur miljösynpunkt.

Varför släcker vi lampan när vi går ut ur rummet?
Varför ska nya byggnader vara så resurssnåla att de använder DAGVATTEN för att spola toaletterna? Eller sensorer så vi inte ens behöver tänka på att släcka lampan?

Om samhället redan vrider och vänder på detta för att klara miljömål, är det då så ofantligt jävla korkat att utreda hur mining farms på 100-200 kW styck påverkar elnät och miljö? Eller för den delen, som posten du svarade på, utreda om det går att göra vettiga beräkningar för att hålla kryptovalutor vid liv?

Just den här artikeln handlade om New York och USAs rangliga elnät. Jag tänker att samhällsviktiga funktioner går före miners, både stora och små.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag läste ditt svar ett par gånger men kände inte riktigt att jag får svar på frågan, vad nVidia eller AMD tycker känns inte helt relevant. Jag förstår att det stör gamers att priserna går upp (Jag är en gamer själv och skulle naturligtvis vara gladare om priserna var lägre) men det gör ju inte att de har mer rätt till korten än vad miners har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag läste ditt svar ett par gånger men kände inte riktigt att jag får svar på frågan, vad nVidia eller AMD tycker känns inte helt relevant. Jag förstår att det stör gamers att priserna går upp (Jag är en gamer själv och skulle naturligtvis vara gladare om priserna var lägre) men det gör ju inte att de har mer rätt till korten än vad miners har?

Produkterna som sådana marknadsförs möt gamers och ibland kreatörer, recevxevter tittar på gaming-prestanda och ibland laster som är relevanta för kreatörer. Mining nämns aldrig, inte i marknadsföringen, inte i features, inte av recensenter Och Nvidia själva försöker göra korten oattraktiva för miners genom att gimpa Hashrate. För mig är det tydliga indikationer för vilka av miners eller gamers som har mest rätt till korten i tider av akut brist.

Om du vill mena att produkter inte har ett avsett syfte och de som tänkt använda produkten inte har företräde till den när det råder brist så tror jag inte vi kommer då mycket längre I diskussionen.

Men lek med tanken att det var så att GeForce var tänkt för mining, Nvidia släpper en ny serie med skyhög Hashrate och noll energiförbrukning. Men samtidigt har du en grupp hobbyister som köper drödvis med kort och staplar dem för att bygga torn med. Skulle då inte miners med rätta bli arga?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När ett nytt GeForce släpps, hur många recensioner brukar det finnas med fokus på eller som ens nämner mining-prestanda? Och varför planerar Nvidia att begränsa Hashrate på sina framtida GeForce-kort? Varför gör de sig besväret att skapa en egen serie kort för mining om det är moraliskt skit sanna vad folk gör med sina kort de köpt? Nvidia hade ju sannolikt tjänat lika mycket om inte mer pengar oavsett.

Om dessa idéer om att GeForce är till för främst Gaming och kreatörer är helt fel, ja då har ju också nvidia helt fel som gör som de gör.
<snip>

Tycker mig se att beg grafikkort har högt andrahandsvärde även om de har blivit minade med. Däremot lär ju korten avsedda för mining (utan grafikutgång) inte ha nåt vidare andrahandsvärde.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men lek med tanken att det var så att GeForce var tänkt för mining, Nvidia släpper en ny serie med skyhög Hashrate och noll energiförbrukning. Men samtidigt har du en grupp lobbyister som köper drödvis med kort och staplar dem för att bygga torn med. Skulle då inte miners med rätta bli arga?

Jag skulle förstå frustrationen men om lobbyisterna köper korten för att de genuint vill bygga torn med dem så tycker jag de har lika mycket rätt till korten som miners har.

Skrivet av Ozzed:

Produkterna som sådana marknadsförs möt gamers och ibland kreatörer, recevxevter tittar på gaming-prestanda och ibland laster som är relevanta för kreatörer. Mining nämns aldrig, inte i marknadsföringen, inte i features, inte av recensenter Och Nvidia själva försöker göra korten oattraktiva för miners genom att gimpa Hashrate. För mig är det tydliga indikationer för vilka av miners eller gamers som har mest rätt till korten i tider av akut brist.

Om du vill mena att produkter inte har ett avsett syfte och de som tänkt använda produkten inte har företräde till den när det råder brist så tror jag inte vi kommer då mycket längre I diskussionen.

Antar det. Trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

All "mining" av alla kryptovalutor behöver förbjudas globalt.
Alla kryptovalutor förenliga med "mining" behöver göras olagliga globalt.
Ju snabbare desto bättre.
Om man inte förstår varför eller inte vill förstå varför är man ärligt talat en idiot.
Jag hatar att låta som en följare av Greta här (jag är väldigt skeptiskt till att vad hon gör kommer göra nån skillnad), men all denna brytning och all energi den behöver ökar den globala energiåtgången.
Mer kol bränns (speciellt i Kina).
Mer naturgas bränns.
Kärnkraftverk går igenom sina bränslestavar snabbare.
Mer koldioxid släpps ut och mer avfall från kärnkraften skapas.
För vad? En virtuell valuta som inte existerar i verkligheten.
Med min dator hade jag förmodligen kunnat tjäna bra på att bryta dessa valutor just nu, men jag är inte en idiot.
Jag förstår vad all denna brytning innebär globalt i längden.

Permalänk
Medlem

Jag tror på blockchain, det är en viktig innovation men sättet bitcoin har applicerat det på är katastrof.
Det går nästan 1 miljon VISA transaktioner på en BTC transaktion sett till energiutnyttjande och det är f-n pinsamt.
Baserat på detta bidrar alla som bryter BTC till en sämre värld,det finns inget annat en egoism i brytandet oavsett vad du påstår.

Jag tror att det kan finnas en viktig demokratisk poäng i en helt fri valuta men BTC är inte denna valuta vilket har visats många gånger. Ni vet att den har ett bestämt antal BTC som snart tar slut och då finns det inga pengar i att bryta BTC längre vilket i sin tur betyder inga transaktioner då detta är inbyggd del av miningen.
Miners kommer inte fortsätta i BTC när adressrymden tar slut om inte belöningsstruktrten förändras rejält.

Allt jag ser tyder på att det kommer att införas en transaktionskostnad på BTC hyfsat snart.

Permalänk
Medlem

Cryptovaluta har helt klart en negativ miljöpåverkan i dagsläget.
Men det går också att bryta Crypto utan någon större miljöpåverkan,
Använder du elektricitet för att värma upp dit hus kan du likaväl bryta crypto samtidigt,
man kan också använda överskotts värme till växthus.

Sedan är smutsig elektricitet utdöende då det redan är billigare att tillverka el med solpaneler och vindkraft.
Finns så klart undantag där man redan har byggt kol kraftverk och har tillgång till billig arbetskraft.
men med tanken på den accelererade utvecklingen av solpaneler och miljö satsningar så kommer det inte dröja länge innan kol kraftverk är ett minne blott.

Jag tycker personligen att Crypto mining ska regleras så att ställen där det är smutsig EL / Brist på EL inte kan mina Crypto,
under det perioder på året då det inte är hållbart.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Cryptovaluta har helt klart en negativ miljöpåverkan i dagsläget.
Men det går också att bryta Crypto utan någon större miljöpåverkan,
Använder du elektricitet för att värma upp dit hus kan du likaväl bryta crypto samtidigt,
man kan också använda överskotts värme till växthus.

Sedan är smutsig elektricitet utdöende då det redan är billigare att tillverka el med solpaneler och vindkraft.
Finns så klart undantag där man redan har byggt kol kraftverk och har tillgång till billig arbetskraft.
men med tanken på den accelererade utvecklingen av solpaneler och miljö satsningar så kommer det inte dröja länge innan kol kraftverk är ett minne blott.

Jag tycker personligen att Crypto mining ska regleras så att ställen där det är smutsig EL / Brist på EL inte kan mina Crypto,
under det perioder på året då det inte är hållbart.

All el är smutsig, solceller blir inte mer miljövänliga av att de tillverkar ren el när de väl sitter på taket i Sverige när de har en initial kostnad i bagaget av smutsig el från tillverkningen i asien.

Tror inte det så många som har sin uppvärmning via direktverkande el och ännu färre som ersätter sina elektriska radiatorer och ställer miningriggar under fönstren.

Problemet med kryptovalutor är att så fort nån valuta inte längre är "lönsam" så växlar man över till en annan som är precis lika onödig som den förra.
Det är ett korthus skapat av kortsiktig girighet och att lastbalansera med kryptobrytning är ungefär lika logiskt som att ställa ut ett gäng elradiatorer på gården för att sedan slå på och av dem när elpriset minskar och ökar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

I sann demokratisk anda så kan jag ju inte hindra någon från att minea, det är deras rättighet att göra vad de vill med sin elektricitet och köpa vad de vill för deras pengar. Men de skall ju samtidigt veta om att de är totalt värdelösa vattensäckar, utan värde, som borde användas för plågsamma experiment

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Det har ju uppenbarligen fungerat, från att alla jag kände fildelade så har jag numer ingen i min omgivning som fildelar.

Netflix och Spotify tog en del av kakan när dom kom.
Under mina tio år under piratflagg så har jag aldrig märkt någon markant skillnad.

Men visst dom mest okunniga försvinner nog, dok så lär det resultera i att det blir färre men större miners.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag skulle förstå frustrationen men om lobbyisterna köper korten för att de genuint vill bygga torn med dem så tycker jag de har lika mycket rätt till korten som miners har.

Antar det. Trevlig fredag!

Tack detsamma Hobbyister ska det förresten vara. Om lobbyister hade gjort det så får det ju en helt annan innebörd blir väl så när mobilen gör som den vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tycker mig se att beg grafikkort har högt andrahandsvärde även om de har blivit minade med. Däremot lär ju korten avsedda för mining (utan grafikutgång) inte ha nåt vidare andrahandsvärde.

Jag vet inte det jag.. Du har säkert också sett att en del är väldigt noga med att påpeka att deras kort inte använts för mining. Det finns en bild av att om kortet suttit i en miningrigg något år och körts dygnet runt så är fläkten i princip slut, och andra komponenter som kondensatorer och sådant är slitna. Sedan finns det såklart de som inte bryr sig och i dessa tider tror jag många skulle köpa även om kortet använts för mining. Just på grund av bristen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jo men det är bara teori. I verkligheten så kan man inte göra en enda VISA transaktion med sitt grafikkort så det är 100% slöseri.
Med bitcoin så kan du göra transaktioner.

Att ens jämföra på det viset är löjligt då alternativet(Gaming) ni säger är bättre inte ens fungerar i verkligheten för det ändamål ni påstår är mer energieffektivt.

Bryter man bitcoin med gpus? Trodde den tiden var förbi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candybag:

Om samhället redan vrider och vänder på detta för att klara miljömål, är det då så ofantligt jävla korkat att utreda hur mining farms på 100-200 kW styck påverkar elnät och miljö?

Ja.

Kapacitet byggs ut på alla plan och är bara begränsad av tillgång. Enligt ovanstående hjärndöda logik så kan vi lika gärna olagligförklara all näringsverksamhet som inte kan rättfärdiga den "miljöförstöring" det resulterar i (tex alla datorspelsutvecklare).
Hejsan hoppsan vad hände med alla våra kärnkraftsreaktorer som släppte ut NOLL koldioxid?

För att inte nämna att proof-of-stake blockkedjor stävjar de problem du poängterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Jag tror att det kan finnas en viktig demokratisk poäng i en helt fri valuta men BTC är inte denna valuta vilket har visats många gånger. Ni vet att den har ett bestämt antal BTC som snart tar slut och då finns det inga pengar i att bryta BTC längre vilket i sin tur betyder inga transaktioner då detta är inbyggd del av miningen.

Bitcoin har mineats i över tio år, utfärdandet av nya BTC kommer sluta runt 2140 så snart skulle jag inte kalla det. Och mining kommer inte upphöra då heller.

Skrivet av Salcin74:

Miners kommer inte fortsätta i BTC när adressrymden tar slut om inte belöningsstruktrten förändras rejält.

Allt jag ser tyder på att det kommer att införas en transaktionskostnad på BTC hyfsat snart.

Bitcoin har redan transaktionsavgifter och det har inget med addressrymden att göra. Vill du lära dig hur Bitcoin verkligen fungerar så kan jag tipsa om lite resurser, det kanske breddar din kunskap lite längre än ”Visa är 100000x så effektivt” och ser att en sådan jämförelse bara är missvisande.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Netflix och Spotify tog en del av kakan när dom kom.
Under mina tio år under piratflagg så har jag aldrig märkt någon markant skillnad.

Men visst dom mest okunniga försvinner nog, dok så lär det resultera i att det blir färre men större miners.

Kombinera det med tätare elavläsning (15 minuters intervall i Sverige t.ex.) och lite AI på det så kommer man lätt identifiera var ”affärsverksamhet” som inte är registrerad som affärsverksamhet pågår... så visst går det om man vill få stopp på det. Så den som lever får se.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Ja.

Kapacitet byggs ut på alla plan och är bara begränsad av tillgång. Enligt ovanstående hjärndöda logik så kan vi lika gärna olagligförklara all näringsverksamhet som inte kan rättfärdiga den "miljöförstöring" det resulterar i (tex alla datorspelsutvecklare).
Hejsan hoppsan vad hände med alla våra kärnkraftsreaktorer som släppte ut NOLL koldioxid?

För att inte nämna att proof-of-stake blockkedjor stävjar de problem du poängterar.

Det är inte samma. En datorspelutvecklare skapar arbetstillfällen och en distribution av resurser på ett sätt som Bitcoins inte gör. Den ena producerar en de facto produkt medan den andra tillverkar en spekulativ tillgång vars energikonsumtion går åt i ett masturbatoriskt system med inbyggd ineffektivitet. Om 80-talets ironiska luftgitarrer hade en produktion bakom sig vars energiåtgång motsvarande ett mindre industrialiserat land kan du vara säker på att miljöaspekten även där kritiserats häftigt.

Ett av problemen är alltså energiåtgången kontra nyttan.

Vad hände med kärnkraftsreaktorerna? De blev gamla, opinionen för utbyggnad saknas tillsammans med den politiska viljan, långtidsförvaret av utarmat bränsle har fortfarande inte lösts på ett vettigt sätt. Det lär förbli svårt att få opinion för en energiform som associeras med postapokalyptiska scener oavsett hur energieffektiva och säkra de är generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

All el är smutsig, solceller blir inte mer miljövänliga av att de tillverkar ren el när de väl sitter på taket i Sverige när de har en initial kostnad i bagaget av smutsig el från tillverkningen i asien.

Tror inte det så många som har sin uppvärmning via direktverkande el och ännu färre som ersätter sina elektriska radiatorer och ställer miningriggar under fönstren.

Problemet med kryptovalutor är att så fort nån valuta inte längre är "lönsam" så växlar man över till en annan som är precis lika onödig som den förra.
Det är ett korthus skapat av kortsiktig girighet och att lastbalansera med kryptobrytning är ungefär lika logiskt som att ställa ut ett gäng elradiatorer på gården för att sedan slå på och av dem när elpriset minskar och ökar.

alla elbilar använder el som värme, nu kommer nya tesla med 10 teraflops beräknings kapacitet så helt möjligt att tillverka crypto utan någon onödig EL. Du kanske är nöjd med hur värden fungerar men det är inte jag, tror elon musk har en mycket bättre vison om våran framtid.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Ja.

Kapacitet byggs ut på alla plan och är bara begränsad av tillgång. Enligt ovanstående hjärndöda logik så kan vi lika gärna olagligförklara all näringsverksamhet som inte kan rättfärdiga den "miljöförstöring" det resulterar i (tex alla datorspelsutvecklare).
Hejsan hoppsan vad hände med alla våra kärnkraftsreaktorer som släppte ut NOLL koldioxid?

För att inte nämna att proof-of-stake blockkedjor stävjar de problem du poängterar.

Då kunde du väl från början svarat och utvecklat varför PoS är en lösning istället för att raljera om att dra ut pluggen för Pornhub? En liknelse som för övrigt var hjärndöd eftersom streamingtjänster på ett eller annat sätt, trots att de förbrukar energi, faktiskt BIDRAR till samhället.

Är du en kryptovisionär som faktiskt ser en global nytta med kryptovaluta, äger du en 200 kW anläggning, eller är du en privat miner som gör det för pengar? Jag gissar på det sistnämnda. Du kanske är alla tre alternativen, men handen på hjärtat så gör du det mest för egen vinning. Hade du inte fått betalt hade du inte pysslat med det, och inte många andra heller.

Dina egna intressen och ditt välmående går före alla andras. Jag kan förstå att du lackar när folk försöker dra undan de extra 100-lapparna du tjänar varje månad på mining, men det struntar jag fullständigt i och det är inte det diskussionen handlar om. Det här handlade dessutom om USA och specifikt New York.

Du skriver att "Kapacitet byggs ut på alla plan och är bara begränsad av tillgång." Vad menar du? Händer detta i USA? Har USA ett överflöd av energi, men kapaciteten saknas och därför bör mining farms i NY inte utredas?

Sen att vi borde dra ut pluggen för alla företag, där har du mer rätt än vad du tror. Det ekonomiska systemet vi har idag bygger på konstant tillväxt vilket inte är rimligt på den ändliga planet vi lever på. Vi kanske har det bra i en eller två generationer till, men sedan måste alla börja dra åt samma håll. Och det kommer troligtvis inte hända utan hjälp av krig, misär, diktatur/teknokrati, etc. Vad säger du om detta?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candybag:

Då kunde du väl från början svarat och utvecklat varför PoS är en lösning istället för att raljera om att dra ut pluggen för Pornhub? En liknelse som för övrigt var hjärndöd eftersom streamingtjänster på ett eller annat sätt, trots att de förbrukar energi, faktiskt BIDRAR till samhället.

Jag är inte emot streamingtjänster oavsett innehåll. Har aldrig varit.

Skrivet av Mr.Borka:

Det är inte samma. En datorspelutvecklare skapar arbetstillfällen och en distribution av resurser på ett sätt som Bitcoins inte gör.

När du påstår att finansmarknader inte generar någon nytta för samhället utan bara agerar som en parasit på arbetarnas slit, inser du vilka människor vars tankar nu ekar ur din mun?

För övrigt bör alla datorspelsutvecklare skickas till arbetsläger så de kan utföra arbete som är av genuint värde. Har ej lanserats något på över ett decennium nu som ens duger att pirata.

Skrivet av Mr.Borka:

långtidsförvaret av utarmat bränsle har fortfarande inte lösts på ett vettigt sätt.

Var får du ens din information från? Du har uppenbarligen noll insikt alls i relevant forskning och ingenjörsvetenskap, din kommentar tillför ingenting annat än att sprida desinformation.