Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? 12 veckor?

Så är det med AZ, 9 till 12 veckor efter första dosen tar man andra. Fick min första 19/4 och får min andra 21/6.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen vaccinförnekare utan jag kommer ta det förr eller senare = senare.

Covid i min åldergrupp är inget att oroa sig för och när alla andra vaccinerar sig ändå så kan jag gott ta det senare.

Kommer inte heller vaccinera mina barn inom det närmsta utan det får dom när vi vet alla biverkningar på sikt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag är ingen vaccinförnekare utan jag kommer ta det förr eller senare = senare.

Covid i min åldergrupp är inget att oroa sig för och när alla andra vaccinerar sig ändå så kan jag gott ta det senare.

Kommer inte heller vaccinera mina barn inom det närmsta utan det får dom när vi vet alla biverkningar på sikt.

På hur lång sikt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag är ingen vaccinförnekare utan jag kommer ta det förr eller senare = senare.

Covid i min åldergrupp är inget att oroa sig för och när alla andra vaccinerar sig ändå så kan jag gott ta det senare.

Kommer inte heller vaccinera mina barn inom det närmsta utan det får dom när vi vet alla biverkningar på sikt.

Generellt erbjuds inte barn vaccination mot covid-19 i nuläget. Barn har generellt en lägre risk än vuxna att drabbas av allvarlig covid-19, enligt den kunskap som finns hittills. Det finns inga definierade riskgrupper för svår covid-19 bland barn och unga. Med barn menas personer som är upp till och med 17 år.

Får jag fråga varför du väljer och vänta med vaccinet? Vad är det för kriterier som skall uppfyllas för att du vill ta det?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

D.v.s. du bevisade just att det var fler som dör i trafikolyckor inom det åldersspannet... så 37st på 12 månader, 34st hittills under hela pandemin, så säg 29st per 12 månaders period då varav en del (majoritet?) redan var svårt sjuka, där corona var sista droppen. Nu är alla avlidna personliga tragedier och vi ska självklart bekämpa covid.

Skall vi vara petnoga så är det ett större åldersspann i trafiken 25-44 år än covid som var 30-39 så man kan bara anta att inom åldersspannet 30-39 år så är antalet döda i trafiken betydligt färre... Dessutom på hela 2020 så var det "bara" 204 totalt inom alla åldersgrupper som dog i trafiken medans antalet döda i covid under samma tidsperiod är på ett ungefär 11300 personer... Så återigen dödligheten när det gäller covid är långt mycket större än vad alltför många vill göra gällande. Att ens påstå att trafiken skördar fler offer än covid är inte bara dumt utan även förbannat korkat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Va? 12 veckor?

Japp, 12 veckor. Jag är lika förvånad. Hade trott 2 veckor men när folk i vita rockar och med vassa föremål i handen säger något bestämt till mig så brukar jag hålla låg profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På hur lång sikt då?

Tänker mig 1år iaf efter min åldersgrupp har fått vaccin alt Valnevas om det visar bra resultat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Generellt erbjuds inte barn vaccination mot covid-19 i nuläget. Barn har generellt en lägre risk än vuxna att drabbas av allvarlig covid-19, enligt den kunskap som finns hittills. Det finns inga definierade riskgrupper för svår covid-19 bland barn och unga. Med barn menas personer som är upp till och med 17 år.

Får jag fråga varför du väljer och vänta med vaccinet? Vad är det för kriterier som skall uppfyllas för att du vill ta det?

Jag vill se biverkningar på min åldersgrupp 30-39 under ett längre tidsspann innan jag hoppar på.

Jag är automatiskt lite mer skeptisk mot ett snabbframtaget vaccin pga person i umgängeskrets som fick narkolepsi och sitt liv förstört.

Covid för mig personligen är minimal risk att det skulle gå illa så jag är inte oroad för det när det gäller mig.

Jätte bra att utsatta personer vaccinerar sig det säger jag inget om men jag personligen väljer att avvakta lite.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag räknade lite nu och ser att det tidigaste jag kan ta en första spruta är vecka 29, för att den tvingande/tvingade tiden för dos två inte ska infalla under mina semesterveckor. Så vecka 29 och 30 funkar, och därefter är det först vecka 34 som är möjligt igen.

Nu tror jag inte att det kommer att ha påbörjats nån vaccinering av 40-åringar i VGR så tidigt som i juli, men om det mot förmodan skulle vara så, så...

VGR kör ju igång fas 4 med folk födda tidigare än -71 idag så du får passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nä, precis. Jag håller med dig.

Det är svårt att få med alla parametrar i alla siffror när man skriver på forum. Självklart ska vältränade personer inte räknas med i samma kategori. Men jag tror(?) inte folkhälsomyndigheten går på enbart BMI heller utan när någon dör i Covid så antar jag(?) att sjukhuset har något typ av system för att inte klassa en elitidrottare i samma kategori som en överviktig person.

Precis, när man rent allmänt benämner fetma och riskgrupp inom sjukvården är det specifikt bukfetma som är problemet, har man kraftig bukfetma så innebär det då att man har ett högre tryck på diafragman som är den viktigaste muskeln när det gäller andning framförallt men även när man skiter och kissar.

Har man kraftig bukfetma så kan inte diafragman röra sig fullt ut och man då redan från början innan covid infektionen redan en dålig lungkapacitet vilken blir ännu sämre när man har blivit infekterad, det är därför dom flesta som har fetma och blir inlagda för covid är tvungna att få någon typ av andningshjälp med syrgas som bas.

Har man inte fetma är chansen mycket större att man klarar sig utan ytterligare andningshjälp.

Permalänk
Medlem

Läste just att vi har ca 16000 med långtidscovid i landet. Det vill säga biverkningarna från Covid19 släpper inte. Det kan då jämföras med ca 500 som fått biverkningar mot vaccinet.
Ingen vet hur länge dessa biverkningar från Covid19 kommer sitta i...det kan vara kroniskt, det vill säga resten av livet i värsta fall.
Nä, för mig finns det ingen tvekan, av pest eller colera väljer jag det alternativet som ger mig minst risk att drabbas av problem. Vaccinet alla dar i veckan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag vill se biverkningar på min åldersgrupp 30-39 under ett längre tidsspann innan jag hoppar på.

Jag är automatiskt lite mer skeptisk mot ett snabbframtaget vaccin pga person i umgängeskrets som fick narkolepsi och sitt liv förstört.

Covid för mig personligen är minimal risk att det skulle gå illa så jag är inte oroad för det när det gäller mig.

Jätte bra att utsatta personer vaccinerar sig det säger jag inget om men jag personligen väljer att avvakta lite.

Varför tror du att det bara handlar om dig när det gäller vaccinet, det är väl lite väl egoistiskt... Den stora fördelen är ju att vaccinerade personer sprider mindre smitta än ovaccinerade så alla i omgivningen drar fördelar av att så många som möjligt vaccinerar sig. Men tyvärr verkar det som om dom flesta som väljer att inte ta något vaccin enbart sätter sig själva i främsta rummet utan att ens skänka en tanke på dom som finns runtomkring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag räknade lite nu och ser att det tidigaste jag kan ta en första spruta är vecka 29, för att den tvingande/tvingade tiden för dos två inte ska infalla under mina semesterveckor. Så vecka 29 och 30 funkar, och därefter är det först vecka 34 som är möjligt igen.

Nu tror jag inte att det kommer att ha påbörjats nån vaccinering av 40-åringar i VGR så tidigt som i juli, men om det mot förmodan skulle vara så, så...

De har nu släppt in 50 åringar i Stockholm så de kan boka tider så det börjar bli fart på systemet nu. Jag är 47 och räknar med att få min första spruta nu i slutet av maj eller början av juni men inte hört något än.
Här i Västerås har de sex veckor mellan första och andra sprutan när de kör Pfizer så det skulle betyda att man får nästa spruta i början eller mitten av augusti. Hoppas på början då jag har sen semester.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför tror du att det bara handlar om dig när det gäller vaccinet, det är väl lite väl egoistiskt... Den stora fördelen är ju att vaccinerade personer sprider mindre smitta än ovaccinerade så alla i omgivningen drar fördelar av att så många som möjligt vaccinerar sig. Men tyvärr verkar det som om dom flesta som väljer att inte ta något vaccin enbart sätter sig själva i främsta rummet utan att ens skänka en tanke på dom som finns runtomkring.

Så är det, Jag skiter faktiskt i er andra om jag ska vara helt ärlig .Jag sätter mig själv och min familj först alla andra kan jag inte bry mig mindre om tyvärr.

Vi kör hälsosam kost, träning och rörelse minst 5 dagar i veckan osv. Jag personligen har inte varit sjuk på flera år, Knappt barnen heller, Minsta grabben åker på något då och då men stora tjejen har nog inte varit hemma från skolan någon gång pga sjukdom.

Säger inte emot dig att det är positivt att vaccinera sig men jag som har 100% hälsa känner inget behov av att ta ett vaccin just nu. Riskgrupper/äldre/oroliga personer ska självklart vaccinera sig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Jag vill se biverkningar på min åldersgrupp 30-39 under ett längre tidsspann innan jag hoppar på.

Jag är automatiskt lite mer skeptisk mot ett snabbframtaget vaccin pga person i umgängeskrets som fick narkolepsi och sitt liv förstört.

Covid för mig personligen är minimal risk att det skulle gå illa så jag är inte oroad för det när det gäller mig.

Jätte bra att utsatta personer vaccinerar sig det säger jag inget om men jag personligen väljer att avvakta lite.

Jag är lite extra positiv till mRNA-vaccinen för att de med sin genteknik är så exakta och rena. Traditionella vaccin med inaktiverade virus/bakterier har ju sett i princip likadan ut i 100 år och är en i slutändan rätt primitiv och slabbig produkt. När det gäller svininfluensan så var det ett av vaccinen som hade något extra i sig, av någon anledning, som då i vissa fall kunde ge narkolepsi. De nya mRNA-vaccinen skall rimligen ha en mycket mindre risk för sådant. Rimligen.

När du har sett narkolepsi på när håll så förstår jag ändå om du är extra försiktig.

Edit:
Om du är rädd för biverkningar skall du definitivt välja mRNA för Valneva. Renare och mycket större erfarenhet. Valneva är ett traditionellt vaccin som har fördelen att det kan visa sig vara effektiva mot olika varianter av viruset men är knappast optimalt för att undvika biverkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De har nu släppt in 50 åringar i Stockholm så de kan boka tider så det börjar bli fart på systemet nu. Jag är 47 och räknar med att få min första spruta nu i slutet av maj eller början av juni men inte hört något än.
Här i Västerås har de sex veckor mellan första och andra sprutan när de kör Pfizer så det skulle betyda att man får nästa spruta i början eller mitten av augusti. Hoppas på början då jag har sen semester.

Jag förstår inte riktigt hur de tänker. Vi som hör till någon av riskgrupperna (jag hör själv till flera) skulle prioriteras i Fas 3. Ändå sitter jag fortfarande och väntar på kallelse för vaccination samtidigt som man gått vidare till Fas 4. Jo, eftersom jag är 53 kan jag nu boka tid själv för vaccination om jag ljuger om att jag inte hör till någon riskgrupp. Tänker dock inte göra det, jag vill inte ta onödiga risker och väntar därför på kallelsen från min VC istället. Är placerad på någon slags väntelista men hur lång den är har jag ingen som helst aning om.

Vad jag vill säga är att för min del känns det som att prioriteringen av riskgrupper bara var ordbajs och inget annat. Ja, jag tänker kanske egoistiskt i det sammanhanget men eftersom jag är multisjuk så vet jag att min kropp inte skulle orka med att bli smittad och jag vill verkligen inte dö. Har suttit hemma isolerad i över ett år nu och det känns inte alls roligt. Sambon som är fullt frisk och fortfarande för ung för att vaccineras har tvingats sitta hemma hela tiden också för min skull.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cango:

Och tack för din omtanke. Men, nej, jag är inte orolig. Rädsla gör så mycket med att nersätta ett immunförsvar att det är läskigt. Tycker uppriktigt synd om alla miljontals rädda människor som beter sig som om detta är en unik situation. De fattar inte hur mycket detta gör de mottagliga för just det som de är rädda för.
Men livet går vidare.
Peace,

Med tanke på din till synes rädsla för vaccinet (2 enstaka sprutor under medicinsk övervakning) så torde det sänka just ditt immunförsvar - och därmed göra dig mycket mer mottaglig för en allvarlig sjukdom av COVID-19 - eftersom rädsla tycks göra det?

Du ska även veta att din vaccinrädsla är lika befogad som rädslan för Mayakalendern under 2012 var (och jag var en av dem som trodde på det då!) och rädslan att falla från kanten av Flat Earth. Du verkar rädd för vaccinet vilket gör dig mer sårbar för viruset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

1 000 000 sjuka i Covid, (ålder 50-59): 9 300 behöver intensivvårdas.
1 000 000 sjuka i Covid, (alla åldrar): 14 100 dör.
1 000 000 sjuka i Covid, (alla åldrar): 50 000 personer får långtgående biverkningar.
1 000 000 vaccinerade mot Covid, (alla åldrar): 500 får allvarliga biverkningar.

0.93%/0.05% = 18.6. Det är alltså 18.6 gånger större "risk" att du måste intensivvårdas än att du får biverkningar av ett vaccin.

5%/0.05% = 1 000. Det är också 1 000 gånger högre "risk" att du får långtgående biverkningar av Covid än att du får allvarliga biverkningar av ett vaccin.

Fast det går ju inte göra en sådan generell beräkning, när det är de äldre som drabbas mycket hårdare. Sen hade vi ju 1 000 000 bekräftade fall i Sverige, så vitt vi vet kan den den riktiga siffran lika gärna var dubbelt så hög och då sjunker dödligheten

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast det går ju inte göra en sådan generell beräkning, när det är de äldre som drabbas mycket hårdare.

Men om du läser så är det inte en generell beräkning.

Åldersspannet 50-59 är ju väldigt specifikt och 0.93% av de personerna behöver intensivvårdas. Sen har jag med lite andra siffror som referens också.

0.93% är ungefär 18 gånger högre chans än 0.05% i det är "dåligt" för vaccinsiffrorna eftersom att jag tar ALLA åldersgrupper och inte bara 30-39 i de 0.05%.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jag förstår inte riktigt hur de tänker. Vi som hör till någon av riskgrupperna (jag hör själv till flera) skulle prioriteras i Fas 3. Ändå sitter jag fortfarande och väntar på kallelse för vaccination samtidigt som man gått vidare till Fas 4. Jo, eftersom jag är 53 kan jag nu boka tid själv för vaccination om jag ljuger om att jag inte hör till någon riskgrupp. Tänker dock inte göra det, jag vill inte ta onödiga risker och väntar därför på kallelsen från min VC istället. Är placerad på någon slags väntelista men hur lång den är har jag ingen som helst aning om.

Vad jag vill säga är att för min del känns det som att prioriteringen av riskgrupper bara var ordbajs och inget annat. Ja, jag tänker kanske egoistiskt i det sammanhanget men eftersom jag är multisjuk så vet jag att min kropp inte skulle orka med att bli smittad och jag vill verkligen inte dö. Har suttit hemma isolerad i över ett år nu och det känns inte alls roligt. Sambon som är fullt frisk och fortfarande för ung för att vaccineras har tvingats sitta hemma hela tiden också för min skull.

Jag hade ingen aning om att du tillhörde en riskgrupp men det bästa är i så fall att kontakta din VC att de tittar över dina möjligheter att få en första spruta. Det tycks vara väldigt svårt att filtrera ut riskgrupper och alla har kanske inte heller fått det registrerat i systemet. En person som är överviktig kanske aldrig har sökt hjälp för just den åkomman och då har det aldrig blivit något mer än att läkaren sagt till personen att den skulle må bra av att gå ner i vikt.
Det är inte många inom vården som känner sina patienter på samma sätt som de gjorde förr i tiden. Arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut nu för tiden och man byter jobb titt som tätt. Inom läkarkåren skulle jag säga är det ännu värre än inom andra yrken och även många som tjänar horribla pengar genom att jobba som stafettläkare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så är det, Jag skiter faktiskt i er andra om jag ska vara helt ärlig .Jag sätter mig själv och min familj först alla andra kan jag inte bry mig mindre om tyvärr.

Vi kör hälsosam kost, träning och rörelse minst 5 dagar i veckan osv. Jag personligen har inte varit sjuk på flera år, Knappt barnen heller, Minsta grabben åker på något då och då men stora tjejen har nog inte varit hemma från skolan någon gång pga sjukdom.

Säger inte emot dig att det är positivt att vaccinera sig men jag som har 100% hälsa känner inget behov av att ta ett vaccin just nu. Riskgrupper/äldre/oroliga personer ska självklart vaccinera sig.

Förlåt men blir lite provocerad av denna typ av tänk när det gäller Covid19.
Fine du bryr dig bara om de som bor under ditt tak. Men har du föräldrar, mor och farföräldrar, andra äldre personer, kompisar eller någon som är i riskgrupp som du ens tänker 1 minut på när du säger en sån sak? För att inte prata om alla andra som du inte känner men som är älskade av andra som du ger blanka fan i...
Bara för att du är super duktig och tränar osv så kan du fortfarande vara den som lyckas smitta just nån av de jag nämnde. Hade kanske inte varit så kul vid smittspårning att det kom fram att det var pga dig och ditt "jag skiter i alla"-tänk som nån gått bort i Covid19?

Man kan inte göra allt så klart men lite mer humant synsätt borde man kunna ha. Jag själv är inte rädd för att få Covid19 men man har ändå respekt nog att förstå att det är en pandemi som alla tar på olika sätt så man behöver ju inte åka hela familjen och handla speciellt inte på tider när de flesta andra är och handlar(och när det mesta går att köpa online), man kan försöka hålla avstånd till andra, tvätta händerna nån gång extra, inte åka på semester och inte träffa folk man inte brukar träffa.

Visst det är för "j****a" tråkigt att inte fira jul, nyår, midsommar, födelsedagar osv med hela tjocka släkten men det finns ett slut på det. Under tiden får vi hålla avstånd, speciellt för sjukvårdens skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag hade ingen aning om att du tillhörde en riskgrupp men det bästa är i så fall att kontakta din VC att de tittar över dina möjligheter att få en första spruta. Det tycks vara väldigt svårt att filtrera ut riskgrupper och alla har kanske inte heller fått det registrerat i systemet. En person som är överviktig kanske aldrig har sökt hjälp för just den åkomman och då har det aldrig blivit något mer än att läkaren sagt till personen att den skulle må bra av att gå ner i vikt.
Det är inte många inom vården som känner sina patienter på samma sätt som de gjorde förr i tiden. Arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut nu för tiden och man byter jobb titt som tätt. Inom läkarkåren skulle jag säga är det ännu värre än inom andra yrken och även många som tjänar horribla pengar genom att jobba som stafettläkare.

Jag har varit i kontakt med dem, det är så jag vet att jag står på någon slags väntelista för vaccinering av riskgrupper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det körs Fas 3 och fas 4 parallellt eftersom det är olika aktörer involverade. Fas3 görs av vårdcentraler, sjukhus mm medan fas 4 har lejts ut till privata aktörer.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Förlåt men blir lite provocerad av denna typ av tänk när det gäller Covid19.
Fine du bryr dig bara om de som bor under ditt tak. Men har du föräldrar, mor och farföräldrar, andra äldre personer, kompisar eller någon som är i riskgrupp som du ens tänker 1 minut på när du säger en sån sak? För att inte prata om alla andra som du inte känner men som är älskade av andra som du ger blanka fan i...
Bara för att du är super duktig och tränar osv så kan du fortfarande vara den som lyckas smitta just nån av de jag nämnde. Hade kanske inte varit så kul vid smittspårning att det kom fram att det var pga dig och ditt "jag skiter i alla"-tänk som nån gått bort i Covid19?

Man kan inte göra allt så klart men lite mer humant synsätt borde man kunna ha. Jag själv är inte rädd för att få Covid19 men man har ändå respekt nog att förstå att det är en pandemi som alla tar på olika sätt så man behöver ju inte åka hela familjen och handla speciellt inte på tider när de flesta andra är och handlar(och när det mesta går att köpa online), man kan försöka hålla avstånd till andra, tvätta händerna nån gång extra, inte åka på semester och inte träffa folk man inte brukar träffa.

Visst det är för "j****a" tråkigt att inte fira jul, nyår, midsommar, födelsedagar osv med hela tjocka släkten men det finns ett slut på det. Under tiden får vi hålla avstånd, speciellt för sjukvårdens skull.

Jag sa ju att det var bra att riskgrupper/äldre/feta/oroliga människor vaccinerar sig. Jag håller mina avstånd och tvättar mina händer och träffar inte någon som jag inte brukar träffa. Detta tolkade du själv från min text.

Men sen stämmer det att jag vill inte ta något vaccin just nu och jag skiter fullständigt i om du gör det eller inte gör det, Jag bryr mig inte heller om någon som jag inte känner blir sjuk så länge jag är frisk. Låter hemskt kanske men det är så jag resonerar.

Jag hade offrat dig före mig, Jag hade offrat mig själv före mina barn. osv osv.

*edit* Nu glider vi dock ifrån ämnet ganska hårt. Jag respekterar din åsikt om vaccin och jag förstår varför det är bra och varför folk vill ha det. Det jag skriver är tankar rakt ifrån mitt huvud och hur jag känner och resonerar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men om du läser så är det inte en generell beräkning.

Åldersspannet 30-39 är ju väldigt specifikt och 0.93% av de personerna behöver intensivvårdas. Sen har jag med lite andra siffror som referens också.

0.93% är ungefär 18 gånger högre chans än 0.05% i det är "dåligt" för vaccinsiffrorna eftersom att jag tar ALLA åldersgrupper och inte bara 30-39 i de 0.05%.

Men om 1000 personer mellan 30 och 39 får covid kommer inte 9 personer behöva intensivvård.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tillhör fas 3 men står över tillsvidare pga att det inte finns vaccinmottagning i kommunen där jag bor, måste jag trängas med folk på buss, tåg och buss igen (enkel resa) för att ta det så väntar jag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag sa ju att det var bra att riskgrupper/äldre/feta/oroliga människor vaccinerar sig. Jag håller mina avstånd och tvättar mina händer och träffar inte någon som jag inte brukar träffa. Detta tolkade du själv från min text.

Men sen stämmer det att jag vill inte ta något vaccin just nu och jag skiter fullständigt i om du gör det eller inte gör det, Jag bryr mig inte heller om någon som jag inte känner blir sjuk så länge jag är frisk. Låter hemskt kanske men det är så jag resonerar.

Jag hade offrat dig före mig, Jag hade offrat mig själv före mina barn. osv osv.

*edit* Nu glider vi dock ifrån ämnet ganska hårt. Jag respekterar din åsikt om vaccin och jag förstår varför det är bra och varför folk vill ha det. Det jag skriver är tankar rakt ifrån mitt huvud och hur jag känner och resonerar.

Kanon! och nä jag syftade inget på hur du "beter" dig eller hur man ska säga i denna pandemi. Utan bara rent allmänt hur jag tänker om det och hur man bör kunna hantera det i sociala sammanhang.

Men ändå lite rädd för ditt tänk där alltså. Hoppas du inte är doktor, polis eller brandman i alla fall med den inställningen.
Funderar lite på om du samtidigt som du har den inställningen förväntar dig ändå att alla ska värna om ditt bästa eller om du är ok med om alla hade tänkt likadant om dig, känns lite sådär om man hjälper dig upp för att riskera att bli ner puttad av dig sekunden efter.
Sorry vet inte varför jag blev så fast på ditt "hellre han än mig"-tänk.
Ha en fortsatt fin dag iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skrämmande att så många inte kommer ta/kommer vänta med vaccinet. Kunde nästan tro att man är på Familjeliv eller något.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Det är ett klassiskt deaktiverat/försvagat virus vaccin. Jag känner mig betydligt mer bekväm med det än MRNA och Vector vaccin.

Det var ett klassiskt deaktiverat virus vaccin som orsakade biverkningen med narkolepsin.

Vill du använda benämningen 'klassisk' med den underförstådda betydelsen av att det är bättre utprovat så är det numera mRNA-vaccinen som är det klassiska/mest beprövade när det nu har använts så mycket och så relativt länge.

Jag förstår ditt resonemang men jag ser det som instinktivt. Iskallt rationellt tror jag det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så är det, Jag skiter faktiskt i er andra om jag ska vara helt ärlig .Jag sätter mig själv och min familj först alla andra kan jag inte bry mig mindre om tyvärr.

Vi kör hälsosam kost, träning och rörelse minst 5 dagar i veckan osv. Jag personligen har inte varit sjuk på flera år, Knappt barnen heller, Minsta grabben åker på något då och då men stora tjejen har nog inte varit hemma från skolan någon gång pga sjukdom.

Säger inte emot dig att det är positivt att vaccinera sig men jag som har 100% hälsa känner inget behov av att ta ett vaccin just nu. Riskgrupper/äldre/oroliga personer ska självklart vaccinera sig.

Ser du inte själv att du missar helhetsbilden här? Om du skiter i mig, varför ska jag inte då skita i dig och din familj? Tänk dig följande scenario, din dotter är dödligt allegisk mot nötter och det är något du informerar alla om. Varför skulle jag inte få köpa en påse nötter och mumsa på dem i din dotters sällskap om jag ändå skiter i dig och din familj?

Jag tycker du lurar dig själv när du säger att din familj är kärnfriska när du samtidigt bekänner färg att det har huvudsakligen varit lillgrabben som har åkt på grejer. Ungefär som att säga attt det är som att säga att ni aldrig skulle drabbas av en allvarlig sjukdom bara för att ni har inte drabbats än.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.