Spara innehåll för framtiden från bortglömda HDD?

Permalänk
Medlem

Spara innehåll för framtiden från bortglömda HDD?

Hej alla!

Brukar titta på en massa "retro-kanaler" som 8-bit guy, LGR, Retro Man Cave, numera RMC, och liknande.
Tycker det är skoj och givande!

Riksantikvarieämbetet (!) hade rätt nyligen en intervju med RMC. Ungefär som att "det vi håller på med" är värt att bevara för för framtiden. I och för sig brukar vi väl skoja med varandra att "din rigg är stenålders", men ändå. Bra att "staten" ser vår hobby och vår utveckling som något värt att bevara inför framtiden och framtida museer.
Här är Riksantikvariens intervju med Retro Man Cave!

Nu har jag "hittat" ett av mina så kallade "fornfynd", en dator som stått på uppe på min vind, den skulle spela in "allt från TV4" från marknätet för att jag skulle slippa reklamen. Så var tanken. Det var en gammal 64x2 med 2GB RAM, och den höll på tills den "dog". Jag snålade på hårddiskar, så hälften var SATA, hälften IDE.

För just nu över hårddiskarnas innehåll till nya datorn. Filerna/TV-programmen är en jättebra bild av "vår tid", men känns lite knepigt ändå. Vad ska man göra av ett "tidsdokument" som jag "råkat på"?
Det är copyright på allt, så det går inte att sprida. Men i alla fall har jag väl räddat filerna från "hårddiskdöden".

Vad anser ni?
Är en massa program från DVB-T (mest SVT och TV4) värt att bevara för framtiden?

Jag måste verkligen bli bättre att hålla reda på alla burkarna jag har här hemma!

Permalänk
Medlem

försök kontakta "rosa mannen" på youtube, sånt där är ju lite utav hans grej

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hej alla!

Brukar titta på en massa "retro-kanaler" som 8-bit guy, LGR, Retro Man Cave, numera RMC, och liknande.
Tycker det är skoj och givande!

Riksantikvarieämbetet (!) hade rätt nyligen en intervju med RMC. Ungefär som att "det vi håller på med" är värt att bevara för för framtiden. I och för sig brukar vi väl skoja med varandra att "din rigg är stenålders", men ändå. Bra att "staten" ser vår hobby och vår utveckling som något värt att bevara inför framtiden och framtida museer.
Här är Riksantikvariens intervju med Retro Man Cave!

Nu har jag "hittat" ett av mina så kallade "fornfynd", en dator som stått på uppe på min vind, den skulle spela in "allt från TV4" från marknätet för att jag skulle slippa reklamen. Så var tanken. Det var en gammal 64x2 med 2GB RAM, och den höll på tills den "dog". Jag snålade på hårddiskar, så hälften var SATA, hälften IDE.

För just nu över hårddiskarnas innehåll till nya datorn. Filerna/TV-programmen är en jättebra bild av "vår tid", men känns lite knepigt ändå. Vad ska man göra av ett "tidsdokument" som jag "råkat på"?
Det är copyright på allt, så det går inte att sprida. Men i alla fall har jag väl räddat filerna från "hårddiskdöden".

Vad anser ni?
Är en massa program från DVB-T (mest SVT och TV4) värt att bevara för framtiden?

Jag måste verkligen bli bättre att hålla reda på alla burkarna jag har här hemma!

Spara alltid!
Gör en image på hårddiskarna och bevara.

Tyvärr så verkar det bästa sättet att dela med sig av sina skatter att göra en torrent.
Även i dagens digitala samhälle så är det ju nästan bara nytt-nytt-nytt som gäller, trots alla appar som skall utvecklas.
Kanaler är ju extremt dåliga på att dela gammalt material.
Våra skattefinansierade kanaler skulle t.ex. utan vidare kunna dela varenda sekund av sitt egenproducerade material 60-70 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spara alltid!
Gör en image på hårddiskarna och bevara.

Tyvärr så verkar det bästa sättet att dela med sig av sina skatter att göra en torrent.
Även i dagens digitala samhälle så är det ju nästan bara nytt-nytt-nytt som gäller, trots alla appar som skall utvecklas.
Kanaler är ju extremt dåliga på att dela gammalt material.
Våra skattefinansierade kanaler skulle t.ex. utan vidare kunna dela varenda sekund av sitt egenproducerade material 60-70 år tillbaka.

Håller på i denna stund att kopiera över HDD innehåll till modernare disk. Den borde hålla 20 år till (Ny WD RED+).
Knepig grej: SVT:s program verkar ha annan ljudström än TV4. TV4-ljudet går att höra utmärkt, men inte SVT.
Om jag minns rätt så här många år senare, så dumpade datorn "allt" som fanns i digitalströmmen, inklusive ljud, men kan vara så att VLC inte känner igen SVT-ljudet. Fan vet. Men bitstreamen ligger där på disken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

försök kontakta "rosa mannen" på youtube, sånt där är ju lite utav hans grej

Hm, han är tillbaks igen. Han hade nyligen lite bekymmer: https://www.svt.se/kultur/tv-bolaget-nent-group-bakom-nedstan...

Permalänk
Medlem

Har själv haft funderingar i banan av att göra backup på band men vet inte säkert om det är säkrare än annan lagringsmedia. Framförallt är det mina gamla Amiga-hårddiskar från 90-talet jag vill spara innan de ger upp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller på i denna stund att kopiera över HDD innehåll till modernare disk. Den borde hålla 20 år till (Ny WD RED+).
Knepig grej: SVT:s program verkar ha annan ljudström än TV4. TV4-ljudet går att höra utmärkt, men inte SVT.
Om jag minns rätt så här många år senare, så dumpade datorn "allt" som fanns i digitalströmmen, inklusive ljud, men kan vara så att VLC inte känner igen SVT-ljudet. Fan vet. Men bitstreamen ligger där på disken!

Skulle du kunna tänkas skicka mig ett par klippsnuttar direkt från båda källorna tro? Om du vill så kan jag fixa fram profiler efter en del tester där du kan konvertera om filerna till mer moderna format med hjälp av t.ex FFmpeg bland annat

Kan även tänkas hjälpa till att konvertera om det skulle vara intressant, tycker sådana här projekt är fascinerande nämligen då jag själv har ett litet intresse i arkivering av äldre TV-program, filmer, kameraband, kassettband osv.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Skulle du kunna tänkas skicka mig ett par klippsnuttar direkt från båda källorna tro? Om du vill så kan jag fixa fram profiler efter en del tester där du kan konvertera om filerna till mer moderna format med hjälp av t.ex FFmpeg bland annat

Kan även tänkas hjälpa till att konvertera om det skulle vara intressant, tycker sådana här projekt är fascinerande nämligen då jag själv har ett litet intresse i arkivering av äldre TV-program, filmer, kameraband, kassettband osv.

ATA133-diskarna håller fortfarande på med överföring. Löjligt nog så blir en i princip ny 16-trådig och 8-kärnig CPU (Ryzen 3700X med 32GB RAM och 38TB HDD) nästan kripplad av filöverföringen från IDE. Till den milda grad att jag måste "skriva låångsamt" på tangentbordet just nu. Uppenbart inte ett bra protokoll!

Nåja, antika jobb gör jag inte till vardags, så jag får väl hålla ut.

Jag återkommer gärna när filöverföring från gamla HDD till ny dator är färdig med en sammanfattning.
(Vill inte sprida copy-rightat material i onödan).

Har ni gamla burkar uppe på vinden, kopplade till marknätet som suger i sig "alla sändningar?
Tyvärr hade jag satt burken på att skriva över det äldsta först, så programmen är från typ 2008-2009.
Har för mig att jag riggade burken cirka 2005-2006, så diskarna bara "skrev", och därefter raderade äldsta programmet när disken blev full. Och jag kanske sa förut att jag byggde burken för att slippa reklam, och att min (sa jag inte) S-VHS hade börjat krångla på den tiden..

OS var win XP samt något senare Vista. "Home theatre edition" kan varianten ha hetat
Funkade bra tills hårdvaran dog..

Permalänk
Medlem

Om man tittat hur det klarat data under alla åren så är hårddiskarna fasen den bästa långtidslagringsformatet.

band, visst - men var är bandmaskinen som kan läsa dem?? - det faller alltid på bandmaskiners tillgång och funktion när det gäller bandbackupper - bandens åldring är inte problemet - utan att kunna läsa av det +20 år senare

Näst bästa lagringen är fortfarande att bränna optiska skivor och det som hållit allra bäst över tiden är DVD+RW-skivor minst ökning av biterror över tiden - de är i nära klass med pressade skivor efter 15 år med kanske bara 5% redundans förbrukad medans vanliga DVD+/-R kanske har 1/3-1/4-del kvar redundans (rättningsförmåga) efter 10-15 år. CD/DVD-läsare tillverkas fortfarande och det fins så enorma mängder läsare/brännare utspritt över världen, att hitta en maskin som kan läsa CD/DVD är något man kan räkna med minst 10 och troligen 20 års tid framöver.

---

Som redan sagt behåll de gamla diskarna som de är men gör en diskimage eller kopiera över filerna på moderna diskar i en andrakopia

Seagate säger minst 10 år för deras skivsubstrat och då i typ 65 grader C hela den tiden (dvs disken är konstant igång) - störst risk är diskarnas kontrollerkort då även dom börja ha allt ömtåligare flash-minnen och tål inte vara utan strömförsörjning i allt för långa perioder ens där - dock håller man förvaringen lite svalt, typ 18-20 grader och torrt så finns det förutsättning att även de håller bar många år i 'cold storage' - dock en sak att se upp med - heliumfyllda diskar... det skall vara täta för många år framöver, men aldrig så liten läcka (och helium är expertrymmare när det gäller läckor) och disken sensor säger att heliumhalten är för lågt och vägrar att starta så är det mer eller mindre adjöss med datat.

Finns en anledning varför Segates archive-diskar fortfarande går att köpa (trots SMR - vilket de inte dolde i marknadsföringen) - den är luftfylld medans diskar över 10-12 TB kan man med stor sannolikhet förmoda är heliumfyllda.

HGST-baserade (vilket är WD idag) är körda om Heliumet går under en viss halt i deras stordiskar och det hjälper inte att fylla på igen enligt diskräddare som provat - det verkar vara en envägsfunktion på heliumfyllda HGST-diskar.

Seagate-diskar med helium verkar gå att köra ett tag även med nästan bara ren luft kvar i kabinettet, men blir väldigt varma - men för dem som räddar data så är det väldigt tacksamt att man i alla fall får chansen...

Vad som händer när heliumet flyr är att läshuvudena går allt närmare skivorna och kan börja svarva - även om helium är en lätt gas så har den mycket högre viskositet än luft och det styr flyghöjden för läshuvudet över skivytan - har länge sagts runt 1-1.5 nm men idag är det nog under 1 nm flyghöjd med tanke på datatätheten och datahastigheten man har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

ATA133-diskarna håller fortfarande på med överföring. Löjligt nog så blir en i princip ny 16-trådig och 8-kärnig CPU (Ryzen 3700X med 32GB RAM och 38TB HDD) nästan kripplad av filöverföringen från IDE. Till den milda grad att jag måste "skriva låångsamt" på tangentbordet just nu. Uppenbart inte ett bra protokoll!

Nåja, antika jobb gör jag inte till vardags, så jag får väl hålla ut.

Jag återkommer gärna när filöverföring från gamla HDD till ny dator är färdig med en sammanfattning.
(Vill inte sprida copy-rightat material i onödan).

En flaskhals där korken sitter halvt fastskruvad minst sagt

Absolut, ingen panik! Jag följer tråden tillsvidare

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Även om innehåll på gamla diskar inte har ett allmänvärde, så kan det i många fall ha ett egenvärde ur nostalgi synvinkel.
Jag har sparat en generation av varje stationär/bärbar sedan 1987 när jag köpte min första begagnade PC Commodore PC10-II en intel 8088 och min första bärbara var en 286.
Nostalgitrippen på att starta upp dem 30år senare typ är ju obeskrivbar även att innehållet inte har något värde

Så spara på det, även om du inte ser nyttan med det nu, så kanske det blir en nostalgiupplevelse om 10-20 år

När det gäller diskar, så är bittröta en större risk ju större hårddisk det är, då informationen packas tätare och tätare.. Så ett OS/nas/server med ZFS är bra för att skydda sig mot det.. En dålig sector påverkar flera hundra MB på en modern disk, medans på en gammal antik-diskar kanske det bara handlar om några hundra KB.. då blir det lättare att rädda datan.

Permalänk
Medlem

Du kör troligen i PIO-mode om det är direktkopplad till IDE-uttag på moderkort (rätt gammal moderkort alltså) och det totalt överöser processorn med interrupt bara för att skyffla data genom att läsa via dataportar.

MS var väldigt bekväm med PIO-mode - till CD-läsarna kom (och nesan att inse att CHS-adressering inte fungerade på en lagring med en enda spår (cylinder) och oerhört många sektorer och man fick kasta in en subset av SCSI-kommandon med LBA-adressering för att lösa problemet), än värre blev det när CD-brännarna kom och då farten gick över 2x i brännhastighet då att läsa diskarna via PIO och sedan skriva till brännaren med PIO gjorde att det fans inte mycket kvar för resten av OS:s houeskeeping, faktum att det blev snabbt minustid och blev stopp i dataflödet mellan HD och CD-brännare... och CD-brännarna fick börja med buffer-underrun hantering själva - i de första brännarna var skivan rökt om det stannade upp en enda gång under bränningen då det var verkligen realtidskörning där varje efterfrågad sektor från brännaren skulle komma omedelbart medans det brände dataspåret, stoppade det för datatorsk så kunde den inte hitta punkten där det bröts och fortsätta...

Det var då MS tvingades lära sig vad DMA var för något (och det ironiska var att diskettdriverna använde sig av DMA från dag 1 i PC-världen, och ST506-gränssnittet och senare IDE-diskarna hade också hårdvarumässig DMA-stöd sedan begynnelsen), och även hårddisktillverkare lärde sig snart att köparna av diskarna förväntade att DMA faktiskt skulle fungerade då det upptäcktes mycket konstigt när DMA-mode slogs på och många hade verkligen inte testat DMA-mode i sina diskmodeller (Linux använde DMA-mode mot IDE-diskarna lång innan MS ens tänkte på saken och hade en ganska diger 'black list' för vilka diskar som inte fungerade bra med DMA-mode).

Den som körde modem i 28200 Baud och högre, kanske flera parallellt lärde sig snabbt att PIO-mode var PITA och hackade sönder trafiken svårligen då HD-interrupten hade mycket högre prioritet än något annat och man letade efter UART med allt större interna buffertar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Även om innehåll på gamla diskar inte har ett allmänvärde, så kan det i många fall ha ett egenvärde ur nostalgi synvinkel.
Jag har sparat en generation av varje stationär/bärbar sedan 1987 när jag köpte min första begagnade PC Commodore PC10-II en intel 8088 och min första bärbara var en 286.
Nostalgitrippen på att starta upp dem 30år senare typ är ju obeskrivbar även att innehållet inte har något värde

Så spara på det, även om du inte ser nyttan med det nu, så kanske det blir en nostalgiupplevelse om 10-20 år

När det gäller diskar, så är bittröta en större risk ju större hårddisk det är, då informationen packas tätare och tätare.. Så ett OS/nas/server med ZFS är bra för att skydda sig mot det.. En dålig sector påverkar flera hundra MB på en modern disk, medans på en gammal antik-diskar kanske det bara handlar om några hundra KB.. då blir det lättare att rädda datan.

Nostalgin för min del var inte värre än att jag ville "få reda på" vad jag hade satt upp för någon burk uppe på vinden, för typ 15 år sedan. Vinden är lite min "skrotsamling" gällande datorer och annat. Skaffade en SATA/ATA/IDE till USB3-adapter idag för att kunna läsa vad som fanns på diskarna. Visade sig vara (förutom SVT, TV4 och TV6 direkt från DVBT till HDD, hela datatrömmen!) några säkerhetskopior/diskspeglingar från win XP. Men ett antal TB fanns där i alla fall av DVB-T-nätet anno 2008/2009.

VLC lyckas avkoda TV4 och TV6, de körde med mp2/PCM har jag för mig, medans SVT körde med Dolby Digital 5.1. Så alla SVT-program är "stumfilm" i skrivande stund nu.

Det jag egentligen hade hoppats att hitta, var mer personliga saker, typ bilder, videos et. Tja, ni fattar.
Får kolla runt mer på vinden under veckan, har för mig att jag också har en HP-server där!

Lovar att återkomma!

Tillägssinfo: DVB-T hade mycket bättre upplösning/bitstream 2008 på SDTV-kanalerna än vad SDTV har idag. 720P och bitraten såg jättebra ut. Jag blev förvånad nu i kväll när jag tittade på de gamla filerna.

Permalänk
Medlem

Och kör man uppspelning på en gammal CRT-TV med dess bättre gamma-anpassning och "förskönade" utsmetning/filtreing direkt på CRT-ytan så blir man förvånad än idag att det såg inte alls dumt ut på den tiden trots med dagens mått mycket lägre upplösningen, lite som FM-rörradio med 'varmare' ljud än transistoradio vid samma tidsepok (CRT kontra LCD) .

Kort sagt så förvaltades pixlarna (720x576 i två halvframe och interlace i 50 Hz för bättre rörelseåtergivning) och den tillgängliga bandbredden (knappt 5 MHz) väldigt väl på analogtiden.

Och något som aldrig hände på analogtiden - pixlade och rutiga bilder och tom. stopp när bandbredden inte räckte till - det var realtid på riktigt vid direktsändning där fördröjningarna räknas i mikrosekunder och max enstaka millisekunder trots passerat hela Sveriges längd i informationstransport (svårt att få det går fortare än ljusets hastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tillägssinfo: DVB-T hade mycket bättre upplösning/bitstream 2008 på SDTV-kanalerna än vad SDTV har idag. 720P och bitraten såg jättebra ut. Jag blev förvånad nu i kväll när jag tittade på de gamla filerna.

jo jag kommer ihåg det - och den analoga bilden var ännu bättre (när man hade bra mottagning vill säga) än den redan väldigt bra dataversionen (i jämförelse med de andra kanalerna som TV4, TV5 etc.) då jag tog ut respektive och jämförde, dock det jag irriterade mig på var pixeleringen vid snabbt rörlig bild på digitalsidan och tom mejlade SVT lite argt med exempelbilder att jag förväntade mig att den digitala versionen av mediat skulle vara bättre än det analoga, inte sämre vid snabb ombytlig bakgrund och tyckte att det var nedköp - fick aldrig någon svar då jag klämde på en mycket öm tå...

Analoga system skiter fullständigt i om varje frame har komplett ny innehåll mot den förra frame - finns ingen minne i systemet.

Digitala system med kompression så är det katastrof för bandbredden om var ny frame är helt annorlunda gentemot förra frame och i dessa fall behöva mer bandbredd för dataöverföring än den gamla analoga signalen för samma mängd information om man inte reducerar datamängden kraftigt (dvs bilden blir allt grövre pixlig/rutig).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Nostalgin för min del var inte värre än att jag ville "få reda på" vad jag hade satt upp för någon burk uppe på vinden, för typ 15 år sedan. Vinden är lite min "skrotsamling" gällande datorer och annat. Skaffade en SATA/ATA/IDE till USB3-adapter idag för att kunna läsa vad som fanns på diskarna. Visade sig vara (förutom SVT, TV4 och TV6 direkt från DVBT till HDD, hela datatrömmen!) några säkerhetskopior/diskspeglingar från win XP. Men ett antal TB fanns där i alla fall av DVB-T-nätet anno 2008/2009.

VLC lyckas avkoda TV4 och TV6, de körde med mp2/PCM har jag för mig, medans SVT körde med Dolby Digital 5.1. Så alla SVT-program är "stumfilm" i skrivande stund nu.

Det jag egentligen hade hoppats att hitta, var mer personliga saker, typ bilder, videos et. Tja, ni fattar.
Får kolla runt mer på vinden under veckan, har för mig att jag också har en HP-server där!

Lovar att återkomma!

ahaa Nee nostalgin hade nog varit större om du startat upp den datorn det låg på
Jag har aldrig rakt av "spelat in" från tv kanalerna.. Jag var flitig med VHS att spela in filmer och ettpar serier.. många av dem har jag skaffat digitalt eller kört över från vhs till digitalt.. Men när jag ska se på Nu blåser vi snuten eller annan 80/90tals film, då är det kul att starta upp VHS'en o se på det kassa formatet med lite tracking störningar Då är det nostalgi filmkväll

Spara på datasakerna du har o försök få liv i dem.. Den dagen man dör kan man skänka det till riksarkivet juh hahaha

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att skydda den nya kopian med fel-finnande och korrigerande och flera backuper på "allt" för annars är den inte skyddad, du bör alltså ha flera kopior och nått system med paritet om informationen ska arkiveras på ett rimligt säkert sätt och sedan bör man migrera media i takt med teknikutvecklingen, det börjar ju tex bli bökigt att ansluta ide enheter och det lär inte vara lättare om 10 år och sata lär ju också dö ut osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.