Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är rekordomsättning nu. 750 kr/24 h för mina 250 MH/s.

Är det extrem volym?

Det är högre rewards eftersom Gas fee gått upp en hel del. Flexpool annonserade igår kväll att de pausar utbetalning i några timmar p.g.a de höga transaktionspriserna. Helt Ok för mig, kollade nyss och ligger på 90.7USD sedan imorse. Klirrar finfint i kassan!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt sätta vattenblock på mitt 3080 men det får vänta tills belöningen gått ned avsevärt 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, en eventuell uppgång kan vara enorm men det kan även en eventuell nedgång vara. Att behålla eller inte är en ständig fråga oavsett vad man spekulerar i men frågar man mig så måste man leva lite också. Har man gjort en fin förtjänst så är det bara att casha ut en del och göra något vettigt av det.

Speciellt när det rör kryptovalutor som i mitt tycke är fruktansvärt volatila och har en reell (om än liten) risk att de kommer krascha rejält och ta decennier för att återhämta sig om det någonsin sker.

Absolut, det finns en risk att det går helt åt helvete. Krypto ser jag som ett sätt att ta på sig stor risk mot en enorm uppsida. Jag vet inget som är så volatilt och i princip kan krascha totalt över en natt. Samtidigt kan det dra iväg i stort sett hur högt som helst.
Visst kan man spela det säkert men då är frågan om det är rätt sak att hålla på med. Nu menar jag inte att man är dum i huvudet om man plockar ut lite pengar för att säkra en del av vinsten - att försöka hantera risken kan säkert vara smart. Däremot ser jag det som fel spel om man bara tänkt plocka ut kaffepengar lite då och då (eller köpa en pizza, betal en räkning etc).

Sen har jag för egen del gått från att vara väldigt skeptisk till att tro att det faktiskt kan bli nåt av krypto. Om inte statlig intervention sätter käppar i hjulen tror jag det kommer växa sig mycket större än det är nu. Värsta som kan hända vore om världens alla Per Bolunds och Magdalena Anderssons börjar hitta på saker. Just nu känns det som att vi är på gränsen till att det är för sent. Fast är förstås bara vad jag tror och då har jag nyss börjat bryta krypto.

Skrivet av Daemon:

Har inte riktigt blivit frälst i T-rex även om jag provat den i några dagar, vad jag kan se hade jag högre effective hash rate med Phoenix men kan ju bero på andra tillfälligheter. Det snackas mycket om stales men det är väl ointressant hur många stales man har så länge effective (inte reported) hash rate är högre, om jag inte missat något.

Men hur som helst,
https://trex-miner.com/ är officiella källan (läs gärna nedan innan ni laddar ned något).
Förklaringen kring att de togs bort från Github är att de inte open source samt att programmet är kodat på ett visst sätt för att motverka reverse-engineering, lite på samma sätt som elak mjukvara brukar vara kodad och ger därför utslag på diverse scans.
Huruvida man vill lita på detta är givetvis upp till var och en, skaparen själv uppmanar dock till att man alltid ska köra mining software på en separat dator om möjligt så inga lösenord, nycklar osv ens är i riskzonen, oavsett vilken specifik mjukvara man väljer.

Jag fick högre och jämnare hashrate när jag bytte från Phoenix till T-rex. Det är enda anledningen till att jag använder det. Stales är på samma nivå. I slutändan skulle jag tro att skillnaden är försumbar.

Phoenix visade sig annars vara en lektion i varför man ska vara noga med varifrån man drar ner programmet. Jag trodde jag hade oficiella versionen. Visade sig att jag fick en modifierad version som ifall den tappade kontakten med servern, kopplade upp mot en annan och mineade mot en kryptoplånbok som tillhörde avskrapsfnaset som gett ut den falska versionen. Jag upptäckte det som tur var direkt men det är ju lätt att lämna datorn att tugga hash, särskilt för den som har en dedikerad rigg.

T-rex har alltså fått svar nu varför de blev bortplockade? Har ju varit en del spekulationer kring om det varit de fina ekobusarna från Nicehash som jävlats med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Binance Pool betalar varje dag.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är rekordomsättning nu. 750 kr/24 h för mina 250 MH/s.

Är det extrem volym?

Nu är det inte så att jag gråter över det men med tanke på hur segt det varit de senaste veckorna är det ju roligt. Utdelningen i ETH är ungefär som när jag började ~2,5 månad sen.
Kursen i sig känns inte så viktig på längre sikt. Ge mig bara en massa ETH nu och låt det vara värt nåt om några år.

Vad jag hoppas på nu är en ordentlig dip. Då jävlar kommer det regna ETH när pappershänderna skiter på sig i panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Funderade också på att köra eth direkt istället för nicehash, någon som kan rekommendera en pool?

Ethermine rekommenderar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv HiveOS. Förbannat fint OS för att hantera flera riggar.

Ligger just nu på 1.25Gh/s och tar klivet upp till strax under 4Gh/s inom ett par veckor!

Man har ju inget emot att gasfees är så höga just nu så att säga. $350-400 om dagen får det gärna fortsätta trilla in på kontot!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Vad trist det kommer bli när vi går ned till mer vanliga belöningar igen haha 😀

3000% profit ratio per day. Helt sinnes.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad trist det kommer bli när vi går ned till mer vanliga belöningar igen haha 😀

3000% profit ratio per day. Helt sinnes.

Vart ser du denna profit ratio? Och vad menas med belöningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Jag kör själv HiveOS. Förbannat fint OS för att hantera flera riggar.

Ligger just nu på 1.25Gh/s och tar klivet upp till strax under 4Gh/s inom ett par veckor!

Man har ju inget emot att gasfees är så höga just nu så att säga. $350-400 om dagen får det gärna fortsätta trilla in på kontot!

Shit, hur många graffar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Vart ser du denna profit ratio? Och vad menas med belöningar?

Jag följer denna tjänst https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo...

Med belöningar menar jag den betalning man får för utfört arbete.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Shit, hur många graffar ?

Jag har i dagsläget 19 st. 3070 och ett 2080TI

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gizze:

Jag har i dagsläget 19 st. 3070 och ett 2080TI

oj. vilken setup
Du kan få byta två 3070 mot mina inno3d 8800GTS och ett gv-n460oc-1gi som jag tänkte testa med för att se hur mining fungerar i praktiken. haha

Hur har du satt upp de där? är det massssor olika maskiner eller har du en rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

oj. vilken setup
Du kan få byta två 3070 mot mina inno3d 8800GTS och ett gv-n460oc-1gi som jag tänkte testa med för att se hur mining fungerar i praktiken. haha

Hur har du satt upp de där? är det massssor olika maskiner eller har du en rigg?

Det är 3 riggar med 6 kort i varje. Sen ett kort i både min och grabbens spelmaskin som får stå och tugga medans de inte används.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gizze:

Det är 3 riggar med 6 kort i varje. Sen ett kort i både min och grabbens spelmaskin som får stå och tugga medans de inte används.

6 kort i varje Är det speciella mining modekort?
Jag har hållit på med data i +30 år, men jag är såååååå novis på hårdvara framtaget för mining.. jag har aldrig kikat åt det hållet.... förrns för två dagar sedan
Min HP server kan inte ta så många kort ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

6 kort i varje Är det speciella mining modekort?
Jag har hållit på med data i +30 år, men jag är såååååå novis på hårdvara framtaget för mining.. jag har aldrig kikat åt det hållet.... förrns för två dagar sedan
Min HP server kan inte ta så många kort ens

Helt vanliga moderkort med minst 6 st. PCI-e slots (1x) och en så billig CPU som möjligt! Räcker med 4Gb RAM per rigg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gizze:

Helt vanliga moderkort med minst 6 st. PCI-e slots (1x) och en så billig CPU som möjligt! Räcker med 4Gb RAM per rigg.

okej... jag trodde det krävdes 16x slottar till de grafikkorten Det var något nytt att de går att köra på minislottarna
Men jag har använt onboard grafik sedan 2005 när jag tappa spelintresset, så jag har sååå kass koll på dessa nyare grafikkort asså

Permalänk
Medlem

Asså.
Jag skulle knappt våga outa att jag har 20 st 3070.
Rånrisken is real.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Asså.
Jag skulle knappt våga outa att jag har 20 st 3070.
Rånrisken is real.

adress och nyckel tack hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Asså.
Jag skulle knappt våga outa att jag har 20 st 3070.
Rånrisken is real.

De flyttas till en "secure location" inom kort. I en bunker 15 våningar ner!

Står en dyr bil på uppfarten olåst, men det hjälps väl inte! :'D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

okej... jag trodde det krävdes 16x slottar till de grafikkorten Det var något nytt att de går att köra på minislottarna
Men jag har använt onboard grafik sedan 2005 när jag tappa spelintresset, så jag har sååå kass koll på dessa nyare grafikkort asså

Du använder ju risers som denna:

https://www.amazon.se/Gesh-Riser-Express-gruva-förflyttningsk...

Så korten sitter ju inte traditionellt på moderkortet, du kan ju hänga dem lite var som helst eller i ett specialbyggt mining chassi/ram.

Edit: Ta bara linken ovan för bildens skull, tror jag beställde av detta företag och paketen kom inte fram, 3 månader senare fick jag en återbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ta bara linken ovan för bildens skull, tror jag beställde av detta företag och paketen kom inte fram, 3 månader senare fick jag en återbetalning

Jag har beställt av just det företaget 2ggr nu. Först 1 riser i mars och sedan 2st i april.
Fick båda paketen i god tid. Så jag har inget att klaga över. (Har visserligen bara testat den första risern som kom ännu.)

Dock är det lite sus att han verkar ha tagit bort 2 negativa omdömen som fanns där innan och mitt positiva omdöme. (även om jag kommenderade om dom tidigare negativa omdömena.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeoplesMC:

Du använder ju risers som denna:

https://www.amazon.se/Gesh-Riser-Express-gruva-förflyttningsk...

Så korten sitter ju inte traditionellt på moderkortet, du kan ju hänga dem lite var som helst eller i ett specialbyggt mining chassi/ram.

Edit: Ta bara linken ovan för bildens skull, tror jag beställde av detta företag och paketen kom inte fram, 3 månader senare fick jag en återbetalning

ahaa... det var bra att veta inför framtidens bygge om jag får smak för det.
Jag skulle aldrig beställa från amazon, men tack för varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ahaa... det var bra att veta inför framtidens bygge om jag får smak för det.
Jag skulle aldrig beställa från amazon, men tack för varningen.

Finns massor med risers på tradera för cirka 69 kr/st. Där får du dem inom två dagar så skulle rekommendera det över amazon alla dagar i veckan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mmaattee:

Finns massor med risers på tradera för cirka 69 kr/st. Där får du dem inom två dagar så skulle rekommendera det över amazon alla dagar i veckan

Tackar tackar för tipset
Men som du kanske sett min lilla nybörjartråd, så tar det ett tag innan jag kommer så långt... jag har inte ens grafikkort som är värda att nämna ens. *hihihi*
Begagnade grafikkort är ju sjukt dyra.. och nya finns de ju inte ens att få tag på.. Men de är utanför min prisklass.. Ska jag köpa två grafikkort för 7-8k st så får jag inte fart på sommarbilen i år... jobbigt val

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket stale shares nu, står "provided pow solution is invalid" på samtliga mina riggar nu.

Kör mot ethermine & t-rex

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Sjukt mycket stale shares nu, står "provided pow solution is invalid" på samtliga mina riggar nu.

Kör mot ethermine & t-rex

Många andra rapporterar samma sak. Ethermine har fått fnatt.. Sidan ligger nere dessutom.

inb4 exit scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Många andra rapporterar samma sak. Ethermine har fått fnatt.. Sidan ligger nere dessutom.

inb4 exit scam

Härlig tajming när det är som mest lönsamt, attack kanske?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Härlig tajming när det är som mest lönsamt, attack kanske?

Det är möjligt men förhoppningsvis inte. Det hade varit mindre kul.
Om Ethermine ger oss en uppdatering om vad som händer lär det ske på deras twitter "@etherchain_org".

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick tag i 2st 2080ti till väldigt bra pris och är sugen att testa på mining.
Har en gammal dator ståendes oanvänd (7600K, Z170, 600w och 256GB SSD).
Jag borde väl bara behöva köpa ett kraftigare nätaggregatet för att börja med mining? Vad mer ska man tänka på?
Verkar ju vara väldigt invecklat med att skatta?
Ber om ursäkt om det postats liknande inlägg tidigare.
Skriv här eller PM om nån vill hjälpa till