Permalänk
Medlem

Portabel AC, tvåslangsmodd

Hej,

Jag har ett litet bidrag till er som behöver kyla era rum och har köpt en portabel AC. Jag var så besviken på effektiviteten på min fina 12000BTU-kylare och läste på lite. Det tog mig ett tag att förstå det här med undertryck och varför det är ett problem när man försöker kyla med en sån här enhet.

Jag såg hur några entusiaster moddade sina enheter med en insugsslang också så man tog kylarluften utifrån för att kyla kondensorn så totalen för insug och utblås för den luften blev så nära +-0 som möjligt.

Det här är två olika rum. Den större på 12000BTU är först och de fyra sista bilderna är till den mindre för sovrummet. Nu är det vit gaffatejp på båda för att få det lite snyggare. Nu sticker det inte i ögonen i alla fall.

Här kommer några bilder på detta för inspiration.

Besök galleriet här

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tja! Blev det någon skillnad i kyleffekt?

Permalänk
Inaktiv

Jag har problem med att ACn lägger av om slangen inte är jättekort och nära väggen, kanske kan vara relaterat till detta? Verkar som att den inte "orkar" pumpa ut varmluften om slangen är längre än en halvmeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Tja! Blev det någon skillnad i kyleffekt?

Det gör en grym skillnad, har själv gjort en liknande modd och det blir skillnad.

Du blåser ju inte ut kylan längre ur rummet när man gör såhär, utan behåller det kvar.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Tja! Blev det någon skillnad i kyleffekt?

Ja verkligen, istället för att kompressorn ska gå stup i kvarten så går den inte speciellt ofta alls. Kylan i rummet består längre också med tanke på att luften som kyls ner inte blåses ut med insugsluften.

Så jag kan med enkelhet säga att en modd är värt det. Att få ner tempen går snabbare och kyleffekten består längre. Så för en AC som ska gå så nära max av sin kapacitet så blir vinsten ännu mer än för mig. Mitt problem har aldrig varit att den inte orkar kyla ner rummet. Men säg att du har en större lägenhet att kyla ner, då kommer du märka ännu bättre effekt med en sån här modd.

+
Kyler ner betydligt snabbare
Mindre oljud
Drar mindre ström
Mindre drag genom lägenheten så dörrarna står och slår.

-
Inte lika stilrent som original, men då köper man inte en sån här för att det ska vara snyggt heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, blir nog till att försöka få till nåt liknande. Den jag har klarar sovrummet med stängd dörr bra. Men tar jag ut den i vardagsrummet så går den för fullt hela tiden.

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windoze:

Ser intressant ut, blir nog till att försöka få till nåt liknande. Den jag har klarar sovrummet med stängd dörr bra. Men tar jag ut den i vardagsrummet så går den för fullt hela tiden.

Det kan det bli värt.

Det jag dock märkte var att min mindre ac som jag använder i sovrummet har mer fart på kylarfläkten så den behöver mer tilluft, så då räckte slangdiametern inte till. ACn blev som kvävd. Så till den måste jag ha en grövre slang.

Den här större ACn går på lägsta farten så den klarar sig ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Slangen för tilluften liksom in och utlopp genom barriären bör vara lika grov som slangen som blåser ut varmluften - är det lite längre slang får man dessutom gå upp i dimension ytterligare snäpp - på båda slangarna och dess in och utlopps-stussar... man kan inte smalna ner dimensionerna som visas i galleriet - det är inget bra och blir andtrutet för den portabla AC:n

Dagens portabla AC har tyvärr bara flöde men kan inte skapa tryck att backa upp flödet med vid lite luftmotstånd och vid minsta motstånd så blir det andtrutet.

Lite annorlunda med den AC från 2001 - den hade tryck att kasta ut luft med och klarade > 5 meter slang + rätt hindrande skafferigaller på utsidan genom husväggen med samma slangdimension som orginalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Slangen för tilluften liksom in och utlopp genom barriären bör vara lika grov som slangen som blåser ut varmluften - är det lite längre slang får man dessutom gå upp i dimension ytterligare snäpp - på båda slangarna och dess in och utlopps-stussar... man kan inte smalna ner dimensionerna som visas i galleriet - det är inget bra och blir andtrutet för den portabla AC:n

Dagens portabla AC har tyvärr bara flöde men kan inte skapa tryck att backa upp flödet med vid lite luftmotstånd och vid minsta motstånd så blir det andtrutet.

Lite annorlunda med den AC från 2001 - den hade tryck att kasta ut luft med och klarade > 5 meter slang + rätt hindrande skafferigaller på utsidan genom husväggen med samma slangdimension som orginalet

Ja det gäller att ha koll. Men det där märker man också när ACn blir kvävd. Min går inte för fullt nu utan går på lägsta fart och "silent mode". Drar jag på fullt så märker jag att den stryps. Men den kommer inte behöva gå för fullt. Byter jag rum så den behöver gå för fullt så gör nog jag ett hål till och drar ut en tredje slang. Det har jag grejer till redan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kan bidra med mina kunskaper i ämnet. Tryckfall i en slang med luft/gas är rätt mycket större än i en slang med vatten. Varje böj bör göras så flack som möjligt för att minimera flödesmotståndet i slangen. På sugsidan av en fläkt är det kinkigare (insug) än på trycksidan (utblås) därmed ska helst sugsidan ha minst lika grov slang som trycksidan om inte ännu större. Får jag lite flödeshastigheter (m3/h) kan jag finräkna på det

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag kan bidra med mina kunskaper i ämnet. Tryckfall i en slang med luft/gas är rätt mycket större än i en slang med vatten. Varje böj bör göras så flack som möjligt för att minimera flödesmotståndet i slangen. På sugsidan av en fläkt är det kinkigare (insug) än på trycksidan (utblås) därmed ska helst sugsidan ha minst lika grov slang som trycksidan om inte ännu större. Får jag lite flödeshastigheter (m3/h) kan jag finräkna på det

Tack för erbjudandet, jag kanske får återkomma

Just idag så fungerar det bara fint och rummet blir svalt på 2 minuter. Det går lätt upp till 25-26 grader bara av datorerna och när solen ligger på kan det bli 30 grader. Vi får väl se vad som händer när det blir som varmast i sommar.

Hur som helst är det otroligt mycket mer effektivt nu än tidigare. Mest tack vare att det inte dras in någon varmluft längre pga undertryck och att kalluften stannar kvar i rummet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Blir att testa någon liknande om det behövs i sommar

Permalänk
Medlem

Ooh vad läckert, har själv gått i tankarna på att testa det här på min electrolux, och efter att ha sett det här så blev jag ännu mer sugen! Tackar för inspiration!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Tack för erbjudandet, jag kanske får återkomma

Just idag så fungerar det bara fint och rummet blir svalt på 2 minuter. Det går lätt upp till 25-26 grader bara av datorerna och när solen ligger på kan det bli 30 grader. Vi får väl se vad som händer när det blir som varmast i sommar.

Hur som helst är det otroligt mycket mer effektivt nu än tidigare. Mest tack vare att det inte dras in någon varmluft längre pga undertryck och att kalluften stannar kvar i rummet.

Men snälla, ta bort den skarpa böjen på inloppsslangen så att den är hyfsat rak, den stör mitt känsliga sinne

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

En fråga till er här som verkar kunniga. Jag har en electrolux enslangsmodell som skjuter ut varm luft ur ett öppet fönster med fönstersats så det inte kommer in. Kruxet är att jag bor i lägenhet som samtidigt har ganska hög ventilationsgenomströmning och värmeåtervinning av ventilationen (FTX?). Det ger en inomhustemperatur om minst 23 grader på vintern och så fort solen kommer ligger temperaturen gärna runt 26-27 grader när man kommer hem.

Bor på totalt 35 kvadrat och ACn står i sovrummet, där blir det hyfsat kallt, ner mot 20 grader om den får stå och tugga i 4-5 timmar men det blir aldrig kallare än så och temperaturen i vardagsrummet/köket går aldrig ner under 24 de varma dagarna.

Skulle jag ens gynnas av en tvåslangsmodifikation då det aldrig kan bli ett direkt undertryck i lägenheten pga. ventilationen? Antar att ventilationstakten är pga. att huset är byggt av blålera och därmed en del radon som läcker in i lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkk:

En fråga till er här som verkar kunniga. Jag har en electrolux enslangsmodell som skjuter ut varm luft ur ett öppet fönster med fönstersats så det inte kommer in. Kruxet är att jag bor i lägenhet som samtidigt har ganska hög ventilationsgenomströmning och värmeåtervinning av ventilationen (FTX?). Det ger en inomhustemperatur om minst 23 grader på vintern och så fort solen kommer ligger temperaturen gärna runt 26-27 grader när man kommer hem.

Bor på totalt 35 kvadrat och ACn står i sovrummet, där blir det hyfsat kallt, ner mot 20 grader om den får stå och tugga i 4-5 timmar men det blir aldrig kallare än så och temperaturen i vardagsrummet/köket går aldrig ner under 24 de varma dagarna.

Skulle jag ens gynnas av en tvåslangsmodifikation då det aldrig kan bli ett direkt undertryck i lägenheten pga. ventilationen? Antar att ventilationstakten är pga. att huset är byggt av blålera och därmed en del radon som läcker in i lägenheterna.

Det beror ju helt på hur mycket luft du får in via ventilationen och hur mycket luft din AC knuffar ut. Du har väl iof ett uttag av luft redan i ditt badrum och kök, därmed ska det bara vara ett litet övertryck kvar i din lägenhet. Så du kan väl testa med att hålla ett A4-papper vid en frånluftskanal för att se om pappret fortfarande kommer sitta fast där när du bombar på med din AC?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men snälla, ta bort den skarpa böjen på inloppsslangen så att den är hyfsat rak, den stör mitt känsliga sinne

Jo jag vet

Den där slangen har ingen egen styvhet. Inte som utloppsslangen som är i hårdplast. Den här inloppsslangen är mer som en hal ål som är sjukt sladdrig. Jag borde hitta en liknande slang som den för utloppet. Hittar du något som inte kostar skjortan så säg till. Jag blev snål när jag letade slang.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kul moddning! 5/5!!

Gjorde du nått särskilt på utsidan för att undvika att varma ut-luften dras in i in-luft-slangen?

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Blir lätt att göra på min egna när nästa värmebölja anländer!

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Kul moddning! 5/5!!

Gjorde du nått särskilt på utsidan för att undvika att varma ut-luften dras in i in-luft-slangen?

Nej det behövs inte, det blir overkill att ens försöka sig på att skilja på in- och -utluften. Man kanske kan vara mer noga med att placera hålet för utluften ovanför och inluften nedanför. Men den ska bara kyla kondensorn och luften som går genom den är kall nog ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Smidigt! Men jag undrar dock hur tillverkaren ställer sig till modifikationen. Tänkte på gata ti och så. Har precis fått min Woods Venezia 18K G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

Smidigt! Men jag undrar dock hur tillverkaren ställer sig till modifikationen. Tänkte på gata ti och så. Har precis fått min Woods Venezia 18K G.

Lustigt, jag tänkte precis göra samma mod på min Venezia 18K G som jag fick förra vecka oxå.
Den skapar verkligen ett enormt undertryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Lustigt, jag tänkte precis göra samma mod på min Venezia 18K G som jag fick förra vecka oxå.
Den skapar verkligen ett enormt undertryck.

Jag har inte kört min i någon större utsträckning för att upplevt det ännu men med tanke på maskinens kapacitet så förvånar det inte mig. Jag var i kontalt med Woods när jag köpte min då jag hade lite specifika frågor. Kanske ska dra iväg ett mejl angående 2-slangslösningen och höra vad de säger.

Permalänk
Medlem

Har gjort samma mod, men blev mobbad i AC-tråden om att man egentligen ska ha tre slangar, för maskinen är inte tät och orkar inte riktigt skapa övertryck annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har gjort samma mod, men blev mobbad i AC-tråden om att man egentligen ska ha tre slangar, för maskinen är inte tät och orkar inte riktigt skapa övertryck annars.

Hmm...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fick dock kommentaren
"Var bara medveten om att en 150mm-slang inte räcker för att bli av med allt undertryck (körde själv med det först). Maskinen är inte tät internt mellan över- och underdel eftersom den inte är gjord för två slangar och det är för mycket motstånd i slangen. Jag dubblade och körde med två stycken och då försvann problemet till 95% skulle jag säga (så pass lite undertryck kvar att det inte orsakar problem med ventilationen i alla fall). En är fortfarande bättre än inget men om jag skulle gissa skulle jag säga att det halverar undertrycket ungefär."

Men det beror väl mycket på vilken modell man använder.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

https://i.imgur.com/nI1My1b.jpeg

Fick dock kommentaren
"Var bara medveten om att en 150mm-slang inte räcker för att bli av med allt undertryck (körde själv med det först). Maskinen är inte tät internt mellan över- och underdel eftersom den inte är gjord för två slangar och det är för mycket motstånd i slangen. Jag dubblade och körde med två stycken och då försvann problemet till 95% skulle jag säga (så pass lite undertryck kvar att det inte orsakar problem med ventilationen i alla fall). En är fortfarande bättre än inget men om jag skulle gissa skulle jag säga att det halverar undertrycket ungefär."

Men det beror väl mycket på vilken modell man använder.

Räcker det inte med en 150 mm utloppsslang? Vad har du gjort för förändring?

Permalänk

Lånar denna tråd.
Har också moddat om en Electrolux Chill Pro Gold (9000 BTU) till tvåslangar. Har även måttanpassat en träskiva för fönstret med två ventilationskåpor.

Har den endast stående i sovrummet med stängd dörr.

Är väl medveten om att det tar tid att kyla ett rum men den direkta temperaturen vid utblåset är 21,5-22,00° har maskinen inställd på 16°.

Är det bara en jävla bluff att man kan välja ända ner till 16°?

Brutalt missnöjd om den inte kan lyckas kyla ner ett rum på 10 kvm till under 20°.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macmasteri:

Räcker det inte med en 150 mm utloppsslang? Vad har du gjort för förändring?

Jag har lagt till den slangen nere till höger på bilden.
Enligt personen så räcker det inte, efter som maskinen inte är gjord för den modifikationen och är inte helt "tät" innuti.
Personligen märker jag ett undertryck i lägenheten trots två-slang modden, så han har nog helt rätt.

Permalänk
Medlem

Vad gör man åt det övre luftintaget? Behöver man täcka för det eller ska man lämna det som det är? Känns som att mycket luft kommer sippra in genom den vägen.