USA vill införa hårdare reglering av kryptovalutor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Inflation eller deflation beror på vilken pengapolitik centralbankerna ska följa, det är inte så att vi måste ha det på ett visst sätt. Riksbanken kan välja 5% eller 10% eller deflation också. Det finns kryptovalutor som har inflation och det finns kryptovalutor som har deflation, vilken väg de väljer bestäms av hur nya mynt skapas.

Bitcoin har ju ett förutbestämt antal coins och det lär ju göra att de i praktiken aldrig kommer att kunna ha ett stabilt värde och att de aldrig kan bli stabila är det som gör dem obrukbara för nått seriöst utan bara vara spekulationsobjekt eller nått som man omedelbart vill växla mot nått annat om man inte vill spela med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin har ju ett förutbestämt antal coins och det lär ju göra att de i praktiken aldrig kommer att kunna ha ett stabilt värde och att de aldrig kan bli stabila är det som gör dem obrukbara för nått seriöst utan bara vara spekulationsobjekt eller nått som man omedelbart vill växla mot nått annat om man inte vill spela med dem.

Förstår vad du menar och för att en valuta ska bli så pass "stabil" som tex kronan så måste varor prissättas i Bitcoin dvs bli unit-of-account. Sen varför är Bitcoin som du skriver "obrukbart" bara för dess köpkraft idag fluktuerar kraftigt? Jag använder de utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Varför det? Är du så bitter att du missade att investera i tid? Tänk på alla stackare som förlorar pengar istället. Personligen så konverterade jag det mesta till Tether när det började gå neråt förra veckan, så jag sitter lugnt.

Rätt trevligt att tjäna mer pengar på GPU-mining än mitt vanliga heltidsjobb btw, även nu efter marknaden har gått ner...

Har redan tjänat på Bitcoin.😉 Inte mining dock.

Så länge man inte försöker påstå att kryptobubblan är något annat än snabba cash, eller snabb förlust, så är jag med på tåget. 😉

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gimberg:

Förstår vad du menar och för att en valuta ska bli så pass "stabil" som tex kronan så måste varor prissättas i Bitcoin dvs bli unit-of-account. Sen varför är Bitcoin som du skriver "obrukbart" bara för dess köpkraft idag fluktuerar kraftigt? Jag använder de utan problem.

Ekonomin är inte fixerad i storlek men antalet Bitcoin är förutbestämt och då måste dess värde konstant ändras, det innebär att deras värde inte kommer att kunna vara särskilt stabilt om de används i den verkliga ekonomin som betalningsmedel.
Det gör det väldigt svårt att värdera något i bitcoin om man inte tänker växla inom en mycket kort tidsrymd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är möjligt, sen finns det många andra kryptovalutor som har valt en annan penningpolitik. De kommer uppfylla olika funktioner om de är kvar om några år.

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Ni/någon får gärna rätta mig om jag har fel, alltid bra med kunskap, men i artikeln så verkar det som att USA vill ha mer kontroll över kryptovalutorna, och det är väl en av anledningarna till att de finns? Decentraliserade...

Jag är helt med på att man behöver skatta för ev. vinst man gör med handel av krypto, liksom med handel av andra valutor eller värdepapper. Så en viss kontroll behövs ändå.
Jag tycker det är väldigt smidigt att de värdepappersförsäljningar jag gjort kommer på mitt skattebesked, så jag behöver inte hålla koll på sådan något mer. Det var inte alltid bättre förr...

För att va lite pretentiöst kritisk, vilken slags kontroll och varför vill de ha den? (Om det är något utöver vanlig statlig insikt i handeln inom landets gränser)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är möjligt, sen finns det många andra kryptovalutor som har valt en annan penningpolitik. De kommer uppfylla olika funktioner om de är kvar om några år.

Jag tror att kryptovalutor som koncept kan vara användbart men jag tror inte på Bitcoin för den kommer att förbli ett pyramidspel pga sin uppbyggnad, Bitcoin saknar förutsättningar att kunna ha ett stabilt värde och oavsett om den ökar eller minskar i värde gör det den mycket riskabel och svåranvänd eftersom det är ett spekullationsobjekt för spelare och nån behöver ju förlora det någon vinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att kryptovalutor som koncept kan vara användbart men jag tror inte på Bitcoin för den kommer att förbli ett pyramidspel pga sin uppbyggnad, Bitcoin saknar förutsättningar att kunna ha ett stabilt värde och oavsett om den ökar eller minskar i värde gör det den mycket riskabel och svåranvänd eftersom det är ett spekullationsobjekt för spelare och nån behöver ju förlora det någon vinner.

Du visar tyvärr att du tillhör den gruppen människor som inte kan diskutera ämnet på ett sakligt sätt när du kallar det för ett pyramidspel, jag lägger ner min diskussion med dig. Det är som att diskutera politik med många människor, det blir personligt av någon anledning. Synd men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ingen som har läst ekonomi senaste 100 åren tycker att Bitcoins upplägg är ens nära på vettigt.

Jag har läst ekonomi de senaste 100 åren och tycker bitcoins upplägg är vettigt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag har läst ekonomi de senaste 100 åren och tycker bitcoins upplägg är vettigt.

Så hur löser du paradox of thrift?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så hur löser du paradox of thrift?

“paradox of thrift” är en teori, att man måste kontrollera befolkningen med inflation är ingen empirisk fakta, och att något gör ont behöver inte innebära att det är negativt i längden. Att konstant “curla” ekonomin tror jag personligen inte är något som om 100 år kommer visa sig ha varit rätt väg till välfärd. Med det sagt så ter sig din ståndpunk väldigt binär, antingen är bitcoin värdelöst och värt 0 eller så ersätter det världsekonomin till fullo, jag tror inget av det är sant.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teval:

“paradox of thrift” är en teori, att man måste kontrollera befolkningen med inflation är ingen empirisk fakta, och att något gör ont behöver inte innebära att det är negativt i längden. Att konstant “curla” ekonomin tror jag personligen inte är något som om 100 år kommer visa sig ha varit rätt väg till välfärd. Med det sagt så ter sig din ståndpunk väldigt binär, antingen är bitcoin värdelöst och värt 0 eller så ersätter det världsekonomin till fullo, jag tror inget av det är sant.

Finns inga alternativ för att stabilisera värdet på dem och att de blir det enda som används är inte praktisk möjligt så därför fortsätter de att vara ett verktyg för pyramidspel och kriminalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns inga alternativ för att stabilisera värdet på dem och att de blir det enda som används är inte praktisk möjligt så därför fortsätter de att vara ett verktyg för pyramidspel och kriminalitet.

Du får gärna utveckla argumentet om pyramidspel och hur det skiljer sig från andra investeringar där tidiga investerare är beroende av de som investerade i ett senare skede för att kunna realisera vinster. Har du någon undersökning som styrker ditt påstående om att bitcoin primärt är för kriminella? Såvida du inte hävdar att >200 miljoner användare är kriminella likt internets tidiga dagar. https://crypto.com/images/202107_DataReport_OnChain_Market_Si... https://www.forbes.com/sites/haileylennon/2021/01/19/the-fals... , har du rapporter som visar motsatsen så ser jag gärna dom.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teval:

Du får gärna utveckla argumentet om pyramidspel och hur det skiljer sig från andra investeringar där tidiga investerare är beroende av de som investerade i ett senare skede för att kunna realisera vinster. Har du någon undersökning som styrker ditt påstående om att bitcoin primärt är för kriminella? Såvida du inte hävdar att >200 miljoner användare är kriminella likt internets tidiga dagar. https://crypto.com/images/202107_DataReport_OnChain_Market_Si... https://www.forbes.com/sites/haileylennon/2021/01/19/the-fals... , har du rapporter som visar motsatsen så ser jag gärna dom.

Uppbyggnaden av Bitcoin innebär att de i praktiken inte kan ha ett stabilt värde om de inte är ensamma vilket gör dem obrukbara som betalmedel i den verkliga värden, de kan i praktiken bara användas för att spela med (spekulation) eller av kriminella som försöker tvätta pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppbyggnaden av Bitcoin innebär att de i praktiken inte kan ha ett stabilt värde om de inte är ensamma vilket gör dem obrukbara som betalmedel i den verkliga värden, de kan i praktiken bara användas för att spela med (spekulation) eller av kriminella som försöker tvätta pengar.

Tur jag lever i fantasivärlden då och kan betala med bitcoin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om din lösning till ett problem som uppenbarar sig med jämna mellanrum är att köra ekonomin på tomgång i ett decennium så har du uppenbarligen inte uppdaterat din ekonomiska kunskap än von Hayek på 1920-talet.

Att deflation är negativt baserar sig på empiriska fakta. Och för övrigt så är paradox of thrift ingen teori, utan en paradox. Olika grejer. Sen utgör det en del av flera andra teorem, men det är en annan sak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om din lösning till ett problem som uppenbarar sig med jämna mellanrum är att köra ekonomin på tomgång i ett decennium så har du uppenbarligen inte uppdaterat din ekonomiska kunskap än von Hayek på 1920-talet.

Jag ser det inte så svart och vitt som du gör, jag tror varken att dagens monetära strategi är svaret, eller att hela världen endast ska använda bitcoins. Jag tror dock att om 20 år så kommer ungefär lika stor del av världen som idag använder internet att använda bitcoins och ethereums nätverk på ett eller annat sätt.

Skrivet av Sando:

Att deflation är negativt baserar sig på empiriska fakta. Och för övrigt så är paradox of thrift ingen teori, utan en paradox. Olika grejer. Sen utgör det en del av flera andra teorem, men det är en annan sak.

Ja, precis som det är empirisk fakta att inflation är negativt om man frågar någon i Venezuela, Turkiet eller Argentina. En påstådd paradox är inte fakta. Du nämner själv Hayek så du torde ha koll på att alla inte håller med om antaganden i paradoxen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Förbjud skiten så vi kan få den här sorgliga perioden överstökat.

Beskatta transaktionerna istället, då kan staten tjäna pengar på dem om de förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Beskatta transaktionerna istället, då kan staten tjäna pengar på dem om de förekommer.

Låt en gammal gubbe sitta och sura på internet är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Det finns massor av förbud här i sverige, Einstein. Varför skulle detta skilja sig från andra förbud?

Det är synd att folk är sånna aphjärnor att man är villig att hänga på ökningen i pris på grafikkort. Och jag undrar hur mycket kryptovalutorna har bidragit. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förbjud allt jag inte gillar!!! Eller så fortsätter vi leva i ett fritt och demokratiskt väst, jag föredrar det senare. Kina, Turkiet eller Indien kanske skulle passa dig bättre?

Demokrati betyder inte att vi gör som dlq84 vill och att de som tycker annorlunda får flytta till Kina...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz