Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

"crontab" är en fil, så du ska öppna den med din texteditor, ex. vim, nano eller vad du nu använder

Ex:
sudo vim /etc/crontab
sudo nano /etc/crontab

Skrivet av FattarNiInte:

Nej man skall inte öppna den direkt.
Använd crontab -e istället, t.ex:
EDITOR=nano crontab -e
för att redigera den med textredigeraren nano.
https://crontab.guru/examples.html för exempel på tidsangivelser.

Skrivet av SAFA:

Då ligger den på ett annat ställe/heter nåt annat i din distro, på min finns crontabs i /var/spool/cron/crontabs och heter då samma som för användarnamnen, så root för daily mm.

gör man:
sudo crontab -l

ska innehållet i den visas.

contrab -l ger inget
user@-:/$ crontab -l
no crontab for user
user@-:/$ sudo crontab -l
no crontab for root

crontab -e öppnar en fil där allt är avtaggat med # innan text

Klicka för mer information

# Edit this file to introduce tasks to be run by cron.
#
# Each task to run has to be defined through a single line
# indicating with different fields when the task will be run
# and what command to run for the task
#
# To define the time you can provide concrete values for
# minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon),
# and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').#
# Notice that tasks will be started based on the cron's system
# daemon's notion of time and timezones.
#
# Output of the crontab jobs (including errors) is sent through
# email to the user the crontab file belongs to (unless redirected).
#
# For example, you can run a backup of all your user accounts
# at 5 a.m every week with:
# 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/
#
# For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
#
# m h dom mon dow command

Visa mer

I windows klickar man på start och i sökrutan skriver man schema sedan är det bara klicka upp schemaläggaren
eller Start --> Kontrollpanelen --> System och underhåll --> Administrationsverktyg Dubbelklicka på Schemaläggaren.

Förstår ni nu vad jag menar med mitt tidigare citat ovanför : winskrot 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet.
Så det är smått frustrerande att gå från ett OS med hög användarvänlighet till ett komplext serverbased desktop system som är primärt kod och filhacksbaserat.
Allt går, det tar bara lite längre tid det är bara den lilla längre tiden som är frustrerande när man har bråttom. *hihi*

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon309108:

contrab -l ger inget
user@-:/$ crontab -l
no crontab for user
user@-:/$ sudo crontab -l
no crontab for root

crontab -e öppnar en fil där allt är avtaggat med # innan text

Klicka för mer information

# Edit this file to introduce tasks to be run by cron.
#
# Each task to run has to be defined through a single line
# indicating with different fields when the task will be run
# and what command to run for the task
#
# To define the time you can provide concrete values for
# minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon),
# and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').#
# Notice that tasks will be started based on the cron's system
# daemon's notion of time and timezones.
#
# Output of the crontab jobs (including errors) is sent through
# email to the user the crontab file belongs to (unless redirected).
#
# For example, you can run a backup of all your user accounts
# at 5 a.m every week with:
# 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/
#
# For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
#
# m h dom mon dow command

Visa mer

I windows klickar man på start och i sökrutan skriver man schema sedan är det bara klicka upp schemaläggaren
eller Start --> Kontrollpanelen --> System och underhåll --> Administrationsverktyg Dubbelklicka på Schemaläggaren.

Förstår ni nu vad jag menar med mitt tidigare citat ovanför : winskrot 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet.
Så det är smått frustrerande att gå från ett OS med hög användarvänlighet till ett komplext serverbased desktop system som är primärt kod och filhacksbaserat.
Allt går, det tar bara lite längre tid det är bara den lilla längre tiden som är frustrerande när man har bråttom. *hihi*

Du sitter med debian och klagar på att det är omständigt. Samtidigt sitter du och jämför med Windows och hur lätt det är.

1. Du verkar van med Windows och hur de fungerar.
2. Du har valt en av de drygaste (server) distros som finns användarvänlighetsmässigt.

Det är lite som att flytta till Japan och klaga på att allt tar så mycket längre tid på japanska och sen lite passivt aggressivt förklarar för japanerna att de skulle gå så mycket snabbare att förklara saker på svenska, men japanska fungerar väl det med.

PS. Kallar du skriva saker i ett worddokument för "filhack" och kodbaserat? För det är vad du gör i crontab, skriver lite text.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Du sitter med debian och klagar på att det är omständigt. Samtidigt sitter du och jämför med Windows och hur lätt det är.

1. Du verkar van med Windows och hur de fungerar.
2. Du har valt en av de drygaste (server) distros som finns användarvänlighetsmässigt.

Det är lite som att flytta till Japan och klaga på att allt tar så mycket längre tid på japanska och sen lite passivt aggressivt förklarar för japanerna att de skulle gå så mycket snabbare att förklara saker på svenska, men japanska fungerar väl det med.

PS. Kallar du skriva saker i ett worddokument för "filhack" och kodbaserat? För det är vad du gör i crontab, skriver lite text.

Tror du missar lite av Maries poäng. Windows har en GUI baserad "crontab", Linux har det inte. En sak som Windows leder i helt enkelt (för dem som vill ha GUI-baserat crontab).
Sedan är resten av windows skit men det hör inte till diskusionen.

PS. Marie kolla om du kan avinstallera mlocate helt utan att nåt beror på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Du sitter med debian och klagar på att det är omständigt. Samtidigt sitter du och jämför med Windows och hur lätt det är.

1. Du verkar van med Windows och hur de fungerar.
2. Du har valt en av de drygaste (server) distros som finns användarvänlighetsmässigt.

Det är lite som att flytta till Japan och klaga på att allt tar så mycket längre tid på japanska och sen lite passivt aggressivt förklarar för japanerna att de skulle gå så mycket snabbare att förklara saker på svenska, men japanska fungerar väl det med.

PS. Kallar du skriva saker i ett worddokument för "filhack" och kodbaserat? För det är vad du gör i crontab, skriver lite text.

LMDE3 är det i fråga som jag bråkar med..
Debian Buster är det jag börjar gå över till för att få en LTS release så jag slipper installera om datorn de närmaste 5åren Ingen annan distro utan skräp-ubuntu ger så lång tid innan man är tvungen att installera om alla maskiner igen
CentOS longtimesupport gick ju i graven när IBM gick in o styrde om i ledet för Redhat. annars var det tanken att jag skulle gått på den så jag visste att maskinerna går i 10år.

Jag bytte enbart till Linux för att win10 är rolling release.. för allt man måddar i win10 för att få bort spyware, tvångsuppdateringar med tvångsamstarter, customisering av win10-ison för att undvika få in crotana, store, blotware osv osv allt blir ogjort när nästa stora OS-uppdatering sker.. Detta är ca 1gång/år och det innebär att jag måste installera om alla datorer 1gång/år eller stoppa alla uppdateringar så det blir ett opatchat OS.. om man gör det kan man lika gärna fortsätta använda win7 då det blir lika osäkert.
Mac ävervägde jag.. Men då måste jag antingen köpa tre nya laptops och fyra stationära apple datorer.. Detta skulle bli så dyrt att det är ohållbart.. Skapa hackintosh av alla mina PC blir samma osäkra lösning då uppdateringar blir problem.. där med en osäker och ostabil lösning.
Så antingen fick jag ge upp Datorer och gå tillbaka till tidigt 1900tal innan datorns intåg eller så var jag tvingad att ge mig in på Linux.

LMDE är den stabilaste och mest GUI vänliga distron.. dock bara 1-1½ år innan EOL. Ubuntu är upbloatat och med företag bakom som börjat leka med telemetri (googla ubuntu telemetri om ni inte har koll) Så får jag en win10spyware känsla i ryggraden även om den inte är samma sak,
Så vad har jag för val om jag vill ha ett system som får säkerhetsuppdateringar men jag vill inte installera om en dator inom 5-10år.. rullande releaser vet alla att det kan ge mer arbete än vad man vill om en upprullning inte går perfekt.

Så där av börjar jag kika på Debian för att få en stabil LTS lösning.. Jag kör det inte primärt ännu, men jag har det på två av mina stationära för att i lugn och ro lära mig utan att behöva stressa som en idiot, och bara kunna sätta mig med det när tid finns.

Filhack är att öppna en fil och skriva om innehållet för att man ska få saker att fungera.
exempel smb.conf eller en bat/sys fil i windows är att göra ett filhack.
Kod är sådant som inte står i svenska eller engelska ordboken som har betydelse i dagligt språk. Precis som när man lagar mat och ska ha 3dl vatten till såsen så är inte det vardagligt språk utan det är en kod för att få rätta proportioner för att skapa en funktion eller en sås.
Gui är när man bara klickar o drar i lite reglage.. precis som när man beställer en online-pizza så klickar man i pålägg, extras osv.. Man lagar inte maten själv utan man får det gjort åt en.

Så har du bättre förslag på distro än Debian som inte är rullande release och som stödjer mer än 5år uppdateringar innan EOL så mottages förslag meeeeer än tacksamt.
Jag måste ha datorer för att leva i 2020talet.. för att jobba, och vissa e-tjänster.
Jag vill inte ha med spionjättarna att göra Google, Facebook, Microsoft, Apple och Amazon

Så vad föreslår du åt mig?
Jag vet att jag bytte till linux av sämsta anledning i världen.. Men det är det eller gå tillbaka 100år i tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Marie kolla om du kan avinstallera mlocate helt utan att nåt beror på det.

Jag avinstallerade mlocate för två veckor sedan efter jag hitta en linux artikel.. Jag blev aningens förvånad när den där Find hela tiden hoppa igång iallafall. *hihi*
Lite som windows när man tror man stängt av något så kommer det o naffsar i byxbenet iallafall. hahah

Det med att radera de två filerna vi prata om, höll datorn lugn inatt, så det är ju ett steg i rätt riktning

stavfel som fick ett ord att bli annan innebörd
Permalänk
Avstängd

Jag gick från Windows till mint för ett år sedan.

Enda anledningen varför jag inte gjort det innan va för BankID.

Så enkelt för mina behov:
Surfa, film och dota 😁.

Installera mint på min mammas äldre bärbara. Hon va skeptisk...men älskart nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

I windows klickar man på start och i sökrutan skriver man schema sedan är det bara klicka upp schemaläggaren
eller Start --> Kontrollpanelen --> System och underhåll --> Administrationsverktyg Dubbelklicka på Schemaläggaren.

Förstår ni nu vad jag menar med mitt tidigare citat ovanför : winskrot 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet.
Så det är smått frustrerande att gå från ett OS med hög användarvänlighet till ett komplext serverbased desktop system som är primärt kod och filhacksbaserat.
Allt går, det tar bara lite längre tid det är bara den lilla längre tiden som är frustrerande när man har bråttom. *hihi*

Jag förstår precis vad du menar och jag blir själv lika frustrerad varje gång jag ska göra något i Linux, som i Windows är simpelt, men som i Linuxvärlden kräver timmar av Googlande.
Även om mycket kräver Googlande även i Windowsvärlden, så finns det åtminstone inte femtielva olika varianter av Windows vilket håller nere antalet svar markant.

Mitt senaste försök att gå över till Linux för några veckor sket sig i vanlig ordning när jag var så irriterad över saker att jag var nära att kasta ut datorn genom fönstret, så nu sitter jag i Windows 10 igen. Men jag kommer nog försöka igen om något halvår. Skam den som ger sig

Jag är imponerad och en smula avundsjuk på att du lyckats byta till Linux och att du inte ger upp. Önskar att jag hade samma tålamod!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du sitter med debian och klagar på att det är omständigt. Samtidigt sitter du och jämför med Windows och hur lätt det är.

1. Du verkar van med Windows och hur de fungerar.
2. Du har valt en av de drygaste (server) distros som finns användarvänlighetsmässigt.

Det är lite som att flytta till Japan och klaga på att allt tar så mycket längre tid på japanska och sen lite passivt aggressivt förklarar för japanerna att de skulle gå så mycket snabbare att förklara saker på svenska, men japanska fungerar väl det med.

PS. Kallar du skriva saker i ett worddokument för "filhack" och kodbaserat? För det är vad du gör i crontab, skriver lite text.

Skulle Debian vara en av de drygaste distributionerna? Du måste skämta Det är snarare en av de enklare eftersom det är relativt enkelt att Googla sina problem.

Och gällande att "bara" skriva text i crontab, så är det ju uppenbarligen inte bara att öppna crontab och skriva. Det verkar finnas en väldans massa olika varianter. Till att börja med är crontab både ett program och en textfil... Så beroende på vad det är man vill redigera, så är det olika sätt.
Schemaläggaren i Linux (cron) är baserad på textfiler (som allt annat i Linux), men självklart ligger dessa filer lite här och där beroende på vilken distribution man har.

Till skillnad mot Windows där man öppnar Schemaläggaren och redigerar de olika jobben i ett hyffsat lättförståeligt GUI. Att skapa ett jobb som ska köras varje fredag klockan 06:00, men endast om en viss användare är inloggad, klarar nog de flesta, men be samma person göra det i valfri Linuxdistribution

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Därför rekommenderar jag att man skriver ner vad man gjort på egen hand så man minns och enkelt hittar en förklaring på hur och vad man har gjort.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Opensuse är annars underskattad. Inte den med rolling release (extremt buggig) dock.
Nästan ingen bloat och stabil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

Jag förstår precis vad du menar och jag blir själv lika frustrerad varje gång jag ska göra något i Linux, som i Windows är simpelt, men som i Linuxvärlden kräver timmar av Googlande.
Även om mycket kräver Googlande även i Windowsvärlden, så finns det åtminstone inte femtielva olika varianter av Windows vilket håller nere antalet svar markant.

Mitt senaste försök att gå över till Linux för några veckor sket sig i vanlig ordning när jag var så irriterad över saker att jag var nära att kasta ut datorn genom fönstret, så nu sitter jag i Windows 10 igen. Men jag kommer nog försöka igen om något halvår. Skam den som ger sig

Jag är imponerad och en smula avundsjuk på att du lyckats byta till Linux och att du inte ger upp. Önskar att jag hade samma tålamod!

hahaha min övergång mars2018-jan/feb2019 när jag tog i linux första gången i hela mitt liv, så var jag på väg att kasta ut datorn genom fönstret(med fönstret stängt) femtioelva gånger,
jag slog faktiskt näven i laptopen en gång, så jag efteråt vart kallsvettig o körde en HDD kontroll så jag inte sabba disken.. den klara sig*pust*
Jag har skrivit ettpar trådar i ett linuxforum där min frustration var så stor så texten hade nog bitit folk i rumpan om de bara läste den. *hahaha*
För att lyckas så måste man vara envis, ha gott om tålamod samt tid.. aldrig ha bråttom..
Jag hade en laptop som jag började använda linux på, så mina primära datorer fortsatte att puttra med win7..
Så mitt råd till dig, försök komma över en annan dator.. skit samma om den har superusel prestanda, bara den rullar lixom.. sedan sitter du med den bredvid din vanliga o pillar med det då och då i lugn o ro... samt när frustrationen tar överhand.... Gå ifrån.. stäng av den en timma eller till dagen efter..
Jag satte som mål i mars 2018 när jag laddade ner Linux mint 18.3 att när win7 eol inträffar jan 2020 så ska jag köra linux. Så jag gav mig själv två år och jag nådde målet sommaren 2019 körde jag linux primärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av newtoninja:

Opensuse är annars underskattad. Inte den med rolling release (extremt buggig) dock.
Nästan ingen bloat och stabil.

Opensuse och Fedora är riktigt trevliga.. Men kort livslängd tyvärr... Fedora hade mycket bra arbetsverktyg man kunde välja under installationsprocessen när man körde net-install.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

Därför rekommenderar jag att man skriver ner vad man gjort på egen hand så man minns och enkelt hittar en förklaring på hur och vad man har gjort.

Jag brukar ofta inte alltid skriva i ett dokument jag har för vissa modifikationer.. nätverk osv som är samma saker på alla maskiner. (Det besvärliga är när linuxutvecklarna får för sig att ändra på saker, så alla anteckningar blir inaktuella)
Är det specifikt för enbart en dator så skriver jag inte upp, då installationen bara är tänkt att göras en gång under datorns livstid- (ca10år) Kraschar systemet så är det aldrig nyinstallation utan enbart systemåterställning via systemimage.

Sedan som jag nu med schemaläggaren.. nytt problem där av kan jag ju inte haft det uppskrivet Men när jag väl löser det så kommer det bli en notis om vilken gui jag ska installera och hur man ändrar inställningar, då det kommer gälla alla datorer

Men jag håller med om att vissa saker ska man skriva en fusklapp till... precis som när man ska storhandla skriver man ju en fusklapp.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Opensuse och Fedora är riktigt trevliga.. Men kort livslängd tyvärr... Fedora hade mycket bra arbetsverktyg man kunde välja under installationsprocessen när man körde net-install.

Opensuse släpper inte så ofta att det blir bekymmersamt.

One minor release is expected approximately every 12 months, aligned with SUSE Linux Enterprise Service Packs
One major release is expected after approximately 36-48 months, aligned with SUSE Linux Enterprise Releases.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Roadmap

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av newtoninja:

Opensuse släpper inte så ofta att det blir bekymmersamt.

One minor release is expected approximately every 12 months, aligned with SUSE Linux Enterprise Service Packs
One major release is expected after approximately 36-48 months, aligned with SUSE Linux Enterprise Releases.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Roadmap

Debian är ju 5år innan EOL så den leder loppet än så länge.
Jag tycker det är synd att centOS gick under då det hade 10år

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Debian är ju 5år innan EOL så den leder loppet än så länge.
Jag tycker det är synd att centOS gick under då det hade 10år

Fast centos hade ju verkligen hopplöst utdaterad mjukvara. Iofs ok om du kör server eller liknande men för desktopanvändning kändes den lite väl trist.

Både de inkrementella och stora uppgraderingarna går smidigt till i opensuse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av newtoninja:

Fast centos hade ju verkligen hopplöst utdaterad mjukvara. Iofs ok om du kör server eller liknande men för desktopanvändning kändes den lite väl trist.

Både de inkrementella och stora uppgraderingarna går smidigt till i opensuse.

De program jag arbetar med är inte beroende av att vara det senaste.. samt det går ju installera in nyare programvara om man vill.. out of the box är ingen distro perfekt alla kräver handpåläggning för att anpassas till sina egna behov och krav.
Det är just därför jag vill ha en som går läääääänge så den tråkiga handpåläggningen inte behöver göras mer än en gång under datorns livstid helst. Det var det jag gilla med winskrot upp till 7:an.. mer än 10+års uppdateringssupport. Bara installera/modda en gång och aldrig igen.
Det är det jag vill uppnå även med Linux

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på att slå mitt eget rekord i att Inte uppgradera efter Denna uppgraderingen 😎
En del pingviner man chattat med uppgraderar efter 10 år, hmm.. 😜
Och så undrar jag om Superthugs fönster är hela.. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Väldigt sugen på att slå mitt eget rekord i att Inte uppgradera efter Denna uppgraderingen 😎
En del pingviner man chattat med uppgraderar efter 10 år, hmm.. 😜
Och så undrar jag om Superthugs fönster är hela.. 😅

Har en maskin som fortfarande kör en 2.0.39 kernel... och den sitter direkt på internet. Har dock uppdaterat kernel, sendmail, openssh och bash på den samt lite annat. Kerneln är från 2001 men distron är lite äldre, 1998 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har en maskin som fortfarande kör en 2.0.39 kernel... och den sitter direkt på internet. Har dock uppdaterat kernel, sendmail, openssh och bash på den samt lite annat. Kerneln är från 2001 men distron är lite äldre, 1998 om jag minns rätt.

Ujj! gatans! 🙂

Oups, menade hårdvaran i detta fallet 🙂 och det är nog främst spelen jag får skylla på som krävde/önskade uppgraderingen.
För musikskapande och grafik, not so much och, har tyvärr bara En stationär dator nu och vill gärna ligga på det senaste eftersom komponenterna är ju nyare nu och jag gillar följa det senaste så jag inte blir uttråkad, typ. 😜

Då undrar jag ju vad det är för maskin du håller vid liv? och skulle inte även en gammal mackapär må bättre av nyare kernel/mjukvara som man kan tycka och tro är, optimerad?
Vaffö gö du på detta viset'h? 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ujj! gatans! 🙂

Oups, menade hårdvaran i detta fallet 🙂 och det är nog främst spelen jag får skylla på som krävde/önskade uppgraderingen.
För musikskapande och grafik, not so much och, har tyvärr bara En stationär dator nu och vill gärna ligga på det senaste eftersom komponenterna är ju nyare nu och jag gillar följa det senaste så jag inte blir uttråkad, typ. 😜

Då undrar jag ju vad det är för maskin du håller vid liv? och skulle inte även en gammal mackapär må bättre av nyare kernel/mjukvara som man kan tycka och tro är, optimerad?
Vaffö gö du på detta viset'h? 😎

Ja, hårdvaran är ungefär lika gammal, AMD K6-II med 40 MB minne, så så värst mycket nyare distar göre sig icke besvär. Kör lite emulatorer på den och den är då precis lagom snabb.

Permalänk
Avstängd

Linux mint, byta musens vänster knapp till höger
Hej,

Kom hem till lägenheten började lasta in nya dator bordet.

Nu står allt klart startar datorn kommer in i Linux.

Allt fungerar MEN inte vänster klick på min mus.

Går in i mus och pekplatta.
Med hjälp av Windows knappen på tangentbordet.

Vill markera vänsterhänt (omkastade musknappar)

Går inte att markera då vänster knappen inte funkar.

Kan någon skriva ett kommando i terminalen som byter vänster klick till höger?

Så lång väg till butik och orkar inte köpa ny idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja, hårdvaran är ungefär lika gammal, AMD K6-II med 40 MB minne, så så värst mycket nyare distar göre sig icke besvär. Kör lite emulatorer på den och den är då precis lagom snabb.

Hade tanken för nån månad sen att försöka mig på C=64/Amiga emulator eller något, vettitusan vad som hände sen, men nästa vecka är jag nog optimal med motivationen igen med att försöka, allt för nostalgitrippen var det tänkt 😜
Är det sånna emulatorer du kör eller?

Permalänk
Skrivet av Laptopkillen:

Kan någon skriva ett kommando i terminalen som byter vänster klick till höger?

xmodmap -e 'pointer = 3 2 1'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Hade tanken för nån månad sen att försöka mig på C=64/Amiga emulator eller något, vettitusan vad som hände sen, men nästa vecka är jag nog optimal med motivationen igen med att försöka, allt för nostalgitrippen var det tänkt 😜
Är det sånna emulatorer du kör eller?

Ja, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

xmodmap -e 'pointer = 3 2 1'

Den lär ju hamna i min Linux mapp trots att jag inte behöver det, stuff är bra att veta, tack! 😎

Skrivet av SAFA:

Kolla på Blocket, hitta en Riktig Amiga direkt, det var som attans 😎
Men nu svävar jag bort från tråden en aning (som vanligt) 😜

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

xmodmap -e 'pointer = 3 2 1'

Jävla proffs.
👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Opensuse är annars underskattad. Inte den med rolling release (extremt buggig) dock.
Nästan ingen bloat och stabil.

Är det Tumbleweed du du tycker är "extremt buggig" ?
Bytte till den på min desktop (från Leap) för knappt 2 år sedan, och jag har haft i princip noll problem. Enda nackdelen är väl att det är väldigt många paket som behöver uppdateras relativt frekvent, men det är ju lite grejen men en rullande distribution.

Permalänk
Medlem

En mer relevant sak för tråden då, fler som använder Onenote i win och går till Linux kan ha liknande tankar.

Finns Electron (js som app, samma fördelar nackdelar som webb-Onenote förutom att man slipper ha ett webbfönster för), samt webb-Onenote, och i Chromium så går cpu upp en hel del när man flyttar markören snabbt, samma i FF och Electron, och jag har aldrig fått den att komma ihåg stavnings- och autoformat-reglerna. Dessutom är den långsam i FF. Desktopvarianten i win10 är som en F testarossa i jmf.
Därför började jag se mig om efter nåt native som även funkar på telen.

Har provat Joplin. Det är en markdownredigerare i grunden men gränssnittet påminner en del om Onenote med liknande böcker, sektioner och sidor. Har inte funnit samma "infoga textruta var du vill" som i Onenote så inte samma potential till jättelika sidor i alla fyra väderstreck men eftersom jag har flera sådana väldigt långa så vet jag hur oöverskådliga de kan bli även på en stor skärm. Tror det kan gå bra med en kolumn eller en tabell för två, har iaf inte funnit nåt annat sätt.

Synkronisering funkar bra via Onedrive eller Dropbox.

En sak jag saknar lite är att man har två redigerarlägen, antingen markdown med förhandsvisning till höger, just som VS Code ex, eller så redigerar man visningssidan som i Onenote. Den senare kan man dock inte byta textstorlek eller färg med, så man får ta till html och css i markdown. Det verkar inte gå att ha en css-regel för en viss tagg som ger texten en färg och sedan använda den på ex en <h3> ..eller snarare: det går i förhandsvisningen när man redigerar markdown, när man växlar till visnings-redigeraren försvinner dock färgen och h3-texten känns igen som så. Väljer man ett annat taggnamn för css-regeln, ex "blafarg" och använder den och <h3> för texten så blir det samma resultat. Skriver man däremot inline-css med <h3 style=.. så fungerar det i markdown-förhandsvisning och visningsredigeraren.

Finns det någon van användare av Joplin här? (Eller bara någon annan som vill hitta ett alt till Onenote)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Är det Tumbleweed du du tycker är "extremt buggig" ?
Bytte till den på min desktop (från Leap) för knappt 2 år sedan, och jag har haft i princip noll problem. Enda nackdelen är väl att det är väldigt många paket som behöver uppdateras relativt frekvent, men det är ju lite grejen men en rullande distribution.

Yep. Tumbleweed. Hade den några veckor sedan ville den inte reboota korrekt efter en massiv uppdatering.
Jag som tyckte att Archlinux hade många paket att uppdatera men TW springer cirklar kring Arch