Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk

Jag lärde mig terminalanvändning i högstadiet där läraren fick oss att telnet:a in i hotmails servrar för att skriva e-post.
Man hade shell-access på hotmail på den gamla goda tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik.:

Jag har varit sugen på att gå över till en Linux-plattform sedan jag har blivit mer och mer medveten om all denna informations och telemetri-sug från alla större plattformar.
Jag har använt Windows-baserade plattformar sedan början av mitt datoranvändande och måste säga att Windows 10 har fungerat väldigt bra för mig.
Men det var där jag också kände att jag tappade kontrollen över vad jag delade med mig av och har känt att om det fanns ett alternativ så kanske det var dags att kliva ut genom fönstret.
Insåg tidigt att Linux-baserade plattformar verkade vara det enda alternativet men har tvekat därför att det såg så komplicerat ut.
Men senaste tiden så ser det ut som att saker och ting faller på plats.
Så jag började forska lite mer om Linux och på den vägen är det att jag såg den här tråden och dök in i den.
Jag bestämde mig för att läsa tråden från början till slut för att skaffa en kunskapsbas för mina trevande steg in i Linux-världen.
Så därav min rubrik, vilken resa!
Från att varit på Linux till 90% så sjönk det till 10% efter all läsning i tråden.
Det kändes som att en del av er som kommenterat i tråden har missat meningen i trådskaparens rubrik:
”Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows”.
Många av er har uppenbarligen använt Linux sedan barnsben och rör er fritt och utan hinder i Linux terminal-värld.
Men jag som nybörjare vill inte byta från grafiskt användargränssnitt mot ett textbaserat.
Det jag vill är att komma bort från Microsofts snokande i mitt privatliv.
Men ni hjälpte mig att ta steget och valde till slut att använda Linux Mint med Cinnamon.
Jag vill bara säga tack till er alla i den här tråden för med den samlade kunskapen ni har fört in i tråden har verkligen hjälpt mig att få en god bas att börja mina trevande steg in i denna nya värld.
Så jag ville dela med mig av mina erfarenheter hur det har gått att gå över till Linux.
Först så skaffade jag en dator att pröva mina vingar på och kom över en:
HP Compaq Elite 8300 SFF
Komponenterna i den var väl inte de vassaste så jag bytte ut och lade till komponenter.
Så i slutändan sitter jag med den här riggen:

• Processor: Intel Core i5-3470, HD Graphics 2500

• Nätverkskort: HP - Intel 7265, N4G85AA

• Primärminne: Patriot Signature DDR3 1600MHz 8GBx2, PSD38G16002

• Sekundärminne: Samsung SSD 870 EVO 500GB, MZ-77E500BW

• Periferi: Logitech Unifying Receiver, MX Anywhere 2, k830, DELL P2314H, Sony SRS-ZR5

Jag ordnade en USB-sticka att boota ifrån för att installera Linux Mint 20.1.
Installationen var smärtfri, allt funkade bra hela vägen.
Jag följde rådet att koppla ihop mina Logitech-prylar med sändaren innan jag pluggade in dem i Linux-riggen.
Nätverksbiten med Wifi och blåtand gick bra och allt funkade bra.
Nu till det intressanta, mjukvaror.
Som indoktrinerad Windows-användare så är oron hur alla program som jag använder på Windows-plattformen ska vara annorlunda på Linux-plattformen.
Kommer jag att kunna använda det jag redan är van med, hur nära ligger ersättarna.
Här är några av programmen som jag installerat.

• Firefox: Redan förinstallerat, jo ja tackar, behövde bara ställa in den i hårdare privatläge.

• Nordpass: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

• ExpressVPN: Okej, stötte på patrull. Linux varianten kör du genom terminalen, men det var enkelt att följa deras manual på hemsidan och så fort programmet var installerat kunde jag slänga in tillägget i Firefox och använda den från webbläsaren med ett betydligt trevligare gränssnitt.

• Word: LibreOffice, håller på att testa andra förslag från er i tråden, tack.

• Excel: Samma som ovan.

• VLC: Testar andra förslag från er.

• Scribus: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

• Inkscape: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

Sedan ville jag testa några förslag från er som inte fanns i programhanteraren och var lite orolig om det skulle bli ett massivt hackande i terminalen, men till min stora glädje så slängde Firefox upp en ruta där programmen kunde installeras med "Paketinstalleraren Gdebi" vilket gjorde att det var precis som att köra vilket .exe som helst.

Nu vet jag att det inte alltid är en dans på rosenbladen, ibland så blir det på taggarna.
Vilket det kan kännas som om jag hittar program jag vill använda som bara går att köra med terminalen.
Så här långt så har hela min upplevelse varit väldigt positiv. Det hela har känts som vilken Windows-installation som helst som jag är van med. Om det är bättre? Hmm.
Jag vet att paketinstallerare och programhanteraren kräver mycket mer utrymme men jag är inte ute efter att ha ett så litet system som möjligt, utan jag kör på med grafiskt användargränssnitt där jag klickar och allt bara kör på.
Och det kommer såklart att vara en inkörningsperiod så jag hittar i Linux-burken som jag hittade i Windows.
Och, ja, terminalen är inte så farlig som jag kanske vill påskina, jag CMD’ade friskt på Windows också så det kommer garanterat bli terminalen också, och jag måste säga att terminalen känns enklare än CMD’andet.
Än en gång, tack för all er hjälp här i tråden. Även om resan gick lite som en bergochdalbana så fick ni mig att göra det.

Om jag får säga det så känns det som att jag har suttit inomhus och stirrat på det där fönstret, men så en dag vågade jag öppna det, klättra ut, ut på fälten med mogna lin, jag går där och drar mina händer i linet och tittar upp mot skyn, ja, jag är fri och är redo att göra som jag vill.

Fortsättning följer...

Hejsan o Grattis till skiftet

2018 var jag där du är nu och du kommer stöta på frustration och att du vill kasta ut datorn genom fönstret för att saker inte gör som du vill

Mitt första tips när du stöter på patrull som tog mig nästan ett år att komma förbi... Vad du än gör när du letar lösningar och ska felsöka... Tänk inte windows... Ju mer man kan om windows o alla grafiska interface, ju mer blir vanan/kunskapen en nackdel, just för att man tänker... Ja men jag brukar ju göra så här... Men så här borde man ju lösa det för så gör jag ju i windows osv osv. Ta då en minuts paus och fråga dig själv, är jag inne på rätt bana eller är det windowstänket som spökar med mig.

Japp, det är många här inne som ser linuxkod i sömnen. *hihi* Men det är bra att få en synvinkel som nybörjare hur de ser på saker oxå. Man behöver se/höra båda sidorna på myntet för att få helheten.. alla behöver det.. både vi nya och de gamla i gemet. Vi kompletterar varandra bra vare sig vi vill erkänna det eller inte. *hihi*

Jaaa, Gui vägen är ett bra steg in i linuxvärlden.. och jag tycker du gjorde ett bra val med Mint som startskott.. starkt gui-stöttade distros gör att man får ett system att fungerar fortare än om man ska lära sig terminal o filhack från dag ett, så man inte ger upp bara för att inlärningskurvan är lika brant som mount-everest... sedan med tiden lär man sig att terminal o filhack är kraftfullt och man kan få Linux att göra typ vad man vill.. fantasi och kunskap är bara de gränser som finns. Som du kommer märka med tiden.
Jag älskar grafiska gränssnitt o avskyr terminalen.. som du säkert snappat upp redan. Men jag tar till terminalen och filhack när det är enda utvägen och jag försöker dela med mig av mina erfarenheter o kunskaper.

Så när du stöter på motgångar, så nyttja detta forumet, för här inne har du mååååånga kunniga som kan hjälpa dig.

Mitt andra tips är, att oavsett vad alla andra tycker.. Lyssna o ta lärdom, men gå din egna väg i slutänden.

Kika på Gimp som ersättare för Adobe photoshop om du använde det något.

Det ska bli kul att läsa din Fortsättning följer

Välkommen in i Linux gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Jag har varit sugen på att gå över till en Linux-plattform sedan jag har blivit mer och mer medveten om all denna informations och telemetri-sug från alla större plattformar.
Jag har använt Windows-baserade plattformar sedan början av mitt datoranvändande och måste säga att Windows 10 har fungerat väldigt bra för mig.
Men det var där jag också kände att jag tappade kontrollen över vad jag delade med mig av och har känt att om det fanns ett alternativ så kanske det var dags att kliva ut genom fönstret.
Insåg tidigt att Linux-baserade plattformar verkade vara det enda alternativet men har tvekat därför att det såg så komplicerat ut.
Så jag började forska lite mer om Linux och på den vägen är det att jag såg den här tråden och dök in i den.
Jag bestämde mig för att läsa tråden från början till slut för att skaffa en kunskapsbas för mina trevande steg in i Linux-världen.
Från att varit på Linux till 90% så sjönk det till 10% efter all läsning i tråden.
Det kändes som att en del av er som kommenterat i tråden har missat meningen i trådskaparens rubrik:
Många av er har uppenbarligen använt Linux sedan barnsben och rör er fritt och utan hinder i Linux terminal-värld.
Men jag som nybörjare vill inte byta från grafiskt användargränssnitt mot ett textbaserat.
Men ni hjälpte mig att ta steget och valde till slut att använda Linux Mint med Cinnamon.
Jag vill bara säga tack till er alla i den här tråden för med den samlade kunskapen ni har fört in i tråden har verkligen hjälpt mig att få en god bas att börja mina trevande steg in i denna nya värld.
Så jag ville dela med mig av mina erfarenheter hur det har gått att gå över till Linux.
HP Compaq Elite 8300 SFF
Komponenterna i den var väl inte de vassaste så jag bytte ut och lade till komponenter.

• Periferi: Logitech Unifying Receiver, MX Anywhere 2, k830, DELL P2314H, Sony SRS-ZR5

Jag följde rådet att koppla ihop mina Logitech-prylar med sändaren innan jag pluggade in dem i Linux-riggen.
Som indoktrinerad Windows-användare så är oron hur alla program som jag använder på Windows-plattformen ska vara annorlunda på Linux-plattformen.
Kommer jag att kunna använda det jag redan är van med, hur nära ligger ersättarna.

• Firefox: Redan förinstallerat, jo ja tackar, behövde bara ställa in den i hårdare privatläge.

• ExpressVPN: Okej, stötte på patrull. Linux varianten kör du genom terminalen, men det var enkelt att följa deras manual på hemsidan och så fort programmet var installerat kunde jag slänga in tillägget i Firefox och använda den från webbläsaren med ett betydligt trevligare gränssnitt.

Sedan ville jag testa några förslag från er som inte fanns i programhanteraren och var lite orolig om det skulle bli ett massivt hackande i terminalen, men till min stora glädje så slängde Firefox upp en ruta där programmen kunde installeras med "Paketinstalleraren Gdebi" vilket gjorde att det var precis som att köra vilket .exe som helst.

Nu vet jag att det inte alltid är en dans på rosenbladen, ibland så blir det på taggarna.
Vilket det kan kännas som om jag hittar program jag vill använda som bara går att köra med terminalen.
Så här långt så har hela min upplevelse varit väldigt positiv. Det hela har känts som vilken Windows-installation som helst som jag är van med. Om det är bättre? Hmm.
Jag vet att paketinstallerare och programhanteraren kräver mycket mer utrymme men jag är inte ute efter att ha ett så litet system som möjligt, utan jag kör på med grafiskt användargränssnitt där jag klickar och allt bara kör på.
Och det kommer såklart att vara en inkörningsperiod så jag hittar i Linux-burken som jag hittade i Windows.
Och, ja, terminalen är inte så farlig som jag kanske vill påskina, jag CMD’ade friskt på Windows också så det kommer garanterat bli terminalen också, och jag måste säga att terminalen känns enklare än CMD’andet.
Än en gång, tack för all er hjälp här i tråden. Även om resan gick lite som en bergochdalbana så fick ni mig att göra det.

Om jag får säga det så känns det som att jag har suttit inomhus och stirrat på det där fönstret, men så en dag vågade jag öppna det, klättra ut, ut på fälten med mogna lin, jag går där och drar mina händer i linet och tittar upp mot skyn, ja, jag är fri och är redo att göra som jag vill.

Fortsättning följer...

Riktigt härlig läsning, tack för den.

Min egen motivation att komma bort från de "stora drakarna" bottnar i samma som din.

Det som höll mig kvar sista åren var spelandet, men det slutade med att jag passerade en gräns.
Jag vände på resonemanget och istället för att kämpa för att få de spelen jag ville spela att fungera i Linux så spelar jag helt enkelt enbart spel som är utvecklade för och fungerar i Linux. Jag blev faktiskt förvånad över hur stort utbud det fanns och vilken nivå spelen ligger på.
Valve har ju via Steam verkligen gjort en jätteinsats här.

Det enda som fortfarande inte fungerar är den skrivare jag haft tidigare, en riktig trotjänare, färglaser som bara tuffar på o fungerar, står där redo o bara skriver ut på kommando trots att det var kanske 1,5år sen jag skrev ut nått sist....
Det är lögn i hel*ete att få skiten att fungera, jag har lagt oräkneliga timmar på det och haft alla mina "nördiga" vänner hemma på kaffe... Det går bara inte..... Den är Linux-kompatibel enligt tillverkaren, det finns drivrutiner för Linux....
Jaja, jag fick en annan skrivare av en polare o den var "plug and play", bara att stopa i usb o så var man igång... Men det retar mig...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

vet nån hur man kommer in på root-foldern på windowsfx / linuxfx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

HP Compaq Elite 8300 SFF

Fortsättning följer...

Riktigt trevligt läsning och välkommen! Utforska och testa det som intresserar dig, och fråga på! Det är alltid så sjukt trevligt att läsa om fler som också upptäckt det fina med Linux. Jag tyckte det du skrev om att terminalen inte var så farlig var klockrent. Det är precis så jag upplevde det med. Som sagt, utforska och lek med det som intresserar dig, men om du någonsin känner för att kunna mer om terminalen och vad som är så trevligt, kika på tutorial videos om Bash, Pipes och redirection. När jag förstod det, tillsammans med UNIX-tänket att allt är en fil, simpelt, utför sin funktion och inget annat, och möjliga att text-manipulera, så började allt falla på plats, och nöjet med terminalen ökades exponentiellt.

Personligen så började jag min resa med "ricing". Jag ville få min Linux-miljö så som jag ville, och sen ledde det mig till Arch Linux för att bygga upp allt från grunden, och följde deras Wiki för att skapa en fungerande maskin. Även om jag inte förstod allt så var det otroligt värdefullt. Så, det bästa med Linux är att det gör det möjligt för dig att fördjupa dig inom det som intresserar dig, eftersom det gömmer inte det från dig. Så din resa kommer vara helt unik.

Skrivet av Lafa:

vet nån hur man kommer in på root-foldern på windowsfx / linuxfx ?

Linux: cd /
Windows: cd C:\ eller cd C:\Windows\system32 beroende på vem du frågar, jag vet inte vilken som är root i Windows.

Bara det ovan visar hur mycket lättare allt är i Linux.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan o Grattis till skiftet

2018 var jag där du är nu och du kommer stöta på frustration och att du vill kasta ut datorn genom fönstret för att saker inte gör som du vill

Mitt första tips när du stöter på patrull som tog mig nästan ett år att komma förbi... Vad du än gör när du letar lösningar och ska felsöka... Tänk inte windows... Ju mer man kan om windows o alla grafiska interface, ju mer blir vanan/kunskapen en nackdel, just för att man tänker... Ja men jag brukar ju göra så här... Men så här borde man ju lösa det för så gör jag ju i windows osv osv. Ta då en minuts paus och fråga dig själv, är jag inne på rätt bana eller är det windowstänket som spökar med mig.

Japp, det är många här inne som ser linuxkod i sömnen. *hihi* Men det är bra att få en synvinkel som nybörjare hur de ser på saker oxå. Man behöver se/höra båda sidorna på myntet för att få helheten.. alla behöver det.. både vi nya och de gamla i gemet. Vi kompletterar varandra bra vare sig vi vill erkänna det eller inte. *hihi*

Jaaa, Gui vägen är ett bra steg in i linuxvärlden.. och jag tycker du gjorde ett bra val med Mint som startskott.. starkt gui-stöttade distros gör att man får ett system att fungerar fortare än om man ska lära sig terminal o filhack från dag ett, så man inte ger upp bara för att inlärningskurvan är lika brant som mount-everest... sedan med tiden lär man sig att terminal o filhack är kraftfullt och man kan få Linux att göra typ vad man vill.. fantasi och kunskap är bara de gränser som finns. Som du kommer märka med tiden.
Jag älskar grafiska gränssnitt o avskyr terminalen.. som du säkert snappat upp redan. Men jag tar till terminalen och filhack när det är enda utvägen och jag försöker dela med mig av mina erfarenheter o kunskaper.

Så när du stöter på motgångar, så nyttja detta forumet, för här inne har du mååååånga kunniga som kan hjälpa dig.

Mitt andra tips är, att oavsett vad alla andra tycker.. Lyssna o ta lärdom, men gå din egna väg i slutänden.

Kika på Gimp som ersättare för Adobe photoshop om du använde det något.

Det ska bli kul att läsa din Fortsättning följer

Välkommen in i Linux gänget.

Tack för välkomnandet.

Jag håller absolut med dig att jag får inse att Linux är något annat än det gamla, så är det ju bara.
Det var inte terminalen som fick mig att tveka inför att använda Linux, det var hur jag uppfattade diskussionerna som gick, och fick en bild i huvudet om att allt gick ut på att skriva i text, och det vart ju inte bättre när jag surfade runt och såg tips som var som ”vägg med text” då man skulle göra någon liten ändring, typ flytta ikonen från vänster till höger eller något liknande.

Jag vet mycket bättre nu när jag börjat använda Linux Mint.
Det är mer eller mindre som vanligt som när jag använde det gamla med vissa små skillnader bara.
Och när jag behöver använda terminalen så kör jag på.

Problem som dyker upp är väl lättare att lösa med terminalen, det är så det är uppbyggt och de som gör programmen jobbar ju så, och tack för det, med tanke på hur det blir till hjälp för mig.

Som jag skrev i förra posten, ja, jag är fri och kan göra som jag vill, så, tack för ditt stöd.

Tack också för tipset om GIMP, det roliga är att jag satt och pulade med det tidigare idag, inte riktigt överens, men men det går väl till slut.

Så tack igen för välkomnandet.

Skrivet av Kasken:

Riktigt härlig läsning, tack för den.

Min egen motivation att komma bort från de "stora drakarna" bottnar i samma som din.

Det som höll mig kvar sista åren var spelandet, men det slutade med att jag passerade en gräns.
Jag vände på resonemanget och istället för att kämpa för att få de spelen jag ville spela att fungera i Linux så spelar jag helt enkelt enbart spel som är utvecklade för och fungerar i Linux. Jag blev faktiskt förvånad över hur stort utbud det fanns och vilken nivå spelen ligger på.
Valve har ju via Steam verkligen gjort en jätteinsats här.

Det enda som fortfarande inte fungerar är den skrivare jag haft tidigare, en riktig trotjänare, färglaser som bara tuffar på o fungerar, står där redo o bara skriver ut på kommando trots att det var kanske 1,5år sen jag skrev ut nått sist....
Det är lögn i hel*ete att få skiten att fungera, jag har lagt oräkneliga timmar på det och haft alla mina "nördiga" vänner hemma på kaffe... Det går bara inte..... Den är Linux-kompatibel enligt tillverkaren, det finns drivrutiner för Linux....
Jaja, jag fick en annan skrivare av en polare o den var "plug and play", bara att stopa i usb o så var man igång... Men det retar mig...

Kul och höra att du uppskattade mina trevande steg mot nya höjder.

Det där med spel insåg jag ju var en stor fråga när jag snurrade runt på olika Linux-forum.
Nu spelar jag väl inte så mycket som förr men som en del i min övergång till Linux så har jag bestämt att experimentera med det också.
Har ju fått fina råd i den här tråden om olika sajter och program som kan hjälpa, till exempel, GamersOnLinux, PlayOnLinux eller Wine. Förhoppningsvis lär jag mig mer om Linux och dess kompatibilitet under den resan.

Bra tips att bara gå vidare, precis som du gjorde och helt enkelt kör det som går på Linux direkt från lådan.
Tråkigt med skrivaren, men du fick liksom gå vidare där också, ja ja, vad gör vi på den här sajten om inte att vi går vidare mot nya tekniker.

Jag har också en intressant erfarenhet när det kommer till skrivare.
Bodde några år i Ghana och bestämde mig för att skaffa en skrivare.
Det blev en helt vanlig Canon skrivare och allt var väl.
Men när test-patronen tog slut så skulle nya bläckpatroner införskaffas, men i Ghana kostar de 3 till 4 gånger priset mot vad det kostade i Sverige.
Men turen kom och några vänner skulle hälsa på oss så de kunde ta med ett par bläckpatroner.
Dunkar in en av de nya och skrivaren hittar inte den.
Det visar sig att bläckpatronerna är regions-låsta, ungefär som DVD eller Blu-ray diskar.
Så kan väl lätt säga att den skrivaren stod där i sitt hörn och torkade fast, den blev använd till ett minimum.

Jag lär väl återkomma med fler tankar runt min övergång till Linux.

Tack.

Permalänk
Medlem

Angående Terminal och GUI så var det mer en diskussion om tycke men oftast går det att göra allt man behöver via GUI.
Men om man använder terminalen mycket är det rätt enkelt att fixa Tangentbordsgenvägar till att göra specifika saker man vill,
lite samma tankegångar när det kommer till skriptandet av repetiva-uppgifter.

Men det är kanske inte något man behöver grunna över när det kommer till att börja använda Linux då är det viktigare man kommer in i vanan till att använda och prova hur allt fungera.

När jag flytta över till Linux så tyckte jag att VLC var väldigt trögstartat i.o.m det bytte jag över till MPV,
ett väldigt litet och lättdrivet program men det är också minimalt och det går att kustomisera otroligt mycket
(om det är positivt eller negativt är en annan sak)
och numera använder jag det till allt kollar Youtube videor genom det ned hjälp av youtube-dl men det fungerar med många andra videosidor och tjänster.

Sen blev jag påmind om att när det kommer till program i terminalen är att nästan alla har en manual som du kommer åt genom att skriva
man <namn på program>
och det är nog bästa stället att börja med om man söker nån flagga eller annan information.
Du kan söka igenom den genom att börja med / och vad du söker sen är det n/N för att gå fram/tillbaka genom alla platser söktermen dyker
sen när du läst färdigt är det bara att trycka q för att stänga fönstret.
Det är en variant på VIM tangentnavigering (hur borde man översätta det egentligen?).

Nu skrev jag mer än jag tänkte om Terminalen när det var GUI jag ville framhäva 🤔.

Men när det kommer till Linux tycker jag om förklaringen att du bygger en verktygslåda med hur du använder datorn för en långtid framöver
som hoppeligen du aldrig behöver göra om och om den gör så finns det en chans att du fortfarande kan använda den gamla versionen,
jag kan starkt rekommender att du skriver ner allt du gör och hittar i en textfil som du sparar, helst externt.
(själv som VIM skadad skulle jag rekommenderar att du lär dig den för skrift och editera text, började själv på gvim som har en GUI front )

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Det var inte terminalen som fick mig att tveka inför att använda Linux, det var hur jag uppfattade diskussionerna som gick, och fick en bild i huvudet om att allt gick ut på att skriva i text

Jag minns när jag tog mod till mig och installerade RedHat 5.1 för första gången. Jag hade kikat på Debian någon gång mycket tidigare, men på en dator utan kapacitet att driva ett UI och utan nätverkskoppling var det ju lite poänglöst annat än som ett smakprov på hur det vore att köra UNIX.
Men jag gick in i en teknisk bokhandel och såg ett stort paket med manual, och ett operativsystem som kom på flera CD-ROM-skivor(!) med bassystem, "extras", samt källkodspaket, och blev kär: Det här ska jag testa!
Och jag minns att jag blev så ARG på alla tidningar som skrev att Linux krävde avancerad kunskap om datorer: Det var ju bara att ställa in datorn att boota från CD, partitionera hårddisken (separat swap, /home, /var och /, naturligtvis!) och köra, och med vanlig hårdvara kunde man bara välja en window manager (AfterStep, självklart!) och vara igång på nolltid - mycket enklare att försöka hitta rätt drivers i Windows och ha sig! 😆

Permalänk
Inaktiv

Hejsan på er som har linux-dna
Nu har jag stöööört mig länge på att schemalagda saker startar på felaktiga tidpunkter.. Vart finns det där man justerar schemaläggaren?

Edit: Debian buster + LMDE3 är i fråga

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er som har linux-dna
Nu har jag stöööört mig länge på att schemalagda saker startar på felaktiga tidpunkter.. Vart finns det där man justerar schemaläggaren?

Edit: Debian buster + LMDE3 är i fråga

Vad, konkret, är symptomen kontra vad du förväntar dig? Går klockan rätt ska ju schemalagda saker hända när du ställt in dem att gå så länge datorn är igång vid den givna tidpunkten. Beroende på vilken schemaläggare systemet använder under huven kommer saker som skulle gått vid en tidpunkt när datorn var avstängd antingen helt enkelt inte gå, eller gå med valfri fördröjning efter att datorn startar igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad, konkret, är symptomen kontra vad du förväntar dig? Går klockan rätt ska ju schemalagda saker hända när du ställt in dem att gå så länge datorn är igång vid den givna tidpunkten. Beroende på vilken schemaläggare systemet använder under huven kommer saker som skulle gått vid en tidpunkt när datorn var avstängd antingen helt enkelt inte gå, eller gå med valfri fördröjning efter att datorn startar igen.

Hejsan
Då jag inte hittar en schemaläggare under inställningar eller liknande menyer, så vet jag ärligt talat inte... google antyder på.... cron????
Jag sitter ofta och arbetar nattetid.. och bland annat Find går igång och låser upp systemet med sin jädra I/O process.. så även att jag har 15% ledigt ram och redan har programmen öppna så blir datorn som en gammal 486:a CPU användning 1-10% brukar den ligga på när jag jobbar.. Men när I/O aktiviteten går upp så börjar musen hacka.. texten laggar när jag skriver, så jag får höra pauser i skrivandet för att texten ska komma ifatt.. och CPU användningen går ner till vila. 1-2% duttar den på

Windows har sin schemaläggare där man kan ändra när datorn ska göra sina bakgrundsaktiviteter.. Det borde ju finnas en motsvarighet i Linux så jag kan ställa in alla schemalagda aktiviteter att utföras när jag sover eller de tider jag inte brukar sitta vid datorerna.

Datorn stängs typ aldrig av.. nuvarande Uptime: 41d 15h 49m sedan sista reboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan
Då jag inte hittar en schemaläggare under inställningar eller liknande menyer, så vet jag ärligt talat inte... google antyder på.... cron????
Jag sitter ofta och arbetar nattetid.. och bland annat Find går igång och låser upp systemet med sin jädra I/O process.. så även att jag har 15% ledigt ram och redan har programmen öppna så blir datorn som en gammal 486:a CPU användning 1-10% brukar den ligga på när jag jobbar.. Men när I/O aktiviteten går upp så börjar musen hacka.. texten laggar när jag skriver, så jag får höra pauser i skrivandet för att texten ska komma ifatt.. och CPU användningen går ner till vila. 1-2% duttar den på

Windows har sin schemaläggare där man kan ändra när datorn ska göra sina bakgrundsaktiviteter.. Det borde ju finnas en motsvarighet i Linux så jag kan ställa in alla schemalagda aktiviteter att utföras när jag sover eller de tider jag inte brukar sitta vid datorerna.

Datorn stängs typ aldrig av.. nuvarande Uptime: 41d 15h 49m sedan sista reboot

Du kan använda systemd och skriva en egen service där du kan specificera när den ska köras och hur mycket ram och cpu din service/task får använda. Eller använda gamla hederliga cron 😀

Länk på hur man gör: https://medium.com/horrible-hacks/using-systemd-as-a-better-c...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Du kan använda systemd och skriva en egen service där du kan specificera när den ska köras och hur mycket ram och cpu din service/task får använda. Eller använda gamla hederliga cron 😀

Länk på hur man gör: https://medium.com/horrible-hacks/using-systemd-as-a-better-c...

Jag tackar för tipset, men jag kan inget om kodning

Just nu har jag flyttat filerna från mappen cron.daily så de inte kan köras i väntan på att jag får tips på vart schemaläggaren är gömd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tackar för tipset, men jag kan inget om kodning

Just nu har jag flyttat filerna från mappen cron.daily så de inte kan köras i väntan på att jag får tips på vart schemaläggaren är gömd.

Vad jag vet finns det inget som heter schemaläggaren i Linux. Inget som är installerat per default i alla fall. Du får kolla om du har något i cron:
crontab -e (för user)
sudo crontab -e (för root)

Sedan kan du kanske kolla systemd:
systemctl list-units --type=service

Se här:
https://www.tecmint.com/list-all-running-services-under-syste...

Kanske finns annat som jag inte har koll på...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Vad jag vet finns det inget som heter schemaläggaren i Linux. Inget som är installerat per default i alla fall. Du får kolla om du har något i cron:
crontab -e (för user)
sudo crontab -e (för root)

Sedan kan du kanske kolla systemd:
systemctl list-units --type=service

Se här:
https://www.tecmint.com/list-all-running-services-under-syste...

Kanske finns annat som jag inte har koll på...

Det första gav inget mer än en textfil där allt var #marketat innan text
andra såg var att cron.service är aktiv

Nee jag antar att chemaläggare i linux är som vanligt kod o filhack.. det är ju linux i ett nötskal lixom. Jäkligt jobbigt då man inte är kodare/programmerare och har noll intresse av att bli det. haha
Windows.. fixat på 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet.. Sedan går det ett år eller fem år och man installerar om datorn o har glömt allt man lärt sig o googlar i en vecka, frågar 10pers *hihi*
Att vara linux användare med nästan obefintligt dataintresse är en utmaning som tränar ens tålamod iallafall
Något gott ur det onda med tålamodsträning

Always look on the bright side of life

Edit:
Någon som vet hur lång tid det tar innan systemet börjar fallera efter man tagit bort locate + mlocate från mappen /etc/cron.daily ?
Efter en veckas googlande innan jag skrev här nu, så har jag listat ut att dessa två är boven för find aktiviteten

Permalänk
Medlem

Så fort man känner att man fått lite vana och kommit in i Linux så kan man odla Linuxskägget. Utan det är lem inte leet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Så fort man känner att man fått lite vana och kommit in i Linux så kan man odla Linuxskägget. Utan det är lem inte leet.

Då är det tvärkört för mig asså, då jag inte kan odla skägg *hahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nee jag antar att chemaläggare i linux är som vanligt kod o filhack.. det är ju linux i ett nötskal lixom. Jäkligt jobbigt då man inte är kodare/programmerare och har noll intresse av att bli det. haha
Windows.. fixat på 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet.. Sedan går det ett år eller fem år och man installerar om datorn o har glömt allt man lärt sig o googlar i en vecka, frågar 10pers *hihi*
Att vara linux användare med nästan obefintligt dataintresse är en utmaning som tränar ens tålamod iallafall

Edit:
Någon som vet hur lång tid det tar innan systemet börjar fallera efter man tagit bort locate + mlocate från mappen /etc/cron.daily ?
Efter en veckas googlande innan jag skrev här nu, så har jag listat ut att dessa två är boven för find aktiviteten

Ett GUI för crontab så du slipper "koden", men jag har ingen aning om det löser just ditt problem.
https://ostechnix.com/zeit-a-gui-front-end-to-crontab-to-sche...

*Finns där redan jobb listade borde de synas.
*Du måste fortfarande skriva kommandot för vilket program som skall köras, när och med vilken frekvens.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Då är det tvärkört för mig asså, då jag inte kan odla skägg *hahaha*

Det kan du visst det men inte på samma vis.

Citat:

Jag kan med 20 års linuxerfarenhet säga att updatedb och locate är helt onödigt för din datoranvändning, "inget" använder det. Låt skiten vara avstängt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Det kan du visst det men inte på samma vis.

Jag kan med 20 års linuxerfarenhet säga att updatedb och locate är helt onödigt för din datoranvändning, "inget" använder det. Låt skiten vara avstängt.

hmmmm.... Men om jag går in på en maskeradaffär och köper lösskägg.... kommer kunskapen på köpet då? hihi

Så de två filarna jag flyttat på i nämnd mapp kommer inte orsaka system hicka asså?
Då var ju den biten smidigt löst
Men jag ska kika på det andra tipset, för det kan ju vara bra att kunna justera schemalagda saker som oftast är inbakade i operativsystem.

Jag måste bara lista ut hur attan jag drar åt handbromsen på I/O aktiviteten så den aldrig överstiger 25-50% av några bakgrundstjänster.
Linux är lite elak på den posten, då det låser upp hela maskinen även att cpu är 0% och det finns fritt minne.
Mina datorer går bara på HDD främst för att GB/kr är billigast, samt HDD har längst livslängd i skrivningar till disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Ett GUI för crontab så du slipper "koden", men jag har ingen aning om det löser just ditt problem.
https://ostechnix.com/zeit-a-gui-front-end-to-crontab-to-sche...

*Finns där redan jobb listade borde de synas.
*Du måste fortfarande skriva kommandot för vilket program som skall köras, när och med vilken frekvens.

Tackar för tipset.. jag öppna länken i ny flik, så ska jag kika på det lite senare i kväll när jag inte pysslar med annat samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Edit:

Kör du KDE så finns KCron GUI...

https://apps.kde.org/kcron/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeyCat:

Kör du KDE så finns KCron GUI...

https://apps.kde.org/kcron/

Jag kör xfce.. Jag prova att installera Kcron via programhanteraren.. Det vart ingen grön starta knapp efter installationen och det vart kommandot kan inte hittas i terminalen

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Windows.. fixat på 10min.. Linux.. googla i en vecka, fråga 10personer sedan 2veckor senare har man löst problemet..

Mnja - som någon annan skrev finns det visserligen grafiska gränssnitt för cron också, men även i Windows skulle troligen såna tasks du beskrev här vara definierade med policies eller obskyra registernycklar, och då föredrar jag i elva fall av tio en läsbar textfil.

Om saker låg i cron.daily och du bara vill ändra när de körs kan du kolla i /etc/crontab och ändra vilken timme på dygnet cron.daily körs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mnja - som någon annan skrev finns det visserligen grafiska gränssnitt för cron också, men även i Windows skulle troligen såna tasks du beskrev här vara definierade med policies eller obskyra registernycklar, och då föredrar jag i elva fall av tio en läsbar textfil.

Om saker låg i cron.daily och du bara vill ändra när de körs kan du kolla i /etc/crontab och ändra vilken timme på dygnet cron.daily körs.

KDE gränssnittet går inte starta.. ingen grön startknapp efter installation via programhanteraren och kommando okänt via terminalen. Så jag vet inte hur man startar det.. Det andra ska jag kika på om någon timma då det inte var lika simpelt att installera.

/etc/crontab finns inte.. Jag har cron.d och cron.daily och cron.hourly och cron.monthly och cron weekly
Skriver jag crontab i etc mappen så händer inget

Nee för att ändra schemaläggaren i winskrot behöver man inte skriva om policys eller registernycklar.. Jag har moddat under alla år i winskrot då jag vill att datorn bara hittar på saker när jag sover... alla känner ju till fenomenet att hårddisklampan på en windowsmaskin blinkar alltid och i otid haha Men det går att få den sluta blinka, så man istället måste kika på powerdioden om datorn är igång istället för hdd lampan.
Win10spyware har jag inte samma koll på då jag bara satt med det strax under en timma för att lära mig systemet halvokej för att hjälpa andra.. så jag ändrade inte massiva saker i schemaläggaren på det.. Men lite moddade jag för att testa att lugna ner winskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag kör xfce.. Jag prova att installera Kcron via programhanteraren.. Det vart ingen grön starta knapp efter installationen och det vart kommandot kan inte hittas i terminalen

Som sagt...om du kör KDE.

Mest troligt är KCron hårt knutet till KDE om du inte fick igång det på XFCE.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeyCat:

Som sagt...om du kör KDE.

Mest troligt är KCron hårt knutet till KDE om du inte fick igång det på XFCE.

mmmm... mycket har jag lyckats stjäla från kde och gnome över till xfce för att få mer användarvänlighet.. Men allt verkar inte gå att kidnappa. Haha
Jag hade tänkt att testa Zeit här nu i kväll.. Men annat kom emellan som vanligt.. så jag får kika på det imorgon istället

Härligt med alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

/etc/crontab finns inte.. Jag har cron.d och cron.daily och cron.hourly och cron.monthly och cron weekly

"crontab" är en fil, så du ska öppna den med din texteditor, ex. vim, nano eller vad du nu använder

Ex:
sudo vim /etc/crontab
sudo nano /etc/crontab

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

"crontab" är en fil, så du ska öppna den med din texteditor, ex. vim, nano eller vad du nu använder

Ex:
sudo vim /etc/crontab
sudo nano /etc/crontab

Nej man skall inte öppna den direkt.
Använd crontab -e istället, t.ex:
EDITOR=nano crontab -e
för att redigera den med textredigeraren nano.
https://crontab.guru/examples.html för exempel på tidsangivelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Då ligger den på ett annat ställe/heter nåt annat i din distro, på min finns crontabs i /var/spool/cron/crontabs och heter då samma som för användarnamnen, så root för daily mm.

gör man:
sudo crontab -l

ska innehållet i den visas.