Hejsan o Grattis till skiftet
2018 var jag där du är nu och du kommer stöta på frustration och att du vill kasta ut datorn genom fönstret för att saker inte gör som du vill
Mitt första tips när du stöter på patrull som tog mig nästan ett år att komma förbi... Vad du än gör när du letar lösningar och ska felsöka... Tänk inte windows... Ju mer man kan om windows o alla grafiska interface, ju mer blir vanan/kunskapen en nackdel, just för att man tänker... Ja men jag brukar ju göra så här... Men så här borde man ju lösa det för så gör jag ju i windows osv osv. Ta då en minuts paus och fråga dig själv, är jag inne på rätt bana eller är det windowstänket som spökar med mig.
Japp, det är många här inne som ser linuxkod i sömnen. *hihi* Men det är bra att få en synvinkel som nybörjare hur de ser på saker oxå. Man behöver se/höra båda sidorna på myntet för att få helheten.. alla behöver det.. både vi nya och de gamla i gemet. Vi kompletterar varandra bra vare sig vi vill erkänna det eller inte. *hihi*
Jaaa, Gui vägen är ett bra steg in i linuxvärlden.. och jag tycker du gjorde ett bra val med Mint som startskott.. starkt gui-stöttade distros gör att man får ett system att fungerar fortare än om man ska lära sig terminal o filhack från dag ett, så man inte ger upp bara för att inlärningskurvan är lika brant som mount-everest... sedan med tiden lär man sig att terminal o filhack är kraftfullt och man kan få Linux att göra typ vad man vill.. fantasi och kunskap är bara de gränser som finns. Som du kommer märka med tiden.
Jag älskar grafiska gränssnitt o avskyr terminalen.. som du säkert snappat upp redan. Men jag tar till terminalen och filhack när det är enda utvägen och jag försöker dela med mig av mina erfarenheter o kunskaper.
Så när du stöter på motgångar, så nyttja detta forumet, för här inne har du mååååånga kunniga som kan hjälpa dig.
Mitt andra tips är, att oavsett vad alla andra tycker.. Lyssna o ta lärdom, men gå din egna väg i slutänden.
Kika på Gimp som ersättare för Adobe photoshop om du använde det något.
Det ska bli kul att läsa din Fortsättning följer
Välkommen in i Linux gänget.