Permalänk
Medlem

Lägger av...

Har just monterat mina saker..

EpoX 8RdA3+
Xp3000+
Thermaltake Volcano 11+
Maxtor 120 Gb
Ati Radeon 9800 Pro
2st 512 Mb Twinmos/Winbond Pc3200 cas 2.5
m.m.

Nu ligger det till så att då jag startar datorn så är fsb:n bara 100...då går allt bra...men så fort jag ställer upp fsb:n till 133 eller 166 så lägger datorn av efter några sekunder...
Cpu temp då jag kör på 100 i fsb är ca 55 grader..
Tror ni det är så att det är processorn som blir för varm, eller kanske nätagget som inte pallar, det är ett nytt 350W så jag tycker att det borde räcka till..
nån som har nå tips? Inga jumprar som behövs ändras på??

Visa signatur

I feel always strong inside...

Permalänk

55 grader låter lite mycket för en processor på 1300mhz när du kör 100mhz FSB. Om jag vore du skulle jag nog kontrollera att processorfläkten sitter på ordentligt.

Efter du kontrollerat det kan du kolla så minnena är synkade med FSB:n. Så du inte kör osynkat i pc3200-hastighet redan vid 100 mhz FSB.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

55 grader vid 60% av cpuns hastighet är lite väl mkt, troligtvis sitter kylaren inte så bra.

Permalänk
Medlem

Re: Lägger av...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjordlax
Inga jumprar som behövs ändras på??

Om jag minns rätt så dom Epox jag har lekt med har det varit jumper för 100/133 fsb, men det ska erkännas att det inte är efter 8k3a-tiden.

Så LÄS manualen.

Permalänk
Medlem

jag tycker också 55 grader låter lite väl mkt..vid lite belastning..måste montera om kylaren...det måste vara det som är felet...men om det inte är det, hur ändrar jag så att minnena är synkade med fsb:n??

tack för svaren pojkar

Visa signatur

Permalänk

Troligtvis är minnena redan synkade med FSB:n de ska vara det som standard. När du inte vet vart man ändrar det borde de ju vara synkade?

Dessutom säger du att datorn startar upp i några sekunder innan den stängs av igen. Det tycker jag tyder på att tempdioden säger ifrån och stänger av datorn.

Men om minnena är synkade hittar du under "Advanced Chipset Features" där "Memory frequency" ska stå på 100%.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

nu är det fixat delvis iaf! jag monterade om fläkten...men jag har ändå svårt att köra den över 166 i fsb...den vill inte alls vara med på det...
Datorn låser sig även om jag kör i 166 fsb om jag startar vissa spel, eller bara hör på nån mp3:a..sen då jag startar om datorn så står det att tempen är typ 52 grader i bios...då låter det väl inte som om det är för högt va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske men kör du med kylpasta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver boy
En dum fråga kanske men kör du med kylpasta?

jo det gör jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu kan jag köra i 166 mhz fsb. men om jag spelar ett litet tag så fryser datorn...då är tempen typ 53 grader..och om jag höjer fsb:n till typ 167 så börjar den låta som en brandbil...varför?? är den låst?

Visa signatur