Datorn fryser och sen i andra sekunden startar den om?

Permalänk
Inaktiv

Datorn fryser och sen i andra sekunden startar den om?

Jag ska ha en examination snart via zoom. Det får absolut inte förekomma att datorn då fryser sig och startar om. Idag har den funkat som den ska, inga problem alls. Men iförgår så frös den och startade bara om utan någon som helst förvarning. Allt är uppdaterat via windows update och även senaste BIOS. Den gjorde även såhär när jag inte hade senaste BIOS.

Vad kan jag göra för att hoppas att detta inte händer igen? Är rädd att jag får underkänt om datorn slocknar mitt i en viktig fråga under examinationen.

Permalänk
Representant

Kontrollera värmen på cpu, grafikort, fläktar med mera.
Kanske cpu fläkten inte sitter åt ordentligt?

Permalänk
Medlem

Överklockad? Kanske inte är helt stabil överklock i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Nätagg som börjar ge upp? Kolla även att kablarna till grafikkortet sitter i ordentligt. Hade liknande problem och då var det 8-pin kabeln som glappade. Som tidigare har skrivit så kan det vara överhettning också. Ladda ner t.ex. hw monitor och läs av vad du har för temps.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blupparen:

Nätagg som börjar ge upp? Kolla även att kablarna till grafikkortet sitter i ordentligt. Hade liknande problem och då var det 8-pin kabeln som glappade. Som tidigare har skrivit så kan det vara överhettning också. Ladda ner t.ex. hw monitor och läs av vad du har för temps.

Vet inte om detta är normala temperaturer, men jag spelar inte på datorn eller något. Har bara igång den nu med chrome och spotify.

Bild 1: https://i.imgur.com/brMXKRh.png
Bild 2: https://i.imgur.com/Gq495N9.png

Permalänk
Representant
Skrivet av anon321431:

Vet inte om detta är normala temperaturer, men jag spelar inte på datorn eller något. Har bara igång den nu med chrome och spotify.

Bild 1: https://i.imgur.com/brMXKRh.png
Bild 2: https://i.imgur.com/Gq495N9.png

Detta är normala temperaturer.

Permalänk
Medlem

De temperaturerna ser helt okej ut.

Spelar du aldrig eller bara inte just nu?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

De temperaturerna ser helt okej ut.

Spelar du aldrig eller bara inte just nu?

Jag har spelat, men har så mycket plugg osv nu så har ej tid. När jag spelade RDR2 med mera fanns inga problem som detta. Dock har jag nyss tagit bort grafikkortet och satt tillbaka det igen för att kolla en kod på moderkortet som jag använde för att uppdatera BIOS. Men eftersom detta har hänt innan så vet jag inte om det har med det att göra.

Permalänk
Representant

Hur många watt är ditt nätagg på? Kanske för lite för ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Jag har spelat, men har så mycket plugg osv nu så har ej tid. När jag spelade RDR2 med mera fanns inga problem som detta. Dock har jag nyss tagit bort grafikkortet och satt tillbaka det igen för att kolla en kod på moderkortet som jag använde för att uppdatera BIOS. Men eftersom detta har hänt innan så vet jag inte om det har med det att göra.

Har du provat återställa cmos?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mobilmeckaren:

Hur många watt är ditt nätagg på? Kanske för lite för ditt grafikkort?

450 watt. Fick hjälp av Sweclockers när jag valde delarna.

Skrivet av Alphahanne:

Har du provat återställa cmos?

Nej. Försvinner inte alla filer osv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

450 watt. Fick hjälp av Sweclockers när jag valde delarna.

Vad har du för hårdvara i datorn? CPU, grafikkort mm. 450W kan vara för lite beroende på det.

Skrivet av anon321431:

Nej. Försvinner inte alla filer osv då?

Nej, du bara återställer BIOS/UEFI till standardinställningar. Påverkar inget som ligger på diskarna. Har du aldrig varit där inne och ändrat något så är det troligt inte där felet ligger men det skadar inte att prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öppna Event Viewer/Loggboken i Windows och läs. En krasch kommer att loggas som en kritisk händelse i System-loggen, så kolla efter sådana och se vad den säger om anledningen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Representant

450w låter väldigt lite. Skulle gissa att det är där felet ligger. Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hela systemet med GTX 1650 Super drar som mest ca 250 watt i SweClockers test med en strömtörstigare CPU så skulle inte kalla 450 watt "väldigt lite".

Men gör som mpat skrev och kolla om Loggboken visar något.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Hela systemet med GTX 1650 Super drar som mest ca 250 watt i SweClockers test med en strömtörstigare CPU så skulle inte kalla 450 watt "väldigt lite".

Men gör som mpat skrev och kolla om Loggboken visar något.

Jag kommer inte ihåg vilken dag det hände, det står datum i loggboken. Första gången jag är där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Jag kommer inte ihåg vilken dag det hände, det står datum i loggboken. Första gången jag är där inne.

Windows-loggar -> System och sedan längst upp till höger kan du välja att filtrera nuvarande logg. Då kan du välja att endast visa fel så borde du kunna hitta det. Loggen är väldigt smockad annars.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Windows-loggar -> System och sedan längst upp till höger kan du välja att filtrera nuvarande logg. Då kan du välja att endast visa fel så borde du kunna hitta det. Loggen är väldigt smockad annars.

Okej. Alla 3 har samma meddelande. Och datorn har ju inte frysit eller startat om sig själv sen dess vad jag kan minnas.

Bild: https://i.imgur.com/sVBEQYL.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Okej. Alla 3 har samma meddelande. Och datorn har ju inte frysit eller startat om sig själv sen dess vad jag kan minnas.

Bild: https://i.imgur.com/sVBEQYL.png

Det där kan vara nätenheten som många här är inne på, men det är lite osannolikt om det händer när du inte belastar datorn så hårt. Kan också vara ett problem med startskivan (hårddisken som Windows ligger på). Ta bort filtret och se vad som hände i loggen precis innan kraschen. Allra närmast är det bara meddelanden från uppstarten, men scrolla tillbaka lite längre och se om du ser något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Det där kan vara nätenheten som många här är inne på, men det är lite osannolikt om det händer när du inte belastar datorn så hårt. Kan också vara ett problem med startskivan (hårddisken som Windows ligger på). Ta bort filtret och se vad som hände i loggen precis innan kraschen. Allra närmast är det bara meddelanden från uppstarten, men scrolla tillbaka lite längre och se om du ser något.

Kollade datumen när "kritisk" har inträffat. Då är ett fel före och information samt varning. Vad "fel" är ser du på bilden nedan.
Bild: https://i.imgur.com/jLHHsuU.png
Jag minns inte att jag har stängt av datorn bara sådär. Utan den frös och startade om.

Vad varningen är detta: Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID {2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-43A5MCS\Crazytoe SID (S-1-5-21-3224002448-687833398-714043355-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Det fanns 3 andra varning på samma datum också med COM saken. Vet inte ens vad COM är för något. Dock finns de här COM varningarna och FEL meddelande som på bilden ovan den 21 and 20e.

Permalänk
Medlem

COM är Component Object Model, men det är inte så viktigt nu. Kan inte se något bra där, utan då misstänker jag hårdvaran. Nätenheten och startskivan är väl de två första jag misstänker.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

COM är Component Object Model, men det är inte så viktigt nu. Kan inte se något bra där, utan då misstänker jag hårdvaran. Nätenheten och startskivan är väl de två första jag misstänker.

Okej. Vad kan jag göra för att kontrollera detta? Frysningen och nedstängningen händer inte så ofta.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem på en dator och efter att ha slagit av boost CPU i BIOS så är datorn nu betydligt stabilare så det kan vara värt att prova. I mitt fall gissar jag på att CPU kylningen (Lenovo pre-built) är dålig eller så är det nät aggregatet som är kasst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zabcon:

Har ett liknande problem på en dator och efter att ha slagit av boost CPU i BIOS så är datorn nu betydligt stabilare så det kan vara värt att prova. I mitt fall gissar jag på att CPU kylningen (Lenovo pre-built) är dålig eller så är det nät aggregatet som är kasst.

Jag stängde av XMP profilen. Var det den du menade som CPU boost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Jag stängde av XMP profilen. Var det den du menade som CPU boost?

Nej, XMP ställer in hastighet på minnena. Den orsakar troligen inga fel såvida det inte är någon av minnesstickorna som är trasiga.

Skulle väl iofs vara en god idé att köra ett minnestest när du ändå felsöker.

Det är Precision boost för CPU-klockan som menas. PBO, Precision Boost Overclock, det kan stå lite olika i BIOS.

Visa signatur