Have I Been Pwned får FBI som samarbetspartner

Permalänk
Melding Plague

Have I Been Pwned får FBI som samarbetspartner

Den amerikanska federala polismyndigheten ska börja mata webbplatsens databas över kapade lösenord med data de finner i tjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det är roligt att se att även FBI vill vara med och koppla ens nuvarande ip-adress till gammla konton.

Permalänk
Medlem

"SweClockers.com: In early 2015, the Swedish tech news site SweClockers was hacked and 255k accounts were exposed. The attack led to the exposure of usernames, email addresses and salted hashes of passwords stored with a combination of MD5 and SHA512.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames" Se där ja haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

"SweClockers.com: In early 2015, the Swedish tech news site SweClockers was hacked and 255k accounts were exposed. The attack led to the exposure of usernames, email addresses and salted hashes of passwords stored with a combination of MD5 and SHA512.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames" Se där ja haha!

https://www.sweclockers.com/nyhet/20800-sweclockers-drabbas-a...

Permalänk
Medlem

"Nu så utvidgar de deras tjänster till haveibeenSubpoenad.com.
Sponsorerat av FBI"

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Awsmkiid:

"SweClockers.com: In early 2015, the Swedish tech news site SweClockers was hacked and 255k accounts were exposed. The attack led to the exposure of usernames, email addresses and salted hashes of passwords stored with a combination of MD5 and SHA512.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames" Se där ja haha!

Jag är med också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kolla denna tråd:

#18972578

*wink wink*

Permalänk
Medlem

255k konton? Det kan väl ändå inte stämma?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

med data de finner i tjänst.
Läs hela artikeln här

Vad betyder detta? It hurts my brain

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad betyder detta? It hurts my brain

Vad är den egentliga frågan, tycker artikeln gör det ganska tydligt vad det handlar om även om just den där formuleringen skulle upplevas oklar på något sätt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

"SweClockers.com: In early 2015, the Swedish tech news site SweClockers was hacked and 255k accounts were exposed. The attack led to the exposure of usernames, email addresses and salted hashes of passwords stored with a combination of MD5 and SHA512.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames" Se där ja haha!

Det smärtar mig att behöva byta lösen efter 19 år från "filip" till något som är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furste_filip:

Det smärtar mig att behöva byta lösen efter 19 år från "filip" till något som är säkrare.

ÄNNU säkrare?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

255k konton? Det kan väl ändå inte stämma?

sweclockers hade i alla fall officiellt 200K+ medlemar för åratal sedan, brukade stå lägst ner på sidan har jag för mig, bör vara 300K vid detta laget eller mer. Hur många som används aktivt är en annan femma.

Jag som många andra blev drabbad och har bytt email sedan länge men får fortfarande spam med gamla lösenordet och ransomware shit på gamla mailen efter den där incidenten.
I princip bör alla byta lösenord på swec efter det och andra sidor med samma lösenord.

Tur igen sida man har använder samma lösenord i mitt fall.

Fick också all data stulen från wesellcd.dk nästan direkt efter första och enda köpet där för några år sedan men som sagt fördelen med unika lösenord är att jag kan kolla vilken sida som hade den koden.
Så den sidan läcker tex också som ett såll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

sweclockers hade i alla fall officiellt 200K+ medlemar för åratal sedan, brukade stå lägst ner på sidan har jag för mig, bör vara 300K vid detta laget eller mer. Hur många som används aktivt är en annan femma.

Jag som många andra blev drabbad och har bytt email sedan länge men får fortfarande spam med gamla lösenordet och ransomware shit på gamla mailen efter den där incidenten.
I princip bör alla byta lösenord på swec efter det och andra sidor med samma lösenord.

Tur igen sida man har använder samma lösenord i mitt fall.

Fick också all data stulen från wesellcd.dk nästan direkt efter första och enda köpet där för några år sedan men som sagt fördelen med unika lösenord är att jag kan kolla vilken sida som hade den koden.
Så den sidan läcker tex också som ett såll.

Står fortfarande "Med mer än 200 000 registrerade medlemmar..." https://www.sweclockers.com/info , vet inte hur pass detta hålls uppdaterat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ÄNNU säkrare?

Sheldon: jag tror det var ironi

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

255k konton? Det kan väl ändå inte stämma?

Du har konto #324943 så det är nog inte så omöjligt
(Håll musen över användarnamn för att se nummer, eller klicka citera och kolla i quote-taggen.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Roligt. Provade 'nya' mailen (sedan 7 år), toppen ingen fara med det. Provade gamla pojkmailen som frekvent får reklam för penisförlängare och nigeriabrev. Oh no — pwned!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mandrag0ran:

Roligt. Provade 'nya' mailen (sedan 7 år), toppen ingen fara med det. Provade gamla pojkmailen som frekvent får reklam för penisförlängare och nigeriabrev. Oh no — pwned!

Men du var ju med på SweC när sidan blev hackad... var det med pojkmailen?

Min huvudadress (sedan minst 10 år) verkar vara med på 12 olika läckor.
Tur att jag kör unika, komplexa lösenord (oftast 24-32 tecken, eller max som de tillåter om mindre) samt 2FA där det spelar roll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag är mest fascinerad över hur många som betraktar själva e-postadressen som en hemlig uppgift. Lite som att gömma sin brevlåda i en buske på tomten och sedan bli sur över att brevbäraren har lyckats hitta den.

Shoppa, registrera dig på några tjänster, skicka ett par mail till vänner och bekanta och din e-postadress har registrerats i hundratals om inte tusentals databaser, loggar, säkerhetskopior, register etc. tillsammans med tidsstämplar, ip-adresser och annan metadata.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

sweclockers hade i alla fall officiellt 200K+ medlemar för åratal sedan, brukade stå lägst ner på sidan har jag för mig, bör vara 300K vid detta laget eller mer. Hur många som används aktivt är en annan femma.

Jag som många andra blev drabbad och har bytt email sedan länge men får fortfarande spam med gamla lösenordet och ransomware shit på gamla mailen efter den där incidenten.
I princip bör alla byta lösenord på swec efter det och andra sidor med samma lösenord.

Tur igen sida man har använder samma lösenord i mitt fall.

Fick också all data stulen från wesellcd.dk nästan direkt efter första och enda köpet där för några år sedan men som sagt fördelen med unika lösenord är att jag kan kolla vilken sida som hade den koden.
Så den sidan läcker tex också som ett såll.

Skrivet av Thomas:

Du har konto #324943 så det är nog inte så omöjligt
(Håll musen över användarnamn för att se nummer, eller klicka citera och kolla i quote-taggen.)

Jag som trodde sweclockers var rätt så nischat forum. Hur ser man medlemsnumret?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag som trodde sweclockers var rätt så nischat forum. Hur ser man medlemsnumret?

Om du öppnar din profilsida eller tittar på länken till din profilsida så ser du https://www.sweclockers.com/medlem/324943

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är mest fascinerad över hur många som betraktar själva e-postadressen som en hemlig uppgift. Lite som att gömma sin brevlåda i en buske på tomten och sedan bli sur över att brevbäraren har lyckats hitta den.

Så vad du menar nu är att du har din brevlåda ute...... så alla kan se den....... AHHHHh!!! Spring Dime spring, they coming to get you boy. Jag har min i dubbla buskar, under en gran, bakom en sten och i en megastor mandelkubb så ingen ska hitta den.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awsmkiid:

"SweClockers.com: In early 2015, the Swedish tech news site SweClockers was hacked and 255k accounts were exposed. The attack led to the exposure of usernames, email addresses and salted hashes of passwords stored with a combination of MD5 and SHA512.

Compromised data: Email addresses, Passwords, Usernames" Se där ja haha!

Allt eventuellt skitpostande från mitt konto är pga hacket. Så är det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är mest fascinerad över hur många som betraktar själva e-postadressen som en hemlig uppgift. Lite som att gömma sin brevlåda i en buske på tomten och sedan bli sur över att brevbäraren har lyckats hitta den.

Jag skulle jämföra det med doxxing att ens epost sprids utan ens medlåtande, inte på samma grad såklart.

En person som har doxats riskerar att drabbas av trakasserier såsom förföljelse, falska prenumerationer eller beställningar, eller "swatting"
Wikipedia. Förutom swatting är det andra likt skräppost mm

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är mest fascinerad över hur många som betraktar själva e-postadressen som en hemlig uppgift. Lite som att gömma sin brevlåda i en buske på tomten och sedan bli sur över att brevbäraren har lyckats hitta den.

Ja, i grunden håller jag med dig, men i sammanhanget ser jag åtminstone två delar i det här som ändå har relevans:

* Mer spam och/eller phishing
* Kopplingen till en viss sajt görs publik (vilket förstås kan vara mer eller mindre känsligt beroende på vilken sajt det handlar om)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av furste_filip:

Det smärtar mig att behöva byta lösen efter 19 år från "filip" till något som är säkrare.

filip02, då ettan var originalet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av evil penguin:

Ja, i grunden håller jag med dig, men i sammanhanget ser jag åtminstone två delar i det här som ändå har relevans:

* Mer spam och/eller phishing
* Kopplingen till en viss sajt görs publik (vilket förstås kan vara mer eller mindre känsligt beroende på vilken sajt det handlar om)

Fast det är helt lönlöst att tänka på det viset. Samma sekund som du använder din e-post tappar du kontrollen över vem som känner till adressen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Fast det är helt lönlöst att tänka på det viset. Samma sekund som du använder din e-post tappar du kontrollen över vem som känner till adressen.

Det är lönlöst om man ser det som "jag måste ha fullständig kontroll annars är allt förlorat", vilket känns ganska naivt. Det finns ju grader i helvetet, det kan vara bättre eller sämre även om det aldrig är perfekt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du öppnar din profilsida eller tittar på länken till din profilsida så ser du https://www.sweclockers.com/medlem/324943

Ahh okej. Så Edin är första medlemmen, dock med medlemsnumret 6. Kanske dom hade testkonton för 0-5.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är lönlöst om man ser det som "jag måste ha fullständig kontroll annars är allt förlorat", vilket känns ganska naivt. Det finns ju grader i helvetet, det kan vara bättre eller sämre även om det aldrig är perfekt.

Plus att kombinationen läckt lösenord och mailadress gör att man i många fall kan komma åt andra sidor/konton.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1