Permalänk

Köpa vr headset, vilket??

Hej!

Vilket/vilka vrheadset rekommenderar ni att köpa? Jag ska mestadels testa spel typ half life alyx. Sedan behöver de ju inte kosta kanske 10k.
Självklart vill man ju ha så hög upplösning + fps som möjligt men antar att det är mer som spelar in?

Mvh

Permalänk
Medlem

Oculus Quest 2. Om du hade varit bekväm med att lägga över 10k på ett headset så hade jag även föreslagit ett Valve Index eller ett Vive Pro 2 med Valve Index-handkontroller.

Permalänk

Quest 2 är väl ett bra alternativ om du inte vill lägga alldeles för mycket pengar. Kär själv med första versionen av Quest och tycker att den är väl värd sitt pris. Har moddat den med ett nytt head strap mm. så den sitter som en smäck. Tyvärr så skulle den kunna användas betydligt mycket mer då den numer mest ligger i nerstoppad i en hjälmpåse.

Du kan ju både välja att köra med kabel eller trådlöst vilket är en stor fördel.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Starscream:

Hej!

Vilket/vilka vrheadset rekommenderar ni att köpa? Jag ska mestadels testa spel typ half life alyx. Sedan behöver de ju inte kosta kanske 10k.
Självklart vill man ju ha så hög upplösning + fps som möjligt men antar att det är mer som spelar in?

Mvh

Skulle rekommendera oculus quest 2. Säljs för ca: 3800:- och kan både användas trådlöst och med linkkabel till dator/ eller trådlöst från dator!
Har haft både htc vive och oculus headset men den här klår allt..

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Quest 2. Billig, kapabel, stor community.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Quest 2 är det självklara valet

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Grabben har slitit ut några olika. Quest 2 dom han har nu har bra kvalité

Permalänk
Medlem

Finns inget vettigt alternativ just nu förutom Oculus Quest 2.
Du får så otroligt mycket för pengarna jämfört med dom andra alternativen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Hej!

Vilket/vilka vrheadset rekommenderar ni att köpa? Jag ska mestadels testa spel typ half life alyx. Sedan behöver de ju inte kosta kanske 10k.
Självklart vill man ju ha så hög upplösning + fps som möjligt men antar att det är mer som spelar in?

Mvh

Quest 2 kan du även köra stand-alone utan en källa kopplat till den. Med lite småspel och så.

Permalänk
Medlem

Oculus Quest 2 ger dig absolut mest bang for the buck i dagsläget.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Vive Pro 2 om du är mer inriktad mot Simulatorer, eller spel som kräver hög upplösning samt refresh rates.

Permalänk
Medlem

Jag ska nog gå emot strömmen här och föreslå en Quest 2.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag kör Reverb G2 och är nöjd, mkt bra bild. Har inga problem med sweet spot eller liknande, har rejäl hårdvara och det krävs nog. Kör mest flightsim så har inte använt kontrollerna nämnvärt, men dom är nog inte lika bra som valve index iaf. Har aldrig använt Quest 2 så kan inte uttala mig om vilket som är bäst, haft Rift S innan och där är Reverb G2 ett stort lyft iaf.