Skall köpa prebuilt dator för spel, undrar främst vilka processorer man ska sikta på
Hallå!
Jag har inte så bra koll på vad som är en bra processor, har försökt läsa på, men blir inte riktigt klok på allt mellan vad generation, thread-count, clockspeed osv praktiskt innebär för prestanda osv.
Vad jag har tänkt
Pga rådande situationen med grafikkorts-scalping så siktar jag på en prebuilt istället för att bygga en dator själv. Jag har tänkt att köpa en dator som inte nödvändigtvis är en tungviktare, men som ändå har stabil nog grund för att kunna uppgraderas om två-tre år. Eftersom min skärm enbart stödjer 1080p i 60 Hz så behöver jag inte ett mastodont-grafikkort, men om processorn är bra nog för att inte vara en flaskhals för ett tyngre grafikkort om några år så hade det ju varit skönt.
Vad använder jag datorn till
Jag siktar på att spela rätt krävande spel och jag vill ändå kunna spela det mesta i 1080p, men för mig gör det inte mycket om man hamnar på 30fps. Jag är inte så framerate-galen. Ray-tracing hade varit ett stort plus för mig, men ingen dealbreaker om det saknas. Exempel på spel jag spelar just nu är Subnautica: Below Zero, Total war-spelen, Assassin's Creed-spelen, men vill också kunna testa lite tungviktare som Control, Cyberpunk 2077, kommande KSP2 och fler titlar som skulle få min nuvarande laptop att smälta.
Utöver gaming så använder jag datorn till lite video och bildredigering. Mycket multi-tasking blir det emellanåt, men ingen streaming eller crypto-mining.
Mina frågor
Först och viktigast är vilka processorer som är prisvärda, men också bra, utan att vara overkill för vad jag behöver? Jag har hört att folk talat mycket gott om Ryzen så kikar lite på AMD:s grejer just nu.
Sedan undrar jag om vattenkylning är en bra grej? En av mina nojjor med prebuilt är att jag vill ha en dator med bra air-flow och ofta är det svårt att se hur bra air-flow genom chassit är när man beställer via nätet. Vill ju ha bra kylning, men också så ljudet inte går genom väggen, och undrar om vattenkylning är något som är värt några extra hundringar?
Jag tror jag kan lista ut vilka grafikkort som är värda, men om ni har rekommendationer där så tackar jag inte nej!
PS Budgeten ligger kanske mellan 8 - 12 000 för hela tjofräset, men siktar på den billigare delen i intervallet.