Nortons antivirus får inbyggd brytning av kryptovalutan Ethereum

Permalänk
Melding Plague

Nortons antivirus får inbyggd brytning av kryptovalutan Ethereum

Norton Crypto ska hjälpa användare bryta Ethereum enkelt och säkert med lagring i Nortons egen molnbaserade plånbok.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

Permalänk
Medlem

Kan skaparna av konkurerande mjukvaror då stäma Norton om de blockerar deras mjukvara för att det finns intressekonflikter? Alltså försöka motivera att Norton underminerat deras mjukvara för att framhäva sin egen teknik? Bara en fundering jag fick.

Permalänk
Medlem

Det gamla skämtet om att anti-virus program är värre än viruset självt 🤔

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kan skaparna av konkurerande mjukvaror då stäma Norton om de blockerar deras mjukvara för att det finns intressekonflikter? Alltså försöka motivera att Norton underminerat deras mjukvara för att framhäva sin egen teknik? Bara en fundering jag fick.

Om det är så att Norton faktiskt gör de så kan man såklart stämma dom. Frågan är ju om det finns några bevis eller om det är sant?

Permalänk
Medlem

"Användare med Norton Crypto lagrar sin intjänade summa Ethereum i Nortons molnbaserade plånbok, vilket Norton menar minskar risken för att förlora sina intäkter jämfört med att lagra det lokalt på sin hårddisk."

Är dom på riktigt? De kommer alltså äga eller iallafall veta din PrivateKey/Passphrase vilket innebär att plånboken är _inte_ din!

Sedan får jag nog kalla detta att vara riktigt "sen på pucken", jag menar de som hoppade in i början av året var redan sena... men detta är ju inte logiskt på något sätt.
Eller missförstår jag hela biten? Är tanken att det ska bli som Nicehash där de minar vad som är högst värderat för dagen?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

April, april?

Visa signatur
Permalänk

Det kan säkert vara bra. Men att tro att det från Nortons sida handlar om annat att tjäna pengar är nog fel.

Det pratas hela tiden om att man behöver öka intäkterna och att det är enklare att få befintliga kunder att betala mer. Som en högt uppsatt utvecklare på Autodesk forum sa. Han tycker det är fel att folk kan köpa deras mjukvara för en summa och sedan år efter år aldrig betala mer för att de använder mjukvaran, om de ej väljer att uppgradera till försumbara uppdateringar. Och det är därför de tog bort denna möjlighet och för konsumenterna försöker övertala dem. Består ens användargrupp av "får" så är det enklare än annars.

Min poäng är att vi lär se mer av detta i framtiden att de försöker kränga extra och saker som inte ens har med huvudprodukten att göra.

Permalänk
Medlem

Detta kändes väldigt mysko asså

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Sötast

Wow

Norton varit ökänt för att göra din dator långsammare tar det till en helt annan nivå.

Nu långsammare, varmare, mer högljudd etc
Tror nog de tycker sig vara värda någon % av dina coins för att de varit så snälla och hjälpt dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow

Norton varit ökänt för att göra din dator långsammare tar det till en helt annan nivå.

Nu långsammare, varmare, mer högljudd etc
Tror nog de tycker sig vara värda någon % av dina coins för att de varit så snälla och hjälpt dig!

Norton måste ända vara internet Explorers andre hälft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow

Norton varit ökänt för att göra din dator långsammare tar det till en helt annan nivå.

Nu långsammare, varmare, mer högljudd etc
Tror nog de tycker sig vara värda någon % av dina coins för att de varit så snälla och hjälpt dig!

haha ja dom försöker maxa datorn så hårt att inga virus kan ta sig in i datorn 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känner att dessa 3:de-part "Antivirusprogram" har gjort sitt, Windows Security (fd. Windows Defender Security) är minst lika bra enligt många underöskningar.

Vad kan man kalla dessa program för nuförtiden? bloatware?

Antivirus har alltid varit bloatware.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Extrapaj:

Antivirus har alltid varit bloatware.

Vanligt vett är alltid bäst och Windows Defender räcker gott och väl imo, vill man bryta crypto enkelt så dra igång NiceHash eller något istället

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

"Användare med Norton Crypto lagrar sin intjänade summa Ethereum i Nortons molnbaserade plånbok, vilket Norton menar minskar risken för att förlora sina intäkter jämfört med att lagra det lokalt på sin hårddisk."

Är dom på riktigt? De kommer alltså äga eller iallafall veta din PrivateKey/Passphrase vilket innebär att plånboken är _inte_ din!

Sedan får jag nog kalla detta att vara riktigt "sen på pucken", jag menar de som hoppade in i början av året var redan sena... men detta är ju inte logiskt på något sätt.
Eller missförstår jag hela biten? Är tanken att det ska bli som Nicehash där de minar vad som är högst värderat för dagen?

Undrar hur stor risken är också att ditt konto helt magiskt blir låst av någon systemadministratör som sedan snor allt ihopsamlad crypto.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow

Norton varit ökänt för att göra din dator långsammare tar det till en helt annan nivå.

Nu långsammare, varmare, mer högljudd etc
Tror nog de tycker sig vara värda någon % av dina coins för att de varit så snälla och hjälpt dig!

Verkar som de har svårt att tvätta av sig den stämpeln för detta dyker alltid upp när Norton diskuteras.
Det är nästan 20år sedan de fick denna stämpel, vilket var välförtjänt för programmet var riktigt segt.
2007 fick de bra betyg i tester med en ny version men på Internet lever rykten för evigt. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vanligt vett är alltid bäst och Windows Defender räcker gott och väl imo, vill man bryta crypto enkelt så dra igång NiceHash eller något istället

Vanligt vett köper jag inte. Öppnar du inte bilagor som kommer från dina närmsta kollegor på betrodda nätverk?

Windows Defender köper jag däremot. Den hade troligen fångat skumma bilagor

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

"Användare med Norton Crypto lagrar sin intjänade summa Ethereum i Nortons molnbaserade plånbok, vilket Norton menar minskar risken för att förlora sina intäkter jämfört med att lagra det lokalt på sin hårddisk."

Är dom på riktigt? De kommer alltså äga eller iallafall veta din PrivateKey/Passphrase vilket innebär att plånboken är _inte_ din!

Sedan får jag nog kalla detta att vara riktigt "sen på pucken", jag menar de som hoppade in i början av året var redan sena... men detta är ju inte logiskt på något sätt.
Eller missförstår jag hela biten? Är tanken att det ska bli som Nicehash där de minar vad som är högst värderat för dagen?

Klargörs det någonstans hur stor del de tar själva? Om inte så spelar de ett jävligt farligt spel med FTC.

Permalänk
Medlem

som att norton inte käkade tillräckligt många cpucykler

Permalänk
Medlem

Nu är jag nyfiken på hur venndiagrammet av folk som kör Norton och folk som vill bryta crypto ser ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka att Norton Lifelock inte är det företag många av oss kommer ihåg. När Norton Antivirus var som störst hette företaget Symantec. Från 2012 började de byta VD en gång om året eller så, och var i allmänhet ett gravt misskött företag som levde på pengarna från antivirus-programmet. De har vid det här laget delat sig i tre delar, där den kanske mest kända (antivirus för stora företag) ägs av Broadcom. Företaget som gör det här är de enda som fortfarande använder namnet Norton, men det är egentligen ett mindre företag Lifelock som Symantec köpte strax innan delningen. De gör fortfarande konsumentdelen av Symantecs program, men de har ganska lite med det gamla företaget att göra - huvudkontoret och de flesta utvecklarna följde med till Broadcom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

April april! Inte köpt en produkt från Norton sedan kanske slutet av 90-talet, men från av att läsa sådana här Nyheter så tackar jag mig själv som inte gett detta företag mer pengar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Har Norton 360 och det har fungerat bättre än t.ex. Nod och Avast. T.ex. så är det bättre på att blockera websidor som försöker "kapa" browsern till skummare websidor.
Har inte heller märkt att det blir segare med det inne.. spelar man något så går den automatiskt in i vilo-läge.

Kommer inte att förstöra grafikkortet med mining, speciellt nu när man inte vet när men ens kan skaffa ett nytt kort utan ockerpriser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

minns jag körde panda antivirus för typ 20 år sen nu kör jag windows defender bara + routern

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

minns jag körde panda antivirus för typ 20 år sen nu kör jag windows defender bara + routern

Amen!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hmmm.....När man tittar så är Norton / Nod32 m.m bättre än windows defender när det kommer till prestanda så vet inte vad alla pratar om.

Windows defender tar galet mycket prestanda mot vad det borde göra. Bara googla och titta på tester som olika sidor har gjort.
På SweC 20år visa Nod32 samma sak att alla antivirus var mycket bättre än Windows defender.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av talonmas:

Vanligt vett köper jag inte. Öppnar du inte bilagor som kommer från dina närmsta kollegor på betrodda nätverk?

Windows Defender köper jag däremot. Den hade troligen fångat skumma bilagor

Självklart finns det nackdelar (Både att använda och att inte använda virusprogram) men tycker fördelarna väger upp att inte göra det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Antivirus har alltid varit bloatware.

Självklart försökte någon utvecklare på Norton smyga in DaggerHashimoto-algorithmen och köra den i bakgrunden när man ändå scannar efter virus. Jag gissar att det blev upptäckt och då kläcktes den här idéen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

"We used to slow you down, but now you can make money while we do so!"

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u