Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vi är överens om Karthago. Vi lämnar dispyten där.

Kan du frakta hem 1 ton tegelstenar till mig med din överlägsna cykel inom en rimlig tid?
Jag förstår varför du vill lämna dispyten

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Den ligger ju under Accessibility. (Ease of access)

Sant! Fastnade på det svenska ordet "Bildskärm", då det på engelska heter "Screen" samt "Display" vilket jag ser som två skilda saker.

Men efter att Microsoft översatt "forward" i kalendern i Outlook till "vidarebefordra", så har jag helt tappat förtroendet till Windows på andra språk än engelska och hindi.

Begreppsförvirring deluxe!

Edit: Lade till bild som förtydligande

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sant! Fastnade på det svenska ordet "Bildskärm", då det på engelska heter "Screen" samt "Display" vilket jag ser som två skilda saker.

Men efter att Microsoft översatt "forward" i kalendern i Outlook till "vidarebefodra", så har jag helt tappat förtroendet till Windows på andra språk än engelska och hindi.

Begreppsförvirring deluxe!

Nu blir jag nyfiken. Vad är det för fel på vidarebefordra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan du frakta hem 1 ton tegelstenar till mig med din överlägsna cykel inom en rimlig tid?
Jag förstår varför du vill lämna dispyten

Vi sa inget om lastbilar eller lådcyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu blir jag nyfiken. Vad är det för fel på vidarebefordra?

Vad är inte fel med vidarebefordra där?

Känns lika genomtänkt som när en översättningsbyrå på mitt gamla jobb översatte "fold" i Black Jack till "vika tvätt" (dock inte på svenska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vissa av systemfönstren finns ju i två versioner, dels den gamla (funktionella!) och dels den nya app-utformingen som ju bara är skit. I många fall där man ska göra något specifikt så får man ändå droppa till den gamla varianten. Det där måste dom ju integrera ihop så det blir *ett* gränssnitt, där man når allt. Exempel Kontrollpanelen, nätverksinställningar, ljudinställningar. Suck...

På just den fronten var gamla Windows 7 bättre, där hade dom inte hunnit stöka till det.

De får se till att man kan ha två "inställningsfönster" öppna samtidigt med... 🙄 Just nu är det låst till ett

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://i.imgur.com/4CQywkv.png

Känns lika genomtänkt som när en översättningsbyrå på mitt gamla jobb översatte "fold" i Black Jack till "vika tvätt" (dock inte på svenska).

Eller i en film där två hårdingar skjuter en bov nästan samtidigt och den ene säger till den andre: "Let's call it a tie", vilket översattes till "Låt oss kalla det en slips" i den svenska undertexten.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns flera trännngsappar som kör ’rygg’ för bakåt eller tvärt om, det är lite kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Eller i en film där två hårdingar skjuter en bov nästan samtidigt och den ene säger till den andre: "Let's call it a tie", vilket översattes till "Låt oss kalla det en slips" i den svenska undertexten.

Får mig att tänka på "He's got my gun" som blev "Han har mitt hagelgevär" i Terminator. I scenen får vi se Kyle Reese springa iväg med en revolver

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag antar att du inte kan använda Outlook pågrund av detta enorma oversåttningsfetets. Jag förstår vad pilarna betyder i alla fall. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Får mig att tänka på "He's got my gun" som blev "Han har mitt hagelgevär" i Terminator. I scenen får vi se Kyle Reese springa iväg med en revolver

Jag tror att mitt exempel är från "The expendables" och att dialogen är mellan Stallone och Dolph Lundgren, men minnet sviker ibland när det gäller usla filmer jag aldrig borde ha sett.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vi sa inget om lastbilar eller lådcyklar.

alltså är inte cykeln överlägsen trots allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ja, den placeringen känns ju lite malplacerad. Du har rätt, vilken skitprodukt. Ett fel för mycket. Let's go full cancel culture här och de 10000 saker som MS gjort rätt kan inte kompensera för en sådan jättetabbe! Det är förskräckligt. Tur man inte har perspektiv på saker och ting. 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

Prova OpenShell: https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Mitt stalltips är "Windows 21".

Eftersom nuvarande UI är sämre än vad Windows 2.1 hade så borde det vara givet.

Permalänk

Jag skulle vilja att MS skrev om grafikhanteringen i 2D så man slapp zoomning på hög upplösta skärmar. Jag hade samma storlek på fönster m.m. oavsett upplösning. Windows känns riktigt gammalt på den fronten jämfört med MacOS, Android, Linux you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Jag skulle vilja att MS skrev om grafikhanteringen i 2D så man slapp zoomning på hög upplösta skärmar. Jag hade samma storlek på fönster m.m. oavsett upplösning. Windows känns riktigt gammalt på den fronten jämfört med MacOS, Android, Linux you name it.

Vilken Linux-distro löser det bra?

Permalänk
Medlem

Tackar För Linux (I mitt fall Manjaro) och slippa alt vad Microsoft hittar på med sitt "spioneri" och data insamlande av allt du gör m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Kanske stöd för Android-appar. Nåja, den som lever får se. Jag använder f.ö startmeny ganska ofta - hur söker man efter program som man vet att man har - men inte vet vad de heter?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Windows 10 är nog sista versionen som du kan köpa... Nästa version kommer att heta Windows 365 och kräva att du har en prenumeration på 365 för att kunna använda dig av datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jo, men löjligt omständigt jfm Classic/OpenShell samt fungerar inget vidare med pekskärm

Tja jag vet inte, för mig är det ganska snabbt och smidigt men jag sitter ju med händerna på tangentbordet ganska stor del av tiden, och Win+r sitter i ryggraden. Windows har ju en del smarta genvägar för de som använder tangentbordet som kanske inte är så välkända (eller tydliga). De första nio programmen man pinnar i aktivitetsfältet kan man exempelvis starta med Win+siffra.

Citat:

Nu brukar jag däremot använda genvägar till det mesta och min kommentar var mest en respons till @Gamsurn och @Starglow ang. stavningen.

Jo det är lite konstigt. MS vet väl att engelska är det dominerande språket så sökningar efter medföljande standardprogram borde ju funka på engelska oavsett språk på Windows, däremot kan jag ju förstå att inte alla språk är sökbara på det sättet.

Citat:

Då jag som sagt använt Windows på engelska sedan Windows 3.11, så har jag svårt för försvenskningen av kortkommandon i Office-paketet (vem tyckte att Ctrl+B ska vara sök?) och nu senast försvenskningen i sökfunktionen.

Jo där håller jag absolut med dig, låt genvägarna vara samma på alla språk bara. Ctrl+f blir förstås "fet" på svenska, och då kanske det finns någon form av logik att ta den vanliga genvägen för det, Ctrl+b, till det som normalt finns där? Men det är väl ett arv från nittiotalet när allt skulle försvenskas och det inte fanns så många genvägar eller funktioner jämfört med idag, vi har i alla fall fått behålla de absolut vanligaste: kopiera, klipp, klistra in, hjälp och så. Än värre är det att försöka skriva formler i Excel på svenska. De borde ju ha ett val för formelspråk, och varför inte en formelredigerare av något slag som kan ta engelska kommandon och kanske översätta dem om man nu tvunget måste ha det på svenska?

Citat:

Kan tillägga att det är betydligt enklare att administrera macOS på japanska än Windows på japanska av samma anledning.

Är det så? Alla japaner jag känner genom jobbet (jobbar på ett japanskt företag) kör Windows/Android även privat, men det säger förstås inget om hur det ser ut i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det så? Alla japaner jag känner genom jobbet (jobbar på ett japanskt företag) kör Windows/Android även privat, men det säger förstås inget om hur det ser ut i stort.

Jag tänker mer på när jag försöker hjälpa min sambo, då jag inte kan japanska. I macOS kan jag byta språk på allt "on the fly" utan att starta om datorn. Windows har alltid krävt en omstart för mig, samt att många program inte kan byta språk efter installation (dock inte Microsofts fel).

Har alltid haft ett admin-konto (på engelska) på hennes Windows datorer av den anledningen, men i macOS behövs inte det på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tänker mer på när jag försöker hjälpa min sambo, då jag inte kan japanska. I macOS kan jag byta språk på allt "on the fly" utan att starta om datorn. Windows har alltid krävt en omstart för mig, samt att många program inte kan byta språk efter installation (dock inte Microsofts fel).

Har alltid haft ett admin-konto (på engelska) på hennes Windows datorer av den anledningen, men i macOS behövs inte det på samma sätt.

Om jag inte minns fel, så kan man byta språk för användaren utan att starta om datorn, däremot om du vill ändra språket för hela Windows (alltså för alla användare) så måste man starta om datorn. Är dock inte helt 100% då jag också kör med engelska som systemspråk på mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag använder f.ö startmeny ganska ofta - hur söker man efter program som man vet att man har - men inte vet vad de heter?

Tycker att den överblicken saknas i Windows 10 just nu, men kändes som Windows 10 X hade något liknande på gång?

Den alfabetiska listan i Windows 10 har jag aldrig gillat.

Själv tycker jag att Launchpad samt App library/drawer känns mycket smidigare i macOS/Android/iOS/Gnome etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jo ok. Språkbytesfunktionen är långt ifrån perfekt, det håller jag med om. Jag fick en ny dator på jobbet för ett par månader sedan, och IT hade ställt in engelska som språk, jag bytte till svenska men fortfarande är exempelvis typ hälften av rubrikerna i inställningarna på engelska och så. Fortfarande bättre än tidigare när man var tvungen att installera om hela Windows för att byta språk, och förstås köpa ett Windows med rätt språk först, men jag vet inte varför det är så svårt för dem att få till det bra. De nya inställningarna bygger ju på "webb-tekniker", så det handlar väl bara om att peka på en annan fil med resurstexter liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Kanske stöd för Android-appar. Nåja, den som lever får se. Jag använder f.ö startmeny ganska ofta - hur söker man efter program som man vet att man har - men inte vet vad de heter?

Tja hur söker man efter saker som man inte vet vad de heter, det är ju inte så enkelt. Men jag vet inte om dagens startmeny är så mycket sämre än tidigare på det här, alla program finns ju i en lista i bokstavsordning liksom. Och precis som tidigare kan man organisera sina egna grupper om man vill, dock hamnar de till höger istället för i den vanliga listan, å andra sidan ser man ju programmens ikoner direkt och behöver inte expandera grupperna som förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Själv kan jag dock bli galen på att jag inte kan få igång "Kalkylatorn med graffunktion" på jobbdatorn genom att söka efter calc.
Det går snabbare att starta miniräknaren genom kommandotolken för mig!

"kalk"

Alternativt att du skapar en genväg på skrivbordet och ger den tangentbordsgenvägen ctrl-alt-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

"kalk"

Alternativt att du skapar en genväg på skrivbordet och ger den tangentbordsgenvägen ctrl-alt-c.

Försökte dock förklara tidigare att jag är skadad av att köra Windows på engelska (vilket jag fortfarande gör på 9 av 10 datorer), samt att "calc" alltid gett mig calc.exe tidigare sedan Hedenhös. På jobbet gick vi nyligen från 1809 till 2004 och det var då denna förändringen skedde.

Samtidigt så fungerar det fortfarande fint att söka på de engelska namnen för andra program.

Just de här lite slumpmässiga valen av vad som är lokaliserat och inte kan göra mig smått galen.

Sen är jag inte heller någon "vanlig" användare, då jag kört Windows 8/8.1/10 med pekskärm på både min 2-in-1 samt pekplatta sedan 2013.

För att komma tillbaka till trådens ämne, så ryktas det om att "charms" från Windows 8/8.1 ska göra sitt återintåg i nästa version av Windows.

Detta välkomnar jag med öppna armar, då stödet för mindre pekplattor (under 10") och utan fysiska knappar har varit en mindre katastrof i Windows 10 (samt bara blivit sämre sedan version 1703).

Därför ligger både min gamla Lenovo Yoga samt Windows-platta kvar på versionen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Försökte dock förklara tidigare att jag är skadad av att köra Windows på engelska (vilket jag fortfarande gör på 9 av 10 datorer), samt att "calc" alltid gett mig calc.exe tidigare sedan Hedenhös. På jobbet gick vi nyligen från 1809 till 2004 och det var då denna förändringen skedde.

Samtidigt så fungerar det fortfarande fint att söka på de engelska namnen för andra program.

Just de här lite slumpmässiga valen av vad som är lokaliserat och inte kan göra mig smått galen.

Sen är jag inte heller någon "vanlig" användare, då jag kört Windows 8/8.1/10 med pekskärm på både min 2-in-1 samt pekplatta sedan 2013.

För att komma tillbaka till trådens ämne, så ryktas det om att "charms" från Windows 8/8.1 ska göra sitt återintåg i nästa version av Windows.

Detta välkomnar jag med öppna armar, då stödet för mindre pekplattor (under 10") och utan fysiska knappar har varit en mindre katastrof i Windows 10 (samt bara blivit sämre sedan version 1703).

Därför ligger både min gamla Lenovo Yoga samt Windows-platta kvar på versionen ovan.

Märkligt, när jag trycker på windows knappen och sedan skriver calc så får jag upp detta

Är det inte det du vill få upp?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Märkligt, när jag trycker på windows knappen och sedan skriver calc så får jag upp detta
https://i.imgur.com/16AuwOr.png
Är det inte det du vill få upp?

Inte om man kör Windows på svenska vilket min jobbdator gör Men tycker att hela diskussionen spårat ut lite, då det inte ens var jag som ville starta "Kalkylatorn".

Jag ville bara lyfta fram problematiken av att Windows har olika "kommandon" och sökord beroende av vilken version av Windows samt vilket språk man använder. Känner att detta blivit ännu mer påtagligt i och med övergången till UWP-appar.

Att bli tvingad till att köra Windows 10 på svenska är för mig ett stort handikapp. Speciellt då jag inte ens kan vara admin på jobbdatorn, vilket i sig sätter väldigt stora begränsningar på miljön.

@jnsson: Vet att du tipsade mig om att det kanske går att byta språk i Windows utan att starta om. Har inte kunnat testa det, då jag inte längre har någon Windows-dator hemma körande andra språk än engelska privat. Min sambo har valt bort Windows till förmån för macOS, iOS samt iPadOS.