Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow:

Kanske går bättre att hitta om du stavar rätt?

Själv kan jag dock bli galen på att jag inte kan få igång "Kalkylatorn med graffunktion" på jobbdatorn genom att söka efter calc.
Det går snabbare att starta miniräknaren genom kommandotolken för mig!

Kör Windows 10 Version 2004 på jobbdatorn, så det är inte direkt senaste versionen. Däremot ett stort steg tillbaka från trotjänaren 1809 enligt mig.

Jag kör helst Windows med DOpus för att ersätta Explorer.exe samt Classic/Open Shell för att ersätta startmenyn. Först då får jag ett system som jag vill arbeta med. Skulle även vilja gå så långt och säga att Windows 8.1 är den bästa versionen av Windows hittills.

Permalänk
Medlem

Helt transparent bar, åtminstone där ikonerna inte längre radas upp. Har alltid tänkt att det inte är optimalt med en lång list där halva ytan är "död". Ser hellre bakgrundsbilden där. Det behöver inte vara centrerad som en docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Helt transparent bar, åtminstone där ikonerna inte längre radas upp. Har alltid tänkt att det inte är optimalt med en lång list där halva ytan är "död". Ser hellre bakgrundsbilden där. Det behöver inte vara centrerad som en docka.

Är det något sånt här du söker:

Precis sånt jag fixar med DOpus och OpenShell

Tyvärr innehåller Windows ett gäng glitchar som gör att jag inte använder transparent bar, utan tog bara skärmdumpen som ett exempel. Bland annat syns videos som körs i helskärm på det transparenta området vid Win+tab.

Permalänk
Medlem

Notera hur ljuset från fönstret bildar numret "11" trots att fönstret består av fyra kvadrater.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Det kommer nya versioner av Windows 10 stup i kvarten...
Min version är för närvarande Version 21H1, i oktober hade jag version 20H2.

Att prata om nästa generation är just att gå från tex 10 till 11, ett STORT steg.

Jag använder inte längre Windows, kör Linux och macOS, så jag har rätt dimmiga begrepp om gällande terminologi i Windows-världen. Hjälper mest min dotter med vårdnaden av hennes spelburk(ar).

Jag bara noterade att Microsoft i sin pressrelease inte använde ordet 'version'. Man pratar konsekvent om en 'ny generation'. Sweclockers använder ett annat språkbruk, man pratar om version. Signifikansen av detta vet jag inte, bara att terminologin spelar roll och att Microsoft antagligen är mycket medvetet i sitt val av terminologi.

Bakgrunden är hur man gjorde övergången från 7/8 till 10. Man skyfflade med rätt hårdhänta metoder över i princip alla användare till 10:an och förklarade sedan högtidligt 10 som sista versionen av Windows. Mycket av uppdateringarna gjordes obligatoriska, man vill att alla skall köra 'latest and greatest'. Ok. Hur gör man då när det förr eller senare blir dags för riktigt stora förändringar i Windows?

Tittar man i historien bakåt så är det hur många gånger som helst som Microsoft har sagt att nu är det detta som kommer att lösa alla problem och som alla skall satsa på. Något är senare förklaras samma grej som överspelad och så är det något annat man skall satsa på. Till slut får man en rätt cynisk inställning till vad Microsoft säger.

Hur gör dom i denna vändan? Blir den 'nya generationen' gratis och obligatorisk? Eller blir det en ny version i meningen nytt OS som man skall betala för och då kan välja att avstå från om man inte gillar nyheterna (och som utvecklare sedan skall hålla reda på). Det ger sig ...

Permalänk
Medlem

Windows 365 som en molntjänst

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Hur gör dom i denna vändan? Blir den 'nya generationen' gratis och obligatorisk? Eller blir det en ny version i meningen nytt OS som man skall betala för och då kan välja att avstå från om man inte gillar nyheterna (och som utvecklare sedan skall hålla reda på).

Min gissning är att kravet blir ett Microsoft-konto med fokus på prenumerationstjänster som Xbox, Office 365, OneDrive etc.
Windows i sig lär förbi gratis med Microsoft Store körandes i bakgrunden.

Skulle inte heller bli förvånad om Windows i sig blir nära nog "always online", vilket Microsoft pushat för på Xbox sidan. Dvs aktivering krävs via nätet innan Windows används första gången.

Antagligen blir det panik i alla led och Microsoft gör en pudel igen

Permalänk
Medlem

Eftersom Microsoft tjänar sina pengar på deras molntjänster och har visat ett stort intresse i open-source så hoppas jag på att det hela leder till att Windows blir mer och mer open source, jag har lite svårt att se att dom byter över till Linux, men att dom skulle börja öppna delar i Windows som open-source skulle inte förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

3D-animerade ikoner, smalare scrollister, 3D-navigering i utforskaren samt helt nysamplade systemljud, Beep+ heter det nya ljudsystemet som skall ge systemljud i Dolby Atmos. Alla menyer har autohide som bara visas om man hoovrar musspekaren på exakt rätt plats. Touchinterface default, musstöd kommer i senare versioner, muspekaren är ett finger sägs det. Kontrollpanelen borta men möjligheten att se vilka program som finns installerade kommer inte förrän senare versioner, kanske, tills dess är det i Microsoft Store man sköter sina installationer. Desktoppen ersatt av OneNote, HELT INTERAKTIVT!

Skämt åsido, kanske en hypervisor i botten a ala XBOX.

Tog månader att hitta den jäkla funktionen som avaktiverar att rulllistor gömmer sig pga att Microsoft inte har vett i skallen att lägga den på en plats man hittar med sunt förnuft.

Varför i hvete dom lagt det under bildskärm kommer jag aldrig förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Efter alla spekulationer kring en övergång till Linux-kärna kanske Microsoft fintar upp alla på läktaren och går över till MacOS? Den nya versionen kommer heta Windows 10 OS X.

Minst sagt en högoddsare men det vore episkt.

Ja, man har vant sig lite vid att windows blir sämre med varje uppdatering så det är fullt möjligt att de är sugna på MacOS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det finns saker som förbättrats, högerklick menyn på startmenyn t.ex är en gudagåva

Tips om du inte visste: windows-knappen+x.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, man har vant sig lite vid att windows blir sämre med varje uppdatering så det är fullt möjligt att de är sugna på MacOS.

Strunt och käbbel. MacOS är det bästa operativsystem som finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Själv kan jag dock bli galen på att jag inte kan få igång "Kalkylatorn med graffunktion" på jobbdatorn genom att söka efter calc.

Kör Windows 10 Version 2004 på jobbdatorn, så det är inte direkt senaste versionen. Däremot ett stort steg tillbaka från trotjänaren 1809 enligt mig.

Jag kör helst Windows med DOpus för att ersätta Explorer.exe samt Classic/Open Shell för att ersätta startmenyn. Först då får jag ett system som jag vill arbeta med. Skulle även vilja gå så långt och säga att Windows 8.1 är den bästa versionen av Windows hittills.

Skriv "[win] + r , calc, [Enter]"

Funkar också med 'notepad', 'control' etc.

Edit: Behövde inte ett enter.

Permalänk
Medlem

Enligt rykten blir det en Linuxdistro med microsofts egen desktop byggd på Mate.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windowstagenten, skriv "kalk" så kommer den upp...
Kan det bli enklare?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Windowstagenten, skriv "kalk" så kommer den upp...
Kan det bli enklare?

Kanske skulle nämna att jag kör alla mina OS på engelska normalt, men jobbdatorn kör Windows på svenska.
Är inte riktigt vän med att Windows översätter allt till lokala språk i gränssnittet, samtidigt som filstrukturen och filnamn är på engelska (även om Explorer gärna visar upp alias-namnen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skriv "[win] + r , [Enter], calc, [Enter]"

Jo, men löjligt omständigt jfm Classic/OpenShell samt fungerar inget vidare med pekskärm

Nu brukar jag däremot använda genvägar till det mesta och min kommentar var mest en respons till @Gamsurn och @Starglow ang. stavningen.

Då jag som sagt använt Windows på engelska sedan Windows 3.11, så har jag svårt för försvenskningen av kortkommandon i Office-paketet (vem tyckte att Ctrl+B ska vara sök?) och nu senast försvenskningen i sökfunktionen.

Kan tillägga att det är betydligt enklare att administrera macOS på japanska än Windows på japanska av samma anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Tog månader att hitta den jäkla funktionen som avaktiverar att rulllistor gömmer sig pga att Microsoft inte har vett i skallen att lägga den på en plats man hittar med sunt förnuft.

Hade ingen aning att det gick, nominerar dig till nobelpris. Största som hänt sedan månlandningen. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Strunt och käbbel. MacOS är det bästa operativsystem som finns.

Är det inte som att säga att bilar är bäst? Flygplan och båtar är bäst: på att korsa hav. Motorcross: terräng. Cyklar: En mysig tur med barnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det inte som att säga att bilar är bäst? Flygplan och båtar är bäst: på att korsa hav. Motorcross: terräng. Cyklar: En mysig tur med barnen.

Bilar är faktiskt bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bilar är faktiskt bäst.

Om man inte räknar allt som finns och inte finns, för då är jag bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Vilken inställning pratar du om vad menar du med rullistor och i vilket sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det något sånt här du söker:

https://i.imgur.com/waLnQnF.png

Precis sånt jag fixar med DOpus och OpenShell

Tyvärr innehåller Windows ett gäng glitchar som gör att jag inte använder transparent bar, utan tog bara skärmdumpen som ett exempel. Bland annat syns videos som körs i helskärm på det transparenta området vid Win+tab.

Ja, något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Vilken inställning pratar du om vad menar du med rullistor och i vilket sammanhang?

Det översätt till "scrollbars" på engelska och återfinns bland annat i startmenyn i Windows 10.

Dvs det har väldigt lite med skärmen att göra enligt mig. Jag hade lagt det under "Accessibility", men Microsoft går sina egna vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bilar är faktiskt bäst.

Helt off topic, men i en hyfsat tät stad (i mitt fall Malmö) är cykel fullständigt överlägset bil.

Och något mer on topic, i mitt fall (arkitekt och en som spelar ibland) är windows bäst, för annars kan jag inte göra det jag måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det översätt till "scrollbars" på engelska och återfinns bland annat i startmenyn i Windows 10.

Dvs det har väldigt lite med skärmen att göra enligt mig. Jag hade lagt det under "Accessibility", men Microsoft går sina egna vägar.

Den ligger ju under Accessibility. (Ease of access)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Mer windows store, mer subscriptions och microtransactions, mer reklam i utforskaren, i startmenyn å lite här å där, än mer försämrad kontrollpanel och dölja/gömma inställningar för användare, mer tracking av vad du gör var, mer bloatware.

Å så kanske någon enstaka grej eller två som är något bra som man vill ha.

Du glömde: Så tar vi bort kompabilitet med alla spel före 2020 och avinstallerar dessa åt dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Helt off topic, men i en hyfsat tät stad (i mitt fall Malmö) är cykel fullständigt överlägset bil.

Och något mer on topic, i mitt fall (arkitekt och en som spelar ibland) är windows bäst, för annars kan jag inte göra det jag måste.

Väldigt off topic men min bestämda uppfattning är att både cyklister och arkitekter borde förbjudas.

För övrigt anser jag att Khartago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Väldigt off topic men min bestämda uppfattning är att både cyklister och arkitekter borde förbjudas.

För övrigt anser jag att Khartago bör förstöras.

Vi är överens om Karthago. Vi lämnar dispyten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Okej självklart är det sådana hjärnsläpp en minut har aldrig stört mig dock att de försvinner när man inte behöver dem men bra och veta att en sådan inställning finns faktiskt om man någon gång träffar någon som behöver det finns!