Vattenkylt Radeon RX 6900 XT hos återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylt Radeon RX 6900 XT hos återförsäljare

En brasiliansk återförsäljare menar att vattenkylning skruvar upp klockfrekvenser och minneshastighet för AMD:s toppkort i slutet av juni.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Den radiatorn känns klen för ändamålet...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en annan 6900xt, pump, block lite slang etc och vips så har man "sparat" 30 000 kr med förmodligen mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

@Daniel75 En skjuts uppåt gäller också priset, som enligt återförsäljaren motsvarar nära 50 000 kronor inklusive moms – något som sannolikt är en temporär prislapp.
Är nog ingen som räknar med att den kommer kosta 50k precis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Fyra utgångar för ett topp-kort? Varav bara tre är hdmi/dp?

Fullständigt patetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den radiatorn känns klen för ändamålet...

Jag hade ett Vega 64 lc och det gick få upp i 1700mhz med 120mm radiatorn som följde med utan en särskilt hög ljudnivå.
Men den var nog lite tjockare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Fyra utgångar för ett topp-kort? Varav bara tre är hdmi/dp?

Fullständigt patetiskt.

Håller fullständigt med! Vad jag vet är alla dessa kort från senaste generationerna endast kapabla att köra 4 skärmar per kort, vilket är riktigt sad. Jag måste köra 2 grafikkort bara för att kunna ha 5 skärmar....

Permalänk
Benchmaskin 🍞

åh nej. Får jobbiga flashbacks till Fury X och den hemska vattenkylaren som hade extremt mycket coil whine. plz not again...

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Håller fullständigt med! Vad jag vet är alla dessa kort från senaste generationerna endast kapabla att köra 4 skärmar per kort, vilket är riktigt sad. Jag måste köra 2 grafikkort bara för att kunna ha 5 skärmar....

Å ena sidan förstår jag att det är surt att förlora features, men å andra sidan kan jag inte tänka mig att antalet användare som brukar mer än 4 skärmar utgör mer än en extremt smal nisch.

Permalänk
Medlem

Hoppas det fler utföranden än det där som jag känner igen från mitt Vega 64 Liquid. Börjar fläkten strula så är det inte ens standard pins för att byta den.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Håller fullständigt med! Vad jag vet är alla dessa kort från senaste generationerna endast kapabla att köra 4 skärmar per kort, vilket är riktigt sad. Jag måste köra 2 grafikkort bara för att kunna ha 5 skärmar....

AMDs proffskort har fem eller sex utgångar på toppkorten, men det är det enda undantaget jag känner till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen väldigt klent ut med en 120mm radiator, med tanke på ASUS utförande med 6900 XT och 6800 XT.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6900XT XFX Merc i dotterns dator och det genererar rätt mycket värme. 120mm är för klent om det inte är supermicro 10 000 rpm fläktar typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

åh nej. Får jobbiga flashbacks till Fury X och den hemska vattenkylaren som hade extremt mycket coil whine. plz not again...

Vega 64 lc hade jag och den pumpen var tyst däremot bytte jag fläkt. Och det problemet de hade med fury x löstes väl på senare exemplar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

120, visst! Det låter säkert och bra.. En korrekt konstruerade luftkylare fungerar bättre.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Humor med singular i rubriken.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vega 64 lc hade jag och den pumpen var tyst däremot bytte jag fläkt. Och det problemet de hade med fury x löstes väl på senare exemplar?

Hoppas att nya modellen är bättre då
Minns jag rätt så sa AMD att det inte var något problem med Fury X... för att sen säga att det var fixat, men inte vi kunde bekräfta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneth:

åh nej. Får jobbiga flashbacks till Fury X och den hemska vattenkylaren som hade extremt mycket coil whine. plz not again...

Men spoltjut har väl inget med vattenkylningen att göra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av mrqaffe:

Men spoltjut har väl inget med vattenkylningen att göra ?

Det är pumpen som orsakar oljudet. Kanske inte är en ordentlig spole som låter, men är exakt samma typ av ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMDs proffskort har fem eller sex utgångar på toppkorten, men det är det enda undantaget jag känner till.

Jo, jag har hört talas om kort som faktiskt kan ta 5-6 per kort, men det är ju inte riktigt gamingkort. Ofta kostar dem ju mer än mainstream korten också. Allt jag vill är att dem ska supporta 5 skärmar istället för 4, det kan inte vara SÅ svårt... GTX 700 serien hade stöd för 4 skärmar, och vi är nu på 3000 serien utan en ökning på detta.... vad är det, 10 år sedan GTX 700 kom ut? (tydligen runt 8 år, men ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Jo, jag har hört talas om kort som faktiskt kan ta 5-6 per kort, men det är ju inte riktigt gamingkort. Ofta kostar dem ju mer än mainstream korten också. Allt jag vill är att dem ska supporta 5 skärmar istället för 4, det kan inte vara SÅ svårt... GTX 700 serien hade stöd för 4 skärmar, och vi är nu på 3000 serien utan en ökning på detta.... vad är det, 10 år sedan GTX 700 kom ut? (tydligen runt 8 år, men ändå)

Har du byggt en simulator eller varför behöver du 5st skärmar till ett grafikkort för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Har du byggt en simulator eller varför behöver du 5st skärmar till ett grafikkort för spel?

Jag gillar bara att ha många skärmar så att jag kan ha flera saker framme samtidigt. Så i vanliga setupen med mainskärmen har jag 4 skärmar, och sedan en TV för serier och sånt som också är kopplat till datorn. Hade jag inte haft TVn hade jag inte brytt mig så mycket, men nu har jag det... jag gillar skärmar helt enkelt