3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Missade hela grafikkortsfesten på inet idag..
Vad för priser gick 3070 korten för? Fanns det några EVGA kort alls?

Ser att det finns 3070 med EKWB block.. funderar på att köra custom loop i värsta fall.. men samtidigt hade jag hellre velat ha 3070ti eller 3080.. Känns som att efter 3070ti släppet kommer priserna och tillgångarna öka lite både i butiker och på sweclockers marknader..

Vad tror ni ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Missade hela grafikkortsfesten på inet idag..
Vad för priser gick 3070 korten för? Fanns det några EVGA kort alls?

Ser att det finns 3070 med EKWB block.. funderar på att köra custom loop i värsta fall.. men samtidigt hade jag hellre velat ha 3070ti eller 3080.. Känns som att efter 3070ti släppet kommer priserna och tillgångarna öka lite både i butiker och på sweclockers marknader..

Vad tror ni ?

Dom gick för mellan 9499:- till 10499:-. Det kommer 3080 LHR kort snart som vissa butiker kommer sälja separat från den vanliga 3080 kön och sen släpps även 3070Ti på torsdag så det bör inte vara supersvårt att få tag på ett kort denna veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Dom gick för mellan 9499:- till 10499:-. Det kommer 3080 LHR kort snart som vissa butiker kommer sälja separat från den vanliga 3080 kön och sen släpps även 3070Ti på torsdag så det bör inte vara supersvårt att få tag på ett kort denna veckan.

fifan vad ncie..
LHR korten har ingen annan nackdel än svårigheter att mina väl?

Har vi någon aning om prisklassen på 3080 och 3070ti korten när de förhoppningsvis kommer in?

Jag köpte mig ett 3070 asus på faktura med EKWB block nu varje fall.. i absolut värsta fall.. 9500 för det känns ju OK ändå när man precis funderat på 14k sek för ett öppnat 3080..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

fifan vad ncie..
LHR korten har ingen annan nackdel än svårigheter att mina väl?

Har vi någon aning om prisklassen på 3080 och 3070ti korten när de förhoppningsvis kommer in?

Jag köpte mig ett 3070 asus på faktura med EKWB block nu varje fall.. i absolut värsta fall.. 9500 för det känns ju OK ändå när man precis funderat på 14k sek för ett öppnat 3080..

Tyckte det där 3070 med vattenblock på var nog helt klart det mest prisvärda (relativt sett), det är väl mer svårsålda för att mindre målgrupp som kan hantera custom loop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fifan vad ncie..
LHR korten har ingen annan nackdel än svårigheter att mina väl?

Har vi någon aning om prisklassen på 3080 och 3070ti korten när de förhoppningsvis kommer in?

Jag köpte mig ett 3070 asus på faktura med EKWB block nu varje fall.. i absolut värsta fall.. 9500 för det känns ju OK ändå när man precis funderat på 14k sek för ett öppnat 3080..

När det kommer till spelprestanda så ska det inte vara någon skillnad. 3070Ti korten kommer nog säljas för 11-13k, precis under de flesta 3080 korten.

Permalänk

Lyckades knycka ett Asus 3060 Dual OC på Inet förut men börjar bli lite nojig om jag gjort bort mig... Mkt pengar för relativt lite prestanda känns det som...

Bör man vänta på ett 3060 TI i lager eller tills priserna eventuellt sjunker på 3070? Är något av de alternativen ens rimliga de närmsta månaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutMeNut:

Lyckades knycka ett Asus 3060 Dual OC på Inet förut men börjar bli lite nojig om jag gjort bort mig... Mkt pengar för relativt lite prestanda känns det som...

Bör man vänta på ett 3060 TI i lager eller tills priserna eventuellt sjunker på 3070? Är något av de alternativen ens rimliga de närmsta månaderna?

Om du jämför med att ett begagnat 1080 Ti idag går för 5000+ Begagnat utan garantier så är ett 3060 Dual ett ganska vettigt alternativ. Det är väl en ganska snarlik prestanda på dom om jag minns rätt?

Edit: Och jag är en 1080 Ti fantast. Bästa kortet imo

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon mer som beställde från inet igår som inte kan se kvitto/kollid på ordersidan?
Visst brukar väl inet skicka ut ett mail med kollid när de skickar ordern?

Kanske dyker det upp under dagen, men tycker det borde synas nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fifan vad ncie..
LHR korten har ingen annan nackdel än svårigheter att mina väl?

Har vi någon aning om prisklassen på 3080 och 3070ti korten när de förhoppningsvis kommer in?

Jag köpte mig ett 3070 asus på faktura med EKWB block nu varje fall.. i absolut värsta fall.. 9500 för det känns ju OK ändå när man precis funderat på 14k sek för ett öppnat 3080..

Hur vet ni att alla kort som såldes igår inte är LHR kort? 😅
Kändes som att det var många kort och det bör väl gå till dom som stod i kö först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur vet ni att alla kort som såldes igår inte är LHR kort? 😅
Kändes som att det var många kort och det bör väl gå till dom som stod i kö först?

Det måste specificeras att det är ett LHR kort. Om det är LHR så har Inet gjort bort sig rejält. Sen finns det nog inga köer på 3070 korten, dessa kort har ju sålts regelbundet så vart köerna skulle komma ifrån vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det måste specificeras att det är ett LHR kort. Om det är LHR så har Inet gjort bort sig rejält. Sen finns det nog inga köer på 3070 korten, dessa kort har ju sålts regelbundet så vart köerna skulle komma ifrån vet jag inte.

Varför skulle dom vara tvungna att specifiera LHR eller ej? Alla kort som säljs efter ett visst datum (kommer ej ihåg vilket) skulle väl vara LHR-kort. De har ju öppet gått ut med att dom inte stödjer mining så ser ingen anledning till varför dom måste nämna det. Det påverkar ju inte prestandan på spel som kortet är till för.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Varför skulle dom vara tvungna att specifiera LHR eller ej? Alla kort som säljs efter ett visst datum (kommer ej ihåg vilket) skulle väl vara LHR-kort. De har ju öppet gått ut med att dom inte stödjer mining så ser ingen anledning till varför dom måste nämna det. Det påverkar ju inte prestandan på spel som kortet är till för.

För att kortet inte originellt är LHR, och sen så kommer båda modellerna produceras ett tag framöver för att sen gå över till endast LHR. Nvidia har även själva sagt att det måste stå "LHR" på boxen. Du kanske tycker att korten endast är till för spel, men verkligheten ser ju annorlunda ut. Folk som använder korten till mining är en stor marknad och dom har precis samma rättigheter som vem som helst vilket hade orsakat en otrolig huvudvärk för ÅF ifall dom skulle få hem ett kort med LHR utan att dom visste om det när produkten marknadsförs som ett vanligt kort. Sen har du även folk som köper korten för 3D-rendering. Finns många användningsområden för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

För att kortet inte originellt är LHR, och sen så kommer båda modellerna produceras ett tag framöver för att sen gå över till endast LHR. Nvidia har även själva sagt att det måste stå "LHR" på boxen. Du kanske tycker att korten endast är till för spel, men verkligheten ser ju annorlunda ut. Folk som använder korten till mining är en stor marknad och dom har precis samma rättigheter som vem som helst vilket hade orsakat en otrolig huvudvärk för ÅF ifall dom skulle få hem ett kort med LHR utan att dom visste om det när produkten marknadsförs som ett vanligt kort. Sen har du även folk som köper korten för 3D-rendering. Finns många användningsområden för ett grafikkort.

Fast det stämmer inte finns 3060 kort utan markering för LHR trots att dom är LHR. Förstår att det känns lite snopet för miners men NVIDIA har ju mining kort för just mining .Sen har dom 3000 för spelare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast det stämmer inte finns 3060 kort utan markering för LHR trots att dom är LHR. Förstår att det känns lite snopet för miners men NVIDIA har ju mining kort för just mining .Sen har dom 3000 för spelare .

Det är för att alla 3060 är lhr, precis som 3070ti/3080ti så finns det inte kort utan lhr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast det stämmer inte finns 3060 kort utan markering för LHR trots att dom är LHR. Förstår att det känns lite snopet för miners men NVIDIA har ju mining kort för just mining .Sen har dom 3000 för spelare .

Fast det stämmer visst. Att någon ÅF inte har markerat ett kort med LHR betyder inte att jag har fel. Nvidia har uttryckligen sagt att kortet måste markeras med LHR så det är inte så att jag spekulerar. Du får gärna länka det 3060 kort du sett med LHR.

Skrivet av eriksson850:

Det är för att alla 3060 är lhr, precis som 3070ti/3080ti så finns det inte kort utan lhr.

Det stämmer inte. Det är bara 3070Ti och 3080Ti som endast kommer ha LHR versioner och därför inte behöver ha LHR-markering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

För att kortet inte originellt är LHR, och sen så kommer båda modellerna produceras ett tag framöver för att sen gå över till endast LHR. Nvidia har även själva sagt att det måste stå "LHR" på boxen. Du kanske tycker att korten endast är till för spel, men verkligheten ser ju annorlunda ut. Folk som använder korten till mining är en stor marknad och dom har precis samma rättigheter som vem som helst vilket hade orsakat en otrolig huvudvärk för ÅF ifall dom skulle få hem ett kort med LHR utan att dom visste om det när produkten marknadsförs som ett vanligt kort. Sen har du även folk som köper korten för 3D-rendering. Finns många användningsområden för ett grafikkort.

Tror du missuppfattade det jag skrev. Har personligen ingenting emot miners, har provat att mina lite själv så säger ingenting alls om det, men det är ju inte direkt en rättighet att kunna mina. Korten är ju utvecklade för spel främst så allt annat över det är väl egentligen en ren bonus. För rendering är det väl de tyngre korten som gäller? Rätta mig om jag har fel, är inte så insatt i det.

Jag tror inte att LHR kommer göra någon skillnad. Antingen knäcks spärrarna eller så kommer andra coins att kunna brytas med tiden. Men jag tror iaf inte att dom måste skylta med LHR. Har kanske fel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tror du missuppfattade det jag skrev. Har personligen ingenting emot miners, har minat lite själv så säger ingenting alls om det, men det är ju inte direkt en rättighet att kunna mina. Korten är ju utvecklade för spel främst så allt annat över det är väl egentligen en ren bonus. För rendering är det väl de tyngre korten som gäller? Rätta mig om jag har fel, är inte så insatt i det.

Jag tror inte att LHR kommer göra någon skillnad. Antingen knäcks skydden eller så kommer andra coins att kunna brytas med tiden. Men jag tror iaf inte att dom måste skylta med LHR. Har kanske fel.

Det är ingen rättighet att kunna köpa ett grafikkort överhuvudtaget, men har du köpt ett grafikkort så ska det fungera enligt specifikation oavsett vad du gör med det. När det kommer till rendering så är det nog 3090 som är mest intressant, det var mer ett exempel på att grafikkort används till mer än bara spel.

LHR har av många setts som ett PR-stunt av Nvidia så vi får väl se. Begränsningen gäller ju endast Ethereum så vitt jag vet så om det blir lönsamt att bryta en annan valuta så kommer LHR inte spela någon roll. I vilket fall som helst så har Nvidia sagt att LHR-versionerna måste ha "LHR" på boxen, detta är inte något jag kommit på själv.

https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/

"Because these GPUs originally launched with a full hash rate, we want to ensure that customers know exactly what they’re getting when they buy GeForce products. To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det är ingen rättighet att kunna köpa ett grafikkort överhuvudtaget, men har du köpt ett grafikkort så ska det fungera enligt specifikation oavsett vad du gör med det. När det kommer till rendering så är det nog 3090 som är mest intressant, det var mer ett exempel på att grafikkort används till mer än bara spel.

LHR har av många setts som ett PR-stunt av Nvidia så vi får väl se. Begränsningen gäller ju endast Ethereum så vitt jag vet så om det blir lönsamt att bryta en annan valuta så kommer LHR inte spela någon roll. I vilket fall som helst så har Nvidia sagt att LHR-versionerna måste ha "LHR" på boxen, detta är inte något jag kommit på själv.

https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/

"Because these GPUs originally launched with a full hash rate, we want to ensure that customers know exactly what they’re getting when they buy GeForce products. To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box."

Ska bli spännande att se vad jag får idag. Får väl köra en provsväng och se om det är ett LHR eller ej. Kommer LHR påverka andrahandsvärdet tro? Tänker lite att jag köper ett kort för 9500kr. Vore trist om jag får noll och ingenting senare pga LHR spärr. Då kanske man lämnar tillbaka. Återkommer med resultat

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ska bli spännande att se vad jag får idag. Får väl köra en provsväng och se om det är ett LHR eller ej. Kommer LHR påverka andrahandsvärdet tro? Tänker lite att jag köper ett kort för 9500kr. Vore trist om jag får noll och ingenting senare pga LHR spärr. Då kanske man lämnar tillbaka. Återkommer med resultat

Om du får ett LHR utan att det specificerats så ja.. då kommer Inet nog ha en hel del returer att ta hand om. Och det kommer definitivt påverka andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag tror inte att LHR kommer göra någon skillnad. Antingen knäcks spärrarna eller så kommer andra coins att kunna brytas med tiden. Men jag tror iaf inte att dom måste skylta med LHR. Har kanske fel.

Ja,det går redan i dagsläget att mina coins som ger nästintill lika mycket som eth med lhr kort.

mine test med olika coins på 3080ti:
https://www.youtube.com/watch?v=dUpDP1wzuSQ

Permalänk
Medlem

Komplett har listat sina 3070Ti kort dom (förmodligen) kommer ha vid lansering.

3070Ti SUPRIM X - 15999:-
3070Ti Gaming X Trio - 15499:-
3070Ti VENTUS 3X OC - 14499:-
3070Ti ROG STRIX OC - 10499:-
3070Ti Trinity - 7799:-
3070Ti AMP HOLO - 9499:-
3070Ti GAMING OC - 9999:-
3070Ti GameRock OC - 8999:-

Priserna är helt vilda, vet inte riktigt hur det kan skilja så mycket från lägsta till högsta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Komplett har listat sina 3070Ti kort dom (förmodligen) kommer ha vid lansering.

3070Ti SUPRIM X - 15999:-
3070Ti Gaming X Trio - 15499:-
3070Ti VENTUS 3X OC - 14499:-
3070Ti ROG STRIX OC - 10499:-
3070Ti Trinity - 7799:-
3070Ti AMP HOLO - 9499:-
3070Ti GAMING OC - 9999:-
3070Ti GameRock OC - 8999:-

Priserna är helt vilda, vet inte riktigt hur det kan skilja så mycket från lägsta till högsta pris.

Var ser du priserna? Ser inte dem när jag tittar. Btw är de 15.00 den 10e som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Var ser du priserna? Ser inte dem när jag tittar. Btw är de 15.00 den 10e som gäller?

Visa sidkälla > sök på "shelfprice". Tid kan jag inte svara på men antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Visa sidkälla > sök på "shelfprice". Tid kan jag inte svara på men antagligen.

Hoppas bara de inte kör lotto igen så man kan få tag på ett kort, har väntat 4 månader snart på min 3060 från Webhallen till tjejens dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hoppas bara de inte kör lotto igen så man kan få tag på ett kort, har väntat 4 månader snart på min 3060 från Webhallen till tjejens dator.

Finns ju 3060 kort att köpa nu direkt från Inet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det stämmer inte. Det är bara 3070Ti och 3080Ti som endast kommer ha LHR versioner och därför inte behöver ha LHR-markering.

Det var väl exakt det jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av c3p0:

Någon mer som beställde från inet igår som inte kan se kvitto/kollid på ordersidan?
Visst brukar väl inet skicka ut ett mail med kollid när de skickar ordern?

Kanske dyker det upp under dagen, men tycker det borde synas nu :/

Tyvärr låter det som om din beställning har annullerats av dem. De gör det om du har köpt en RTX innan i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det var väl exakt det jag skrev?

Nej, du skrev att alla 3060 är LHR och det stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

Tyvärr låter det som om din beställning har annullerats av dem. De gör det om du har köpt en RTX innan i år.

Kolla också i din mejl. De brukar skicka ett mejl att beställningen har avbrutits pga att man redan beställt innan, samt att ordern försvinner i orderöversikten.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Finns ju 3060 kort att köpa nu direkt från Inet annars.

Jo men jag köpte de vid lansering till lanseringspris inte värt för 6tkr+ enligt mig.