Victor Vicki 386NX, startar inte. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Grattis ju

Var det den lilla TQ2-2M relät? eller vilken mikrobrytare

Nu är det tidsenligt OS som gäller om den inte har det och lite program o spel från tidsenlig era

Japp, en av dem.
Ska se om jag har tid att fixa mer med den imorgon.
Just nu bootar den inte, inte för att jag har gjort något direkt försök.
Kan vara att diskens parametrar måste ställas in först.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Japp, en av dem.
Ska se om jag har tid att fixa mer med den imorgon.
Just nu bootar den inte, inte för att jag har gjort något direkt försök.
Kan vara att diskens parametrar måste ställas in först.

Det stämmer garanterat... bios lär ju stå default mode så allt behöver ses över.. Lite skillnad mot dagens bios med auto på massor saker
Sedan kan du ju även råkat ut för att disken inte mår bra som jag efterlyste en disk till min gamla 286 bärbara
Men ett steg i taget
Om diskettstationen bråkar i den, så brukar man få smörja upp mekanismen i dem med typ symaskinsolja eller annan lättflytande.. lika så kan man behöva tvätta av skriv/läs huvudena.. sårsprit o tops brukar fungera som rengöring.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar disken trasig, spinner upp en stund, sedan ner och repeat.
Hjälper inte att sätta parametrar i BIOS.
Får se om jag kan hitta en disk, eller en adapter för sd-kort istället, frågan är om det fungerar på en sådan gammal maskin.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Får se om jag kan hitta en disk, eller en adapter för sd-kort istället, frågan är om det fungerar på en sådan gammal maskin.

Vad heter disken som sitter i?
Vissa diskar kan man få liv i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad heter disken som sitter i?
Vissa diskar kan man få liv i.

Conner CP2044PK

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Conner CP2044PK

ahaa.. en 2.5tums disk.. då har inte jag någon liggandes.. minsta 2.5 jag har är GB istället för MB
Men frågan är om den kanske går att få liv i den igen.
Di skriver att den spinner upp och sedan spinner ner igen... hör du eller känner på vibrationerna ifall läshuvudena rör på sig? som att den söker efter spår0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kolla om den får rätt spänning.
Eller om spänningen dippar ibland.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en adapter för SD-kort.
Har dock ingen 720kb-floppy för att boota med.
Kan man slänga in DOS rakt på kortet så det bootar?
Har några 1.44 men datorn tar bara 720.
Har en annan Victor stationär som kanske kan formatera det dock.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju formatera 1,44an till 720.. men då behöver du ju tillgång till en dator med floppy.. vad är det för modelischang på din stationära Viktor och vad har den för OS?

Det går att få in dos direkt på kortet/hdd'n, men du behöver tillgång till en maskin du kan sätta in det i, så du kan sys'a kortet.
Freedos som finns i Rufus tror jag är för modernt, så jag vet i katten om det går att fuska den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du kan ju formatera 1,44an till 720.. men då behöver du ju tillgång till en dator med floppy.. vad är det för modelischang på din stationära Viktor och vad har den för OS?

Det går att få in dos direkt på kortet/hdd'n, men du behöver tillgång till en maskin du kan sätta in det i, så du kan sys'a kortet.
Freedos som finns i Rufus tror jag är för modernt, så jag vet i katten om det går att fuska den vägen.

Victor V386MX, DOS 5.0 och Win 3.1.
Har en usb-floppy också, läste att man kunde tejpa över hålet och formatera, men då vägrar den formatera.
Kanske är modellen/drivrutinen som bråkar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Victor V386MX, DOS 5.0 och Win 3.1.
Har en usb-floppy också, läste att man kunde tejpa över hålet och formatera, men då vägrar den formatera.
Kanske är modellen/drivrutinen som bråkar.

Det stämmer det med tejpen... Du har två hål på en 1,44 diskett.. Det ena hålet är till för skrivskydd.. denna sitter det ofta en flärp på som man kan pilla ned så det täcker hålet.. den andra utan flärpen är för att tala om att det är en 1,44 disk
Har du bara ett hål i disken så är det en 720 disk

Edit
Du kan även testa att tvångs formatera den
Format A:/F:720
Då ska ms-dos skapa den som 720 disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det stämmer det med tejpen... Du har två hål på en 1,44 diskett.. Det ena hålet är till för skrivskydd.. denna sitter det ofta en flärp på som man kan pilla ned så det täcker hålet.. den andra utan flärpen är för att tala om att det är en 1,44 disk
Har du bara ett hål i disken så är det en 720 disk

Edit
Du kan även testa att tvångs formatera den
Format A:/F:720
Då ska ms-dos skapa den som 720 disk

Som sagt så fungerar inte tejp-tricket på usb-floppyn.
Men kan alltid göra det i den stationära.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Som sagt så fungerar inte tejp-tricket på usb-floppyn.
Men kan alltid göra det i den stationära.

jajust det, du labba med en usb floppy.. någonstans lååååångt bak i huvudet har jag för mig att nyare floppydrivar hade lite problem.. och en usbdrive är ju modern
Men testa på den stationära
och då du har formaterat den och har ms-dos på den stationära så skriver du bara
sys a:
Kopiera sedan in Format.exe eller om det är .com till floppyn från stationära så får du floppyn botbar direkt.. och när du sedan startar floppyn på laptopen så kan du både formatera SD kortet då det troligen syns som c: och även göra kortet botbart med att skriva
sys c:
Efter det kan du bara kopiera in MS-DOS mappen får stationära så har du den bärbara fullt botbar med samma msdos version som du har på stationära

edit
autoesec.bat och config.sys kan du behöva kopiera från roten från stationära till bärbara så du får svenskt tangentbord osv utan att behöva skriva det de filerna själv.
Jag minns inte exakt hur filträdet ser ut.. det är typ 15år sedan jag installera ms-dos sist

Permalänk
Medlem

Tröttsamt, fixat till allt med diskett, i med kortadaptern igen, satt värdena för adaptern.
Bootade om, svart skärm och kommer inte därifrån.
Jag har inte mer tid för denna så projektet läggs troligtvis på is.
Troligtvis behöver BIOS bytas, har dock inte hittat något ersättningschip.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Tröttsamt, fixat till allt med diskett, i med kortadaptern igen, satt värdena för adaptern.
Bootade om, svart skärm och kommer inte därifrån.
Jag har inte mer tid för denna så projektet läggs troligtvis på is.
Troligtvis behöver BIOS bytas, har dock inte hittat något ersättningschip.

Klarar den inte att boota från disketten med adaptern inskriven i bios? men den bootar från diskett när adaptern inte är inskriven?

Det kan vara så att du får leta upp en mekanisk disk.
Jag har svårt att tänka mig att bios felar... inte omöjligt ioförsig, men sanolikheten är inte superhög att bios är problemet. Detta är nog första gången jag hör någon använda SDkorts lösning till äldre än 486or.. Pentium maskiner har jag läst om att många gjort denna lösningen med.
Frågan är hur stora diskar bios klarar på en 386.. jag minns inte om det var runt 130MB eller om det var ända upp till 520MB

Du får ha projektet o pussla med på dåliga sommardagar när det är för varmt att vara ute eller för regnigt. Skynda långsamt är alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Klarar den inte att boota från disketten med adaptern inskriven i bios? men den bootar från diskett när adaptern inte är inskriven?

Det kan vara så att du får leta upp en mekanisk disk.
Jag har svårt att tänka mig att bios felar... inte omöjligt ioförsig, men sanolikheten är inte superhög att bios är problemet. Detta är nog första gången jag hör någon använda SDkorts lösning till äldre än 486or.. Pentium maskiner har jag läst om att många gjort denna lösningen med.
Frågan är hur stora diskar bios klarar på en 386.. jag minns inte om det var runt 130MB eller om det var ända upp till 520MB

Du får ha projektet o pussla med på dåliga sommardagar när det är för varmt att vara ute eller för regnigt. Skynda långsamt är alltid bäst.

Problemet just är att datorn inte startar alls.
Grön led men helt svart skärm, ingen aktivitet.
Den skulle trots allt spara inställningar till bios.

Bios är utbytbart, men har inte hittat något.
386SX AMI, hittade ett Phoenix men troligtvis fungerar det inte på denna maskin.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Problemet just är att datorn inte startar alls.
Grön led men helt svart skärm, ingen aktivitet.
Den skulle trots allt spara inställningar till bios.

Bios är utbytbart, men har inte hittat något.
386SX AMI, hittade ett Phoenix men troligtvis fungerar det inte på denna maskin.

Hör du om den söker av diskettstationen när du startar datorn.. det brukar ju bli ett ljud när motorn låter.
Diskettstationer kan kärva ihop så de vägrar läsa disketterna.. lite smörjning o avtvätt av läshuvudena brukar oftast återuppliva dem.
Om cmos batteriet är kaputt så tappar den minnet varje gång strömmen försvinner. Men vid en reset så ska det ju inställningarna vara kvar om du går in i bios igen.
Jag börjar tyvärr få slut på distans-idéer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hör du om den söker av diskettstationen när du startar datorn.. det brukar ju bli ett ljud när motorn låter.
Diskettstationer kan kärva ihop så de vägrar läsa disketterna.. lite smörjning o avtvätt av läshuvudena brukar oftast återuppliva dem.
Om cmos batteriet är kaputt så tappar den minnet varje gång strömmen försvinner. Men vid en reset så ska det ju inställningarna vara kvar om du går in i bios igen.
Jag börjar tyvärr få slut på distans-idéer nu.

Tidigare har skärmen alltid kommit igång, den är vit i bakgrunden när den är igång, nu bara svart utan reaktioner, så det är nog att systemet inte kommer igång.
Batteriet har jag bytt.
Ska leta efter nytt chip vid senare tillfälle.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Tidigare har skärmen alltid kommit igång, den är vit i bakgrunden när den är igång, nu bara svart utan reaktioner, så det är nog att systemet inte kommer igång.
Batteriet har jag bytt.
Ska leta efter nytt chip vid senare tillfälle.

okej du kommer inte ens till första skärmen där den räknar minnet asså.. Det var ju en annan femma..
hmm.. det är inte ett av de där två microreläerna som spökar igen då?

Permalänk
Medlem

Har du använt tenn med bly? Kan vara bra att tänka på att den där garanterat är tillverkad med blyat tenn, och att det är då viktigt att du inte blandar blyfritt i samma lödpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

okej du kommer inte ens till första skärmen där den räknar minnet asså.. Det var ju en annan femma..
hmm.. det är inte ett av de där två microreläerna som spökar igen då?

Det tror jag faktiskt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Har du använt tenn med bly? Kan vara bra att tänka på att den där garanterat är tillverkad med blyat tenn, och att det är då viktigt att du inte blandar blyfritt i samma lödpunkt.

Den startade igen! Puh!
Jag tog av chipet innan idag och satte tillbaka det, hade nog inte testat att starta den efteråt.
Nästa steg är att få igång diskettstationen, den låter lite sådär och kan inte läsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mer uppdatering med diskettstationen.
Drivremmen har blivit för trött så motorn kan inte dra runt remmen.
Det är frågan om det kan vara någon standard rem eller vad.
Annars kan man kanske byta hela enheten.
Den är dock extern som synes i första inlägget, internt har den anslutningen uppåt istället för bakåt.
Ska se om jag har någon annan liggandes att testa med, eller låna från den stationära 386an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Den är dock extern som synes i första inlägget, internt har den anslutningen uppåt istället för bakåt.
Ska se om jag har någon annan liggandes att testa med, eller låna från den stationära 386an.

Inte vill du dela med dig av lite bilder av innanmätet på diskettstationen? 😍

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Inte vill du dela med dig av lite bilder av innanmätet på diskettstationen? 😍

Precis satt ihop den.
Testade med gummiband så nu drar den runt men troligtvis inte rätt ändå, den vill inte läsa disk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vilja få in dos/windows direkt på minneskortet men det verkar inte vara helt lätt.
Har mountat det i virtualbox och men fdisk vill inte skapa partition med mera.

EDIT:
Har fått in dos på kortet nu, men maskinen bootar inte på det.
Testa lite olika parametrar men händer inte mycket.
Finns en ACT-led på adaptern, men den visar inget liv, Power-led är igång dock.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMacke:

Du kan chansa och skaffa ett remsortiment och passar ingen bra så kan du troligen ändå få fram vilka mått remmen ska ha och leta en specifik rem.
https://www.amazon.se/siwetg-stycken-blandat-tonband-videokam...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@SirMacke Du får gärna hålla oss uppdaterade med hur det går.
Tror det är fler än jag som följer denna tråden med spänning, men pga bristande kunskap inte har så mycket att bidra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Tror det är fler än jag som följer denna tråden med spänning, men pga bristande kunskap inte har så mycket att bidra med.

Läget just nu är att jag beställt de remmar från länken ovan.
Fungerar inte det så ska jag beställa en adapter så jag kan koppla in en stationär floppy drive så jag kan installera något på maskinen (förhoppningsvis).
Men det kan nog ta ett tag innan det kommer, Amazon är inte snabba.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dust79:

Vi andra är typ lika intresserade av att få igång denna 386an, som det vore våran egna hihi
Bristande kunskap har alla i början.. ingen föds med kunskapen så du är på helt rätt väg genom att vara nyfiken.. det är bästa starten man kan få till kunskap Sedan är det bara börja testa på egen hand när du känner att du börjar få grepp.. och misslyckas är en del i läroplanen oxå som är minst lika nyttig som att lyckas. För då lär man sig vad som absolut inte går ihop.

Du får hålla utkik bland bekanta & bekantas bekanta om de kan ha en gammal retrodator ståendes som du kan ta över o fixa till