Att Producera på Youtube

Permalänk

Att Producera på Youtube

Under 2020/2021 tittade jag mycket på Youtube då det inte fanns mycket annat att göra. Jag tittade på kanaler som t.ex.
BitWit, Chris Mizo, Dawid does tech stuff Etc.
Hur gör man om man ska börja med något sådant själv? Det behöver inte vara just hårdvara, man kan syssla med Gaming och liknande med. Jag tycker det verkar kul. Det verkar dock vara svårt att få sökbara resultat, speciellt Minecraft där allt är så mättat. Men tanken på det hela verkar mycket inspirerande! Jag vill dock inte använda Tumblr, Facebook, Instagram eller andra liknande tjänster, bara Youtube. Hur långt kan man komma på det?

Permalänk
Medlem

Behandla det som en hobby bara och inget du ska tjäna pengar på. Går det bra är det en rolig bieffekt!
Sedan tar videoredigering väldigt mycket tid. Vet inte vilket program du kör eller hur seriös du kommer vara.

Jag har redigerat en hel del 4K-material och det tar tid att klippa och rendera. Men har du tålamod, passion och intresse är det inga problem!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Alltså, grejen med att bli "stor" på alla sorters ställen (sociala medier, stream, video etc) är att:
Konstant producera material, om det är 1-7 gånger i veckan/månaden är upp till var och en men 2-3ggr / vecka är nog ganska vanligt.
Ha något som sticker ut från dem andra: detta kan vara edits, personlighet, material som är unikt eller ovanligt inom genren.
Tur. Mycket tur krävs för att gå från 0-100 viewers till 1000+ -> 10k+ osv.
Oftast fastnar de flesta nere på låga siffror för att man ger upp när resultatet inte sker snabbt. Eller bara för att man inte är unik.

Sen är jag inget proffs, detta är bara vad jag observerat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är görbart, men det är ju lite pill att nå ut till folk. Min syster pillar lite med yt, och hon har strax över 300k prenumeranter
Gäller tydligen att hålla koll på "youtubealgoritmen", som ändras lite efterhand: https://www.magiclinks.com/blog/2021-youtube-algorithm/. Det här är varför så många prenumeranter samtidigt började tjata om "enbart 21% av mina tittare är prenumeranter, prenumerera gärna och aktivera pushnotifikationer". Det är även rätt vanligt att kanaler samarbetar med varandra för att promotea varandra, samt skicka tittare fram och tillbaka. Det finns en del nätverk för det här tydligen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Hade tänkt se det som en hobby i första hand, men om det leder till mer seriösa mål, så undrade jag. Då jag bojkottar vissa företag bara. Man måste alltså inte ha Tumblr, Facebook etc om det blir att man vill driva marknad av det nån gång i framtiden hoppas jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan komma hur långt som helst om du har tillräckligt intressant innehåll. Produktioner som tex Doug Demuro eller Tom Scott är sällan speciellt tekniskt imponerande men de har väldigt bra innehåll och känner sin publik väl.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså, grejen med att bli "stor" på alla sorters ställen (sociala medier, stream, video etc) är att:
Konstant producera material, om det är 1-7 gånger i veckan/månaden är upp till var och en men 2-3ggr / vecka är nog ganska vanligt.
Ha något som sticker ut från dem andra: detta kan vara edits, personlighet, material som är unikt eller ovanligt inom genren.
Tur. Mycket tur krävs för att gå från 0-100 viewers till 1000+ -> 10k+ osv.
Oftast fastnar de flesta nere på låga siffror för att man ger upp när resultatet inte sker snabbt. Eller bara för att man inte är unik.

Sen är jag inget proffs, detta är bara vad jag observerat.

Absolut. Det man ska komma ihåg också är att även om man producerar bra material kan man ligga i botten väääääldigt länge. Plötsligt har man gjort något som youtubes algoritm-gudar tycker om och man får en video som slår ordentligt. Men det hänger väl ihop med det du skrev om att man ger upp när resultatet inte sker snabbt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Hade tänkt se det som en hobby i första hand, men om det leder till mer seriösa mål, så undrade jag. Då jag bojkottar vissa företag bara. Man måste alltså inte ha Tumblr, Facebook etc om det blir att man vill driva marknad av det nån gång i framtiden hoppas jag?

Du måste inte nej men det kommer påverka din tillväxt och potential.

Twitter och Instagram är ganska stora att ha för att dra in personer till din kanal.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Det är görbart, men det är ju lite pill att nå ut till folk. Min syster pillar lite med yt, och hon har strax över 300k prenumeranter
Gäller tydligen att hålla koll på "youtubealgoritmen", som ändras lite efterhand: https://www.magiclinks.com/blog/2021-youtube-algorithm/. Det här är varför så många prenumeranter samtidigt började tjata om "enbart 21% av mina tittare är prenumeranter, prenumerera gärna och aktivera pushnotifikationer". Det är även rätt vanligt att kanaler samarbetar med varandra för att promotea varandra, samt skicka tittare fram och tillbaka. Det finns en del nätverk för det här tydligen.

Det vet jag, det har jag forskat på. Att bli hittad har många olika lösningar, en av dem är som sagt SEO på Youtube, andra är via sociala medier, och här är jag nog mest för Twitter om det måste göras ÖHT. Jag tror inte så mycket på "tur" utan det handlar nog om att en video är intressant för dem som tittar. Däremot tror jag på passion, att man verkligen brinner för sin egen videoidé. Det finns många som vill tjäna pengar på Youtube och som därför följer alla instruktionsvideos till punkt och pricka, börjar med något som är en trend enligt SEO, de gillar kanske inte ämnet, men de vill ha videos som kommer igång. Det syns på dem att de saknar entusiasm och därför tröttnar tittare på att titta. Jag skule nog aldrig tittat på Direwolf20 om han inte lät så entusiastisk i början av varje video (Detta var 2013). En annan sak är att aldrig ge upp. Även om det inte kommer nya tittare på år, fortsätta lägga upp, har sett många som bara givit upp efter kanske 5 videos.

Permalänk
Medlem

Lägg inte upp nåt superbra förrän du uppnått gränsen för att få tjäna pengar på reklamen. Det finns många exempel på folk som lagt upp nåt som blivit viralt och setts av tiotals miljoner, men som inte fått ett öre eftersom man inte uppfyllt kraven för, och i förväg ansökt om, att få ta del av reklamintäkterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lägg inte upp nåt superbra förrän du uppnått gränsen för att få tjäna pengar på reklamen. Det finns många exempel på folk som lagt upp nåt som blivit viralt och setts av tiotals miljoner, men som inte fått ett öre eftersom man inte uppfyllt kraven för, och i förväg ansökt om, att få ta del av reklamintäkterna.

Är inte det en icke-fråga med ett klassiskt moment-22?
Du måste börja någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av griid:

Är inte det en icke-fråga med ett klassiskt moment-22?
Du måste börja någonstans.

Man kan ju se det så här" Man lägger upp något "superbra", inte för att få reklamintäkter, utan för att nå ut till flera tittare... Man kan faktiskt inte kontrollera om ett videoklipp kommer att bli "superbra" eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Man kan ju se det så här" Man lägger upp något "superbra", inte för att få reklamintäkter, utan för att nå ut till flera tittare... Man kan faktiskt inte kontrollera om ett videoklipp kommer att bli "superbra" eller inte.

Nja, gör du ett samarbete med någon riktigt stor kan du räkna med hundratusentals views direkt (t.ex om du håller på in MC som är mega stort atm). En ny kanal kommer i dagsläget fort upp i flera miljoner views om man sköter det rätt med shorts osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Ja, det var lite min tanke. Skulle säga att man lägger ut något som blir viralt i hopp om att kunna bli stor på sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inte jättemycket pengar att hämta från reklamintäkter heller tydligen. Det gäller att få sponsorer, eller köra på Patreon.

Oavsett så tror jag att du får räkna med att det kommer att vara svårt att locka tittare till en början. Jag hade satt upp ett mål, i stil med att göra t.ex. 10 videos med något du brinner för, där du räknar med att du knappt kommer få tittare. Det är lite som @griid säger, man måste börja någonstans, och det är större chans att du får återkommande tittare om de ser att du har lite material ute

Edit: Och ett till tips, om du funderar på att skapa något och vill dra till dig lite tittare snabbare; skapa något i anknytning till ngn community. Det är större chans att du drar till dig folk som har ett intresse av t.ex. the legend of zelda, om du spelar musik därifrån, än om du skulle skapa en helt originell låt och ladda upp. Lite så min syster började. Hon sysslar en del med konstnärsmaterial, ritar osv. Hon varvade in lite klipp där hon ritade av karaktärer från filmer mm, och det var de klippen som drog in massor av nya tittare. De klippen går ju dock inte att få reklamintäkter ifrån.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Det här med att låta produkter synas i osponsrade videos. Hur är det tillåtet egentligen? Det är en fråga. Har man sponsring så skyddas man ju av att man skriver att videon innehåller sponsrat material. Musik från spel är säkert ine heller tillåtet. Så det skulle jag ju inte våga mig på.
En annan, större fråga, hur får man samarbete då? Det är väl inte bara att skriva till en större Youtuber vilken som helst som har samma stil av videos och säga: "Hej jag har just startat en Youtube-kanal, jag har 5 följare och 10 videos på sammanlagt 30 minuter som alla har en gemensam tittartid på 70 minuter"? Eller kan man det?

Permalänk
Medlem

När det kommer till det här så killgissar jag lite nu, men produkter och liknande brukar inte vara några problem att ha med i klipp, vid t.ex. recensioner mm, även om materialet inte är sponsrat. Att göra egna tolkningar av musik och liknande är tekniskt inte otillåtet, men risken finns att upphovsrätthavaren kommer plocka reklamintäkterna för det klippet om det har reklam påslaget, alternativt begära att klippet tas ned.

Och gällande samarbete så är det också lite moment 22, och det blir kanske inte riktigt relevant förrän man fått samman lite tittare. Tanken bakom idén är ju att göra ett utbyte, man låter sina följare "upptäcka" en kanal med lite liknande innehåll, samtidigt som de låter deras tittare "upptäcka" din kanal.

Sen finns det som sagt nätverk som snappar upp nya uppstickare med speciellt innehåll, men det kräver ju en del tur också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ju mer du planerar på hur du ska bli stor, desto fortare kommer det gå för dig att sluta med det.

Gällande samarbeten så är det ge och ta. Är man en liten fisk i sjön får man nog simma på ett tag först. Det måste finnas någonting man själv kan erbjuda.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Ju mer du planerar på hur du ska bli stor, desto fortare kommer det gå för dig att sluta med det.

Gällande samarbeten så är det ge och ta. Är man en liten fisk i sjön får man nog simma på ett tag först. Det måste finnas någonting man själv kan erbjuda.

Vad menar du med "Sluta"? Man bör ha det här i åtanke, om man håller på med en hobby där det finns möjligheter till att någon "nappar" på någonting och någonting blir "populärt", (det kan vara vad som helst, som att man delar på Tumblr "med flit" bara för att man microbloggar lite då och då, till att algoritmen i sig gör att det uppstår en popularitet i ett klipp), så bör man vara beredd. Naturligtvis blir det roligare att ägna sig helhjärtat åt något man gillar att göra som jag älskar att klippa i videos och redigera, än att sitta och räkna likes och dislikes, det tråkiga med Youtube är nog just det, all statistik. _Alla_ kanaler jag sett som hänger upp sig att fånga mer tittare har bara lagt ner allt efter ett antal videos där de sagt "Please subscribe" på ett överdrivet sätt, många har haft "ursäkta mig för att inte ha lagt upp videos på en månad"-videos, de är hur tråkiga som helst att se, det är en desperation man ska undvika. Man kan ha ett kort på slutet så folk blir påminda att prenumerera medan man avannonserar, eftersom nästa video spelas ju upp automastiskt. Det allra värsta jag sett som kanske till och med skulle gå att skratta åt om det inte vore för att det ligger så mycket förlorat jobb bakom det, är en Youtuber som i början av videon innan spelet ens visas "Subscribe or something really bad is going to happen", jag vet inte om det var samma kanal men det fanns också en som låste alla de Minecraft-script de använde bakom en Paywall av Patreon... Det lultar pengahunger av dem, det är absolut inte så jag vill göra utan ägna mig åt en hobby helt enkelt. Men blir det trots allt inkomst kan ju det gå till nåt meningsfullt...

Permalänk
Viking
Skrivet av DesktopUser:

Vad menar du med "Sluta"? Man bör ha det här i åtanke, om man håller på med en hobby där det finns möjligheter till att någon "nappar" på någonting och någonting blir "populärt", (det kan vara vad som helst, som att man delar på Tumblr "med flit" bara för att man microbloggar lite då och då, till att algoritmen i sig gör att det uppstår en popularitet i ett klipp), så bör man vara beredd. Naturligtvis blir det roligare att ägna sig helhjärtat åt något man gillar att göra som jag älskar att klippa i videos och redigera, än att sitta och räkna likes och dislikes, det tråkiga med Youtube är nog just det, all statistik. _Alla_ kanaler jag sett som hänger upp sig att fånga mer tittare har bara lagt ner allt efter ett antal videos där de sagt "Please subscribe" på ett överdrivet sätt, många har haft "ursäkta mig för att inte ha lagt upp videos på en månad"-videos, de är hur tråkiga som helst att se, det är en desperation man ska undvika. Man kan ha ett kort på slutet så folk blir påminda att prenumerera medan man avannonserar, eftersom nästa video spelas ju upp automastiskt. Det allra värsta jag sett som kanske till och med skulle gå att skratta åt om det inte vore för att det ligger så mycket förlorat jobb bakom det, är en Youtuber som i början av videon innan spelet ens visas "Subscribe or something really bad is going to happen", jag vet inte om det var samma kanal men det fanns också en som låste alla de Minecraft-script de använde bakom en Paywall av Patreon... Det lultar pengahunger av dem, det är absolut inte så jag vill göra utan ägna mig åt en hobby helt enkelt. Men blir det trots allt inkomst kan ju det gå till nåt meningsfullt...

Bara du är beredd på månader utan views så är det bara att köra. Sen kan det vara bra att vara snabb på nysläppta spel då konkurrensen är lägre. Att börja som Minecraft-youtuber kan inte vara lätt med tanke på alla kanaler med 100k+ subs.

Kanske ska länka kanalen här så vi kan tycka till om den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Att tro att en video inte kommer att bli tittad på alls, vågar jag mig på att kalla för pessimistiskt. Förr eller senare kommer någon att se den, även om de i det fallet sett nyare videos först. Man kanske skulle testa nåt lättare, några "analoga" teman att filma om, nåt som är mer mainstream? Det handlar alltså mest att få något att redigera eftersom det verkar kul, gärna SFX.