Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Vi killar och ögonmått är ju ett klassiskt ämne. En liknande "feting" gjorde en sväng in hos mig för några dar sen. Har inte kommit tillbaks.

När förväntar du dig att ta dig hem igen? xD

Permalänk
Avstängd

Så här på våren brukar det komma en drottning och försöka bygga bo i vårt vardagsrum. Det började för några år sedan då en hade börjat bygga bo på ena gardinstångsknoppen när vi inte var hemma. Det var inte mycket men lite "pappersmassa" satt det där. Sedan dess händer det några gånger på våren varje år att en drottning irrar sig in här och är väldigt intresserad av just den knoppen. Jag tror inte det är bålgetingar men drottningarna är ju ändå rätt stora alltså, typ 3 cm kanske, och låter ganska mycket. Jag bor på andra våningen i ett lägenhetshus som är typ hundra år gammalt så det borde finnas många bättre ställen för dem att bygga bo på, uppe under taket lär det finnas många fina hål exempelvis, eller i skogspartiet utanför fönstret, men det verkar som de drar sig till där någon väl har börjat bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bålgeting kanske, ganska mycket större än vanliga getingar, väldigt aggressiva är de också.

Edit: 5-10 cm kanske är överdrivet men så stora blir de inte, nästa är väl trollslända.

Eller så har en asiatisk bålgeting hittat till Sverige ( osannolikt ).

Tvärtom är de väldigt icke aggressiva. Den minst aggressiva geting arten vi har i Sverige. Jag rekommenderar inte att kela med dem dock.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

När förväntar du dig att ta dig hem igen? xD

Tack! Nu har jag kaffe över hela vardagsrummet 😂

Permalänk
Medlem

Alltså mitt ögonmått säger mellan 5 och 10 cm. Närmare 5 än 10.

Stor hornstekel kan bli 4 cm men denna var enl. mig något större.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Samma hände mig förra veckan, det som jag blev mest paff över var hur svårt det var att ta död på en bålgeting drottning. Den var uppskattningsvis ca 3.5cm

Ha det gött

Eh... Bålgetingar är fridlysta.

Edit: Det har de tydligen tagit bort

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Brukar ha bålgetingar hemma under takfoten på sommrarna.

Och tycker 3.5cm låter litet för bålis ä ju typ som de vanliga som brukar landa på ens bullar på sommarn.

De jag har under taket brukar va betydligt större typ som lillocket på en dosa göteborgsvåldtäckt.

Aggresiva brukar de inte va direkt inte som de små vanliga asen men jåvligt störande när de startar vid 4 på morgonen utaför sovrummet.

Som om någon startar en b52a utanför...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bålgeting kanske, ganska mycket större än vanliga getingar, väldigt aggressiva är de också.

Bålgetingar är väldigt lika humlor i beteendet, dvs. allt annat än aggressiva, till skillnad från vanliga getingar som verkar vara ute efter att provocera fram en anledning till att sticka en.

Permalänk
Medlem

Troligen en bålgeting.
Bodde på landet i 25 år i blekinge och ha sett och hört ett antal bålgettingar under mina somrar i sommarstugan.
Typ ofarliga mot människor. Ser farligare ut än dom är. Och finns det bålgetingar kommer du ha betydligt mindre problem vanliga getingar. Då det kan blir en del krig mellan getingar och bålgetingar om dom är inom samma revir.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Troligen en bålgeting.
Bodde på landet i 25 år i blekinge och ha sett och hört ett antal bålgettingar under mina somrar i sommarstugan.
Typ ofarliga mot människor. Ser farligare ut än dom är. Och finns det bålgetingar kommer du ha betydligt mindre problem vanliga getingar. Då det kan blir en del krig mellan getingar och bålgetingar om dom är inom samma revir.

Den hade en "lans" på stjärten o det verkar inte bålgetingen ha så det borde varit en stor hornstekel som dessutom är större.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh... Bålgetingar är fridlysta.

Edit: Det har de tydligen tagit bort

Hade inte spelat mig nån roll alls om dem är fridlysta, en av mina katter hade en figth med den. Jag vet inte hur katten hade reagerat på att bli stucken av detta monster till geting.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att 3,5 cm räcker gott för att uppfattas som väldigt stor.

Hade en inne när jag satt framför datorn som flög förbi dörren till rummet och dunsade in i ett fönster. Den var så stor när jag såg den skymta förbi och dunsen mot fönstret var så hög att jag först var helt övertygad om att jag hade en fågel inomhus.

Kommer ut och ser den där besten till geting istället. När man väl lugnat ner sig inser man snabbt att den är rätt ofarlig. Slö och långsam, helt ointresserad av vad jag hade för mig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Har också en bamsing som flyger runt här på balkongen av och till, letar nog bo, men lät verkligen som en liten helikopter.
Anticimex var här förra sommaren och tog bort ett gammalt getingbo som låg under taket precis ovanför min balkong.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vet inte vart folk har fått att de är aggresiva ifrån? Står på wiki att de är lugna getingar och det är min erfarenhet av dom också. hade ett par här förra sommaren som kollade in min ek som inte var ihålig då de säkert hade hoppats på det. dom var lugna och brydde sig inte om att jag var väldigt närgången.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det här kanske kan vara något: https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/943874-varningen-asiatis...

Men även den bålgetingen blir "bara" upp till 5 cm lång. Jag som var tvärsäker på att den var lite längre ändå. Men vi kanske börjar få besök av asiaterna? 😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tvärtom är de väldigt icke aggressiva. Den minst aggressiva geting arten vi har i Sverige. Jag rekommenderar inte att kela med dem dock.

Ja, det är ju även generellt för alla insekter, det är de små satarna som är aggresiva och ev mest farliga/giftiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Ja, det är ju även generellt för alla insekter, det är de små satarna som är aggresiva och ev mest farliga/giftiga.

Jag minns när en kompis träffade en tjej från Gambia och tog hit henne. Hon blev helt förskräckt över våra myggor då de var sjukt mycket större än deras. Å andra sidan slipper vi malaria från våra.

Permalänk

Hade själv en sån hemma för ett tag sedan, trodde först det var en liten kolibri som flugit in här, men såg att det var en enorm geting :l

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns när en kompis träffade en tjej från Gambia och tog hit henne. Hon blev helt förskräckt över våra myggor då de var sjukt mycket större än deras. Å andra sidan slipper vi malaria från våra.

Hihi hon måste ju fått en mindre hjärtattack vid första harkranken
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harkrankar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bålgeting kanske, ganska mycket större än vanliga getingar, väldigt aggressiva är de också.

Edit: 5-10 cm kanske är överdrivet men så stora blir de inte, nästa är väl trollslända.

Eller så har en asiatisk bålgeting hittat till Sverige ( osannolikt ).

Det feta är fel för bålgetingar är en av de mest fredliga av getingarna.

Det är den Asiatiska/japanska jättebålgetingen som är fruktansvärd aggressiv som försvarar sig/boet till döden samt att när den sticker dig så gör dens gift att du utsöndrar doft som gör att de andra getingar vet exakt vem de ska anfalla samt att giftet gör så att kroppsvävnaden börjar brytas ner och du får kallbrand.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hihi hon måste ju fått en mindre hjärtattack vid första harkranken
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harkrankar

Usch jag hatar dom sattygen! Flyger helt okontrollerat men lyckas ändå på något sätt hamna nära huvudet. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Har också en bamsing som flyger runt här på balkongen av och till, letar nog bo, men lät verkligen som en liten helikopter.
Anticimex var här förra sommaren och tog bort ett gammalt getingbo som låg under taket precis ovanför min balkong.

När du har en till och från är en spejare/drönare som letar efter mat. De har sina områden som de söker av med jämna mellanrum för att hitta geting/bi kupor som de sedan rapportera till boet så kommer hela skaran för att plundra boet på godsakerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Är dom fler än vanligt i år här runt sthlm? Jag såg en för första gången häromdagen och en annan jag känner 2 mil bort såg också en för första gången samma dag lustigt nog.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit vanligt med bålgetingar där jag bor men har aldrig haft något ont av dem, tar mycket hellre bålgetingar än vanliga, också bra för de brukar ha en tendens att ge sig på vanliga getingar.
Om man skulle bli stucken av en är det inte heller värre än en vanlig geting, vad jag har hört, och det är en mycket mindre chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det feta är fel för bålgetingar är en av de mest fredliga av getingarna.

Det är den Asiatiska/japanska jättebålgetingen som är fruktansvärd aggressiv som försvarar sig/boet till döden samt att när den sticker dig så gör dens gift att du utsöndrar doft som gör att de andra getingar vet exakt vem de ska anfalla samt att giftet gör så att kroppsvävnaden börjar brytas ner och du får kallbrand.

Gissar på att du inte har stött på bålgetingar i Sverige då eller så har du sett någon enstaka som är vilse, vi stötte på en del när vi var ute och plockade hjortron på myrar i Norrbotten för väldigt många år sedan.

Människor stöter oftast på dem i närheten av deras bon/när de jagar mat, de är extremt aggressiva då och de ger fan inte upp när de väl bestämt sig för du är deras nästa lunch.

Skiter i vad Wikipedia eller någon annan artikel säger, de är allt annat än fredliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Gissar på att du inte har stött på bålgetingar i Sverige då eller så har du sett någon enstaka som är vilse, vi stötte på en del när vi var ute och plockade hjortron på myrar i Norrbotten för väldigt många år sedan.

Människor stöter oftast på dem i närheten av deras bon/när de jagar mat, de är extremt aggressiva då och de ger fan inte upp när de väl bestämt sig för du är deras nästa lunch.

Skiter i vad Wikipedia eller någon annan artikel säger, de är allt annat än fredliga...

Det kan inte ha varit jordgetingar som är kända för att vara aggresiva?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Gissar på att du inte har stött på bålgetingar i Sverige då eller så har du sett någon enstaka som är vilse, vi stötte på en del när vi var ute och plockade hjortron på myrar i Norrbotten för väldigt många år sedan.

Människor stöter oftast på dem i närheten av deras bon/när de jagar mat, de är extremt aggressiva då och de ger fan inte upp när de väl bestämt sig för du är deras nästa lunch.

Skiter i vad Wikipedia eller någon annan artikel säger, de är allt annat än fredliga...

Ett tips är att inte gå nära deras bon?
Det som skiljer vanlig geting och Bålgeting är väl att en vanlig Geting kan få för sig att helt oprovocerat sticka dig även om du inte är i närheten av dess bo. Viftar man bort en Geting som vill dyka i groggen så kan man ge sig fasen på att de gör en Kimikaze och försöker sticka dig, speciellt i augusti då dom är lite groggy.
Att försvara sitt bo kan väl knappast räknas som aggressivt beteende? De flesta levande varelser gör det.

ja jag har erfarenhet av Bålgetingar som brukar flyga in i lägenheten ibland. Tyvärr slog jag ihjäl dem första gångerna innan jag lärde mig att de faktiskt är nyttiga (dödar mindre aggressiva getingar). En lugn jätte skulle jag kalla Bålgetingar...bara ta ett glas och ett papper mot fönstret och släppa ut dom.

Dessutom finns inte bålgetingar i Norrbotten. Det var troligtvis ettriga jordgetingar ni stötte på.
Utbredningen av Bålgetingar går upp till Stockholm ungefär.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det kan inte ha varit jordgetingar som är kända för att vara aggresiva?

Sant, jordgetingar är något annat, särskilt om man råkar klampa in i deras bo. Finnns väl inget djur, inkl människan, som gillar det?
Vi har gott om bålgetingar och jag föredrar dom framför vanliga alla dagar i veckan. Man kan med lätthet fösa ut dom när man öppnat fönstret och dom är inte alls lika intresserade av dig eller dina sötsaker. Som humlor, slöa och sävliga.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Som någon ovan skrev, så käkar bålgeting vanlig geting, så var rädd om den.
Jordgeting är ingen art, utan det är en vanlig geting som bygger bo i marken

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes