Transportarbetarnas Kollektivavtal

Permalänk
Medlem

Transportarbetarnas Kollektivavtal

Hej,

Jag tänkte kolla om någon här möjligen är medlem i Transportarbetarförbundets fack? Jag försöker nämligen få tillgång till PDF filen för kollektivavtalen som klubbades hösten 2020 men jag lyckas inte på någon vänster få tillgång till detta kollektivavtal för att läsa. Det tycks vara världens mest säkerhetsklassade dokument.

Jag jobbade tidigare och var berörd av Svenska Kyrkans kollektivavtal som går att hitta och ladda ned på 2 minuter för allmän beskådning, trist att det inte alla gör det.

Stämmer det att bara medlemmar i Transportarbetarförbundet kan logga in och läsa kollektivavtalet? Jag tillhör nämligen inte det kategorin just nu och är skriven i en annan a-kassa men då jag håller på slutföra en utbildning som berörs av transport skulle jag vilja få tillgång till och läsa kollektivavtalet innan första anställning eftersom det är först då jag kan söka om medlemskap.

Finns avtalet publikt någonstans därute som jag bara inte lyckats hitta?

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det är bara medlemmar som har möjlighet att läsa ut detta, men ja finns det någon som är medlem så kan dom ju hämta ut pdf o dela ju.

Otroligt konstigt gjort av dom men gissar på att dom vill "tvinga" in folk just för att få infon, dom är ju ett fack som haft grymma medlemstapp genom åren och det ser ju inte ljust ut på den fronten.

Har varit medlem innan jag bytte bransch.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Vet inte om det hjälper, men googlar du "tidningsbud avtal" så finns iaf en blogg där du kan se deras, osäker på om de flesta som berörs av transport är med där eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Stämmer bra det är bara medlemmar som har möjlighet att läsa ut detta, men ja finns det någon som är medlem så kan dom ju hämta ut pdf o dela ju.

Otroligt konstigt gjort av dom men gissar på att dom vill "tvinga" in folk just för att få infon, dom är ju ett fack som haft grymma medlemstapp genom åren och det ser ju inte ljust ut på den fronten.

Har varit medlem innan jag bytte bransch.

//skane

Ah okej, då behöver jag inte bemöda mig med att fortsätta leta isf, får kolla runt bekantskapskretsen efter någon som är medlem

Skrivet av Smasher89:

Vet inte om det hjälper, men googlar du "tidningsbud avtal" så finns iaf en blogg där du kan se deras, osäker på om de flesta som berörs av transport är med där eller inte.

Hittade bloggen men transport har väl 12-13? olika kategorier med olika avtal varav detta just bara var för tidningsbud, tack ändå

Permalänk
Medlem

Är medlem i Transports a-kassa men vad jag kan se finns det inga avtal att läsa någonstans på deras sida.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är medlem i Transports a-kassa men vad jag kan se finns det inga avtal att läsa någonstans på deras sida.

Det beror nog på att a-kassan i sig har inget med framtagande av kollektivavtal att göra då det är transportarbetareförbundet som sköter den biten, alltså facket man måste då va medlem i facket för att få tillgång till avtalet verkar det som

Permalänk
Medlem

Ser väldigt löjligt ut för jag sökte nu med lite snabbt. Orkar inte lägga så mycket energi. Men går man till deras sida så måste man logga in för att läsa det. Why?? Jag hade skickat e-post till dem och frågat om de inte kunde skicka det och sagt också att jag tyckte det var dåligt att det inte fanns att läsa för sådana som dig som är intresserade att möjligtvis gå med.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Ja det är helt sjukt att det inte finns för allmän beskådning. Just pga t ex om man ska ta ett jobb där man berörs så kanske man vill se villkor o minsta lön för ett jobb innan man tackar ja till ett jobb i branchen.
Man vill dock inte vara medlem för dem är helt sämst och nog dyrast av alla fack o för nåra år sen haffades cheferna för transport när dem va på "lyxresa" för medlemspengar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Det beror nog på att a-kassan i sig har inget med framtagande av kollektivavtal att göra då det är transportarbetareförbundet som sköter den biten, alltså facket man måste då va medlem i facket för att få tillgång till avtalet verkar det som

Ja antagligen.

Var förövrigt inte helt imponerad av avtalet man man klarade sig. Tjänade 40k i månaden som tidningsbud, 30 dagar semester.

OB var 7kr/h vardagar och 15kr/h på helg/högtid. Julklappar från kunder var mer värt än OB för att jobba julafton

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja antagligen.

Var förövrigt inte helt imponerad av avtalet man man klarade sig. Tjänade 40k i månaden som tidningsbud, 30 dagar semester.

OB var 7kr/h vardagar och 15kr/h på helg/högtid. Julklappar från kunder var mer värt än OB för att jobba julafton

40k i månaden? Hur fick du ihop det? Tjänar man 12k mer i månaden som tidningsbud än som väktare eller Lastbilschaufför?
Väktare 27500 ungefär.
Lastbilschaufför 28500 ungefär.
Grundlön utan OB eller annat.

(Samma fack alla 3. )

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Samsung Sverige

Kolla med en lokal fackklubb inom det området annars, alternativt lokalavdelningen. Det brukar inte vara något större problem att få det skickat, antingen i pappersform eller digitalt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kolla med en lokal fackklubb inom det området annars, alternativt lokalavdelningen. Det brukar inte vara något större problem att få det skickat, antingen i pappersform eller digitalt.

Jo jag tänkte också på det så ska ringa o höra om det imorgon, Tack för alla svar iaf

Permalänk
Medlem

Har du Benify kopplat till dig kan du hämta ditt kollektivavtal därifrån gratis utan att behöva vara med i Transport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

40k i månaden? Hur fick du ihop det? Tjänar man 12k mer i månaden som tidningsbud än som väktare eller Lastbilschaufför?
Väktare 27500 ungefär.
Lastbilschaufför 28500 ungefär.
Grundlön utan OB eller annat.

(Samma fack alla 3. )

Övertider och OB. 100% av arbetstiden var ju OB så det bakades in direkt. Sen började övertiden 06:00 varje dag (vilket var 4-5h efter arbetsdagen börjat för mig) och jag jobbade alltid förbi 06:00 så då blev det 100% extra lön. Så då satt man ju där och tjänade närmare 400kr/h. Min grundlön var lägre än vad jag hade ut efter skatt.

Totalt jobbade jag några timmar mindre än heltid (utslaget på ett år) men vissa månader var jag över heltid.

Grundlönen för lastbilschaufförer kanske är 28k man de som körde ut tidningar från tryckeri till garagen hade över 50k i månaden. Vet folk som kör kring gruvorna och har närmare 80k i månaden som lastbilschaufför (efter allt är räknat).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Övertider och OB. 100% av arbetstiden var ju OB så det bakades in direkt. Sen började övertiden 06:00 varje dag (vilket var 4-5h efter arbetsdagen börjat för mig) och jag jobbade alltid förbi 06:00 så då blev det 100% extra lön. Så då satt man ju där och tjänade närmare 400kr/h. Min grundlön var lägre än vad jag hade ut efter skatt.

Totalt jobbade jag några timmar mindre än heltid (utslaget på ett år) men vissa månader var jag över heltid.

Grundlönen för lastbilschaufförer kanske är 28k man de som körde ut tidningar från tryckeri till garagen hade över 50k i månaden. Vet folk som kör kring gruvorna och har närmare 80k i månaden som lastbilschaufför (efter allt är räknat).

ok då förstår jag att det vart en del.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Övertider och OB. 100% av arbetstiden var ju OB så det bakades in direkt. Sen började övertiden 06:00 varje dag (vilket var 4-5h efter arbetsdagen börjat för mig) och jag jobbade alltid förbi 06:00 så då blev det 100% extra lön. Så då satt man ju där och tjänade närmare 400kr/h. Min grundlön var lägre än vad jag hade ut efter skatt.

Hur kan övertid börja efter ett visst klockslag? borde det inte börja först efter det att man har jobbat en full dag? Känns en smula märkligt med ett sådant avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur kan övertid börja efter ett visst klockslag? borde det inte börja först efter det att man har jobbat en full dag? Känns en smula märkligt med ett sådant avtal.

Kollade eller frågade aldrig varför, kanske en brytpunkt så det räknas som morgon eller något?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Övertider och OB. 100% av arbetstiden var ju OB så det bakades in direkt. Sen började övertiden 06:00 varje dag (vilket var 4-5h efter arbetsdagen börjat för mig) och jag jobbade alltid förbi 06:00 så då blev det 100% extra lön. Så då satt man ju där och tjänade närmare 400kr/h. Min grundlön var lägre än vad jag hade ut efter skatt.

Totalt jobbade jag några timmar mindre än heltid (utslaget på ett år) men vissa månader var jag över heltid.

Grundlönen för lastbilschaufförer kanske är 28k man de som körde ut tidningar från tryckeri till garagen hade över 50k i månaden. Vet folk som kör kring gruvorna och har närmare 80k i månaden som lastbilschaufför (efter allt är räknat).

nej det finns ingen lastbilschaufför som har 80k i månaden om dom inte jobbat dygnet runt i en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

nej det finns ingen lastbilschaufför som har 80k i månaden om dom inte jobbat dygnet runt i en månad.

Deras kollektivavtal går iaf att hitta

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Inga 80lax där inte. Varken i gruvarbetarnas avtal eller Transport avtalet. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inga 80lax där inte. Varken i gruvarbetarnas avtal eller Transport avtalet. XD

Står heller inget om traktamente eller löneutveckling där, avtalen visar vad lönen får vara som lägst. Tittar folk verkligen på ett fackavtal och tror det reflekterar lönen på anställda som har 10-20-30år erfarenhet och flerårig anställning på samma företag?

Måste vara grymt najs att vara era chefer om ni aldrig löneförhandlar och bara tar lägsta möjliga lön hela tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Står heller inget om traktamente eller löneutveckling där, avtalen visar vad lönen får vara som lägst. Tittar folk verkligen på ett fackavtal och tror det reflekterar lönen på anställda som har 10-20-30år erfarenhet och flerårig anställning på samma företag?

Måste vara grymt najs att vara era chefer om ni aldrig löneförhandlar och bara tar lägsta möjliga lön hela tiden

Det finns företag som är så.
T ex för Väktare o andra kategorier inom samma område. Kommer du till Lönegrupp B så stannar du där. Noll förhandling. Vill du förhandla upp lön är du ändå utbyttbar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Det finns företag som är så.
T ex för Väktare o andra kategorier inom samma område. Kommer du till Lönegrupp B så stannar du där. Noll förhandling. Vill du förhandla upp lön är du ändå utbyttbar.

Jo men man går ju ändå upp de vanliga ~2 procenten varje år, vilket inte lägstalönerna gör generellt. Så någon som har jobbat några år kommer ändå att ligga över en nyanställd om båda bara får det lägsta de kan få liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Står heller inget om traktamente eller löneutveckling där, avtalen visar vad lönen får vara som lägst. Tittar folk verkligen på ett fackavtal och tror det reflekterar lönen på anställda som har 10-20-30år erfarenhet och flerårig anställning på samma företag?

Måste vara grymt najs att vara era chefer om ni aldrig löneförhandlar och bara tar lägsta möjliga lön hela tiden

Jag tror inte du har koll på förtjänst på en lastbil om du tror det ens är möjligt att ge en anställd 80k i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

Jag tror inte du har koll på förtjänst på en lastbil om du tror det ens är möjligt att ge en anställd 80k i månaden.

Med tanke på att LKAB hade en vinst på 11,65 miljarder under 2020 så tror jag det finns lite marginal för helt kritiska delar. Företaget kan ge alla anställda en bonus på två miljoner och fortfarande ha miljarder i vinst.

Nu kör ju dock många åt underleverantörer men de kör ju inte gratis och den kostnaden är ju dragen före LKABs vinst räknas
En underleverantör till LKAB som har 200~ lastbilar verkar ha en omsättning på 2 miljoner per anställd och ungefär tre miljoner per lastbil så tror man kan betala mer i lön än minimum?

Sen är det ju enorm brist på sån här personal, företagen är på skolor och utbildningar och jagar folk som tar C/CE kort. Och kollar vi på LKABs vinst så ser man att de har kapitalet som krävs för att säkra personal.

Men ska man gå djupare i företagsekonomi så får jag ta rådgivning av min sambo som gått på handelshögskolan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att LKAB hade en vinst på 11,65 miljarder under 2020 så tror jag det finns lite marginal för helt kritiska delar. Företaget kan ge alla anställda en bonus på två miljoner och fortfarande ha miljarder i vinst.

Nu kör ju dock många åt underleverantörer men de kör ju inte gratis och den kostnaden är ju dragen före LKABs vinst räknas
En underleverantör till LKAB som har 200~ lastbilar verkar ha en omsättning på 2 miljoner per anställd och ungefär tre miljoner per lastbil så tror man kan betala mer i lön än minimum?

Sen är det ju enorm brist på sån här personal, företagen är på skolor och utbildningar och jagar folk som tar C/CE kort. Och kollar vi på LKABs vinst så ser man att de har kapitalet som krävs för att säkra personal.

Men ska man gå djupare i företagsekonomi så får jag ta rådgivning av min sambo som gått på handelshögskolan.

Det där med brist känns som skit snack.
Jag har precis tagit C kort o håller på med CE.
Sjukt svårt att få jobb. Timanställning är lättare men att få en vettig heltid är jävligt svårt. Förstår inte vart den där hybrisen om att det är brist kommer från.
Sen så i princip alla annonser som finns ute är bemmaningsföretag. Det vill inte man inte jobba på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att LKAB hade en vinst på 11,65 miljarder under 2020 så tror jag det finns lite marginal för helt kritiska delar. Företaget kan ge alla anställda en bonus på två miljoner och fortfarande ha miljarder i vinst.

Nu kör ju dock många åt underleverantörer men de kör ju inte gratis och den kostnaden är ju dragen före LKABs vinst räknas
En underleverantör till LKAB som har 200~ lastbilar verkar ha en omsättning på 2 miljoner per anställd och ungefär tre miljoner per lastbil så tror man kan betala mer i lön än minimum?

Sen är det ju enorm brist på sån här personal, företagen är på skolor och utbildningar och jagar folk som tar C/CE kort. Och kollar vi på LKABs vinst så ser man att de har kapitalet som krävs för att säkra personal.

Men ska man gå djupare i företagsekonomi så får jag ta rådgivning av min sambo som gått på handelshögskolan.

I teori, men eftersom de flesta bolag är aktiebolag så skulle aldrig ägarna gå med på det eftersom de förväntar sig denna vinst och avkastning, så nej, de har inte råd att ge alla en superlön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det där med brist känns som skit snack.
Jag har precis tagit C kort o håller på med CE.
Sjukt svårt att få jobb. Timanställning är lättare men att få en vettig heltid är jävligt svårt. Förstår inte vart den där hybrisen om att det är brist kommer från.
Sen så i princip alla annonser som finns ute är bemmaningsföretag. Det vill inte man inte jobba på.

Bor du i Uppsala som det står på din profil? Du är över 100 mil från arbetsplatserna jag pratar om då.

Kolla i Norrbotten istället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2022-06-30 är ändå sista arbetsdag för många av oss så kollektivavtalet är inte så noga...

(syftar på regeringens LAS lättnader.)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bor du i Uppsala som det står på din profil? Du är över 100 mil från arbetsplatserna jag pratar om då.

Kolla i Norrbotten istället.

Jo men vem vill flytta till Norrbotten? Vinter 11 månader om året. 1 månad Mygginvasion (sommar)...

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros