Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Western Digital: "SSD-lagring med fem bitar per cell dröjer flera år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Min nu äldsta NVMe TLC har varit i min ägo i tio månader och är redan 85% Percentage Used men snittar på bara drygt 100 skrivcykler. Det är en 960 EVO,

Var ser du uppgiften "85% Percentage Used"? Vad säger Samsung Magician?

Vad är det du gör när du lyckats skriva 25 TB på 10 månader?

Skrivet av Marida:

en Samsung 830 64GB. Den förstnämnda var en dag bara död trots sparsamt användande och den sistnämnda hade en bra bit över 15000 skrivcykler och dog en ärofylld död.

Hur lång tid tog det att skriva 960 TB till en 64 GB SSD då?

Permalänk
Medlem

Hmm...

smartmontools säger exakt:
Percentage Used: 85%
Data Units Read: 4 696 180 [2,40 TB]
Data Units Written: 51 067 182 [26,1 TB]

Funkar Magician på Linux?

Den här disken agerar ZFS-L2cache och ZIL. Filer som skrivs till raiden hamnar först på SSDn för att kunna svara snabbt men också garantera konsistensen om strömavbrott skulle ske, därefter skrivs data ner på de mekaniska diskarna. Raiden är fortfarande under tillväxt men börjar bli full.

Den lilla rackaren på 64 GB hade jag först som loggpartition/databas och sedan som swap i en server jag hade för länge sedan. Den höll i 6 år. Vad blir det, 160 TB om året i snitt? Tror den skeivs mest i början innan den blev swap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Hmm...

smartmontools säger exakt:
Percentage Used: 85%
Data Units Read: 4 696 180 [2,40 TB]
Data Units Written: 51 067 182 [26,1 TB]

Funkar Magician på Linux?

Ja, Magician finns till Linux.
Edit: Börjar visst bli sent: "This Data Center Magician SSD management utility is designed to work with the Samsung PM863 and SM863 Series only."
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Den mest troliga förklaringen är att Smartmontools rapporterar eller beräknar fel procentvärde för livslängd, vilket man även hittar trådar om via google när man söker efter "smartmontools percentage used". Sen är det ett generellt problem att tredjepartsprogramvaror tolkar S.M.A.R.T-data fel, så jag skulle inte litat på en tredjepartsprogramvara. Rapporterar programmet host writes eller NAND writes?

Utöver det så finns det otaliga exempel på hur konsumentenheter med TLC-NAND klarat tusentals skrivcykler trots att garantin bara omfattat några hundratal, så det skulle förvåna mig väldigt mycket om den var i närheten av slutet på sin livslängd med en fjärdedel av de garanterade skrivningarna.

Skrivet av Marida:

Den lilla rackaren på 64 GB hade jag först som loggpartition/databas och sedan som swap i en server jag hade för länge sedan. Den höll i 6 år. Vad blir det, 160 TB om året i snitt? Tror den skeivs mest i början innan den blev swap.

Det blir 438 GB/dygn. Det kan inte ha varit ett fall av fel utläst S.M.A.R.T-data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, Magician finns till Linux.
Edit: Börjar visst bli sent: "This Data Center Magician SSD management utility is designed to work with the Samsung PM863 and SM863 Series only."
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Den mest troliga förklaringen är att Smartmontools rapporterar eller beräknar fel procentvärde för livslängd, vilket man även hittar trådar om via google när man söker efter "smartmontools percentage used". Sen är det ett generellt problem att tredjepartsprogramvaror tolkar S.M.A.R.T-data fel, så jag skulle inte litat på en tredjepartsprogramvara. Rapporterar programmet host writes eller NAND writes?

Utöver det så finns det otaliga exempel på hur konsumentenheter med TLC-NAND klarat tusentals skrivcykler trots att garantin bara omfattat några hundratal, så det skulle förvåna mig väldigt mycket om den var i närheten av slutet på sin livslängd med en fjärdedel av de garanterade skrivningarna.
Det blir 438 GB/dygn. Det kan inte ha varit ett fall av fel utläst S.M.A.R.T-data?

Intressant, jag tycker också att det är lite väl dåligt om den är på väg att ge sig redan. Jag skulle visserligen inte bli förvånad.

Det var NAND writes. Host writes anges också under en separat post:
Host Read Commands: 306 061 609
Host Write Commands: 423 893 149

Om ett NAND stressas och kör skrivcykel efter skrivcykel så har jag uppfattat att det håller längre jämfört med om samma last är utdragen över tid. De flesta SSDer som gett sig för mig har gjort det mellan omstarter av system och många gånger innan deras TBW är uppfylld.

Jag är lite tveksam om 830n verkligen låg på 20 GB/h eller om det är en effekt av att små skrivningar bränner hela block, Mycket i databasen bestod av relationer och tidsstämplar så även om det inte var mycket data de-facto så orsakade det ändå mycket skrivningar till disken. Iiofs så är det inte orimligt att det var 20 GB ren data. Var ganska mycket som skyfflades runt på disken. Det var loggar på den också. Minns att den var olämplig att ha som temporär arbetsdisk på grund av hur hårt lastad den var bitvis, så köpte mig tids nog en 830 256GB för det ändamålet. Den finns kvar och fungerar än idag.