Zoom till övervakningskamera?

Permalänk
Medlem

Zoom till övervakningskamera?

Visste inte riktigt var detta hörde hemma, men jag chansar här.
Jag har två stycken billiga övervakningskameror i ett rum. Zoomen på dessa är allt annat än bra och jag planerar då att komplettera med två till. Efter att ha spanat in marknaden så inser jag att det drar iväg rätt fort i pris.
Tänker då att jag kan köpa två till likadana och slänga på nåt sånt där zoomobjektiv som folk har till mobiltelefonen istället.
Nån som har erfarenhet av detta?
Jag behöver inte kunna zooma in och ut utan en fast optisk zoom med ett par gångers förstoring räcker. Dock inte för mycket, då avståndet endast är ett par meter

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Rekordmedlem

Zoom innebär att brännvidden är varierbar och det innebär då att du behöver en motor som kan fjärrstyras för att förändra optiken och det blir alltså dyrare.
Du verkar däremot inte alls fråga om zoom utan verkar mest ha valt fel brännvidd på optiken så om du tar reda på vilken brännvidd du behöver är det nog enklare att hitta rätt kamera som funkar eller så kan du välja en med utbytbar optik.
Och ska det monteras utomhus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog som du säger.
Terminologin kring detta är inte min starka sida.
Kamerorna ska sitta inomhus och ha förstoring, enkelt förklarat.
Det är inte superviktigt vare sig med estetik eller att bildkvaliteten blir kristallklar

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Det stämmer nog som du säger.
Terminologin kring detta är inte min starka sida.
Kamerorna ska sitta inomhus och ha förstoring, enkelt förklarat.
Det är inte superviktigt vare sig med estetik eller att bildkvaliteten blir kristallklar

Med zoom, menar du då att den ska ha låg "FOV"? D.v.s. hög brännvidd (om jag förstått saker rätt)
FOV är väl termen i spel, ju högre FOV desto bredare synfält får du.

Länkar in random bild från internet för att förtydliga. Du kanske är ute efter en brännvidd på 35-100 mm?

Om så är fallet bör du hitta en kamera med hög brännvidd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag vill komma närmre objektet
Så låg FOV är nog det jag eftersöker

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Går det inte att montera kamerorna närmare det som ska övervakas?

Permalänk
Avstängd

Kolla på Arlos system som har zoom. Vet inte hur det är nu längre om du måste ha abonnemang på dessa eller om det fortfarande finns ett gratisalternativ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Länkar in random bild från internet för att förtydliga. Du kanske är ute efter en brännvidd på 35-100 mm?

Värt att notera att brännvidden hänger ihop med storleken på sensorn. Brännvidden ovan är typisk för småformatkameror (dvs vanliga kameror med en sensor på 24x36 mm).

Permalänk
Rekordmedlem

Om lite DIY är ett alternativ så finns Raspberry Pi High Quality Camera som egentligen bara är en sensor med ett objektivfäste, de själva har ett par optiker men eftersom den har ett standardiserat fäste (C-CS) så finns det mycket annat som passar att montera på och monteringsadaptrar för ännu mer. Paj och sensor hamnar väl kring 1000 kr och sedan letar man upp en passande optik och bygger ihop nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Visste inte riktigt var detta hörde hemma, men jag chansar här.
Jag har två stycken billiga övervakningskameror i ett rum. Zoomen på dessa är allt annat än bra och jag planerar då att komplettera med två till. Efter att ha spanat in marknaden så inser jag att det drar iväg rätt fort i pris.
Tänker då att jag kan köpa två till likadana och slänga på nåt sånt där zoomobjektiv som folk har till mobiltelefonen istället.
Nån som har erfarenhet av detta?
Jag behöver inte kunna zooma in och ut utan en fast optisk zoom med ett par gångers förstoring räcker. Dock inte för mycket, då avståndet endast är ett par meter

nu vet jag inte vad din budget är men kolla på dahua eller imou (imou är dahuas budget sortiment men väldigt bra pris/prestanda) tex dahua har väldigt bra zoom kameror runt 1000kr om du köper dom direkt från dahua på aliexpress.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.