Facebook börjar visa reklam i Oculus-spel

Permalänk
Medlem

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Det dröjer nog inte länge förrän vad du än spelar/tittar på bryts för en reklampaus ala youtube. Då blir det riktigt mysigt.

Det tror jag inte.
Tycka vad man vill om Facebook men dom är väldigt måna om att VR-upplevelsen inte ska ge en "bad experience".
Dom är/var så hårda tom att dom inte ville tillåta trådlös anslutning mot dator tills nån fixade biffen själv och sen implenterades det Officiellt.
Så att du skulle bli avbruten för en reklam-paus ser jag som 100% otroligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är inte facebook som lagt in utan utvecklarna

FB har inte bara gått in och lagt in i random spel

Så det är utvecklarna ni ska sura på

Permalänk
Medlem

Om Facebook vill öka lönsamheten inom VR så bör dom sälja verksamheten alternativt se till att företaget inte har någonting alls med deras andra tjänster att göra. Jag har slutat använda min Rift nu när inloggningen går via Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Om Facebook vill öka lönsamheten inom VR så bör dom sälja verksamheten alternativt se till att företaget inte har någonting alls med deras andra tjänster att göra. Jag har slutat använda min Rift nu när inloggningen går via Facebook.

Jag använder Quest nästan dagligen, upplever inget av deras andra tjänster med Quest.
Jo en grej, jag kan skicka meddelanden via messenger innifrån headsetet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Finns det något som tyder på att reklamen kommer tryckas in i alla möjlia VR grejer som körs på dessa headset eller där utvecklaren tillåter? Som redan nämnts i tråden, vi har redan spel med reklam i, för helvete finns det ju i TV-apparater. Var det inte LG som nyligen började trycka in i deras OLEDs?

Illa om det är påtvingat oavsett utvecklares eller för den delen kunds samtycke. Men om det ger möjlighet att lättare applicera reklam i mjukvara som körs så kommer ju utvecklarna gilla det, förutsatt att de också tjänar på det. Trist som kund, såvida inte reklamen möjligen är korrekt. Sport är ju inte direkt reklamfri.

Hur det ligger till behöver grävas i och förtydligast. Kan både vara rimligt likaväl som något av det sämsta som hänt VR.

Permalänk

Undrar hur integrerat det blir med spelen. En störig popup som lägger sig över allt annat, eller typ att det kommer upp riktig reklam på ingame reklampelare i GTA eller fotbollsarenan? Det senare kunde ju fungera men skulle ju bli immersion breaking i spel som inte är nuvarande era.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

Det är ju helt olika distributionskanaler, så den slutsatsen kan du inte dra utan en mer detaljerad jämförelse.

On topic: Död åt Facebook!

Permalänk
Medlem

Tur man inte använder skräpet, tog bort det för 5 eller 6 år sen, kan helt ärligt säga att jag inte saknat det ett dugg. Hamnade i nån sorts monotont mönster där man enbart scrollade igenom flödet för att "komma ikapp" där man slutade sist, utan att egentligen ens reflektera över vad det var jag egentligen läste.
Nej tack.
Edit. detta vart mer en rant åt fel håll ser jag nu i efterhand.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är inte facebook som lagt in utan utvecklarna

FB har inte bara gått in och lagt in i random spel

Så det är utvecklarna ni ska sura på

Facebook har ju byggt ett API och stöd på plattformen

Men absolut är det inte Facebook som lägger in det i enskilda spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tur man inte använder skräpet, tog bort det för 5 eller 6 år sen, kan helt ärligt säga att jag inte saknat det ett dugg. Hamnade i nån sorts monotont mönster där man enbart scrollade igenom flödet för att "komma ikapp" där man slutade sist, utan att egentligen ens reflektera över vad det var jag egentligen läste.
Nej tack.

Att du led av nån form av Social uppdateringssjuka (vanlig "sjukdom" vet inte om det är korrekta namnet) har väll inget med VR att göra. Går utmärkt att använda Quest utan nån som helst inbladning av "Facebook sidan".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

De kanske kom billigare undan med reklamen då? Idag kan du ju få exakt information om hur många som såg reklamen, klickade på den och som gick till köp på sidan etc.

På tv får man ju som bäst hur många apparater som visade reklamen, men hur ofta går inte folk på toa, hämtar en snack eller byter kanal i någon minut när reklamen kommer på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tycker personligen playstation VR känns som en bättre produkt som kan vidareutvecklas på och det är mycket pga priset och enkelheten där du "bara" behöver en playstation 4 för att få det att fungera.

Att sätta på dig ett PSVR efter att ha testat Oculus Quest 2 känns som att gå tillbaka till medeltiden, tyvärr.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att du led av nån form av Social uppdateringssjuka (vanlig "sjukdom" vet inte om det är korrekta namnet) har väll inget med VR att göra. Går utmärkt att använda Quest utan nån som helst inbladning av "Facebook sidan".

Nej det är ju klart det inte har, var inte det jag menade heller. Fick väl mig mer att tänka på facebook i allmänhet, kom nog på fel spår i inlägget Skulle vilja prova vr, men har inte blivit av än av olika anledningar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Facebook har ju byggt ett API och stöd på plattformen

Men absolut är det inte Facebook som lägger in det i enskilda spel

Japp vilket är fritt att använda. De tvingar inte på folk saker.

Vill utvecklarna använda det så är det deras val

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Har länge känt att avsaknaden av reklam i VR har lett till en känsla av att något saknas. I verkliga livet dränks vi ju dagligen i reklam, så om den virtuella verkligheten skall vara trovärdig måste ju självklart samma sak ske där.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

Netflix har lånat ca 15 miljarder USD och siktar på att kunna nå break even för första gången i år och gå plus nästa år.

https://www.cnbc.com/2021/01/19/netflix-says-cash-flow-positi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Samtidigt så måste du inte utsättas för detta.

Jag har sedan lanseringen av Quest 2 använt det med ett alternativt facebook konto och kopplar det trådlöst till datorn för att spela VR spel från Steam som bla Halflife Alyx.

Använder det även för att titta på VR-filmer mm direkt i headsetet.

I dessa lägen drabbas man inte alls av detta och då blir det ett väldigt prisvärt VR-headset.

Nackdelen är väl att Facebook inte tillåter flera konton? Har du otur så kanske något eller båda kontona blir borttagna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

Man gör billigare så kallat innehåll typ realityserier, desto billigare och sämre program desto mer i vinst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om reklam i racing-/sportspel, skulle bli mer autentiskt?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

...och där dog Oculus...
RIP

Att tvinga användare att ha FB-konto var gränsfall
Att injicera reklam i spel...gör att det inte är ett spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite intressant ändå. När man frågade TV bolagen förr varför man har reklam när man redan betalt för kanalerna(kabel/parabol mfl) så sa de att endast användaravgiften inte räcker till på långa vägar för att upprätta hålla produktion. Folk gillade såklart inte läget med accepterade det.

Numera slipper man i regel reklam när man betalar för produkten ex netflix eller liknande vilket bör betyda att det var en ren lögn, eller är det så att många går back?

Jag tror du förväxlat "produktion" med "förväntad vinst"
Jag misstänker att TV-, film- och musik-industrin lever kvar i drömmen att man får tillbaka investeringen flerfaldigt.
Kanske dags för dem att acceptera att förväntad visst i verkligheten är mycket lägre?

Permalänk
Medlem

Men vad oväntat, vilken total överraskning...jag är i djup chock.

Samtidigt är det lite skönt, för att ifall jag haft ens den minsta fundering på att köpa en, (vilket jag inte har, men...alkohol) så är det nu inte längre ett tillstymmelse till tvivel kvar. Jag skulle inte ta i skiten om det var gratis ens.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ett ord......F.Uuuuuuuuuuuuuhuuuhuuuu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Om alla kom överens om att aldrig någonsin klicka på reklam, på t ex Facebook och Google, så skulle företag tappa intresset att betala för reklam där. Men hur man får hela världens befolkning att komma överens om det, är ju en intressant fråga...

.

Om det bara vore så lätt ;).

Reklam på billboards, i busskurer, på TV, i tidningar, i radio och det som kommer i brevlådan är inte heller klickbara.
Ändå görs det reklam på dessa fronter också.

Stor del handlar om exponering av märke/produkt snarare än att man tänker sig att folk ska klicka på banners för att köpa grejer just när bannern dyker upp. Det går ju också i många lägen för banner - men huvudsyftet är inte att erbjuda direktlänkar till produkter utan att utsätta användarna för att se och känna igen märken och företag.

Det man vill åstadkomma är att inom sin produktbranch hamna "top of mind" hos potentiella kunder när det väl är köpläge.
Om jag tänker på att köpa bäddmadrass så är min första följdtanke IKEA. IKEA har marknadsfört sig väl nog att hamna på plats ett i min interna databaslista över alternativ för bäddmadrasser. Detta genom kontinurelig exponering.
Ju oftare man är utsatt för något - desto lättare har hjärnan att direkt koppla just dit.
Vidare fungerar vi så att ju mer familjärt något är - desto större förtroende har vi för detta.

Så repetition av exponeringen ökar indirekt vårt förtroende för varumärken.
Många har säkert ganska högt förtroende för något av de kända tvättmedlen (även om det inte är detta vi väljer i första hand) - samtidigt som vi inte har nå vidare högt förtroende för ett märke vi aldrig hört.

Om det nu är så att man aktivt står och har långa överväganden kring vilket tvättmedel som faktiskt är bäst så kanske man grottar i tester kring tvättmedel. I praktiken har de flesta autopiloten på när de handlar och lyssnar på en podd efter en lång arbetsdag. Valet av sköljmedel som ska väljas för första gången någonsin görs utifrån... ja något man hört om innan iaf snarare än något helt okänt. Och så går man vidare med de andra 1000 valen som ska göras i butiken.
Och just precis här - när man inte aktivt grottar i varje millimeter av varje enskilt val så är reklamen suuuuperpotent.
Vi är alla utsatta för det här. Konstant.

Samma sak gäller alla produkter. Vi är mindre sårbara för den typen av autopilotval när det kommer till ens hibbyprodukter som man brinner för. Men det mer aktiva förtroendet för olika märken som man inte testat på eller kanske kan så mycket om- det byggs också genom konstant exponering.

Så tyvärr räcker det inte så långt att låta bli att klicka på annonser. De där annonserna gräver sig in i våra huvuden bara vi ser dem. Vi alla blir påverkade av reklam vaesig vi vill eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att jag avstod Quest, självklart att den blir subventionerad genom att sälja din data...

Permalänk
Medlem

Icke sa nicke. Blir VF till nästa höst till min PS5. Reklam i spelen...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om alla kom överens om att aldrig någonsin klicka på reklam, på t ex Facebook och Google, så skulle företag tappa intresset att betala för reklam där. Men hur man får hela världens befolkning att komma överens om det, är ju en intressant fråga...

.

Räcker inte. Facebook kan analysera hur länge du tittar (eller inte scrollar förbi) på en annons. Måste inte alltid klicka på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att du led av nån form av Social uppdateringssjuka (vanlig "sjukdom" vet inte om det är korrekta namnet) har väll inget med VR att göra. Går utmärkt att använda Quest utan nån som helst inbladning av "Facebook sidan".

Facebook är naturligtvis inte bara ett interface, det är en företagspolicy. Bara för att du inte behöver "gilla" några inlägg när du använder ditt Quest betyder det ju inte att du får behålla din integritet när du använder det.
Du gör naturligtvis som du vill...samma som alla som inte har något emot Facebook.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vad tycker ni om reklam i racing-/sportspel, skulle bli mer autentiskt?

Finns i iRacing t.ex. Där står det utmed vissa kanter o så, så som det är i ishockey (runt ringen i det fallet)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig